Στά ὀρθῶς παραπάνω γραφέντα, ἐπιτρέψτε μου νά συμπληρώσω διευκρινιστικά τά ἐξῆς:
Ὁ μικρός ἑσπερινός ὑπό τοῦ ἰσχύοντος Τυπικοῦ (ΤΜΕ) τίθεται ἐκτός ἐνοριακῆς πράξεως. Ἀνήκει στό μοναστηριακό τυπικό, τό ὁποῖον δέν τηρεῖται αὐτούσιον στίς ἐνορίες, ἀλλά διαμορφωμένον ὑπό τοῦ ΤΜΕ, ὅπως γνωρίζουμε.
Τά λειτουργικά μας βιβλία διασώζουν τήν ἀκριβῆ μοναστηριακή τάξη, καί μάλιστα τοῦ Τυπικοῦ τοῦ Ἁγίου Σάββα (ΤΑΣ).
Ὁ μικρός ἑσπερινός, χωρίς νά εἶναι κάτι τό «παράξενο», τελεῖται τήν συνήθη ὥρα τοῦ ἑσπερινοῦ μετά τήν ἀκολουθίαν τῆς θ΄ ὥρας, ὅταν πρόκειται νά τελεσθεῖ ἀγρυπνία στίς Μονές.
Στίς ἐνορίες, ὅπως ἔχουμε ξαναγράψει, ὅταν τελοῦμε «ἀγρυπνία», μόνον κατ᾿ εὐφημισμόν εἶναι ἀγρυπνία. Τελοῦνται συνήθως οἱ προβλεπόμενες ὑπό τοῦ τυπικοῦ ἀκολουθίες τοῦ ἑσπερινοῦ, ὄρθρου καί θ. λειτουργίας, ἀλλά σέ νυκτερινές ὧρες. Ἄν ὄντως σέ ἐνορία τηρηθοῦν κατ᾿ ἐξαίρεσιν οἱ αὐστηρές μοναχικές διατάξεις «παννυχίου» ἀκολουθίας, τότε δυνατόν νά τελεσθεῖ καί μικρός ἑσπερινός στήν καθιερωμένη ὥρα, ἐφ᾿ ὅσον ὑπάρχουν καί ἄλλοι περισσευούμενοι ἱερεῖς καί ψάλτες, πού δέν θά λάβουν μέρος στήν ἀγρυπνία. Ὄχι ὅτι ἀπαγορεύεται νά λάβουν μέρος οἱ ἴδιοι, ἀλλά δέν νομίζω ὅτι εἶναι πρακτικό... καί κανείς δέν τό δέχεται. Γιά περιπτώσεις πάντως τελέσεως ἀγρυπνίας μέ αὐτούσιον μοναστηριακόν τυπικόν ὑπάρχουν ὁδηγίες στά Ἱερατικά, καί δή στό νέον Ἱερατικόν τῆς Ἀ.Δ., ἐπιμελείᾳ τοῦ αἰδεσιμολ. π. Κων. Παπαγιάννη.
Ἡ τάξις τῆς μοναστηριακῆς ἀγρυπνίας ἄρχεται ἀπό τοῦ μικροῦ ἀποδείπνου (παραλειπομένου τοῦ «Καὶ δὸς ἡμῖν Δέσποτα πρὸς ὕπνον...») καί μετά τήν ἀπόλυσιν αὐτοῦ ὁ μέγας ἑσπερινός τῆς ἀγρυπνίας ἄρχεται μέ τήν δοξολογική ἔναρξη τοῦ ὄρθρου, ἤτοι τό «Δόξα τῇ ἁγίᾳ καὶ ὁμοουσίῳ...», ἀφοῦ ἑσπερινός καί ὄρθρος συνάπτονται. Κι ἐδῶ θά μποροῦσαμε νά χρησιμοποιήσουμε τόν ὅρο «παράξενο», γιά τό ὅτι ὁ ἑσπερινός ἕπεται τοῦ (φυσικῶς) τελουμένου ἀποδείπνου. Ἀλλά καί αὐτό δέν εἶναι κάτι παράξενο, ἄν γνωρίζουμε ὅτι αὐτή ἡ συνημμένη ἀκολουθία (ἑσπερινός καί ὄρθρος μαζί) διασώζει τήν ἀρχαιοτάτη παννυχίδα τῶν μεγάλων ἐορτῶν, πού χωρίς νά ξέρουμε ἀκριβῶς τί διελάμβανε, στήν μοναστική πράξη προβλέπει μία συνηνωμένη ἀκολουθία τοῦ (μεγάλου καί πανηγυρικοῦ) ἑσπερινοῦ καί τοῦ ὄρθρου.
Ἡ διάταξις τοῦ μικροῦ ἐσπερινοῦ ὀρθῶς διεγράφη ἀνωτέρω, ὑπάρχει καί στό προμνημονευθέν Ἱερατικόν, στό Τυπικόν τοῦ π. Γ. Ρήγα (ΤΓΡ), στήν Διάταξιν τῆς Ἀγρυπνίας τοῦ π. Δοσιθέου (σελ. 15-19).
Τό «Ἑσπέρας· προκείμενον» μᾶλλον δέν λέγεται ὑπό τοῦ ἱερέως, ὅπως δέν ἀναγινώσκονται οἱ εὐχές τοῦ λυχνικοῦ καί οὔτε λέγονται τά εἰρηνικά.