Ποιός ψάλλει τις καταβασίες ''Ανοίξω το στόμα μου ...'' σε ήχο πρώτο;

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Το μήνυμα αυτό αντιγράφηκε από εδώ, διατηρήθηκε μόνον τό αρχείο των καταβασιών και μεταφέρθηκε και η συζήτηση που ακολούθησε.



Τυχαια βρηκα στο αρχειο μου τεσσερεις ηχογραφησεις του αειμνηστου Γεωργιου Δαφφα τις οποιες και επισυναπτω . Προκειται για πολυ καθαρες ηχογραφησεις .
Παρακαλω προσεξτε οτι ψαλλει τις καταβασιες ''Ανοιξω το στομα μου ..'' σε ηχο πρωτο . Δεν ξερω εσας , αλλα εμενα μου αρεσαν . Πρεπει να τις εχω ξαναακουσει σε Αο ηχο απο καποιο παλιο ψαλτη αλλα δεν θυμαμαι ποιον . Ο
αειμνηστος Δαφφας για να τις ψαλλει ετσι , πιστευω οτι θα τις ειχε ακουσει ετσι , προφανως στην Πολη . Ξερει καποιος κατι σχετικο ;
 

Attachments

  • 04=3'44''=Ανοιξω το στομα μου κλπ Αος.MP3
    8.6 MB · Views: 289
Last edited by a moderator:
Ευάγγελε, εχω ακούσει σε κασσετα το 1997 στο Ρέθυμνο τις καταβασίες που λές σε πρώτο ήχο (αργό μέλος) κ μάλιστα πρέπει να ανέφερε κατά τη διανομή του αντιδώρου. πρέπει να ήταν κάποις ψάλτης από νησία το Αιγαίου, μάλλον ο Γέμελος, αν δεν κάνω λάθος.
 
Last edited:
Τυχαια βρηκα στο αρχειο μου τεσσερεις ηχογραφησεις του αειμνηστου Γεωργιου Δαφφα τις οποιες και επισυναπτω . Προκειται για πολυ καθαρες ηχογραφησεις.

ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ. Να είσαι πάντοτε καλά.
 
Πολλές ευχαριστίες!

Σε α΄ ήχο μελοποίηση έχει κάνει και ο Αστ. Δεβρελής μάλλον στο Ειρμολόγιόν του.
Κ. Βαγγέλη, μάλλον τις έχετε ακούσει από τον Γ. Γέμελο, Πρωτοψάλτη Χίου.http://www.ieropsaltis.com/psalt_Gemelos.htm. Ο ίδιος δικαιολογεί την επιλογή του να ψάλλονται σε α΄ήχο ' ει βούλεται ο προεστώς, κατά τας εβδομάδας τουλάχιστον εις ας ανήκει ο α΄ήχος, ειδάλλως κατά την διανομήν του αντιδώρου΄
http://www.houpas.net/music/Aniksotostoma_GGemelos.rm

Υγ Δεν είχα δει το μήνυμα του Νίκου Λ. σχετικά με τον Γέμελο όταν πρωτοέγραψα το μήνυμα αυτό.
 
Last edited:
...Ο αειμνηστος Δαφφας για να τις ψαλλει ετσι , πιστευω οτι θα τις ειχε ακουσει ετσι , προφανως στην Πολη . Ξερει καποιος κατι σχετικο ;

Για δέστε αυτό.............

Σε α΄ ήχο μελοποίηση έχει κάνει και ο Αστ. Δεβρελής μάλλον στο Ειρμολόγιόν του.

...Ο ίδιος δικαιολογεί την επιλογή του να ψάλλονται σε α΄ήχο ' ει βούλεται ο προεστώς, κατά τας εβδομάδας τουλάχιστον εις ας ανήκει ο α΄ήχος, ειδάλλως κατά την διανομήν του αντιδώρου΄

Γνωρίζει κάποιος αν η εν λόγω μελοποίησις στηρίζεται σε κάποιο παλαιότερο χειρόγραφο (ή κάτι άλλο) ή αν αποτελεί προσωπική σύνθεση του Νικολάου Παπαγεωργίου πρωτοψάλτου Μυτιλήνης ή του Γέμελου τα ονόματα των οποίων αναφέρονται;

Γνωρίζεις κάτι σχετικό Ευστράτιε;

Ευχαριστώ.
 
Last edited:
Παρακαλω προσεξτε οτι ψαλλει τις καταβασιες ''Ανοιξω το στομα μου ..'' σε ηχο πρωτο . Δεν ξερω εσας , αλλα εμενα μου αρεσαν . Πρεπει να τις εχω ξαναακουσει σε Αο ηχο απο καποιο παλιο ψαλτη αλλα δεν θυμαμαι ποιον . Ο
αειμνηστος Δαφφας για να τις ψαλλει ετσι , πιστευω οτι θα τις ειχε ακουσει ετσι , προφανως στην Πολη . Ξερει καποιος κατι σχετικο ;

Αυτό είναι ακριβώς πάνω στις αργές καταβασίες του Πλαγίου Πρώτου "Τω Σωτήρι Θεώ"! Για μένα, τερατούργημα...
 
Αυτό είναι ακριβώς πάνω στις αργές καταβασίες του Πλαγίου Πρώτου "Τω Σωτήρι Θεώ"! Για μένα, τερατούργημα...
Ξαναλέω: Αποκλείεται να είναι ο Δάφφας ο περί ου ο λόγος. Δεν έψαλλε με βαθιά φωνή! Έχω ακούσει κάποιες λίγες ώρες παραπάνω από τα αναρτημένα και το λέω μετά λόγου γνώσεως.

Αν υπάρχει τρόπος να αποκοπεί η σχετική υποσυζήτηση, ας γίνει, αν και δεν μπορώ να σκεφτώ τρόπο να παραμείνει το αρχικό μήνυμα κι εδώ και να παραπέμπεται και στην αρχή άλλης ενότητας για το αρχείο. Βέβαια, τα υπόλοιπα ηχητικά του μηνύματος, που είναι όντως Δάφφας, τα έχουμε αναρτημένα και καλύτερα...
 
Ξαναλέω: Αποκλείεται να είναι ο Δάφφας ο περί ου ο λόγος. Δεν έψαλλε με βαθιά φωνή! Έχω ακούσει κάποιες λίγες ώρες παραπάνω από τα αναρτημένα και το λέω μετά λόγου γνώσεως.

Αν υπάρχει τρόπος να αποκοπεί η σχετική υποσυζήτηση, ας γίνει, αν και δεν μπορώ να σκεφτώ τρόπο να παραμείνει το αρχικό μήνυμα κι εδώ και να παραπέμπεται και στην αρχή άλλης ενότητας για το αρχείο. Βέβαια, τα υπόλοιπα ηχητικά του μηνύματος, που είναι όντως Δάφφας, τα έχουμε αναρτημένα και καλύτερα...
Ξεχώρισα, ὅπως καί ἄλλα ἀπό τό γενικό θέμα, καί μποροῦν νά ξεχωρισθοῦν καί ἄλλα θέματα (ἠχογραφήσεις καί βιογραφικά), καί νά γίνει ἐπίσης αὐτό πού λές μέ χωριστό τό ἀρχεῖο τῶν καταβασιῶν. Ἀλλά ποῦ νά τό βάλουμε; Στό «Ποιός ψάλλει»;


 
Ξεχώρισα, ὅπως καί ἄλλα ἀπό τό γενικό θέμα, καί μποροῦν νά ξεχωρισθοῦν καί ἄλλα θέματα (ἠχογραφήσεις καί βιογραφικά), καί νά γίνει ἐπίσης αὐτό πού λές μέ χωριστό τό ἀρχεῖο τῶν καταβασιῶν. Ἀλλά ποῦ νά τό βάλουμε; Στό «Ποιός ψάλλει»;


Ευχαριστώ πολύ! Για τον Ακάθιστο θα υπάρξει λίαν προσεχώς, θέλω να ελπίζω, νέο θέμα με ανάρτηση όλων των ύμνων που ψάλλει ο Δάφφας, οπότε, αν θέλετε, το επιστρέφετε στο αρχικό θέμα.

Για τον άλλο ψάλλοντα, είναι καλός χώρος το «Ποιος ψάλλει» για να το μάθουμε κι εμείς! Νομίζω, πάντως, πως το ηχόχρωμα και το εν γένει ύφος παραπέμπουν σε ανατολικό Αιγαίο (Χίο, Σμύρνη ή Σάμο).
 
Στη Σάμο εγώ δεν το έχω ακούσει ποτέ (ευτυχώς!)... :)
Δεν εννοώ το μέλος! Το όλο ύφος με παραπέμπει σε Βαμβουδάκη και ελαφρώς σε Ειρηναίο ως προς την καθαρότητα των φωνηέντων.
 
Καλά όλα αυτά. Αλλά αυτή η ιδέα και η εκδοχή από κάπου και από κάποιους πρέπει να έχει την αφετηρία της.
Δεν μπορεί να ξύπνησε κάποιος κάποιο πρωί και να του μπήκε ξαφνικά η ιδέα: "ας ψάλλω αυτές τις Καταβασίες και στον α' ήχο"!
Και όχι μόνο τις συνέθεσε, αλλά πρέπει και να τις έγραψε και ακόμα να τις έψαλλε σε εκκλησία, άγνωστο αν σε ακολουθία του όρθρου, ή στο τέλος άλλης ακολουθίας, όπως αυτά προκύπτουν από τα παρακάτω:
α) Υπάρχει και σχετική παρτιτούρα, β) η ηχογράφηση, που αποδίδεται στον Γ. Δάφφα, αναδεικνύει συνεχή ροή ψαλμώδησης και όχι αυτοσχεδιασμό, γ) ακούγονται μόνον οι ειρμοί του πρωτοψάλτου, όχι και του λαμπαδάριου, γεγονός που παραπέμπει σε "ζωντανή" ηχογράφηση και μάλλον κατά την ώρα που έπρεπε να ψαλλούν οι καταβασίες και αφαιρέθηκαν οι ψαλλόμενες από τον λαμπαδάριο (χωρίς αυτό να είναι και αδιαμφισβήτητο, γιατί μπορεί να εκτελέσθηκαν και κατά τη διανομή του αντιδώρου και από τους δύο χορούς), δ) ακούγεται και κάποιο ισοκράτημα όχι προετοιμασμένο, αλλά αυτοσχέδιο και μάλιστα το ένα πρέπει να ανήκει είτε σε μικρό παιδί, είτε σε γυναίκα.
Όλα αυτά οδηγούν στο συμπέρασμα, ότι κάποιος λόγος οδήγησε σε αυτήν την εκτός παραδόσεως εκτέλεση σε α' ήχο.
Βεβαίως, αν το εγχείρημα συνετελέσθη από προσωπική και μόνο συνθετική διάθεση και ακουστική ικανοποίηση του δημιουργού του, κανένα πρόβλημα και μόνο για εκτός Ναών και ακολουθιών εκτελέσεις. Και το αποτέλεσμα είναι και πρωτότυπο και αρκετά ευχάριστο σαν άκουσμα.
Αλλά να έγινε όλη αυτή η διαδικασία μόνο γι' αυτούς τους λόγους;
Φαίνεται πολύ σοβαρή και προσεγμένη (ανεξάρτητα από κάποια ορθογραφικά λάθη, κυρίως στις μαρτυρίες, στην παρτιτούρα) για να γίνει αυτό πιστευτό.
Άρα;..... Πού καταλήγουμε;
 
Δεν εννοώ το μέλος! Το όλο ύφος με παραπέμπει σε Βαμβουδάκη και ελαφρώς σε Ειρηναίο ως προς την καθαρότητα των φωνηέντων.

Για τον Βαμβουδάκη δεν ξέρω, αλλά ο Ειρηναίος δεν έλεγε τέτοια πράγματα! Γκαραντί! :)
 
Καλά όλα αυτά. Αλλά αυτή η ιδέα και η εκδοχή από κάπου και από κάποιους πρέπει να έχει την αφετηρία της.
Δεν μπορεί να ξύπνησε κάποιος κάποιο πρωί και να του μπήκε ξαφνικά η ιδέα: "ας ψάλλω αυτές τις Καταβασίες και στον α' ήχο"!
Και όχι μόνο τις συνέθεσε, αλλά πρέπει και να τις έγραψε και ακόμα να τις έψαλλε σε εκκλησία, άγνωστο αν σε ακολουθία του όρθρου, ή στο τέλος άλλης ακολουθίας, όπως αυτά προκύπτουν από τα παρακάτω:
α) Υπάρχει και σχετική παρτιτούρα, β) η ηχογράφηση, που αποδίδεται στον Γ. Δάφφα, αναδεικνύει συνεχή ροή ψαλμώδησης και όχι αυτοσχεδιασμό, γ) ακούγονται μόνον οι ειρμοί του πρωτοψάλτου, όχι και του λαμπαδάριου, γεγονός που παραπέμπει σε "ζωντανή" ηχογράφηση και μάλλον κατά την ώρα που έπρεπε να ψαλλούν οι καταβασίες και αφαιρέθηκαν οι ψαλλόμενες από τον λαμπαδάριο (χωρίς αυτό να είναι και αδιαμφισβήτητο, γιατί μπορεί να εκτελέσθηκαν και κατά τη διανομή του αντιδώρου και από τους δύο χορούς), δ) ακούγεται και κάποιο ισοκράτημα όχι προετοιμασμένο, αλλά αυτοσχέδιο και μάλιστα το ένα πρέπει να ανήκει είτε σε μικρό παιδί, είτε σε γυναίκα.
Όλα αυτά οδηγούν στο συμπέρασμα, ότι κάποιος λόγος οδήγησε σε αυτήν την εκτός παραδόσεως εκτέλεση σε α' ήχο.
Βεβαίως, αν το εγχείρημα συνετελέσθη από προσωπική και μόνο συνθετική διάθεση και ακουστική ικανοποίηση του δημιουργού του, κανένα πρόβλημα και μόνο για εκτός Ναών και ακολουθιών εκτελέσεις. Και το αποτέλεσμα είναι και πρωτότυπο και αρκετά ευχάριστο σαν άκουσμα.
Αλλά να έγινε όλη αυτή η διαδικασία μόνο γι' αυτούς τους λόγους;
Φαίνεται πολύ σοβαρή και προσεγμένη (ανεξάρτητα από κάποια ορθογραφικά λάθη, κυρίως στις μαρτυρίες, στην παρτιτούρα) για να γίνει αυτό πιστευτό.
Άρα;..... Πού καταλήγουμε;

Νομίζω ότι περισσοτερο πλησιαζει στην αλήθεια πλησιάζει η παρενθεση που εβαλες.... εχω φιλο που κοβει τα παντα του αριστερού από τις ηχογραφησεις... κ απ την αλλη η ψαλμωδηση κατα τη διανομη του αντιδωρου ενδεικνυται για παρασπονδειες...
 
Για τον Βαμβουδάκη δεν ξέρω, αλλά ο Ειρηναίος δεν έλεγε τέτοια πράγματα! Γκαραντί! :)
Για το ύφος μιλάω, όχι για το μάθημα!
 
Χίος σχολή Χαντζησταμάτη...
Με ομαλότητα Αγιον όρος
και διαστήματα άριστα
 
Χαίρετε,
τὸ ἀρχεῖο μὲ τὶς ἀργὲς καταβασίες εἰς πρῶτον ἦχο, ὑπάρχει ἡ τελευταία καταβασία γραμμένη (τὸ Ἅπας γηγενής); εὐχαριστῶ.
 
Με δεδομένο ότι το "την θείαν ταύτην και πάντιμον" είναι ολόιδιο με το "Χριστός γεννάται δοξάσαται" και τις μεγάλες ομοιότητες των δύο ήχων στο στιχηραρικό μέλος (ιδίως πριν την έκδοση του Ιωάννου), δεν μπορούμε να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο οι δύο αυτοί ήχοι να μην ήταν τόσο διακριτοί στο βαθύτατο παρελθόν και η σύνθεση αυτή να έχει κάποια βάση. Εξ άλλου δεν υπάρχουν αρχαία χειρόγραφα ειρμολογικών μελών που να δείχνουν πως ψάλλονταν οι καταβασίες τον καιρό που συνετέθησαν, που δεν τον ξέρουμε και με ακρίβεια κι αυτόν...
 
Με δεδομένο ότι το "την θείαν ταύτην και πάντιμον" είναι ολόιδιο με το "Χριστός γεννάται δοξάσαται"
Οὔτε στὸ Εἰρμολόγιον τοῦ Ἰωάννου, οὔτε στοῦ Πέτρου Βυζαντίου εἶναι ὁλόιδιο, οὔτε κὰν ἴδιο, καὶ ἀναφέρομαι στὶς 5 αὐτὲς πρῶτες λέξεις σὲ σχέση μὲ τὶς 3 τοῦ εἱρμοῦ τῶν χριστουγέννων, ἐφ' ὅσον μετὰ ἀπὸ κεῖ τὸ μέλος ἀλλάζει ἐντελῶς. Ἡ πτώση στὸν Πα στὸν δ΄ ἦχο γίνεται ἐν μέσῳ μίας δεσποτίας τοῦ Βου ποὺ προηγεῖται, ἐνῶ στὸν α΄ ἦχο τοῦ Πα. Δὲν εἶναι λοιπὸν καθόλου ἴδιο, πέραν τοῦ γεγονότος ὅτι μία τέτοια πτώση ἀπὸ μόνη της δὲν φανερώνει ἦχο.
...και τις μεγάλες ομοιότητες των δύο ήχων στο στιχηραρικό μέλος (ιδίως πριν την έκδοση του Ιωάννου)...
Ἄλλο τὰ κοινὰ χαρακτηριστικὰ ποὺ μοιράζονται μεταξύ τους οἱ ἤχοι, καὶ ἄλλο ἡ ταύτηση. Ὅ,τι καὶ ἂν ἑνώνει τοὺς δύο ἤχους σὲ θεωρητικὸ ἐπίπεδο, ἡ μελικὴ ἀνάπτυξη πάντα ἦταν καὶ εἶναι αὐτὴ ποὺ δίνει τὸν ξεχωριστὸ χαρακτῆρα κάθε ἤχου, καὶ ὅλες οἱ γραπτὲς μαρτυρίες αὐτὸ δείχνουν. Τίθεται ἕνας προβληματισμὸς ὅτι αὐτὸ ποὺ ἀκοῦμε ἔρχεται ἀπὸ κάπου δίχως νὰ ἀγγίξει ἔστω κατὰ προσέγγιση τόσους αἰῶνες χειρόγραφης καὶ μὴ παραδόσεως, χωρὶς μάλιστὰ ἐπαρκεῖ στοιχεῖα, ἐνῶ ὅπως προεγράφη μπορεῖ τὰ πραγματικὰ κίνητρα τῆς ἐπιλογῆς νὰ εἶναι πολὺ πιὸ «πεζά», κάτι ποὺ ὅλοι σὲ κάποιο βαθμὸ ἔχουμε ζήσει στὸ ἀναλόγιο, ἀκόμη καὶ σὲ πιὸ αὐστηρὰ μέρη ὅπως ὁ Πατριαρχικὸς Ναός. Καλῶς ἢ κακῶς, δὲν εἶναι ὅ,τι ψάλλουμε στὴν Ἐκκλησία ἀποστάλαγμα μίας παραδόσεως...
 
Last edited:
Back
Top