Αστέριος Δεβρελής - «Ανέτειλε το έαρ», Κωνσταντίνου Πρίγγου

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Αν και άκαιρο, πιστεύω πως άξιζε να αναρτηθεί! Πρόκειται για σπάνιο μέλος του Πρίγγου, σε καταγραφή διά ζώσης από τον κ. Αστέριο Δεβρελή.

Λεπτομέρειες για το μέλος και την εκτέλεση στα σχόλια του βίντεο.

Πρόκειται για μια καταπληκτική, κατά τη γνώμη μου, εκτέλεση του Δοξαστικού των Αίνων του Άγ. Γεωργίου «Ανέτειλε το έαρ» σε μέλος καταγεγραμμένο από εκτέλεση του Κωνσταντίνου Πρίγγου.

Γράφει ο κ. Αστέριος Δεβρελής:
«Όταν έψαλλε ο Πρίγγος σχεδόν πάντοτε ήμουνα παρών. Σε μία συγκέντρωση στο Σωματείο καθώς έψαλλε ένα «Δοξαστικό», κράτησα σημειώσεις, αποσύρθηκα για λίγο και το καθαροέγραψα. Μετά τον πλησίασα και τον παρακάλεσα να διορθώσει τα λάθη στο «Δοξαστικό, Ανέτειλε το έαρ...». Το είδε..., διέκρινα μία λάμψη, έκταση στο βλέμμα του... και με ρώτησε· Πού το βρήκες αυτό; Δάσκαλε, προ ολίγου δεν το ψάλλατε; Με αγκάλιασε, με φίλησε και μου είπε· Παιδί μου, μπράβο σου, να έρχεσαι στο Αναλόγιο όπου και αν ψάλλω. Θα είσαι «ἐκ τῶν ὧν οὐκ ἄνευ...». Και έκτοτε συνέχισα να τον παρακολουθώ εκεί που θα έψαλλε. Ερχόταν στην Θεσσαλονίκη τους καλοκαιρινούς μήνες και έψαλλε σε πανηγύρεις» (ΠΗΔΑΛΙΟΝ, Πολύτιμα Ανέκδοτα Μαθήματα Θείας Λειτουργίας ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΡΙΓΓΟΥ, σελ. 270).

Το Δοξαστικό, όπως το έγραψε ο κ. Δεβρελής κατά την πρώτη αυτή γνωριμία του με τον Κωνσταντίνο Πρίγγο περί τα 1954 (κατά τις διηγήσεις του δασκάλου), το περιέλαβε στην έκδοσή του: «ΠΗΔΑΛΙΟΝ, Ακολουθία Αγίου Γεωργίου» απ' όπου και παρατίθεται στο βίντεο.

Κατά τον κ. Δεβρελή, αυτή είναι η καλύτερη ερμηνεία του στο Δοξαστικό αυτό. Η μη απόλυτη ταύτιση με το καταγεγραμμένο μέλος οφείλεται στο μεγάλο βαθμό ανάλυσης της καταγραφής σε συνδυασμό με την από στήθους εκτέλεσή του - ο δάσκαλος ποτέ δεν έψαλλε από μέσα διότι πιστεύει πως το καταγεγραμμένο κείμενο είναι μόνο για μελέτη ενώ στο αναλόγιο κάνει κακό, καθώς δεν αφήνει ελεύθερο τον εκτελεστή να εκφραστεί σωστά - εντούτοις οι θέσεις είναι όμοιες, πλην της φράσης «διό φιλέορτοι δεύτε» και κάποιων ακόμη λεπτομερειών. Εψάλη στην Επανωμή, στην Πανήγυρη του Αγ. Γεωργίου, όπου τα παλιά τα χρόνια οι φιλόμουσοι της περιοχής συνήθιζαν να καλούν τον Παναγιωτίδη και τον Καραμάνη μαζί. Όταν πλέον οι τελευταίοι άρχισαν να πέφτουν φωνητικά, ξεκίνησαν να καλούν και άλλους ψάλτες, εν οις και τον κ. Δεβρελή. Κατά την εκτέλεση αυτή ήταν παρών και ο Παναγιωτίδης, που όμως είχε χάσει τη φωνή του και παρακολουθούσε έξω από το Ναό.

Η ηχογράφηση πρωτοανέβηκε στην ιστόσελιδα http://analogion.com/forum/showthread.php?t=5700. Την ανεβάζω με ελαφρό τονισμό των πρίμων, καθώς στο μητρικό αρχείο ο ήχος είναι λίγο θολός.

 
Last edited:

PANROUST

Μέλος
Αν και άκαιρο, πιστεύω πως άξιζε να αναρτηθεί! Πρόκειται για σπάνιο μέλος του Πρίγγου, σε καταγραφή διά ζώσης από τον κ. Αστέριο Δεβρελή.

Λεπτομέρειες για το μέλος και την εκτέλεση στα σχόλια του βίντεο.



Ύφος μεγαλοπρεπές-Πρίγγος.
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Σε ευχαριστώ, καθυστερημένα, Ιωάννη Μπουλμπουτζή.
Ο ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΔΕΒΡΕΛΗΣ, εκτός από σπάνιο μουσικοκαταγραφικό κεφάλαιο, αποτελεί και έναν από τους αληθινούς κι αυθεντικούς συνδετικούς κρίκους με τους ΠΡΙΓΓΟ και ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗ. Κεφάλαιο ανεκμεττάλευτο φοβάμαι.
Μας χάρισε πέρισυ την καλύτερη έκδοση Πρίγγου μετά το 1964. Ξέρω ότι θα κυκλοφορήσει κάποια στιγμή τόμο Παναγιωτίδη (το 1955 είχε επιμεληθεί τη συγγραφή του περίφημου Αναστασιματαρίου Παναγιωτίδη που κι κείνο κουβαλάει εκλεκτό ανέκδοτο Πρίγγο εκτός από Παναγιωτίδη βέβαια). Έχει εκδόσει εικοσιτόσους τόμους καλοτυπωμένους, γεμάτους με όσα μνημονικά και δια της γραφής έχει περισώσει από εκείνους τους ανεπανάληπτους.
Μέγα και αξεπέραστο το Δοξαστάριον Πρίγγου, αλλά στα "ζωντανά" -όπως αυτό που κατέγραψε εδώ ο Αστέριος- είναι άλλο πράμα!

Υ.Γ.Αγαπητοί φίλοι, τέτοιο "ζωντανό" Πρίγγο μπόλικο θα βρείτε ΚΑΙ στα βιβλία Καραμάνη (το έχουν άλλωστε ομολογήσει κι ο Πρίγγος και ο Παναναγιωτίδης), ακόμα και στο λίγο παρεξηγημένο δίτομο Δοξαστάριο Καραμάνη. Επίσης στα βιβλία των άλλων δυο της "τριάδος", Ταλιαδώρου και Χρύσανθου. Και, επειδή η "τριάς" έχει γίνει πλέον "τετράς", μετά χαράς προσθέτουμε τα βιβλία του Πετρίδη (που πρέπει οπωσδήποτε να ξανατυπωθούν σε φυσιολογικό μέγεθος, κάτι σαν τα κομψότατα βιβλία Δεβρελή).
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Έχει εκδόσει εικοσιτόσους τόμους καλοτυπωμένους, γεμάτους με όσα μνημονικά και δια της γραφής έχει περισώσει από εκείνους τους ανεπανάληπτους.
Καλοτυπωμένους δε λέτε τίποτα! Ο άνθρωπος επέβλεπε τις εκδόσεις του από την εποχή των τυπογραφικών στοιχείων μη δίνοντας στον τυπογράφο το ελεύθερο να αλλάξει το μουσικό χαρακτήρα όταν ανέκυπταν ζητήματα, αλλά επεμελείτο ο ίδιος το σημείο ώστε να είναι και πάλι ορθογραφημένο δι' άλλης γραφής! Έχει βγάλει δική του (ή δικές του, δεν ξέρω αν είναι μία ή δύο) γραμματοσειρά για τα έργα του επιλέγοντας απ' όλα τα μουσικά βιβλία τους καλύτερους χαρακτήρες! Πριν τα βγάλει για μαζική εκτύπωση, τα κοιτάει περί τις 10 φορές ώστε να μην ξεφύγουν ορθογραφικά λάθη. Φροντίζει να μην αρχίζει καμία σειρά με γοργό κλπ και η αλλαγή της σελίδας να μη γίνεται στη μέση της λέξης, αλλά με νέα σελίδα να ξεκινάει και άλλη λέξη, ώστε να μη δυσκολεύεται στην ανάγνωση ο αναγνώστης. Τηρεί απλή γραφή ώστε τα έργα του να είναι ευανάγνωστα από ψάλτες κάθε μουσικής σχολής. Ακόμη, δεν επαναπαύτηκε στον Πρίγγο και τον Παναγιωτίδη. Όπως λέει και ο ίδιος, αν τα έβγαζε αυτούσια όπως τα έλεγε ο Παναγιωτίδης, θα έπρεπε να λογοδοτήσει επί τούτου, καθώς τα εμπορεύεται με το δικό του όνομα. Αντίθετα, βασίστηκε μεν σε αυτούς, αλλά φρόντισε να βάλει και άλλες θέσεις και να διορθώσει τα μουσικά κείμενα ώστε να είναι όσο το δυνατόν σωστότερα τονικά. Συνεπώς, τα έργα του Δεβρελή είναι έργα του Δεβρελή, βασισμένα μεν στους προκατόχους του, αλλά σε δική του επεξεργασία και με δική του τελική μορφή. Μόνο όταν τα αποδίδει εγγράφως σε άλλον, δεν είναι δικά του έργα αλλά εκτελέσεις άλλου από καταγραφές δικές του, όπως τα δοξαστικά του Τριωδίου του Παναγιωτίδη στο επαυξημένο του Τριώδιο, κάποια από τα οποία προέρχονται από καταγραφές δικές του για να τα εκτελέσουν με το χορό του Παναγιωτίδη από το ραδιόφωνο.
 
Top