Με ενδιαφέρον διάβασα σήμερα τα εξής που είπε ο καθηγητής Γρ. Στάθης στο Α' συνέδριο Ψαλτικής το 2000 (από τα εκδεδομένα πρακτικά του συνεδρίου, σελ. 87).
"Παρεμφερές είναι και το θέμα της ψαλτικής αμφιέσεως, η οποία πρέπει να είναι πολύχρωμη, όπως εμφαίνεται στις παντοίες εικονογραφήσεις των βυζαντινών ψαλτών, για να συνάδει η λαμπρή αμφίεση των ψαλτών -και η καθιερωμένη λαμπρή αμφίεση κατά τις ακολουθίες των κληρικών-, με την λαμπρή αναστάσιμη και δοξολογική πάντοτε ορθόδοξη ψαλμώδηση".
Δείτε σχετικά την ενδυμασία των Μαϊστόρων της Ψαλτικής τέχνης, της χορωδίας Τρίκκης Μελωδοί, της χορωδίας Ρωμαίικο κτλ. Και τη σχετική συζήτηση Ψάλτες κατά τους Βυζαντινούς χρόνους.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης φαίνεται να διαφωνεί σε ομιλία του για τον Βασίλειο Νικολαίδη λέγοντας:
"...οἱ Ψάλται δέν εἶναι ἀοιδοί, ἀλλά κληρικοί, συλλειτουργοῦντες μετά τοῦ ἀνωτέρου Κλήρου τό Εὐαγγέλιον καί συμπληροῦντες τό ἔργον τοῦ Ἱεροκήρυκος καί τοῦ Πνευματικοῦ. Δέν εἶναι “βεντέται” -συγχωρήσατε τόν νεολογισμόν-, ἀλλά ἱεροφάνται μυστηρίων Θεοῦ, ἐπιτελοῦντες ἔργον θεῖον καί εἰς τούς ἁγίους Ἀγγέλους μᾶλλον οἰκεῖον καί ἁρμόζον. Διά τοῦτο καί περιβάλλονται τόν σεμνόν μέλανα ἐπενδύτην, τό ταπεινόν ράσον τοῦ Ὀρθοδόξου κληρικοῦ, ὁ δέ Ἄρχων Πρωτοψάλτης καί καλύπτραν τῆς κεφαλῆς μοναχικήν, δηλωτικήν τῆς ἐν αὐτῷ σωφροσύνης καί ἀρετῆς καί θείας Χάριτος. Βλέπομεν, ἀτυχῶς, μετ᾽ εὐλόγου ἀνησυχίας καί πικρίας, τινάς τῶν ψαλλόντων νά περιβάλλωνται ἀνοικείους ἐσθῆτας μέ πορφυρά ἤ ἰόχροα περιλαίμια καί χειρίδας, ἐνίοτε δέ καί μέ χρυσοποίκιλτα ἐπιρράμματα, τά ὁποῖα προδίδουν τύφον κοσμικόν καί κενότητα ψυχικήν καί μεταβάλλουν τόν Ψάλτην τοῦ Θεοῦ εἰς θέαμα ἀξιοθρήνητον. Ἄλλους πάλιν ἐκτρεπομένους εἰς ἀτάκτους βοάς καί περιπαθῆ μουσικά λυγίσματα, ξένα πρός τήν Παράδοσιν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ἐκθηλύνοντα τάς ἀκοάς, ἀλλά καί τάς ψυχάς τῶν ἐκκλησιαζομένων.
Τά ἀναλόγια τοῦ Πανασέπτου Πατριαρχικοῦ ἡμῶν Ναοῦ καί οἱ ἐν αὐτοῖς διακονήσαντες καί διακονοῦντες μύσται τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς ἦσαν καί εἶναι πάντοτε ὑπόδειγμα καί κατά τοῦτο διά πάντα νοῦν ἔχοντα Χριστοῦ καί φρόνημα ἐκκλησιαστικόν."
Εγώ συμφωνώ με τον Πατριάρχη αν και κάποιος μπορεί να πεί (όπως και ο καθηγητής) οτι θεωρώντας την παράδοση διαχρονικά και τα πολύχρωμα Ψαλτικά άμφια είναι παραδοσιακά. Μου έκανε επίσης εντύπωση γιατί ο Πατριάρχης αναφέρει οτι μόνο ο Πρωτοψάλτης φοράει σκούφο.
"Παρεμφερές είναι και το θέμα της ψαλτικής αμφιέσεως, η οποία πρέπει να είναι πολύχρωμη, όπως εμφαίνεται στις παντοίες εικονογραφήσεις των βυζαντινών ψαλτών, για να συνάδει η λαμπρή αμφίεση των ψαλτών -και η καθιερωμένη λαμπρή αμφίεση κατά τις ακολουθίες των κληρικών-, με την λαμπρή αναστάσιμη και δοξολογική πάντοτε ορθόδοξη ψαλμώδηση".
Δείτε σχετικά την ενδυμασία των Μαϊστόρων της Ψαλτικής τέχνης, της χορωδίας Τρίκκης Μελωδοί, της χορωδίας Ρωμαίικο κτλ. Και τη σχετική συζήτηση Ψάλτες κατά τους Βυζαντινούς χρόνους.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης φαίνεται να διαφωνεί σε ομιλία του για τον Βασίλειο Νικολαίδη λέγοντας:
"...οἱ Ψάλται δέν εἶναι ἀοιδοί, ἀλλά κληρικοί, συλλειτουργοῦντες μετά τοῦ ἀνωτέρου Κλήρου τό Εὐαγγέλιον καί συμπληροῦντες τό ἔργον τοῦ Ἱεροκήρυκος καί τοῦ Πνευματικοῦ. Δέν εἶναι “βεντέται” -συγχωρήσατε τόν νεολογισμόν-, ἀλλά ἱεροφάνται μυστηρίων Θεοῦ, ἐπιτελοῦντες ἔργον θεῖον καί εἰς τούς ἁγίους Ἀγγέλους μᾶλλον οἰκεῖον καί ἁρμόζον. Διά τοῦτο καί περιβάλλονται τόν σεμνόν μέλανα ἐπενδύτην, τό ταπεινόν ράσον τοῦ Ὀρθοδόξου κληρικοῦ, ὁ δέ Ἄρχων Πρωτοψάλτης καί καλύπτραν τῆς κεφαλῆς μοναχικήν, δηλωτικήν τῆς ἐν αὐτῷ σωφροσύνης καί ἀρετῆς καί θείας Χάριτος. Βλέπομεν, ἀτυχῶς, μετ᾽ εὐλόγου ἀνησυχίας καί πικρίας, τινάς τῶν ψαλλόντων νά περιβάλλωνται ἀνοικείους ἐσθῆτας μέ πορφυρά ἤ ἰόχροα περιλαίμια καί χειρίδας, ἐνίοτε δέ καί μέ χρυσοποίκιλτα ἐπιρράμματα, τά ὁποῖα προδίδουν τύφον κοσμικόν καί κενότητα ψυχικήν καί μεταβάλλουν τόν Ψάλτην τοῦ Θεοῦ εἰς θέαμα ἀξιοθρήνητον. Ἄλλους πάλιν ἐκτρεπομένους εἰς ἀτάκτους βοάς καί περιπαθῆ μουσικά λυγίσματα, ξένα πρός τήν Παράδοσιν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ἐκθηλύνοντα τάς ἀκοάς, ἀλλά καί τάς ψυχάς τῶν ἐκκλησιαζομένων.
Τά ἀναλόγια τοῦ Πανασέπτου Πατριαρχικοῦ ἡμῶν Ναοῦ καί οἱ ἐν αὐτοῖς διακονήσαντες καί διακονοῦντες μύσται τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς ἦσαν καί εἶναι πάντοτε ὑπόδειγμα καί κατά τοῦτο διά πάντα νοῦν ἔχοντα Χριστοῦ καί φρόνημα ἐκκλησιαστικόν."
Εγώ συμφωνώ με τον Πατριάρχη αν και κάποιος μπορεί να πεί (όπως και ο καθηγητής) οτι θεωρώντας την παράδοση διαχρονικά και τα πολύχρωμα Ψαλτικά άμφια είναι παραδοσιακά. Μου έκανε επίσης εντύπωση γιατί ο Πατριάρχης αναφέρει οτι μόνο ο Πρωτοψάλτης φοράει σκούφο.