[Ερώτηση] Την Μ. Πέμπτη το βράδυ, στην Ακολουθία των Παθών, το "Σήμερον κρεμάται ..." ψάλλεται δίχορο

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ο Αθ. Καραμάνης στο βιβλίο του της Μ. Εβδομάδος, στον όρθρο της Μ. Παρασκευής, που ψάλλεται την Μ. Πέμπτη το βράδυ, παραθέτει το κείμενο του "Σήμερον κρεμάται ..." δίχορο και έτσι ακούγεται και να το ψάλλει σε ηχογράφηση του 1978, από τον μητροπολιτικό ναό του Αγ. Γρηγοριου του Παλαμά στη Θεσσαλονίκη Δεν βλέπω όμως να προβλέπεται κάτι τέτοιο. Απ' ό,τι ξέρω δίχορο ψάλλεται μόνο στις ώρες της Μ. Παρασκευής. Υπάρχει μήπως κάποια εξήγηση;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Μόνον τώρα, πού τό λές, βλέπω στό παράρτημα τοῦ ΤΜΕ γιά τήν ἐπανάληψη τοῦ ἰδιομέλου (μετά τήν ψαλμωδία κατὰ τὸ ὕφος τοῦ Εὐαγγελίου ὑπό τοῦ ἱερέως) ὑπό τοῦ α΄χοροῦ. Ἀπό μικρός δίχορο τό ἀκούω.
Τό Σήμερον κρεμᾶται ἐπὶ ξύλου, ὁ ἐν ὕδασι τὴν γῆν κρεμάσας (ἐκ γ') καί τό Προσκυνοῦμέν σου τὰ Πάθη Χριστέ (ἐκ γ') δέν ἰσχύει; Πῶς τό λέει μόνον ὁ α΄ χορός;
Τό ΣΤ σημειώνει «οἱ χοροί». Ἡ ΕΟΠ (πρώην ΗΟΠ) «δίχορον». Κατατοπιστικώτερες οἱ ΤΔΚύπρου «Τὸ αὐτὸ τροπάριον ψάλλεται ἀκολούθως ὑπὸ τοῦ αʹ χοροῦ ἄνευ τῶν ἐπαναλήψεων. (Εἰς πλείστους ὅμως ναοὺς γίνεται ἡ ὑπ᾿ ἀμφοτέρων τῶν χορῶν κατὰ στίχον ψαλμωδία τούτου)». Τά Δίπτυχα σέ ἀναλυτικότερες διατάξεις παλαιοτέρων ἐτῶν «ὑπό τοῦ α΄». Τό αὐτό ἀπό τήν παλαιά ἔκδοση Μ. Ἑβδομάδος τῆς Ἀ. Δ. σύμφωνη μέ τοῦ Οἰκ. Πατριαρχείου.
Ἐπαναλαμβάνω ὅτι πρώτη φορά τό πρόσεξα καί ἀπό μικρός μέχρι σήμερα, δίχορο τό ξέρω.

 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Έψαξα λίγο και στο YouTube (Πατριαρχείο, Μητρόπολη Αθηνών, επί Περιστέρη και πρόσφατα), αλλά πουθενά δεν το βρήκα δίχορο.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Ὡς μέρος τῶν Ἀντιφώνων τῆς ἀκολουθίας τῶν Παθῶν, εἶναι λογικὸ νὰ ψάλλεται καὶ μονόχορο, καὶ ἄνευ ἐπαναλήψεων. Ἡ ἀκολουθία "διακόπτεται" μὲ τὴν ἔξοδο τοῦ Σταυροῦ, καὶ μετὰ ἀπὸ ἀυτό, ὅλα συνεχίζουν ὡς ἔχουν. Τὸ πραγματικὰ παράλογο θὰ ἤταν κατ' ἐμὲ τὸ ἀντίθετο. Κάθε χρόνο τὸ θυμίζω στὸν λαμπαδάριό μας ὁ ὀποῖος ψάλλει ἀπὸ Καραμάνη. Σὲ κάποια ἔκδοση τῆς Μεγάλης Ἐβδομάδος (ὄχι μουσικὴ) δὲν θυμάμαι ποιάς ἐκδοσης, Ρηγόπουλου ἢ Απ. Διακονίας, ἀναφέρεται καὶ ρητῶς, καθῶς καὶ ἡ διαφοροποίηση μὲ τὶς Ὥρες τῆς ἐπαύριον.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Απ' ό,τι ξέρω δίχορο ψάλλεται μόνο στις ώρες της Μ. Παρασκευής. Υπάρχει μήπως κάποια εξήγηση;
Ἡ νεώτερη συνήθεια τῆς ἐξόδου τοῦ Ἐσταυρωμένου μέ τήν ταυτόχρονη ὑπό τοῦ ἰερέως ἐμμελῆ ἀπαγγελία τοῦ Σήμερον κρεμᾶται ἐπὶ ξύλου, ὅπως γίνεται στήν Θ΄ Μεγάλη Ὧρα ὑπό τοῦ κανονάρχου/ἀναγνώστου, προφανῶς συμπαρέσυρε καί τήν τάξη σ᾿ αὐτό τό σημεῖο. Τό (ἐκ γ') δέν ὑπάρχει στά παλαίτυπα Τριῴδια, πόσῳ μᾶλλον πού κατά τήν παλαιά τάξη τά ἰδιόμελα τροπάρια τῶν ἀντιφώνων δευτερώνονταν.
Στά μουσικά μᾶλλον θά ὑπάρχει ποικιλία, βολεύει δέ ἡ παραπομπή ἀπό τήν Θ΄ στά τοῦ ΙΕ΄ ἀντιφώνου.

Πάντως κάποια πράγματα δέν γυρίζουν πίσω πλέον. Οὔτε νά λέγωνται διπλά τά τροπάρια, οὔτε νά μήν γίνεται ἔξοδος Ἐσταυρωμένου, οὔτε νά μήν στολίζεται Ἐπιτάφιος.

Ἔτσι, καί ὅπως φάνηκε στά προηγούμενα, ὅπου καθιερώθηκε τό δίχορον καί στόν ὄρθρο, πού κατ᾿ ἐμέ πιστεύω ὅτι πρόκειται γιά τήν πλειοψηφία, δέν μπορεῖ νά ἀλλάξει.


 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Δὲν τὸ ἔχω συναντήσει δίχορο, οὔ τε μὲ ἐπαναλήψεις στὴν ἀρχὴ καὶ τὸ τέλος σὲ χφφ. καὶ παλαίτυπα.
 
1. Στη "Μεγάλη Εβδομάδα" του Αγγ. Βουδούρη το εσπέρας της Μ. Πέμπτης ορίζεται σαφώς ότι ψάλλεται από τον πρωτοψάλτη και όλο το τροπάριο είναι μία ενότητα, χωρίς επαναλήψεις. Τη Μ. Παρασκευή το πρωί ορίζεται ότι ψάλλεται υπό των δύο χορών και το μέλος είναι λίγο πιο εκτεταμένο και χωρισμένο σε "στροφές" (στίχους). Τρισσεύεται μόνο το "Προσκυνούμεν σου...".

2. Στο αντίστοιχο βιβλίο του Χρύσανθου Θεοδοσόπουλου τη Μ. Πέμπτη εσπέρας ορίζεται ότι το ψάλλει ο ''χορός α'' (κι εδώ ενιαίο και χωρίς επαναλήψεις). Το πρωί της Μ. Παρασκευής παραπέμπει μεν στο ίδιο μέλος αλλά σημειώνει πως ψάλλεται "δίχορον" και επαναλαμβάνεται εκ τρίτου μόνο το "Προσκυνούμεν σου". Το ίδιο και στη "Μ. Εβδομάδα" του Βασ. Νικολαίδη (απλά χωρίς τη σημείωση "χορός α" τη Μ. Πέμπτη).

3. Στη "Μ. Εβδομάδα" του Γ. Ραιδεστηνού τη Μ. Πέμπτη εσπέρας δε γράφει κάποια σημείωση αλλά παραθέτει το τροπάριο ενιαίο, ενώ την επομένη το εμφανίζει χωρισμένο σε στίχους και δηλώνει ότι ψάλλεται υπό αμφοτέρων των χορών (κι εδώ τρισσευομένου μόνον του "Προσκυνούμεν σου").

4. Επομένως, η ορθή τάξις είναι πλέον σαφής. Ωστόσο, όπως είπε και ο π. Μάξιμος, κι εγώ θυμάμαι χαρακτηριστικά να γίνεται μπέρδεμα, προφανώς λόγω της ανάγνωσής του το πρωί και επειδή οι νεότεροι δάσκαλοι έγραφαν το μέλος μία φορά, τελικά ψαλλόταν αντιφωνικά και τη Μ. Πέμπτη. Στο ναό που ψάλλω πάντως, μετά από μελέτη:), επανήλθαμε στην ορθή τάξη.
 
1. Στην " Η Αγία και μεγάλη εβδομάς" του Σωτηρίου Κ. Αρβανίτη, υπάρχει μελοποιημένο μονόχορο σύντομο στον όρθρο και δίχορο εκτεταμένο στην 9η.

2. Στην "Η σταύρωσις" του Ιωάννου Σχώρη, υπάρχει μελοποιημένο ως δίχορο και στις δύο περιπτώσεις και μάλιστα η ίδια μελοποίηση.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Πέραν της αποδελτίωσης του τι γράφει το κάθε μουσικό βιβλίο, μήπως υπάρχουν και ιστορικά στοιχεία για το που και πότε εφαρμόστηκε η δίχορη ψαλμωδία στο αντίφωνο του όρθρου;
 
Νεοκλή,

Στα μουσικά βιβλία που παρατέθηκαν φαίνεται πως παλαιότεροι και πιο νέοι δάσκαλοι ήξεραν την ορθή τάξη (και προφανώς αυτοί που τα έγραφαν έψαλλαν όπως τα έγραφαν). Στην ηχογράφηση των Καραμάνη - Κακανά που παραπέμπεις το λένε και κάπως πιο αργά από το συνηθισμένο και τρισσεύουν το "Προσκυνούμεν σου". Είναι πραγματικά σα να ακούς το αντίστοιχο μάθημα της Μ. Παρασκευής.

Επειδή και ο δάσκαλός μου (Ν. Παπαλεξίου), που ήταν και μαθητής του Καραμάνη, στο δικό του πόνημα το γράφει κι αυτός μόνο μία φορά δίχορο και μάλιστα λίγο "καλωπισμένο" (και επιπλέον το βάζει στη Μ. Πέμπτη και το πρωί της Μ. Παρασκευής παραπέμπει πίσω - άρα έψαλλε το ίδιο ακριβώς!), κι επειδή κι εγώ με μια γρήγορη έρευνα σε ηχογραφήσεις διαπίστωσα πως τη Μ. Πέμπτη δεν το ακούμε δίχορο ούτε στο Πατριαρχείο (μέχρι και τον Αστέρη), ούτε από Στανίτσα στην Αθήνα (σε δυο-τρεις περιπτώσεις που είδα), ούτε από Χρύσανθο στη Θεσσαλονίκη, σκέφτομαι μήπως είναι κάποια "καινοτομία" που εισήγαγε ο Καραμάνης; Πιθανόν, ήθελε να "ακούνε" το πιο εντυπωσιακό μάθημα περισσότεροι "ακροατές", αφού οι ναοί συνήθως έχουν περισσότερο κόσμο το βράδυ της Μ.Πέμπτης από ότι το πρωί της Μ.Παρασκευής. Με τη διάδοση που είχαν τα βιβλία του και με τους πολλούς μαθητές του θα μπορούσε να στέκει αυτό.

Ο Γιάννης (Μπουλμπουτζής) θα μπορούσε να βοηθήσει ελέγχοντας παλαιότερες ηχογραφήσει και ρωτώντας το Δεβρελή, αλλά πήγε στην Πόλη να ψάλλει τη Μ. Εβδομάδα (!!!). Θα προσπαθήσω να βρω κάποιον παλιότερο ψάλτη (Παπανικολάου, Σωτηριάδη, Κουντουρούδη) να δω αν θυμάται, αλλά μετά τη Μ.Εβδομάδα (τώρα δεν προλαβαίνω).

Υ.Γ. Δεν έχω "εικόνα" και από Ταλιαδώρο.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Νεοκλή,

Στα μουσικά βιβλία που παρατέθηκαν φαίνεται πως παλαιότεροι και πιο νέοι δάσκαλοι ήξεραν την ορθή τάξη (και προφανώς αυτοί που τα έγραφαν έψαλλαν όπως τα έγραφαν). Στην ηχογράφηση των Καραμάνη - Κακανά που παραπέμπεις το λένε και κάπως πιο αργά από το συνηθισμένο και τρισσεύουν το "Προσκυνούμεν σου". Είναι πραγματικά σα να ακούς το αντίστοιχο μάθημα της Μ. Παρασκευής.

Επειδή και ο δάσκαλός μου (Ν. Παπαλεξίου), που ήταν και μαθητής του Καραμάνη, στο δικό του πόνημα το γράφει κι αυτός μόνο μία φορά δίχορο και μάλιστα λίγο "καλωπισμένο" (και επιπλέον το βάζει στη Μ. Πέμπτη και το πρωί της Μ. Παρασκευής παραπέμπει πίσω - άρα έψαλλε το ίδιο ακριβώς!), κι επειδή κι εγώ με μια γρήγορη έρευνα σε ηχογραφήσεις διαπίστωσα πως τη Μ. Πέμπτη δεν το ακούμε δίχορο ούτε στο Πατριαρχείο (μέχρι και τον Αστέρη), ούτε από Στανίτσα στην Αθήνα (σε δυο-τρεις περιπτώσεις που είδα), ούτε από Χρύσανθο στη Θεσσαλονίκη, σκέφτομαι μήπως είναι κάποια "καινοτομία" που εισήγαγε ο Καραμάνης; Πιθανόν, ήθελε να "ακούνε" το πιο εντυπωσιακό μάθημα περισσότεροι "ακροατές", αφού οι ναοί συνήθως έχουν περισσότερο κόσμο το βράδυ της Μ.Πέμπτης από ότι το πρωί της Μ.Παρασκευής. Με τη διάδοση που είχαν τα βιβλία του και με τους πολλούς μαθητές του θα μπορούσε να στέκει αυτό.

Ο Γιάννης (Μπουλμπουτζής) θα μπορούσε να βοηθήσει ελέγχοντας παλαιότερες ηχογραφήσει και ρωτώντας το Δεβρελή, αλλά πήγε στην Πόλη να ψάλλει τη Μ. Εβδομάδα (!!!). Θα προσπαθήσω να βρω κάποιον παλιότερο ψάλτη (Παπανικολάου, Σωτηριάδη, Κουντουρούδη) να δω αν θυμάται, αλλά μετά τη Μ.Εβδομάδα (τώρα δεν προλαβαίνω).

Υ.Γ. Δεν έχω "εικόνα" και από Ταλιαδώρο.
Σσσς...μην τα μαρτυράς όλα...:)
Καλή δύναμη κ Καλή Ανάσταση!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
... μήπως υπάρχουν και ιστορικά στοιχεία για το που και πότε εφαρμόστηκε η δίχορη ψαλμωδία στο αντίφωνο του όρθρου;
Θά πρότεινα νά πᾶμε πιό πίσω καί νά μάθουμε πῶς εἰσῆλθε στό ἐν χρήσει Τριῴδιον ἡ τάξις τῆς θ΄ ὥρας. Τό ΤΑΣ προβλέπει ὅ,τι καί στίς ἄλλες ὧρες: Δόξα. Ἦχος πλ. β΄. Σήμερον κρεμᾶται ἐπὶ ξύλου... Καὶ νῦν. Πάλιν τὸ αὐτό.
Στήν θ΄ ἔχουμε μιά μεταγενέστερη τάξη. Στόν ὄρθρο ἀκόμη μιά νεώτερη. Μάλιστα στήν ἀκολουθία τῶν Παθῶν ἡ ἔξοδος τοῦ Ἐσταυρωμένου κατέστη τό ἐπίκεντρο τῆς ἀκολουθίας (χαμήλωμα φώτων, πένθιμη κωδωνοκρουσία) καί αὐτή ἡ νέα τελετουργία ἀπαιτεῖ καί κάποιον χρόνο μετά τήν τοποθέτηση τοῦ Ἐσταυρωμένου, ἤτοι θυμίασις κύκλῳ τρίς, προσκύνησις ἱερέων καί διακόνου καί τέλος δέν μπορῶ νά φανταστῶ ὅτι θά ὑστερεῖ μελισματικά ἡ ψαλμωδία ἀπό τήν θ΄ ὥρα, πού κατά κάποιο τρόπο εἶναι ὑποδεέστερη ἀκολουθία ἀπό τήν ἀκολουθία τῶν Ἁγίων Παθῶν.
Βλέπετε ὅτι τά πράγματα ἔχουν ἀναγκαστική ἐξέλιξη καί πρέπει νά λαμβάνεται ὑπόψει καί ἡ τελετουργία. Γι᾿ αὐτό καί στό ΣΤ καί στό ἐτήσιο τοῦ Οἰκ. Πατριαρχείου, καθώς καί ἐν μέρει στό τυπικό τῆς Κύπρου προβλέπεται δίχορον.
Ὁ ἱερεύς πού ἐκφωνεῖ, λέει τρίς τόν πρῶτο καί τελευταῖο στίχο; Αὐτό πρέπει νά γίνεται καί ἀπό τούς χορούς ἀκολούθως.

ΥΓ. Ἀγαπητέ Κων/νε Κατσίκη, ἐπίπλεκτο καί προβληματιζόμενο μέλος. Ἡ μελέτη πολύ μᾶς βοήθησε 7 χρόνια τώρα στό Ψ καί καταλάβαμε ὅτι τό «ὀρθόν» στά τυπικά εἶναι σχετικό καί ποτέ ἀπόλυτο. Τώρα διάβασα καί τόν προηγούμενο προβληματισμό σου «Πιθανόν, ήθελε να "ακούνε" το πιο εντυπωσιακό μάθημα περισσότεροι "ακροατές", αφού οι ναοί συνήθως έχουν περισσότερο κόσμο το βράδυ της Μ.Πέμπτης από ότι το πρωί της Μ.Παρασκευής.» πού συμφωνοῦμε στή προσέγγιση, ὄχι ὅμως μέ τόν ἴδιο τρόπο. Σιγά μήν εἶναι εἰσηγητής ὀ Καραμάνης. Πάντως βλέπω Ι.Θ.Σ. 1895 τρίς καί τρίς:wink:.


 
π. Μάξιμε,

Έχετε δίκιο για την αναδρομή στα λειτουργικά βιβλία και στα τυπικά, καθώς και περί του τελετουργικού. Η έρευνα μόνο σε μουσικά βιβλία είναι "μονομερής". Πρέπει να αναζητήσουμε την αλλαγή στο "τελετουργικό", οπότε προφανώς προηγείται (και ξεπερνάει) του Καραμάνη.

Πάντως, σε σύντομη συνομιλία που είχα με τον κ. Θρασύβουλο Παπανικολάου, μου έδωσε να καταλάβω ότι ο Καραμάνης μπορεί να μην είναι ο (αρχικός) εισηγητής του αλλά, επειδή το εφάρμοσε εδώ στη Θεσσαλονίκη, τον μιμήθηκαν πολλοί άλλοι και "έδεσε" πιο εύκολα με την, καθιερωμένη ήδη, τελετουργική πράξη (και στις δύο ημέρες). Ο ίδιος (ο Παπανικολάου) δεν το έψαλλε ποτέ δίχορο τη Μ. Πέμπτη.

Την ευχή σας και καλή Ανάσταση!
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας


ΥΓ. Ἀγαπητέ Κων/νε Κατσίκη, ἐπίπλεκτο καί προβληματιζόμενο μέλος. Ἡ μελέτη πολύ μᾶς βοήθησε 7 χρόνια τώρα στό Ψ καί καταλάβαμε ὅτι τό «ὀρθόν» στά τυπικά εἶναι σχετικό καί ποτέ ἀπόλυτο. Τώρα διάβασα καί τόν προηγούμενο προβληματισμό σου «Πιθανόν, ήθελε να "ακούνε" το πιο εντυπωσιακό μάθημα περισσότεροι "ακροατές", αφού οι ναοί συνήθως έχουν περισσότερο κόσμο το βράδυ της Μ.Πέμπτης από ότι το πρωί της Μ.Παρασκευής.» πού συμφωνοῦμε στή προσέγγιση, ὄχι ὅμως μέ τόν ἴδιο τρόπο. Σιγά μήν εἶναι εἰσηγητής ὀ Καραμάνης. Πάντως βλέπω Ι.Θ.Σ. 1895 τρίς καί τρίς:wink:.




Οι μεγάλοι όπως ο μακαρίτης Άρχων Καραμάνης είχαν τη δύναμη να εισηγηθούν κ να επιβάλουν διαφόρων ειδών τάξεις. Δεν ήταν το πνεύμα τους αυτό, όμως! Αντιθέτως συμβαίνει να παραδίδουν τάξεις τοπικές στα μουσικά έργα τους. Πβ την υποσημείωση της σ. 339 στη Νέα Μουσική Κυψέλη, τ. Γ, μέρος α΄.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Υπάρχει και μια άλλη πλευρά στο θέμα που για μένα συνηγορεί υπέρ της συντομότερης εκδοχής ως αντιφώνου. Η ακολουθία είναι ήδη μεγάλη και τελειώνει και αργά. Έχει επίσης και άλλα τροπάρια όπου επικρατεί/συνηθίζεται αργό μέλος, όπως το "Εξέδυσάν με ..." ή το "Κύριε αναβαίνοντός σου ..." και το "Ήδη βάπτεται ..." οπότε αυτό μάλλον περισσεύει, αφού θα ακουστεί και την επομένη.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Γράφω πάλι σέ αὐτό τό θέμα, γιά νά τό δοῦν νεώτερα μέλη, μέ ἀφορμή βέβαια ἐρώτηση πού μοῦ τέθηκε κατ᾿ ἰδίαν, ἀπό μέλος, πού προφανῶς δέν εἶχε δεῖ αὐτό τό θέμα. Καί εἶναι τόσα πολλά ἄλλωστε τά θέματα !!!

Υπάρχει και μια άλλη πλευρά στο θέμα που για μένα συνηγορεί υπέρ της συντομότερης εκδοχής ως αντιφώνου. Η ακολουθία είναι ήδη μεγάλη και τελειώνει και αργά. Έχει επίσης και άλλα τροπάρια όπου επικρατεί/συνηθίζεται αργό μέλος, όπως το "Εξέδυσάν με ..." ή το "Κύριε αναβαίνοντός σου ..." και το "Ήδη βάπτεται ..." οπότε αυτό μάλλον περισσεύει, αφού θα ακουστεί και την επομένη.
Ἀγαπητέ Νεοκλῆ,
Ἐπανερχόμενος μετά ἀπό 7 ἔτη, θέλω νά σοῦ πῶ, ὅτι σέ κάποιες ἀκολουθίες ὑπάρχει ἔνα κεντρικό σημεῖο. Ἀναμφισβήτητα στή Ἀκολουθἰα τῶν Παθῶν τό κεντρικό σημεῖο (ὅπως ἔχουν διαμορφωθεῖ οἱ κοσμικές ἀκολουθίες) εἶναι ἡ ΣΤΑΥΡΩΣΗ, δηλ. ἡ περιφορά ἐντός τοῦ ναοῦ τοῦ Ἐσταυρωμένου, μέ τήν ὐπό τοῦ ἱερέως ἀπαγγελία καί τήν ἀκολουθοῦσα ψαλμωδία!
Ὁπότε, ὅση καί ἄν εἶναι σέ μῆκος χρόνου αὐτή, τό κεντρικό σημεῖο δέν συντομεύεται!
Δέν ὑπάρχει λόγος, ἀλλ᾿ ἐπίσης πάντοτε ἔλεγα (ἐνῶ προσέχω τή χρονική διάρκεια τῶν ἄλλων άκολουθιῶν καί θ. λειτουργιῶν) ὅτι σέ αὐτή τήν ἀκολουθία "δέν κοιτᾶμε ρολόϊ"... Ὅσο πάει!

Τό συμπέρασμά μου μετά ἀπό πολλά χρόνια εἶναι ὅτι τρισσεύεται καί ἡ ἀρχή καί τό τέλος, καί στήν ἀπαγγελία τοῦ ἱερέως καί τοῦ ἀναγνώστου καί στήν ὑπό τῶν ψαλτῶν ἀπόδοση καί στίς δύο ἀκολουθίες ἀντίστοιχα !
 

ΣταύροςΛ.

Νέο μέλος
Το "Σημερον κρεμαται" της Μ.Πεμπτης ,το λεει καθαρα οτι ειναι αντιφωνο ,και ψαλεται με συντομη χρονικη αγωγη ,το πρωι ψαλεται ως Δοξαστικο ,καθαρα ειναι τα πραγματα δεν υπαρχει κανενα μπερδεμα ,τωρα αμα ο καθε ψαλτης βγαζει δικο του τυπικο ...τουλαχιστον δεν εχω διαβασει πουθενα το ..οτι αμα εχουμε περισοτερους" ακροατες" θα το ψαλουμε και διαφορετικα ,αυτο ,δεν παιζει ,τωρα το αμα καποιος εχει κουραστει φωνητικα και πει συντομο " εξεδυσαν με" η συντομα τα Δοξαστικα των αποστιχων δεν υπαρχει τυπικο περι ορισμου του τροπου που θα το ψαλει καποιος , δηλ αμα θα επιλεξει ενα κειμενο μουσικο συντομο η αργο οπως και να εχει τα ψαλεις με χρονικη αγωγη αργη αλλα το αντιφωνο που ειναι καθαρα συντομο μελος να γινεται Δοξαστικο και το αντιθετο ε... εκει καπου κανουμε αυτο που μας βολευει ,αυτα και απο μενα ,Χριστος ανεστη!! Σε ολους!!
 

ΣταύροςΛ.

Νέο μέλος
Υπαρχουν και οι αναλογες ηχογραφησεις και απο τον αρχοντα των αρχοντων στον Αγιο Δημητριο Αμπελοκηπων καθως και στο Πατριαρχειο ,ειναι ολα μετρημενα ,συμφωνω και με τον 0ρολαλησαντα οτι δεν κοιτουμε ρολοι,ομως τα μελη να ψαλονται στη χρονικη αγωγη που πρεπει να λεγονται..
 
Top