Χρύσανθος και πηγές του

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Αγαπητοί φίλοι,
έστω καθυστερημένα, ας συνεισφέρω κι εγώ το μικρό μου οβολό στη συζήτηση για το Χρύσανθο Θεοδοσόπουλο και τις πηγές του. Ο μέγας Χρύσανθος αντλούσε από μια τεράστια δεξαμενή προφορικής παράδοσης, ειδικά στα παπαδικά μέλη.
Αντλούσε από το μεγάλο πατέρα του Θεοδόσιο Θεοδοσόπουλο, "το αηδόνι της Ανατολής", όπως τον αποκαλούσαν στην Τραπεζούντα. Έχουμε ακούσει ανώνυμους γηραιούς ψάλτες από τη Θράκη, οι οποίοι απηχούσαν στη φωνή και στην τεχνική τους ύφος όμοιο με του Χρυσάνθου. Μεγάλο μέρος του χαμένου μικρασιατικού ύφους επεβίωνε στο Χρύσανθο, είτε ως μελισματικές θέσεις και αναλύσεις, είτε ως εκτελεστικό ύφος και χρώμα.
Αντλούσε από τον άλλο Πόντιο πρωτομάστορα της σύνθεσης και συνεχιστή του Πολίτικου Νηλεϊκού ύφους και σχολής Τριαντάφυλλο Γεωργιάδη, του οποίου μέλη ανέβαζε όλο και περισσότερο τα τελευταία του χρόνια. Η εξωπατριαρχική Πολίτικη παράδοση έχει κι αυτή το μερίδιό της στο Χρύσανθο, όπως είχε βεβαίως και στους Άρχοντες Πρωτοψάλτες και γίγαντες της νεότερης Βυζαντινής μουσικής Πρίγγο και Στανίτσα.
Αντλούσε από το Θεσσαλονικείον ύφος και μέλος, όπως το ενσάρκωσαν δάσκαλοι σαν το Σωκράτη Παπαδόπουλο, το γερο-Βαφειάδη κλπ. Αυτό το κεφάλαιο θα άξιζε περαιτέρω διερεύνησης.
Αντλούσε τελικά από την πατριαρχική σχολή και κυρίως από τους Πρίγγο και Παναγιωτίδη. Η τελική διαμόρφωση του εκτελεστή Χρυσάνθου ήταν οπωσδήποτε το Πατριαρχικό ύφος.
Όλα αυτά ζούσαν στη χρυσή φωνή και εκτέλεση του αειμνήστου, ο οποίος είχε το χάρισμα να συνδυάζει και να αυτοσχεδιαζει. Τι να πρωτοθυμηθώ; Ο ναός πλημμύριζε από ψαλμωδία! ''Κι απ' την πολλήν την ψαλμουδιά εσειόντανε οι κολώνες" που τραγουδάει το δημοτικό άσμα της Αγια-Σοφιάς. Αυτή την πυρετώδη και γλυκυτάτη ένταση, μου φαίνεται πιά, ουδείς εκ των συγχρόνων του την έβγαζε σ' αυτό το βαθμό. Ας είναι το μνημόσυνον του αιώνιον.
 
Αγαπητοί φίλοι,
έστω καθυστερημένα, ας συνεισφέρω κι εγώ το μικρό μου οβολό στη συζήτηση για το Χρύσανθο Θεοδοσόπουλο και τις πηγές του. Ο μέγας Χρύσανθος αντλούσε από μια τεράστια δεξαμενή προφορικής παράδοσης, ειδικά στα παπαδικά μέλη.
Αντλούσε από το μεγάλο πατέρα του Θεοδόσιο Θεοδοσόπουλο, "το αηδόνι της Ανατολής", όπως τον αποκαλούσαν στην Τραπεζούντα. Έχουμε ακούσει ανώνυμους γηραιούς ψάλτες από τη Θράκη, οι οποίοι απηχούσαν στη φωνή και στην τεχνική τους ύφος όμοιο με του Χρυσάνθου. Μεγάλο μέρος του χαμένου μικρασιατικού ύφους επεβίωνε στο Χρύσανθο, είτε ως μελισματικές θέσεις και αναλύσεις, είτε ως εκτελεστικό ύφος και χρώμα.
Αντλούσε από τον άλλο Πόντιο πρωτομάστορα της σύνθεσης και συνεχιστή του Πολίτικου Νηλεϊκού ύφους και σχολής Τριαντάφυλλο Γεωργιάδη, του οποίου μέλη ανέβαζε όλο και περισσότερο τα τελευταία του χρόνια. Η εξωπατριαρχική Πολίτικη παράδοση έχει κι αυτή το μερίδιό της στο Χρύσανθο, όπως είχε βεβαίως και στους Άρχοντες Πρωτοψάλτες και γίγαντες της νεότερης Βυζαντινής μουσικής Πρίγγο και Στανίτσα.
Αντλούσε από το Θεσσαλονικείον ύφος και μέλος, όπως το ενσάρκωσαν δάσκαλοι σαν το Σωκράτη Παπαδόπουλο, το γερο-Βαφειάδη κλπ. Αυτό το κεφάλαιο θα άξιζε περαιτέρω διερεύνησης.
Αντλούσε τελικά από την πατριαρχική σχολή και κυρίως από τους Πρίγγο και Παναγιωτίδη. Η τελική διαμόρφωση του εκτελεστή Χρυσάνθου ήταν οπωσδήποτε το Πατριαρχικό ύφος.
Όλα αυτά ζούσαν στη χρυσή φωνή και εκτέλεση του αειμνήστου, ο οποίος είχε το χάρισμα να συνδυάζει και να αυτοσχεδιαζει. Τι να πρωτοθυμηθώ; Ο ναός πλημμύριζε από ψαλμωδία! ''Κι απ' την πολλήν την ψαλμουδιά εσειόντανε οι κολώνες" που τραγουδάει το δημοτικό άσμα της Αγια-Σοφιάς. Αυτή την πυρετώδη και γλυκυτάτη ένταση, μου φαίνεται πιά, ουδείς εκ των συγχρόνων του την έβγαζε σ' αυτό το βαθμό. Ας είναι το μνημόσυνον του αιώνιον.

Αγαπητε Γιαννη
Πολλες Ευχαριστιες για τον ''μικρο'' αλλα πολυ σημαντικο οβολο σου .
Μια ερωτηση μονο ; Τον πατερα του Χρυσανθου τον ελεγαν Θεοδοσιο ή Θεοδωρο ; Παντως μια απο τις 4 κορες του Χρυσανθου , λεγεται Θεοδωρα .
 
Last edited:
Αγαπητε Γιαννη
Πολλες Ευχαριστιες για τον ''μικρο'' αλλα πολυ σημαντικο οβολο σου .
Μια ερωτηση μονο ; Τον πατερα του Χρυσανθου τον ελεγαν Θεοδοσιο ή Θεοδωρο ; Παντως μια απο τις 4 κορες του Χρυσανθου , λεγεται Θεοδωρα .

ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ.
ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΡΟΜΗ: ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΘΕΟΔΟΣΟΠΟΥΛΟΣ! Μας παρέσυρε το επώνυμο. Είχα ακούσει πάντως ότι κάποιοι εκ των παλαιών Ποντίων προσφύγων τον θυμούνταν με θαυμασμό. Άλλες ψαλτικές εποχές, μεγάλοι μάστορες, λαός που γνώριζε μουσική και περίμεναν πολλά από τους ιεροψάλτες. Ίσως θα έπρεπε να ανοίξουμε κάποτε θέμα για τη μικρασιατική προφορική ψαλτική παράδοση και να ψάξουμε για ίχνη της.
 
Δε θέλω να καταχραστώ την ευγένεια και το μόχθο και τη γενναιοδωρία σας, αλλά:
Υπάρχουν από τις επι σειράν ετών ραδιοφωνικές αναμεταδόσεις πολλές κασέτες ηχογραφημένες με τα ραδιοκασετόφωνα της εποχής σε σπίτια ψαλτόφιλων. Κάποιοι είχαν το κουράγιο να ηχογραφούν και στο ναό πότε-πότε. Απευθύνω πρόσκληση σε όσους κατέχουν τέτοια "σκονισμένα" αρχεία να αρχίσουν να τα ανεβάζουν στο Ψαλτολόγιον. Κι αν δεν έχουν τις τεχνικές δυνατότητες, ας προστρέχουν στα μέλη που γνωρίζουν, για βοήθεια. Τι έχω ακούσει στον Άγιο Δημήτριο -χωρίς δυστυχώς ηχογραφικό- από το στόμα του δεν περιγράφεται. Αλήθειαν λέγω: τα μέχρι τώρα διασωζόμενα σε κασέτες του εμπορίου και ανεβασμένα εδώ δεν είναι λίγες οι στιγμές που υστερούν. Τεράστιος πλούτος μελισμάτων από την προφορική παράδοση που κουβαλούσε αλλά και -στα πλαίσιά της- αυθεντικοί αυτοσχεδιασμοί με ακραία οδήγηση μιας -σχεδόν χωρίς όρια- φωνής.
 
Back
Top