Αν και συμμερίζομαι την αγάπη προς την αυθεντική και παραδοσιακή βυζαντινή μουσική παράδοση, τέτοιοι χαρακτηρισμοί και τέτοιες κατηγορίες δεν ωφελούν, κατά την γνώμη μου.
Ναι μεν ξεσηκώνουν τους φίλους μας εξ Ελλάδος και τους κάνουν να λυπούνται για μας στην Αμερική, αλλά "η Εκκλησία τους χρειάζεται όλους" όπως μου επισήμανε ο φίλος και δάσκαλος μου Ιωάννης Αρβανίτης σε σχετική μας συζήτηση.
Οι συνάδελφοι μας σε δυτικές και οργανικές χορωδίες (άνδρες, γυναίκες, και παιδιά) υπηρετούν με αγάπη, ζήλο, και ΟΡΓΆΝΩΣΗ την Εκκλησία.
Ο ιεροψαλτικός κόσμος θα μπορούσε να μάθει παρά πολλά από αυτούς ως προς την εργατικότητα, την υπακοή, και την ήρεμη συνεργασία.
Το θέμα είναι ανθρώπινο, πολιτικό (με την καλή την έννοια), ποιμαντικό, και μετά μουσικό. Πρώτα οι άνθρωποι και μετά η παράδοση.
Δεν πρόκειται να διώξουμε κανέναν, ούτε να πολεμήσουμε κανέναν. Ένας θετικός ρόλος θα ήταν να συνομιλήσουμε, να διαφωτίσουμε, να παρουσιάσουμε, και να συνεργαστούμε.
Ωστόσο, οι μεγάλοι δάσκαλοι της μουσικής δεν περίμεναν από τις εκκλησιαστικές αρχές για να υλοποιήσουνε τα σπουδαία έργα τους. Δεν θα είχαν κάνει τίποτα εάν είχαν τέτοια νοοτροπία. Την ευθηνη και το φταίξιμο για "τα χάλια μας" τα κρατούν στους ώμους τους.
Ούτε η σημερινή παράδοση της Αμερικής (γιατί μια παράδοση είναι και αυτή, αν και άστοχη) δημιουργήθηκε από τις κεφαλές της Εκκλησίας ούτε από επίσημους φορείς για τα μουσικά θέματα. Το γεγονός είναι ιστορικό και πολιτιστικό. Η ευρέως διαδεδομένη αλλαγή και εξέλιξη γίνεται από κάτω προς τα πάνω, και όχι από πάνω προς τα κάτω. Η αλλαγή θα γίνει σε δεκαετίες με πολλή δουλειά και αγάπη. Όχι με μια εγκύκλιο ή με μια εντολή.
Επί πλέον, η συγκεκριμένη οργάνωση είναι ΚΑΙ για τους ιεροψάλτες και για την βυζαντινή μουσική. Υποστηρίζουν και προωθούν την βυζαντινή μουσική όπως αποδεικνύεται στο παραπάνω λινκ και με τα παρακάτω παραδείγματα από συνέδριο της Axion Estin Foundation για την βυζαντινή μουσική.
Τάσσο,
Δυστιχώς, δεν έχεις ΙΔΕΑ τι λες για την οργάνωση του National Forum. Μπορεί να είναι οργανωμένοι, εργατικοί και υπάκοοι, αλλά τι το όφελος όταν κάνουνε πράγματα εναντίον της παραδόσεως; Το ότι "ΛΕΝΕ" πως υποστηρίζουν τους ιεροψάλτες είναι όχι μόνο για γέλια, αλλά ταυτοχρόνως και για κλάματα. Τι ξεύρει το National Forum περί ψαλτικής; Περί παράδοσης; Νομίζεις ότι έχουνε ιδέα για τους ήχους και τις κλίμακες; Νομίζεις ότι αυτοί που βάλλανε στην "επιτροπή" τους για την Βυζαντινή Μουσική είναι καθ' εαυτού "ψάλτες"; Έχουνε ποτέ υπηρετήση σε Αναλόγιον; Με ΠΟΙΟΥΣ δασκάλους καθήσανε και τα μάθανε αυτά που δήθεν ξεύρουνε; Ή, μήπως, τους διαφώτησε το Ίντερνετ και, ξαφνικά, έγιναν έξπερτ; Τάσσο, μην τρελαθούμε κιόλας, έτσι;
Ήλθε ο Ιερώνημος εδώ στην Αμερική. Έχει έρθει και ο Πατριάρχης στο παρελθόν. Έγινε ποτέ επίσημη Θεία Λειτουργία με ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ψάλτες ή ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ Χορωδία; Σου απαντώ ΟΧΙ. Η Αρχιεπισκοπή (και ναι, το National Forum) προτιμάει και ΕΠΙΜΕΝΕΙ να βάλλουνε τις τετραφωνηκές χορωδίες με τις στριγλιές των σοπράνων και τον ανόητο και υπερ-δυνατό βόμβο του αρμονίου (λες και θα γίνει πιο "μεγαλοπρεπές" η Θεία Λειτουργία).
Το National Forum ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ να "συνεργαστεί" με τους ιεροψάλτες διότι φοβούνται να μην χάσουνε το έλεγχο. Με όλο τον σεβασμό προς τον δάσκαλός σου, η Εκκλησία "χρειάζεται όλους" που θα προσαρμοσθούν και που θα ακολουθήσουν την Παράδοσή της. Η Εκκλησία ΔΕΝ χρειάζεται αιρετικούς (θεολογικώς) ή και νεοτερισταί της Παραδόσεως, ιδίως της υμνολογίας και αγιογραφίας.
Τα βίντεο που ανέφερες από το πρώτο συνέδριο του ιδρύματος Axion Estin είναι, για μένα, παλαβομάρες. Η Κυρία Παππά, η (τότε) πρόεδρος του National Forum (η οποία ΑΚΟΜΑ, μετά από την παραίτησή της από μία 30χρονη θητεία ως πρόεδρος του Forum, έχει το δακτυλάκι της μέσα στα θέματα της οργανώσεως) δεν έχει ΙΔΕΑ περί Βυζαντινής Μουσικής, και ο Κύριος Στεφανιδάκης είναι, κατά την γνώμη μου, αυτοδίδακτος. (Νομίζω ίσως ο κ. Ντέσμπυ, Θεός 'χωρές' τον) του έμαθε δυο-τρία πράγματα.) Δεν ξεύρω που έμαθε Μουσική, αλλά θα ήθελα να ξεύρω πόσα χρόνια υπηρέτησε ως ιεροψάλτης; Και σε ποιο αναλόγιο; Τον είχανε βάλλει τότε τον φουκαρά ως "υπεύθυνο" της Βυζαντινής Μουσικής επιτροπής και, στο τέλος, παραιτήθηκε μετά από μερικά χρόνια (διότι, κατά την ταπεινή μου γνώμη, κατάλαβε ο ίδιος το "γνώθης αυτόν").
Τέλος, λες το εξής:
...η συγκεκριμένη οργάνωση είναι ΚΑΙ για τους ιεροψάλτες και για την βυζαντινή μουσική. Υποστηρίζουν και προωθούν την βυζαντινή μουσική όπως αποδεικνύεται στο παραπάνω λινκ και με τα παρακάτω παραδείγματα από συνέδριο της Axion Estin Foundation για την βυζαντινή μουσική.
Σε πληροφορώ ότι η οργάνωση του National Forum of Greek Orthodox Church Musicians ΔΕΝ υποστηρίζει και ΔΕΝ προωθεί την Βυζαντινή Μουσική. Με ΚΑΝΕΝΑΝ τρόπο. Κατ' αρχάς, δεν έχουνε ΤΙΣ ΓΝΩΣΕΙΣ για να κάνουν τέτοιο πράγμα. Προτιμούν δυτικές και τετραφωνικές εκτελέσεις. Τέρμα. Άντε πες τους να πετάξουνε όλα τα βιβλία του Ντέσμπυ, του Ζες, του Μπογδανού, του Lawrence, και τον άλλων "νεο-Βυζαντινών" συνθετών και να μετατρέψουν τα κλασσικά μαθήματα από την Βυζαντινή σημειογραφία στο πεντάγραμμο (εφ' όχον επιμένουν να δούνε πεντάγραμμο και κουκιδίτσες). Τότε, αγαπητέ μου, ΘΑ ΔΗΣ τι πόλεμος έχει να γίνει και θα δης ακριβώς τι "υποστήρηξη" έχουν για την Βυζαντινή.
Απόστολος