Πέτρο, όταν σου έδωσα +1 είχα κατά νου ότι αναφέρεσαι στη γραφή που χρησιμοποιείται σήμερα, χωρίς τα παλαιά σημάδια, η οποία όντως είναι ο σκελετός πάνω στον οποίο κεντάς. Η γραπτή χρήση των σημαδιών αυτών συμφωνώ με kostaeri ότι περιορίζει εν πολλοίς την ερμηνεία. Δεν αναιρώ το +1 στην πολύ ωραία ρήση σου για το "κέντημα", όμως οι διευκρινήσεις που παρέθεσες εκ των υστέρων εγείρουν κάποιους προβληματισμούς:
galanisforever said:
Πρώτον, αν ψέλνεις, δεν υποχρεώνεσαι να κάνεις αυτό το σημάδι (αν θες το κάνεις).
Τα σημάδια ποιότητα δεν τα κάνεις
αν θες, γίνονται εκ του φυσικού
όλα, μια και η γραπτή τους αποτύπωση αποτελεί προέκταση της προφορικής παράδοσης. Όπως έγραψα και αλλού, είναι λάθος η λογική "βλέπω αυτό το σημάδι άρα θα κάνω αυτό". Αυτό, στη σχολαστική του εφαρμογή, είναι μια μάλλον επικίνδυνη, ορθολογιστική τυποποίηση της μουσικής μας. Το σωστό είναι "αυτό εκτελείται έτσι, άρα αυτό που βλέπω γραμμένο σημαίνει τον τάδε παραδοσιακό τρόπο εκτέλεσης". Πάμε δηλαδή από την πράξη στη θεωρία, όχι το αντίστροφο.
galanisforever said:
Δεύτερον, ακόμα και αν το κάνεις υπάρχουν πολλές εναλλακτικές ερμηνείες και όχι μόνο μία. Αυτό θα το καταλάβεις ακούοντας τους μεγάλους ψάλτες (Πρίγγο, Στανίτσα, Ναυπλιώτη, κ.α. Όλοι κάνουν τα ίδια σημάδια, ο καθένας με τον τρόπο του!
Εδώ ομολογώ ότι μπερδεύτηκα λίγο: όταν αναφέρεις για πολλές εναλλακτικές ερμηνείες, αναφέρεσαι στα σημάδια της παλαιάς γραφής; Όμως οι πρωτοψάλτες που αναφέρεις, εκτελούν διαβάζοντας σημάδια της νέας δεν είχαν ιδέα από θεωρίες περί τρομικών, πιεσμάτων, κυλισμάτων κλπ... Αν τα σημάδια της παλαιάς γραφής μετεξελιγμένα εισαχθούν
γραπτά στη νέα, έχουν βασικά
συγκεκριμένο τρόπο ερμηνείας: αν κάτω από το ψηφιστό βάλεις τρομικό, δεσμεύεις τον εκτελεστή σε συγκεκριμένη ανάλυση. Αν βάλεις εκστρεπτό, τον δεσμεύεις σε άλλη, πάλι με συγκεκριμένους φθόγγους. Γίνεται πλέον σολφέζ, όπως πετυχημένα λέει ο Κώστας. Αντίθετα, αν αφήσεις μόνο του το ψηφιστό, του δίνεις ελευθερία. Η μόνη εναλλακτική ερμηνεία στα μετεξελιγμένα σημάδια της παλαιάς γραφής αφορά τη χρήση παρεστιγμένων, άντε και της οξείας. Πώς λοιπόν εννοείς τις "πολλές εναλλακτικές ερμηνείες" των παλαιών σημαδιών; Το τρομικό άντε να έχει 2-3. Το ψηφιστό όμως μπορεί να έχει πολύ περισσότερες, αν εντάξεις σ' αυτό τρομικά, εκστρεπτά, οξείες (με συνεχή ή υπερβατή ανάβαση), παρεστιγμένα και δε συμμαζεύεται. Άρα η μη γραπτή χρήση των σημαδιών αυτών βοηθά στην εναλλακτικότητα της ερμηνείας. Δες το και λογικά: όσο περισσότερους γραπτούς χαρακτήρες μεταχειρίζεσαι σε μια μουσική, τόσο περισσότερο δεσμεύεις τον εκτελεστή. Νομίζω ότι η νέα αναλυτική γραφή των τριών διδασκάλων ήταν πολύ σοφό εφεύρημα, αφενός γιατί συγκεκριμενοποίησε το σκελετό των μουσικών φράσεων με τα σημεία ποσότητας, ώστε να μην υπάρχουν διαφωνίες για το βασικό σκελετό του μέλους, και για αφετέρου γιατί υιοθέτησε τόσα σημεία ποιότητας όσα επέτρεπαν στον εκτελεστή να "κεντήσει" ελεύθερα πάνω σ' αυτό το σκελετό.
Ας δούμε λοιπόν σωστά την ουσία των όσων μας παρέδωσε ο αείμνηστος Καράς, που είναι η εξακρίβωση της ενέργειας των υπαρχόντων σημείων, κάτι που όντως μας ξεστραβώνει από γενικόλογες θεωρήσεις τύπου "γύρισμα" κλπ. (αμάν πια, όλα "γυρίσματα" της φωνής είναι!!!) και όχι η τυποποίηση της ψαλτικής, με μαθηματικού τύπου φθογγική εκτέλεση των σημαδιών ποιότητας.
Hristakis said:
και αν πρέπει να συνενοηθεί χορός ολόκληρος?....
Τότε, πολύ απλά, χρησιμοποιείς τελείως αναλυτική γραφή, για να κάνουν όλοι το ίδιο, με τα παρεστιγμένα, τα δίγοργα - τρίγοργα κλπ. Ο τρόπος αυτός γραφής μπορεί να είναι δεσμευτικός για τον εκτελεστή, όμως έχει το πλεονέκτημα ότι είναι πολύ πολύ συγκεκριμένος και δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες σε μια χορωδία. Αν βάλεις τρομικό σκέτο, πώς θα είσαι σίγουρος αν ο άλλος θα το εκτελέσει παρεστιγμένο στην αρχή ή όχι; Και πώς θα ξέρεις ποιο τρομικό εννοείται; Το απλό με το γοργό, που ακούμε κατά κόρον από τους πατριαρχικούς ψάλτες κατά την εκτέλεση του ψηφιστού, ή το πιο σύνθετο με το δίγοργο; Τα γράφεις λοιπόν όλα φθόγγο-φθόγγο και ξεμπερδεύεις. Δεν είναι τυχαίο που ο τρόπος αυτός έχει υιοθετηθεί στα βιβλία μεγάλων εκτελεστών (Καραμάνη, Χρύσανθο, Στανίτσα, ακόμα και στον Πρίγγο, σε αρκετά μικρότερο βαθμό όμως), μια και έτσι αποτυπώνουν επακριβώς την προσωπική τους ερμηνεία και φυσικά βολεύει τρομερά και σε χορωδιακή εκτέλεση.