[Ερώτηση] Πότε και γιατί ψάλλεται "'Οσοι εις Χριστόν" αντί τρισαγίου στη θ. λειτουργία;

Την 1η Ιανουαρίου έχει ''Όσοι εις Χριστόν '' αντί τρισάγιου ύμνου;

Αν γνωρίζει κανείς την Πέμπτη που είναι Δεσποτική εορτή λέμε '' Όσοι εις Χριστόν '' αντί τρισάγιου ύμνου;
 
Last edited by a moderator:
Την 1η Ιανουαρίου έχει ''Όσοι εις Χριστόν '' αντί τρισάγιου ύμνου;

Αν γνωρίζει κανείς την Πέμπτη που είναι Δεσποτική εορτή λέμε '' Όσοι εις Χριστόν '' αντί τρισάγιου ύμνου;

Το βρήκα !! το Τυπικόν της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας λέει Τρισάγιον!
 
Όχι Τρισάγιον έχει.Λόγω το ότι δεν είναι Δεσποτική Εορτή.''Οσοι Εις Χριστόν...''εχουμε μόνο σε Δεσποτικές Εορτές(αυτές που αναφέρονται στον Κύριο μας).
 
Ευτυχώς που θίχτηκε το θέμα (αν και πιστεύω πως όλο και κάπου θα έχει συζητηθεί εδώ στην κοινότητα) ,γιατί και εγώ έτσι νόμιζα, ότι το όσοι εις Χριστόν λέγεται στις δεσποτικές εορτές.

Όμως τώρα που το κοίταξα το θέμα από διάφορες πηγές είδα πως ο τρισάγιος ύμνος αντικαθίσταται από το όσοι εις χριστόν στις 25 και 26 Δεκεμβρίου, 6 και 7 Ιανουαρίου, Σάββατο Λαζάρου, Μεγάλο Σάββατο, Κυριακή του Πάσχα, Διακαινήσιμος Εβδομάδα, Απόδοση Πάσχα, Κυριακή Πεντηκοστής και Δευτέρα αγίου Πνεύματος.

Αυτή η αντικατάσταση οφείλεται στο ότι παλαιά πριν επικρατήσει ο νηπιοβαπτισμός, υπήρχε η ομαδική βάπτιση ως μεγάλο γεγονός κάποιες συγκεκριμένες εορτές όπως του Πάσχα, όπου και οι ακολουθίες εκείνες τις ημέρες είχαν πλέον βαπτισματικό χαρακτήρα.

Περισσότερες λεπτομέρειες δεν είδα, αλλά προφανώς κάτι ανάλογο θα ίσχυε και για την ακολουθία των Χριστουγέννων και των άλλων εορτών που ψάλλουμε το όσοι εις Χριστόν.
 
Κατά τα δεσποτικάς Εορτάς των Χριστουγέννων και των Θεωφανείων και κατά την α΄ μεθέορτον αυτών ημέραν,τω Σάββατο του Λαζάρου,τη Κυριακή του Πάσχα και καθ΄όλην την Διακαινήσιμον εβδομάδα,κατά την απόδοσιν του Πάσχα,Τη Κυριακή της Πεντηκοστής και την Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος αντί τρισαγίου ψάλλεται το κάτωθι
Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε,Χριστόν ενεδύσασθε ,Αλληλούια.
Εγκόλπιον Αναγνώστου και Ψάλτου της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος.
 
Last edited by a moderator:
[Σημ. συντ.] Προηγούμενα μηνύματα μεταφέρθηκαν από εδώ και γενικεύθηκε ο τίτλος του θέματος.
 
Την 1η Ιανουαρίου έχει ''Όσοι εις Χριστόν '' αντί τρισάγιου ύμνου;

Αν γνωρίζει κανείς την Πέμπτη που είναι Δεσποτική εορτή λέμε '' Όσοι εις Χριστόν '' αντί τρισάγιου ύμνου;

Και γιατι η 1η Ιανουαριου ειναι Δεσποτικη εορτη;
 
Όμως τώρα που το κοίταξα το θέμα από διάφορες πηγές είδα πως ο τρισάγιος ύμνος αντικαθίσταται από το όσοι εις χριστόν στις 25 και 26 Δεκεμβρίου, 6 και 7 Ιανουαρίου, Σάββατο Λαζάρου, Μεγάλο Σάββατο, Κυριακή του Πάσχα, Διακαινήσιμος Εβδομάδα, Απόδοση Πάσχα, Κυριακή Πεντηκοστής και Δευτέρα αγίου Πνεύματος.

Για 26 Δεκεμβρίου, 7 Ιανουαρίου, απόδοση του Πάσχα και Δευτέρα του αγίου Πνεύματος, το συζητάμε... ή μάλλον έχει ήδη συζητηθεί.
 
Last edited:
Ὅταν δὲν προβλέπεται τρισάγιο, παραλείπεται ἡ ἀντίστοιχη συναπτή (σήμερα Τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν), εὐχὴ καὶ ἐκφώνηση Ὅτι ἅγιος εἶ ὁ Θεὸς ἡμῶν...

(Dmitrievskij τ. 1 σ. 134 ὑποσ. 1, χφ. Δρέσδης Α 104 πραξαπόστολος-τυπικὸ Μεγάλης Ἐκκλησίας α’ ἥμισυ ια’ αἰ. ἔκδ. K. Akentiev 2007 σ. 21, τυπικὰ Εὐεργέτιδος μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1098-1118 σσ. 274, 357, 383, 594, Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1131 σσ. 84, 103, χφφ. Vat. gr. 1877 τυπικὸ Μήλι τοῦ ἔτους 1292 φφ. 81v, 101v, E.B.E. 2047 τυπικὸ Συμεὼν Θεσσαλονίκης μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1416-1429 φ. 110v).
 
Last edited:
Κατά τα δεσποτικάς Εορτάς των Χριστουγέννων και των Θεοφανείων και κατά την α΄ μεθέορτον αυτών ημέραν, τω Σάββατο του Λαζάρου, τω Μ. Σαββάτω, τη Κυριακή του Πάσχα και καθ΄όλην την Διακαινήσιμον εβδομάδα, κατά την απόδοσιν του Πάσχα, τη Κυριακή της Πεντηκοστής και τη Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος αντί τρισαγίου ψάλλεται το Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε, Αλληλούια.
Εγκόλπιον Αναγνώστου και Ψάλτου της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Καί §41 τῆς Προθεωρίας ΤΜΕ.

Για 26 Δεκεμβρίου, 7 Ιανουαρίου, απόδοση του Πάσχα και Δευτέρα του αγίου Πνεύματος, το συζητάμε... ή μάλλον έχει ήδη συζητηθεί.
Δέν βρίσκω ἄν ἔχει συζητηθεῖ, ἴσως σέ ἐπιμέρους διατάξεις. Ἕνα θέμα συναφές [Ερώτηση] Γιατί δεν ψάλλεται «Όσοι εις Χριστόν» αντί τρισαγίου στις θ. λειτουργίες του Μ. Βασιλείου με τον εσπερινό των Χριστουγέννων και Θεοφανείων; ἔχει μεταφερθεῖ στό Δωδεκαήμερον.

Πιστεύω, ὅτι ὅπως οἱ θ. λειτουργίες ὅλης τῆς Διακαινησίμου δέν εἶναι βαπτισματικές, ἀλλά ἡμέρες ἐκκλησιασμοῦ τῶν βαπτισθέντων καί ἀνάμνησης τοῦ βαπτίσματος, ἔτσι καί οἱ ἑπόμενες τῶν βαπτισματικῶν (Χριστούγεννα, Θεοφάνεια, Πεντηκοστή), κατά πρόβλεψιν τῶν νεωτέρων Πατριαρχικῶν Τυπικῶν (1ο κ΄ 2ο ΤΚΠ & ΤΜΕ) ὑπενθυμίζουν τό βάπτισμα τῆς προηγουμένης κατά τόν ἐκκλησιασμό τῶν βαπτισθέντων καί ὅλων ἡμῶν.
Ἡ τάξη τῆς ἀπόδοσης τοῦ Πάσχα κατά τά Πατριαρχικά Τυπικά, θέλει ἀκριβῶς τά ἴδια μέ τό Πάσχα, ὁπότε ὑπακοῦμε.

Ἀναφορικά μέ τήν τάξη χειροτονίας ἐπισκόπου, τό ΤΜΕ εἶναι σαφές ὅτι στή θ. λειτουργία ψάλλεται τρισάγιον. Μπορεῖ νά ψάλλονται τά τῆς Πεντηκοστῆς, ἀλλά δέν πρόκειται περί βαπτισματικῆς θ. λειτουργίας. Κακῶς στήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος παλαιότερον ἐψάλλετο τό «Ὅσοι εἰς Χριστόν», ἀλλά αὐτό ἔχει ἀλλάξει ἀπό 25ετίας.
 
Back
Top