π. Μάξιμος
Γενικός Συντονιστής
Τό Τυπικό τοῦ οἰκονόμου π. Γεωργίου Ρήγα, ἐκδόθηκε τό 1994 στήν Θεσσαλονίκη ἀπό τό Πατριαρχικόν Ἵδρυμα Πατερικῶν Μελετῶν, ὡς πρώτη ἔκδοση μιᾶς νέας σειρᾶς ὑπό τόν τίτλο «Λειτουργικά Βλατάδων».
Εἶναι μοναστηριακό τυπικό τῆς παράδοσης τῶν Κολλυβάδων, πού διασώθηκε στό νησί τοῦ συγγραφέα τήν Σκιάθο.
Τό ἔγραψε τό ἔτος 1908 σέ ἡλικία 25 ἐτῶν. Ἀποτελεῖται ἀπό 881 σελίδες, ἀπό τίς ὁποῖες οἱ 220 ἀποτελοῦν προθεωρία, πού εἶναι ἡ μεγαλύτερη προθεωρία τυπικοῦ πού ἔχει ἐκδοθεῖ.
Δέν προβλέπονται, ὡς εἶναι φυσικόν, οἱ περιπτώσεις τοῦ νέου ἡμερολογίου (1924).
Ἡ παράδοση τῶν Κολλυβάδων στηρίζεται στίς διατάξεις τοῦ Τυπικοῦ τοῦ Ἁγίου Σάββα (ΤΑΣ), πλήν ὅμως στό συγκεκριμένο τυπικό πολλές διατάξεις διαφοροποιοῦνται ἀπό τό ΤΑΣ.
Τό Τυπικό τοῦ π. Γ. Ρήγα συντάχθηκε ὡς θεωρητική μελέτη καί δέν ὑπῆρξε ποτέ τυπικό ἐνός μοναστηριοῦ.
Δέν ὑποκαθιστᾶ σέ καμμία περίπτωση τό ΤΑΣ. Ἡ χρησιμότητά του εἶναι ἐνδεικτική, γιά λόγους γνώσεως, μελέτης καί ἐρεύνης καί σέ καμμία περίπτωση ἀπόλυτη.
Υ.Γ. 1) Ὅπως ἔχει γραφτεῖ κι ἐδῶ καί ἀπό προσωπική πληροφόρηση πού ἔχω, ὁ μακαριστός π. Γεώργιος Ρήγας, διετέλεσε κάποια ἔτη καί μέλος τῆς Ἐπιτροπῆς συντάξεως καί ἐκδόσεως τοῦ Ἡμερολογίου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τά σημερινά Δίπτυχα, περί τήν δεκαετία τοῦ ᾿60 ἤ καί ἐνωρίτερον. Τότε σέ καμμία περίπτωση δέν χρησιμοποίησε τό δικό του τυπικό, ἀλλά ἀκολουθοῦσε ἀκριβῶς τό ΤΜΕ.
2) Τά παραπάνω κυρίως μοῦ τά ἔχουν ἐξηγήσει ὁ Διονύσιος Ἀνατολικιώτης καί ὁ Μανόλης Θεοδωράκης, πού ἐκτενεῖς μελέτες τους περί τοῦ Τυπικοῦ τοῦ π. Γ. Ρήγα πρόκειται νά δημοσιευθοῦν ἀλλοῦ.
Εἶναι μοναστηριακό τυπικό τῆς παράδοσης τῶν Κολλυβάδων, πού διασώθηκε στό νησί τοῦ συγγραφέα τήν Σκιάθο.
Τό ἔγραψε τό ἔτος 1908 σέ ἡλικία 25 ἐτῶν. Ἀποτελεῖται ἀπό 881 σελίδες, ἀπό τίς ὁποῖες οἱ 220 ἀποτελοῦν προθεωρία, πού εἶναι ἡ μεγαλύτερη προθεωρία τυπικοῦ πού ἔχει ἐκδοθεῖ.
Δέν προβλέπονται, ὡς εἶναι φυσικόν, οἱ περιπτώσεις τοῦ νέου ἡμερολογίου (1924).
Ἡ παράδοση τῶν Κολλυβάδων στηρίζεται στίς διατάξεις τοῦ Τυπικοῦ τοῦ Ἁγίου Σάββα (ΤΑΣ), πλήν ὅμως στό συγκεκριμένο τυπικό πολλές διατάξεις διαφοροποιοῦνται ἀπό τό ΤΑΣ.
Τό Τυπικό τοῦ π. Γ. Ρήγα συντάχθηκε ὡς θεωρητική μελέτη καί δέν ὑπῆρξε ποτέ τυπικό ἐνός μοναστηριοῦ.
Δέν ὑποκαθιστᾶ σέ καμμία περίπτωση τό ΤΑΣ. Ἡ χρησιμότητά του εἶναι ἐνδεικτική, γιά λόγους γνώσεως, μελέτης καί ἐρεύνης καί σέ καμμία περίπτωση ἀπόλυτη.
Υ.Γ. 1) Ὅπως ἔχει γραφτεῖ κι ἐδῶ καί ἀπό προσωπική πληροφόρηση πού ἔχω, ὁ μακαριστός π. Γεώργιος Ρήγας, διετέλεσε κάποια ἔτη καί μέλος τῆς Ἐπιτροπῆς συντάξεως καί ἐκδόσεως τοῦ Ἡμερολογίου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τά σημερινά Δίπτυχα, περί τήν δεκαετία τοῦ ᾿60 ἤ καί ἐνωρίτερον. Τότε σέ καμμία περίπτωση δέν χρησιμοποίησε τό δικό του τυπικό, ἀλλά ἀκολουθοῦσε ἀκριβῶς τό ΤΜΕ.
2) Τά παραπάνω κυρίως μοῦ τά ἔχουν ἐξηγήσει ὁ Διονύσιος Ἀνατολικιώτης καί ὁ Μανόλης Θεοδωράκης, πού ἐκτενεῖς μελέτες τους περί τοῦ Τυπικοῦ τοῦ π. Γ. Ρήγα πρόκειται νά δημοσιευθοῦν ἀλλοῦ.