Αγίου Χριστοφόρου Παρασκευή μετά την Κυρ. Μυροφόρων

Status
Not open for further replies.
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Μετακίνηση μηνύματος από εδώ.

Λίγα σχόλια για την Εορτή:
1) Η σύνθεση είναι ωραία και σαφώς ακολουθεί παραδοσιακές φόρμες. Εύγε !Θα την ψάλλω σήμερα καθότι έχουμε την 2α πανήγυρη μας.
2) Το κακό είναι πως κυκλοφορούν 3 ουσιαστικά ακολουθίες: Η παλαιά και τρόπον τινά που δημοσιεύει ο Σύλλογος της Χαλκιδικής, μια δεύτερη που περιλαμβάνει ποιήματα δύο υμνογράφων(και του Ιωήλ) και μια τρίτη που περιλαμβάνει μόνο τα του Ιωήλ. Είναι εύκολο να γίνει σύγχυση.
3) Επίσης οι ατομικές φυλλάδες δημιουργούν μια ακόμα σύγχυση αφού συνήθως δηλώνουν την Τάξη ως σε πανηγυρίζοντα ναό και όχι ως σε ενοριακό ναό. Κάτι που έχει διαφορετικές προσεγγίσεις τουλάχιστον στο θέμα των Απολυτικίων τολμώ να πω και του κοινωνικού(Σε ενοριακό ναό θα ψαλλεί αναστάσιμο ή του μάρτυρος;).
4) Τεράστιο κενό, που δείχνει την προχειρότητα των νεοτέρων τυπικών, είναι η εξής: Στην κλασσική τάξη που εκδίδει η Εκκλησία της Ελλάδος δεν κάνει ουδεμία αναφορά στην ημέρα του Αγίου Χριστοφόρου, παρότι Άγιος με πανηγύρεις, προστάτης οδηγών, και με αφιερώσεις σε αυτόν τίτλων κοινοτήτων - δημοτικών πλέον διαμερισμάτων. Αν δεν υπάρχει φυλλάδα άντε να βγάλεις άκρη. Ίδρωσα για να βεβαιωθώ π.χ. για το κοινωνικό.
Αντίθετα σε πράγματα δεδομένα συχνάκις και πολλάκις αυτά τα μπακαλοτεύτερα -τυπικά περιγράφουν αναλυτικά την δεδομένη και σε όλους γνωστή τάξη και σε πολλές περιπτώσεις που υπάρχει ιδιαιτερότητα και θέλεις τα φώτα αυτών, σιωπή....
 
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Γιά νά ἀποφεύγουμε τό «Τεράστιο κενό», «την προχειρότητα των νεοτέρων τυπικών» (σ.σ. ἐνν. τῶν ἐτήσιων) καί «αυτά τα μπακαλοτεύτερα -τυπικά» χρησιμοποιοῦμε τό Τυπικόν της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας (ΤΜΕ) καί ἔχουμε σέ κάθε περίπτωση τίς ἀπαντήσεις πού θέλουμε.

 
Εννοείται πως αναφέρομαι στα ετήσια. Όμως πέραν της Εκκλησίας της Ελλάδος, της οποίας το Τυπικό αναπαράγεται από πολλούς ιστοτόπους, ανάλογο ήταν και το της Εκκλησίας της Κύπρου ενώ και το Πατριαρχείο για την ημέρα του Αγίου Χριστοφόρου, είχε μόνο αναφορά στα αναγνώσματα.
Είναι δε σχεδόν αδύνατο ενορίες να διαθέτουν το Τυπικό που αναφέρεστε, παρά μόνο το Δίπτυχο της της Ιεράς Συνόδου ή το περίφημο "κίτρινον". Αν λοιπόν πας, ως είθισται χωρίς να δεις το Τυπικό ψάχνοντας πολλές φορές αρκετά, και κοιτάξεις την Τάξη στο αναλόγιο, τότε υπάρχει πρόβλημα, τουλάχιστον στην συγκεκριμένη εορτή.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
,,,, Αν λοιπόν πας, ως είθισται χωρίς να δεις το Τυπικό ψάχνοντας πολλές φορές αρκετά, και κοιτάξεις την Τάξη στο αναλόγιο, τότε υπάρχει πρόβλημα,.....

Ασφαλώς υπάρχει πρόβλημα και πλημμελής άσκηση των καθηκόντων μας ως ψαλτών, εάν ενεργούμε έτσι.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἄν αὐτά γραφόντουσαν πρίν ἀπό δυό-τρία χρόνια, θά εἶχε γίνει χαμός. Πλέον πολλοί ἔχουμε κουραστεῖ μέ χιλιοειπωμένα πράγματα καί τό μόνο πού μένει εἶναι νά ἀνεβάζουμε πίεση διαβάζοντάς τα. Ἀλλά γιατί νά ἀνεβάζουμε πίεση; Καλύτερα νά γελᾶμε!
Γι᾿ αὐτό κι ἐγώ στήν ἀπάντηση —πού πολύ σκέφτηκα ἄν θά ἀπαντήσω, ὅπως καί πολλοί ἄλλοι— ἔβαλα σέ παρένθεση τίς ἀκραῖες καί ἀπαράδεκτες ἐκφράσεις (προϊόντα ἀσχετοσύνης καί δικαιολογίες αὐτῆς), μεταθέτοντας τή λύση στό ΤΜΕ. Μέ τά προηγούμενα καί μέ τήν ἀπάντηση γιά τό ΤΜΕ γελᾶνε καί τά τσιμέντα!

Ὄντως πολλά τά προβλήματα..., ἀλλά μέ διαφορετική ἀντίληψη... διαφορετικά ἐντοπίζονται...

Ἐπειδή ὅμως δημιουργήθηκε νέο θέμα καί κάποιοι στό μέλλον θά ψάχνουν ἀπάντηση —καί ἀντί νά ἀλλάξω τό τίτλο σέ «Θρυλούμενα ἀνεπαρκῆ τυπικά ἀπό ἀνεπαρκέστατους ψάλτες»—, ἁπλᾶ θά ἀντιγράψω τί ἀπάντησα σέ μέλος πού εἶχε τήν πρόνοια νά ρωτήσει μέ ΠΜ ἀπό μέρες τί θά ψαλεῖ σέ πανηγυρίζοντα ναό:
Τῆς ἑορτῆς = τῶν Μυροφόρων
Καί βέβαια ἀνοιξαντάρια.
Γιά κανόνες καί τυπικό δές τά πρῶτα δύο θέματα αὐτῆς τῆς ἑνότητος (2ο & 3ο τώρα)
http://analogion.com/forum/forumdisplay.php?f=1029
Εἶναι γιά Πέμπτη καί Σάββατο, ἀλλά ἀνάλογα εἶναι καί γιά Παρασκευή.
Δές καί τά ἄλλα θέματα.

Ἀληθῶς ἀνέστη!

Γιά τήν συμπλήρωση τοῦ θέματος νά ποῦμε ὅτι δέν ὑπάρχει οὐσιαστική διαφορά μεταξύ πανηγυρίζοντος καί ἐνοριακοῦ πού διαθέτει ἰδιαίτερη φυλλάδα καί τιμᾶ τόν ἅγιο. Προαιρετικά ἤ συμπληρωματικά, ἀνοιξαντάρια, λιτή-ἀρτοκλασία, τάξις εὐαγγελίου ὄρθρου. Τό ΤΜΕ ἔχει ἀπαντήσεις γιά ἑορταζομένους ἁγίους στίς ἐβδομάδες τοῦ Πεντηκοσταρίου.

Γιά τίς ἄλλες περιπτώσεις πού θά χρησιμοποιήσουμε τά λειτουργικά βιβλία μόνον (Πεντηκοστάριον - Μηναῖον) ἀκολουθεῖται ἡ τάξη τοῦ Πεντηκοσταρίου καί τοῦ Μηναίου, πού εἰδικά γιά τά Δίπτυχα προαναγγέλεται στό τέλος τῆς Κυριακῆς τῶν Μυροφόρων, δηλ. στήν ἔναρξη τῆς ἑβδομάδος συνοπτικά γιά ὅλη τήν ἑβδομάδα. Κοινωνικό τῆς ἡμέρας (Παρασκευῆς) ὅπως καί τά ἀναγνώσματα τῆς λειτουργίας.

Ὅπως, λοιπόν, δέν μπορεῖς νά διαβάσεις ἕνα μουσικό κείμενο ἄν δέν ἔχεις σπουδάσει βυζαντινή μουσική (σοῦ φαίνονται κινέζικα) καί δέν ἔχεις ἀκούσει ψάλτες ἐν ὥρᾳ ἀκολουθίας, ἔτσι δέν μπορεῖς νά διαβάσεις καί τά λειτουργικά βιβλία (Παρακλητική, Μηναῖο, Τριώδιο, Πεντηκοστάριο κλπ.) ἄν δέν ἔχεις μελετήσει τό Τυπικόν της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας (ΤΜΕ) καί δέν ἔχεις παρακολουθήσει καθημερινές ἀκολουθίες.
 
Με όλο τον σεβασμό θα ήθελα πάτερ να σας πω και εγώ απο την μεριά μου τα εξής:

Μιλάτε για ακραίες και απαράδεκτες φράσεις. Τα δύο τυπικά που αποτελούν καθεστώς στην Εκκλησία της Ελλάδος είναι τα γνωστά δύο. Ανεπαρκή και συμβιβασμένα αμφότερα.

Το Τ.Μ.Ε. αλλά και άλλα Τυπικά, αποτελούν την καλυτέρα γνώση για εμάς, ωστόσο οι κληρικοί, προϊστάμενοι όντες και μη, ακολουθούν τα γνωστά δύο ετήσια τυπικά και συχνάκις η οποιαδήποτε αναφορά σε Τ.Μ.Ε. απαντάται συνήθως, με έντονο ύφος και φιλοσοφία του "δεν ξέρω εγώ την δουλειά μου θα με μάθεις εσύ;"

Οπότε δεν είναι απλά λύση η επίκληση του Τ.Μ.Ε. Απλοποιείτε αρκετά την απάντηση, που δυστυχώς αν και αποτελεί λύση στο πρόβλημα τάξεως, δεν συμβαδίζει πάντα ούτε με τις φυλλάδες, ούτε με τον εφημέριο. Και η ουσία είναι ότι θέλουμε να τελέσουμε την ακολουθία και για να γίνει αυτό πρέπει να συμφωνεί και ο εφημέριος.

Δεν ξέρω τί γινόταν εδώ πριν χρόνια και δεν με αφορά γιατί εγώ έκανα αναφορά στο σήμερα με δεδομένη προβληματική, την οποία θα αναπτύξω στη συνέχεια.

Εν προκειμένω και ανεξάρτητα απο τό τί λέει το ΤΜΕ, νόμος αποτελεί το δίκαιο της φυλλάδας, των δύο γνωστών ετησίων τυπικών και η τελική επιλογή του εφημερίου. Συχνά λοιπόν αν αυτά διαφωνούν και διαφωνούν συχνά με το Τ.Μ.Ε., εγώ αν απλοποιήσω την λύση και ακολουθήσω το Τ.Μ.Ε. δεν διασφαλίζομαι ότι δεν θα βγει ο εφημέριος στο Βήμα ή δεν θα ακουστεί μια αυστηρά φωνή μέσα απο το Ιερό κ.τ.λ.

Τα δύο λοιπόν επίσημα ετήσια τυπικά έχουν δεδομένα σφάλματα και προσωπικά δεν διατηρώ ιδιαίτερη εμπιστοσύνη προς αυτά. Τα ακολουθώ όμως, όταν μου δίνουν απαντήσεις, γιατί αυτά είναι και δεν μπορώ να κάνω αλλιώς.

Αν το ότι δεν τα εκτιμώ, με καθιστά δημιουργό "προϊόντων ασχετοσύνης και δικαιολογιών αυτής" λυπάμαι πολύ.

Λέτε επίσης με τα προηγούμενα καί μέ τήν ἀπάντηση γιά τό ΤΜΕ γελᾶνε καί τά τσιμέντα!

Προσωπικά δεν αναφέρθηκα σε παλαιό τυπικό, αλλά στα εν λόγω δύο τα οποία όμως είναι τα επίσημα και αυτά που εφαρμόζονται στην πράξη.

Το «Θρυλούμενα ἀνεπαρκῆ τυπικά ἀπό ἀνεπαρκέστατους ψάλτες» πως να το εκλάβω;

Λέτε πως δεν υπάρχει εν προκειμένω διαφορά πανηγύρεως και ενορίας.
Στην φυλλάδα λοιπόν του εν προκειμένω υμνογράφου (τότε αρχιμανδρίτου )Ιωήλ έχει ως τάξη απολυτικίων την εξής:
το α΄ και το β΄έτερον του Αγίου Χρυσοστόμου και γ΄ της εορτής.

Το οποίο διακρίνεται απο την κλασσική τάξη:
α) Εορτής, β) Δόξα του Αγίου και γ) νυν της Εορτής και το οποίο την εβδομάδα των Μυροφόρων είναι πιο εκτεταμένο.

Παρότι λειτουργήσαμε σε πανηγυρίζοντα ναό και παρότι η φυλλάδα έλεγε αυτά, εμείς είπαμε κατα τον εφημέριο τα εξής:
1) Ότε κατήλθες, 2) Ρείθροις Δόξα το 2ο της Εορτής και νυν το 3ο της Εορτής.

Στην περίπτωση του Αγίου Χριστοφόρου και επειδή έψαξα το Τυπικό τουλάχιστον 7 ημέρες ενωρίτερα εντόπισα 3 διαφορετικές ακολουθίες, τις οποίες και ανέφερα.

Εγώ τί να επέλεγα και τί να διάβαζα; Ποιά τροπάρια, ποιά δοξαστικά, ποιούς ήχους; Φυσικά και δεν έβγαζα άκρη.

Τα δε επίσημα ετήσια τυπικά της Ιεράς Συνόδου καθώς και του Πατριαρχείου και της Κύπρου ουδεμία ουσιαστική αναφορά είχαν για το θέμα.

Στην περίπτωση του Κοινωνικού, εσείς αναφέρετε ως ορθό το τῆς ἡμέρας (Παρασκευῆς) ενώ η φυλλάδα το της Τρίτης και του Μάρτυρος δηλαδή το "Εις Μνημόσυνον". Αν λοιπόν έκανα χρήση του Τ.Μ.Ε και δεν έχω λόγο να πιστεύω πως δεν είναι το σωστό, μάλλον ο εφημέριος θα με "έψελνε" κανονικά.

Και αν για εμάς που είχαμε παρεκκλήσιο ομώνυμο εννοείται πως θα ψέλναμε το "Εις μνημόσυνον" , η συντριπτική πλειοψηφία των ναών που λειτούργησαν του Αγίου Χριστοφόρου προφανώς έσφαλε γιατί ακολουθώντας την φυλλάδα, ούσα όπως όλες πανηγυρική και όχι ενοριακή, είπε κοινωνικό μάρτυρος και όχι Παρασκευής όπως το Τ.Μ.Ε. ορίζει.

Είμαι βέβαιος πως με τα περισσότερα σας χρόνια στην διακονία θα έχετε έρθει και εσείς πολλές φορές σε ανάλογη προβληματική. Μόνο που εσείς τελείτε εν σχήματι και καθοδηγείτε, ενώ εγώ ως ιεροψάλτης δεν μπορώ να επιβάλλω αυτό που θεωρώ ορθό.
Γι΄αυτό και θα έπρεπε να υπάρχει αναφορά στα περιώνυμα ετήσια τυπικά και στον Άγιο Χριστόφορο κατα την 9η Μαΐου. Επειδή όμως υπήρχε εορτή την προηγουμένη στις 8, προφανώς κρίθηκε σκόπιμο να μην ξοδευτεί επιπλέον μελάνι. Έτσι μένουμε εμείς να βράζουμε στον μέλανά ζωμό μας ή αν θέλετε να είμαστε στα τηλέφωνο με τον εφημέριο για να μπορέσουμε να προετοιμαστούμε επαρκώς ή μάλλον στοιχειωδώς. Πάντα με τον κίνδυνο να θεωρούμαστε πως "καλά δεν ξέρει την δουλειά του και με παίρνει τηλέφωνο;"

Δεν ήταν εν τέλει απλή η περίπτωση του Αγίου Χριστοφόρου για όλους τους παραπάνω λόγους. Αυτή είναι η προσωπική μου γνώμη.
Επι του πρακτέου μόνο απλή λοιπόν δεν βλέπω την λύση, που είναι η χρήση του Τ.Μ.Ε.
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Θέτετε σε σύγκριση τρία διαφορετικά πράγματα.
1. Το ΤΜΕ, 2. Τα "Δίπτυχα" και 3. τις τυπικές διατάξεις της εκάστοτε φυλλάδας.

Από αυτά μόνο το 1 είναι Τυπικό. Το 2 είναι βοήθημα τυπικού και το 3 είναι φυσικά ό,τι τυχόν συμβαίνει να είναι.

Ακόμα: προφανώς και δεν υπάρχουν διαφορές επισήμως εορταζομένου Αγίου σε ενορία πανηγυρίζουσα ή μη παρά μόνον αυτές που επεσήμανε ήδη ο π. Μάξιμος.

Τα Δίπτυχα, παρόλο που δεν είναι υποχρεωμένα, ως, επαναλαμβάνω, βοήθημα τυπικού, έχουν και προθεωρία αλλά και "ειδήσεις" την Κυριακή για όλη τη βδομάδα (ήδη αναφέρθηκε) αλλά και για μια τυχόν ξεχωριστή ημέρα, γενικά την πρώτη της εκάστοτε εβδομάδας που ανακύπτει ένα ζήτημα, όπως, για την προκειμένη εβδομάδα, στη μνήμη της Αγ. Ειρήνης για την τάξη "όπου τιμάται πανηγυρικώς η μνήμη της αγίας..." κ.λπ. με παραπομπή στο ΤΜΕ. Θέλετε δυο μέρες παρακάτω επανάληψη;

Αλλά και μ' όλα αυτά, η ουσία είναι μία: το ΤΜΕ. Τι θα πει μπερδέματα και φράσεις του τύπου "νόμος είναι το δίκαιο της φυλλάδας" και θα βγει ο εφημέριος και θα με ψάλει; Όσο άσχετος είναι ένας ψάλτης που δεν ξέρει το ισχύον τυπικό της Εκκλησίας, άλλο τόσο και περισσότερο είναι ο λειτουργός που θα αντιδράσει με τον τρόπο που περιγράφετε. Ή ακολουθούμε το ΤΜΕ ή όχι. Ή το γνωρίζουμε ή όχι. Δεν είναι δουλειά των ετησίων βοηθημάτων τυπικού να μας τα κάνουν όλα νιανιά λες και δεν μπορούμε να ξεστραβωθούμε να ανοίξουμε τον Βιολάκη. Όλα τα βοηθήματα προϋποθέτουν την γνώση του ΤΜΕ. Αλλιώς, καταλήγουν μασημένη τροφή στο στόμα των ψαλτών που όταν βρεθούν προ μιας πιο δύσκολης περίπτωσης (που εδώ ούτε γι' αυτό πρόκειται) τα χάνουν, σηκώνουν τα χέρια ψηλά και κατηγορούν ό,τι "τυχαίνει" να βρίσκεται μπροστά τους.

Όσο για το Κοινωνικό, η προηγούμενη απάντηση του πατρός ήταν

Γιά τήν συμπλήρωση τοῦ θέματος νά ποῦμε ὅτι δέν ὑπάρχει οὐσιαστική διαφορά μεταξύ πανηγυρίζοντος καί ἐνοριακοῦ πού διαθέτει ἰδιαίτερη φυλλάδα καί τιμᾶ τόν ἅγιο. Προαιρετικά ἤ συμπληρωματικά, ἀνοιξαντάρια, λιτή-ἀρτοκλασία, τάξις εὐαγγελίου ὄρθρου. Τό ΤΜΕ ἔχει ἀπαντήσεις γιά ἑορταζομένους ἁγίους στίς ἐβδομάδες τοῦ Πεντηκοσταρίου.

Γιά τίς ἄλλες περιπτώσεις πού θά χρησιμοποιήσουμε τά λειτουργικά βιβλία μόνον (Πεντηκοστάριον - Μηναῖον) ἀκολουθεῖται ἡ τάξη τοῦ Πεντηκοσταρίου καί τοῦ Μηναίου, πού εἰδικά γιά τά Δίπτυχα προαναγγέλεται στό τέλος τῆς Κυριακῆς τῶν Μυροφόρων, δηλ. στήν ἔναρξη τῆς ἑβδομάδος συνοπτικά γιά ὅλη τήν ἑβδομάδα. Κοινωνικό τῆς ἡμέρας (Παρασκευῆς) ὅπως καί τά ἀναγνώσματα τῆς λειτουργίας.

δηλαδή για τις καθημερινές. Εκτός αν καταλάβατε ότι σε εορταζόμενο άγιο ή ακόμα καλύτερα πανήγυρη ναού θα πείτε αναγνώσματα ημέρας. Αναφέρετε ότι θα... σεβόσασταν το ΤΜΕ χωρίς να δείτε καν τι γράφει αφού αναφέρει σαφώς "Εις μνημόσυνον". Συγγνώμη αλλά δεν μπορώ να μη ρωτήσω: Γινώσκεις ἅ αναγινώσκεις;

ΥΓ. Με την δεδομένη απαξίωση με χαρακτηρισμούς "μπακαλοτεύτερα" δεν μπορώ να ασχοληθώ.
 
Last edited:
Εγώ πάλι έχω την ίδια εντύπωση πως δεν διαβάσατε καθόλου την προβληματική μου και ότι επί της ουσίας δεν αναγνώσατε καν αυτά που επαγγέλλεστε ότι γινώσκετε.

Θεολόγος ων μαθητής του Φουντούλη μάλλον ξέρω την διαφορά των Τυπικών. Ευχαριστώ πάντως για το μάθημα.

Προφανώς και με βάσει τις κυκλοφορούσες τάξεις όπως οι φυλλάδες, υπάρχει τουλάχιστον στην πράξη διαφορά μεταξύ πανηγυρίζουσας φυλλάδας και τάξη ενοριακού ναού. Απλά στον Άγιο Χριστόφορο ουσιαστικά μόνο φυλλάδες υπάρχουν.

Ο Άγιος Χριστόφορος δεν είναι εορταζόμενος Άγιος παρότι αρχαίος (Οι παλαιότερες εικόνες του που δεν είναι απαραίτητα και τόσο παλαιές ακολουθούν το πρότυπο της κυνοκεφαλής, ενώ η σημερινή διαδεδομένη εικόνα είναι ιταλικό αν όχι παπικό ανθίβολο, καθώς η παράδοση της μεταφοράς του Κυρίου στους ώμους είναι δυτική, μεταγενεστέρα και σαφώς επισφαλής).

Η ορθή τάξη σε μη πανηγυρίζοντα ναό είναι διαφορετική ως προς τα απολυτίκια και το κοινωνικό, ενώ επειδή προφανώς δεν γνωρίζετε το θέμα σε βάθος, ωστόσο λαμβάνετε θέση και μη διαβάζοντας αυτά που γράφω, αγνοείται πως ούτε η τάξη του Αγίου Χριστοφόρου είναι σταθερή αφού όπως ήδη έγραψα και δεν διαβάσατε υπάρχουν 3 ακολουθίες, 2 Απολυτίκια, διαφορετικά τροπάρια, διαφορετικά δοξαστικά, πολλοί υμνογράφοι και κατα περίσταση διαφορετικά κοινωνικά.

Ορθώς ο πάτερ Μάξιμος αν αναφέρονταν σε ψάλτη μη πανηγυρίζοντα ναού του πρότεινε κοινωνικό Παρασκευής και όχι "Εις Μνημόσυνον". Και αν είσθε όντως σχετικός με την τάξη και γνωρίζετε το αίτιο και την φιλοσοφία της λειτουργικής τάξεως δεν μένεις στο ότι το χ τυπικό λέει αυτό, γιατί σε πολλές περιπτώσεις καταλαβαίνεις το λάθος.
Και φυσικά η προβληματική δεν είναι θεωρητική, αλλά έχει να κάνει με την ουσία δηλαδή αφού οι ακολουθίες είναι πολλές, αφού υπάρχει ιδιαιτερότητα και αφού οι Ιερείς κατα κανόνα δεν εφαρμόζουν το Τ.Μ.Ε. αλλά τα δύο ετήσια, τί γίνεται;

Και κυρίως ασχολήθηκα με την απουσία απο τα ετήσια τυπικά καθοδηγήσεως σε έναν Άγιο που παρότι δεν είναι εορταζόμενος λειτουργείται και πανηγυρίζεται σε πολλά μέρη σε όλη την Ελλάδα.

Ναι λοιπόν δεν θεωρώ αμφότερες τις ετήσιες σοβαρές δουλειές και φυσικά συμβιβασμένες, οι οποίες δύο στην πράξη έχουν αντικαταστήσει σχεδόν πλήρως τα διάφορα Τυπικά.

Το "Εις Μνημόσυνον" εννοείται πως αναφέρεται σε εορτάζοντα η πανηγυρίζοντα Άγιο. Εγώ με πανηγυρίζοντα ναό θα το έλεγα, όπως και το είπα ορθώς, για κάποιον ναό που δεν πανηγυρίζει είναι λάθος και ισχύει το του πατρός Μαξίμου(Κοινωνικό Παρασκευής).
Πρωτοετής φοιτητής ων είχα ρωτήσει σχετικά τον ίδιο τον αείμνηστο Φουντούλη και τον κ. Σκαλτση και μου είχε διευκρινιστεί πως εορταζόμενος Άγιος δεν είναι ο Άγιος στον οποίο ο χ εφημέριος επιλέγει να λειτουργήσει. Φαντάζομαι να γνωρίζετε τα σχετικά κριτήρια.

Αν δεν μπορείτε να καταλάβετε πως η εφαρμογή της τάξεως προσκρούει σε μια σειρά απο παράγοντες και πως δεν είναι τόσο απλή η εφαρμογή των Κανονικών Τυπικών δικαίωμά σας.

Δεν θέτω καν θέμα αναγνωσμάτων, δείγμα ότι απλώς κάνετε αντίλογο. Διαβάστε παρακαλώ καλύτερα.

Όσο για το Τ.Μ.Ε. και καθότι δεν κρύβομαι ξέρετε στην αναφορά του πατρός για το κοινωνικό της Παρασκευής της εξέλαβα ως παρμένη απο το Τ.Μ.Ε. Στις 00.07 που είναι η δημοσίευση, δεν είχα την πολυτέλεια του χρόνου να ανοίξω το Τυπικό, ούτε κυριολεκτικά, ούτε απο ψηφιακό Link. Είχα και μια γυναίκα να με περιμένει και έναν μικρό που μόλις προ ολίγου είχε κοιμηθεί. Εξ ου και απήντησα αργά. Θεώρησα δεδομένη την πηγή του πατρός ως Τ.Μ.Ε. Για εσάς όμως είναι αρκετό να μην εισέρχεσθε στην ουσία του ζητήματος και να ψάχνετε δικανικά επιχειρήματα να με "πιάσετε" και να με παρουσιάσετε σαν άσχετο. Προεκλογική περίοδο έχουμε το παιχνίδι των εντυπώσεων είναι της μόδας

Υ.Γ.: Θα προτιμούσα από τον πατέρα Μάξιμο αντί να κάνει thanks να μου απαντούσε έστω σε π.μ. Θέτει προσωπικούς χαρακτηρισμούς.

Υ.Γ.2: Γνωρίζω την λειτουργική επάρκεια του π. Μαξίμου και την τιμώ. Νοιώθω όμως και παρεξηγημένος, αφού αλλού εστιάζω και αλλού λαμβάνω απαντήσεις, ενώ δέχθηκα και χαρακτηρισμούς, που δεν περικλείουν τιμή ούτε συνάδουν με πολλά.

Υ.Γ.3: Δεν θα απαντήσω περαιτέρω. Και π. Μάξιμε αν δεν είχατε συγκεκριμένους χαρακτηρισμούς, στους οποίους δεν είχατε την ίδια ευαισθησία με τα "μπακαλοτέφτερα"(και δεν γνώριζα προσωπικά τον συντάκτη τους για να έχω ενδοιασμούς να γράψω αυτά που πιστεύω), θα σκεφτόμουν και εγώ πολύ να απαντήσω. Και σκέφτηκα.

Δεν επιθυμώ να έχουμε πάλι 10 σελίδες. Ωστόσο σε όποιον μου απαντήσει και πρέπει θα αποστείλω προσωπικό μήνυμα.
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Ούτε μάθημα θέλω να σας κάνω ούτε τίποτα. Μόνος συνοψίσατε το ζητούμενο:

Και κυρίως ασχολήθηκα με την απουσία απο τα ετήσια τυπικά καθοδηγήσεως σε έναν Άγιο που παρότι δεν είναι εορταζόμενος λειτουργείται και πανηγυρίζεται σε πολλά μέρη σε όλη την Ελλάδα.

Και η ερώτηση παραμένει:
με τις οδηγίες των Διπτύχων αφενός για τις καθημερινές (βάση Μηναίο - Παρακλητική) ακολουθίες της εβδομάδας των Μυροφόρων με παραπομπές στο ΤΜΕ και αφετέρου για την περίπτωση εορταζομένου αγίου εξ ιδιαιτέρας φυλλάδος (Αγ. Ειρήνη) με παραπομπή στο ΤΜΕ
και
με το ΤΜΕ

πού είναι το πρόβλημα και η απορία και κυρίως (γιατί τα πρώτα δύο είναι και υποκειμενικά) η... απουσία καθοδήγησης;

Δηλαδή στα πραγματικά τυπικά προβλήματα τι έπρεπε να κάνουμε;

Ούτε σας κατηγόρησα ότι δεν ανοίξατε το ΤΜΕ. Αλλά δεν διαβάζετε τα μηνύματα. Δεν αντιληφθήκατε, γιατί πιθανόν δεν είχατε το χρόνο για προσεχτική ανάγνωση, ότι η δεύτερη παράγραφος για το κοινωνικό αφορά στην ακολουθία άνευ φυλλάδας. Κανείς δε σας υποχρεώνει να ασχολείστε όλη τη μέρα μ' αυτό, αλλά τότε μην απαντάτε μέχρι να βρείτε το χρόνο να διαβάσετε τι γράφει ο συνομιλητής σας.

ΥΓ Γιατί νιώθω ότι ξαναγράφω ακριβώς ό,τι έγραψε ο π. Μάξιμος;
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Μά, τό
Και κυρίως ασχολήθηκα με την απουσία απο τα ετήσια τυπικά καθοδηγήσεως σε έναν Άγιο που παρότι δεν είναι εορταζόμενος λειτουργείται και πανηγυρίζεται σε πολλά μέρη σε όλη την Ελλάδα.
ἔχει ἀπαντηθεῖ:
Επειδή όμως υπήρχε εορτή την προηγουμένη στις 8, προφανώς κρίθηκε σκόπιμο να μην ξοδευτεί επιπλέον μελάνι.
:D:D:D

Δέν ἔχουμε προσωπικά μέ κανέναν. Τιμᾶμε καί σεβόμαστε τόν καθένα. Ἀπαντᾶμε σέ ἀπόψεις καί θέσεις ἀσεβεῖς καί ὑποτιμητικές. Γιά μένα βέβαια ὑπάρχει ἡ δυνατότητα νά μέ προσφωνεῖς μέ τὄνομά μου, σέ μένα δέν ὑπάρχει. Δικαίωμά σου. Ὁπότε δέν ὑπάρχει καί κάτι προσωπικό.

Τήν ὀρθή ἀπάντηση, πού δέν πρόκειται γιά τό «μελάνι», δέν θά τήν δώσω. Οἱ ἀναγγελθεῖσες σπουδές πρέπει νά τήν γνωρίζουν. Ἄν ὄχι, ξαναπερᾶστε ἀπό κεῖ νά σᾶς τό ποῦν. Πάντως καί τά τρία ἐπίσημα καί τό «κίτρινο» καί τό «πορτοκαλί» δέν μπορεῖ νά εἶναι «μπακαλοτεύτερα -τυπικά».

Ὅλα τά ἄλλα σχετικά μέ τήν τάξη ἔχουν ἀπαντηθεῖ ἄν διαβάζουμε τίς παραπομπές, τά θέματα τῆς σχετικῆς ὑποενότητας καί φυσικά ἄν καταλαβαίνουμε τά προγραφέντα.

Γιά κάτι ὅμως ζητῶ κι ἐγώ ἀπάντηση καί ἐξήγηση. Ποιά εἶναι καί τί σημαίνει:
Τα δύο τυπικά που αποτελούν καθεστώς στην Εκκλησία της Ελλάδος είναι τα γνωστά δύο. Ανεπαρκή και συμβιβασμένα αμφότερα.

Εὐχαριστῶ

 
Κωνσταντίνος είναι το όνομά μου. Και σαφέστατα και είναι δικαίωμα μου ως είθισται στους ιστοτόπους να αναφέρομαι με nickname. Ηθική υποχρέωση είναι να είμαι ευπρεπής, να σέβομαι τους όρους λειτουργίας και όχι να είμαι επώνυμος. Και σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί παραγραφή των βασικών και αναστολή των κανόνων ευπρεπείας για κάποιον όταν απευθύνεται σε ανώνυμο.
Για τα υπόλοιπα δοθείσης ευκαιρίας θα σας απαντήσω με προσωπικό μήνυμα.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Αγαπητοί,

Και άλλη φορά έχουμε τονίσει τη σπουδαιότητα προετοιμασίας του ψάλτη για θέματα τυπικού. Και άλλη φορά έχω γράψει ότι οι Σέρβοι ή οι Βούλγαροι αδελφοί μας ΔΕΝ έχουν ετήσιο βοήθημα τυπικού και πρέπει να ανατρέχουν στο Γενικό Τυπικό το οποίο και στις δύο περιπτώσεις είναι ιδιαίτερα κακογραμμένο.

Το ετήσιο βοήθημα τυπικού δεν μπορεί να συμπεριλάβει όλες τις εορτές τοπικώς τιμωμένων αγίων διότι θα καταστεί ογκωδέστατο. Απόκειται στον καθένα μας να μελετά το Τυπικό και να έχει την κριτική ικανότητα να το εφαρμόσει.

Χριστός ανέστη!
 
Status
Not open for further replies.
Top