tsak77
Χρῆστος Τσακίρογλου
Παραθέτω μία συλλογή των ειρμών που ψάλλονται ως καταβασίες καθ' όλο το έτος, σε σύντομο ειρμολογικό είδος μελοποιΐας. Μουσική πηγή είναι το σύντομο Ειρμολόγιο του Πέτρου Βυζαντίου, με μόνες προσθήκες τις μουσικές φράσεις των καταλήξεων πριν από ιερατική εκφώνηση. Πηγή όσον αφορά στο ποιητικό κείμενο χρησιμοποιήθηκε το "Συλλειτουργικόν" της Σιμωνόπετρας. Στα σημεία διαφωνίας του ποιητικού κειμένου με αυτό του Ειρμολογίου, η μουσική προσαρμόστηκε, ακολουθόντας κατά το δυνατόν τη λογική καταγραφής του συνθέτη, όπως την εξήγησε ο Χουρμούζιος.
Το θέμα των καταλήξεων κατά την αντιφωνική ψαλμώδηση των ειρμών το έχω καταγράψει μόνο στις περιπτώσεις διπλών καταβασιών, όπου τα πράγματα είναι συγκεκριμένα και κοινά για όλους. Στις υπόλοιπες περιπτώσεις ο καθένας ας πράττει κατά την κρίση του, είτε στηρίζεται στην προφορική παράδοση που θέλει τον Α΄ χορό να πέρνει την κατάληξη του Ειρμού της τρίτης Ωδής, είτε στην τυπική ακρίβεια όπου ο Β΄ χορός πέρνει την κατάληξη του Ειρμού της πρώτης Ωδής, αφού το επίσημο τυπικό (ΤΜΕ) δεν προβλέπει κάτι συγκεκριμένο επ' αυτού.
Αριθμοί σελίδας και έγγραφα περιεχόμενα δεν έχουν περιληφθεί, εφόσον υπάρχουν ψηφιακοί σελιδοδείκτες. Όποιος θέλει να προσθέσει, μπορεί να το κάνει μέσα από το πρόγραμμα ανάγνωσης.
Δεκτές οι όποιες διορθώσεις - προτάσεις εφόσον έχουν κάποια στήριξη και δεν ξεφεύγουν από τις πηγές που επέλεξα, καθώς και κριτικές.
Υ.Γ. Έχουμε συζητήσει στο παρελθόν και έχω προσωπικά συμφωνήσει ότι κατά παράδοση οι καταβασίες ψάλλονται στο αργό ειρμολογικό είδος μελοποιΐας, εξ ου και τα κλασικά βιβλία όπως και η πηγή του παρόντος αυτά αναφέρουν ως καταβασίες, ώστε και μελικά να διαφοροποιούνται από τα τροπάρια του κανόνα. Λόγω όμως του ότι οι πρακτικές ανάγκες της εποχής δεν αφήνουν εν πολλοίς χρονικά περιθώρια, προσαρμόζονται ανάλογα και οι επιλογές μας, άσχετα εάν διαφωνούν με τις επιθυμίες μας...
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Το αρχείο σε επόμενο μήνυμα.
Το θέμα των καταλήξεων κατά την αντιφωνική ψαλμώδηση των ειρμών το έχω καταγράψει μόνο στις περιπτώσεις διπλών καταβασιών, όπου τα πράγματα είναι συγκεκριμένα και κοινά για όλους. Στις υπόλοιπες περιπτώσεις ο καθένας ας πράττει κατά την κρίση του, είτε στηρίζεται στην προφορική παράδοση που θέλει τον Α΄ χορό να πέρνει την κατάληξη του Ειρμού της τρίτης Ωδής, είτε στην τυπική ακρίβεια όπου ο Β΄ χορός πέρνει την κατάληξη του Ειρμού της πρώτης Ωδής, αφού το επίσημο τυπικό (ΤΜΕ) δεν προβλέπει κάτι συγκεκριμένο επ' αυτού.
Αριθμοί σελίδας και έγγραφα περιεχόμενα δεν έχουν περιληφθεί, εφόσον υπάρχουν ψηφιακοί σελιδοδείκτες. Όποιος θέλει να προσθέσει, μπορεί να το κάνει μέσα από το πρόγραμμα ανάγνωσης.
Δεκτές οι όποιες διορθώσεις - προτάσεις εφόσον έχουν κάποια στήριξη και δεν ξεφεύγουν από τις πηγές που επέλεξα, καθώς και κριτικές.
Υ.Γ. Έχουμε συζητήσει στο παρελθόν και έχω προσωπικά συμφωνήσει ότι κατά παράδοση οι καταβασίες ψάλλονται στο αργό ειρμολογικό είδος μελοποιΐας, εξ ου και τα κλασικά βιβλία όπως και η πηγή του παρόντος αυτά αναφέρουν ως καταβασίες, ώστε και μελικά να διαφοροποιούνται από τα τροπάρια του κανόνα. Λόγω όμως του ότι οι πρακτικές ανάγκες της εποχής δεν αφήνουν εν πολλοίς χρονικά περιθώρια, προσαρμόζονται ανάλογα και οι επιλογές μας, άσχετα εάν διαφωνούν με τις επιθυμίες μας...
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Το αρχείο σε επόμενο μήνυμα.
Last edited by a moderator: