«Τυπικὴ διάταξις τῆς λιτανείας κατὰ τὴν Κυριακὴν τῆς Ὀρθοδοξίας» Ἐκκλησίας Κύπρου

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Μία διαφορετική καί ἐνδιαφέρουσα «Τυπικὴ διάταξις τῆς λιτανείας κατὰ τὴν Κυριακὴν τῆς Ὀρθοδοξίας» προβλέπεται στήν Ἐκκλησία τῆς Κύπρου.
Σύνδεσμος

 

Attachments

  • LITANEIA_ORTHODOXIAS_KYPROS.pdf
    1.5 MB · Views: 125

lagoudakis

Μιχαήλ Γ. Λαγουδάκης
Ενδιαφέρον! Σχεδόν αυτή η τυπική διάταξη ακολουθήθηκε χθες στην Ιερά Μονή Γουβερνέτου στο Ακρωτήρι Χανίων με τη διαφορά ότι το μόνο απολυτίκιο που εψάλη κατά την διάρκεια της πομπής ήταν το "Την άχραντον εικόνα σου" (στο τυπικό της Εκκλησίας της Κύπρου υπάρχει και το απολυτίκιο "Και ο χορός των προφητών"). Επίσης, έγινε μνεία συγκεκριμένων ονομάτων (βασιλέων, πατέρων, μοναχών, μοναζουσών, ...) που κατέληγαν σε "Αιωνία η μνήμη". Το κείμενο ήταν σε εκτυπωμένες σελίδες, χωρίς κάποια στοιχεία προέλευσης. Αν η συγκεκριμένη τυπική διάταξη έχει να κάνει αποκλειστικά με την Εκκλησία της Κύπρου, τότε η χρήση της εδώ πιθανόν εξηγείται λόγω της σχέσης της σχέσης της Ι. Μ. Γουβερνέτου με την Ι. Μ. Βατοπαιδίου, η οποία με τη σειρά της σχετίζεται στενά με την Κύπρο.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ὅπως εἴδαμε ἐδῶ μιά σύνθετη ἐπιτροπή καί ἀπό ἑλλαδῖτες πανεπιστημιακούς φαίνεται νά φροντίζει τά τῶν τυπικῶν διατάξεων, ὀρθῶς πολλάκις σύμφωνα μέ ἀρχαῖα τυπικά ἤ ἄλλες θεωρητικές μελέτες, ἀδιακρίτως ὅμως σέ σχέση μέ τό ΤΜΕ καί τήν παγιωθεῖσα ἐνοριακή πράξη. Ἔχουν ἐπισημανθεῖ τελευταῖα στό Ψ διαφορές καί παράπονα (εὔκολο εἶναι νά «διορθώνεις» ἀλλ᾿ ὄχι πάντοτε ἐπιτυχές καί χωρίς βαθύτερη γνώση τῆς προέλευσης τῆς διατάξεως πού ἀλλάζεις).
Δέν ἀναφέρομαι στό συγκεκριμένο, πού εἶναι κάτι προσεγμένο μέ διακριτική ἐπιλογή. Τό ἕτερον ἀπολυτίκιον ἀναγράφεται στό Τριῴδιον στό τέλος τοῦ κανόνος τῆς λιτανείας. Δέν γνωρίζω κάποια βιβλιογραφία γι᾿ αὐτή τή διάταξη. Ὅποιος γνωρίζει ἄς πεῖ. Ὅπως ἀπό ποῦ ἡ ἔναρξη «Εὐλογηµένη ἡ δόξα Κυρίου ἐκ τοῦ τόπου τοῦ ἁγίου αὐτοῦ πάντοτε, νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων».


 

Stavros78

Σταύρος Ζαχαρίου
Ευχαριστούμε τον π. Μάξιμο.

Απλά να σημειώσω εδώ ότι μέχρι και το 2011 η Τυπική Διάταξη της Λιτανείας ήταν κάπως διαφορετική από αυτήν που διαλαμβάνεται στο Τυπικό της Εκκλησίας Κύπρου τα 3 τελευταία έτη (2012, 2013 & 2014).

Επισυνάπτω αυτήν που ίσχυε τότε.

Ευχαριστώ.
 

Attachments

  • Pages from 3.11(1).pdf
    59.5 KB · Views: 49

lemonis

Κύπρος
Μια ενδιαφέρουσα "διάταξη" αλλά μόνο για ακαδημαϊκούς σκοπούς. Οι ενορίες θελουν απλά πράγματα και δικαιολογημένα. Όλα στην Εκκλησία έχουν το συμβολισμό τους. Το φετινό τυπικό (όπως και του περασμένου έτους) είναι μάλλον διδακτορική διατριβή αντί τυπικού.
 
Last edited:

Γεράσιμος

Παλαιὸ μέλος
Ἡ ἐκφώνηση «Εὐλογηµένη ἡ δόξα Κυρίου ἐκ τοῦ τόπου τοῦ ἁγίου αὐτοῦ πάντοτε, νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων», όπως σημειώνει ο π. κωνσταντῖνος Παπαγιάννης στὸ Σύστημα Τυπικοῦ του (ὑποσημ. 1188) λεγόταν στὴν ἔναρξη τῶν λιτανειῶν, σύμφωνα μὲ τὸν Ἅγιο Συμεὼν Θεσσαλονίκης (Συμεὼν Θεσσαλονίκης, Διάλογος ἐν Χριστῷ κατά πασῶν τῶν αἰρέσεων..., κεφ. ΤΝΒ').
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
π. κωνσταντῖνος Παπαγιάννης στὸ Σύστημα Τυπικοῦ του (ὑποσημ. 1188)
Εὐχαριστοῦμε. ΣΤ σελ. 618 κ.ἑ..
Ὁπότε
... Δέν γνωρίζω κάποια βιβλιογραφία γι᾿ αὐτή τή διάταξη.
«συλλαμβάνομαι» ἀδιάβαστος:) Πῶς νά ἔχεις δεῖ ὅλο τό ΣΤ:eek:
Καταλυτική, λοιπόν, ἡ συμβολή τοῦ ΣΤ στή σύνταξη τῆς νέας αὐτῆς διάταξης τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου. Καί λέω ἡ συμβολή, διότι ἔχει διαφορές καί ἄλλες προσθῆκες (δεήσεις, σύμβολο).

Σχεδόν αυτή η τυπική διάταξη ακολουθήθηκε χθες στην Ιερά Μονή Γουβερνέτου στο Ακρωτήρι Χανίων με τη διαφορά ότι το μόνο απολυτίκιο που εψάλη κατά την διάρκεια της πομπής ήταν το "Την άχραντον εικόνα σου" (στο τυπικό της Εκκλησίας της Κύπρου υπάρχει και το απολυτίκιο "Και ο χορός των προφητών"). Επίσης, έγινε μνεία συγκεκριμένων ονομάτων (βασιλέων, πατέρων, μοναχών, μοναζουσών, ...) που κατέληγαν σε "Αιωνία η μνήμη". Το κείμενο ήταν σε εκτυπωμένες σελίδες, χωρίς κάποια στοιχεία προέλευσης. Αν η συγκεκριμένη τυπική διάταξη έχει να κάνει αποκλειστικά με την Εκκλησία της Κύπρου, τότε η χρήση της εδώ πιθανόν εξηγείται λόγω της σχέσης της σχέσης της Ι. Μ. Γουβερνέτου με την Ι. Μ. Βατοπαιδίου, η οποία με τη σειρά της σχετίζεται στενά με την Κύπρο.
Σύμφωνα μέ αὐτά, κ. Λαγουδάκη, ὑποπτεύομαι ὅτι πρόκειται γιά τή διάταξη «Ἡ λιτανεία τῶν ἱερῶν εἰκόνων κατὰ τὴν τάξιν τῶν Πατριαρχείων Ἀλεξανδρείας καὶ ᾿Ιεροσολύμων» πού τυπώνεται στά Δίπτυχα (δεῖτε στά φετινά 9 Μαρτίου).

 

lemonis

Κύπρος
. Αν η συγκεκριμένη τυπική διάταξη έχει να κάνει αποκλειστικά με την Εκκλησία της Κύπρου, τότε η χρήση της εδώ πιθανόν εξηγείται λόγω της σχέσης της σχέσης της Ι. Μ. Γουβερνέτου με την Ι. Μ. Βατοπαιδίου, η οποία με τη σειρά της σχετίζεται στενά με την Κύπρο.

Αν, για σκοπούς συζήτησης πάντα, γινόταν αποδεκτό, τότε θα έπρεπε όλα τα "μοναστικά" να λέγονται και να ψάλλονται στους ναούς και στις ενορίες της Κύπρου.
Δεν ισχύει και δεν μπορεί να ισχύει αυτό το πράγμα.
Ωραία τα ιστορικά (απόδειξη ότι όντως πρόκειται για διδακτορική διατριβή) αλλά να είναι έτσι και μόνο. Ιστορικά.
 
Top