Ευχαριστούμε θερμά όλους όσους μοχθούν για το ανέβασμα των ιδιομέλων των κατανυκτικών εσπερινών.
Ας μας επιτραπούν λίγες -επ' αγαθώ- παρατηρήσεις.
Τα ιδιόμελα Ιακώβου καλύτερα να τα ανεβάσετε από το Δοξαστάριό του απευθείας (υπάρχει στο Ψαλτολόγιο), επειδή παρουσιάζουν καλύτερη και αναλυτικότερη γραφή από εκείνη του Πρωγάκη. (Είναι σα να τα ακούς από το Φιρφιρή, ενώ του Πρωγάκη σα να τα ψάλλει η χορωδία του Μπελούση...)
Από τα σύντομα θα ήταν καλό να μπορούσαν να παρατεθούν και τα εκλεκτά του Φαρλέκα.
Από τα παρατιθέμενα, αν και ο Πέτρος διασώζει την αυθεντικότερη μορφή συντόμου στιχηραρικού μέλους, εγώ θα σταθώ σε εκείνα του Στεφάνου. Τα μέλη Στεφάνου απηχούν τον Κωνσταντίνο ή είναι και Κων/νου. Εδώ έχουμε την πρωτοτυπία να ακολουθείται το μέλος των αργών του Ιακώβου συντετμημένο αλλά και εμπλουτισμένο μελωδικώς -με ύφος συνθετικό σαν του δοξασταρίου Κων/νου και ένα βήμα πριν το Νικόλαο και το Φιλανθίδη. Νομίζω ότι παρουσιάζουν το μεγαλύτερο μουσικό αλλά και λατρευτικό ενδιαφέρον, αφού μπορούν να υποκαθιστούν τα του Ιακώβου, χωρίς να μεταπίπτουν στο πολύ γνωστό, σύνηθες και τετριμμένο σύντομο στιχηραρικό μέλος. Είναι, με άλλα λόγια, μια καλή τομή μεταξύ του αργού και συντόμου στιχηραρικού κόσμου, αργοσύντομα ιδιόμελα στην κυριολεξία. (Και ο Κουτσαρδάκης επιχειρεί κάτι τέτοιο, με λιγότερη φαντασία όμως). Συνιστώ την επισταμένη μελέτη τους!
Ας μας επιτραπούν λίγες -επ' αγαθώ- παρατηρήσεις.
Τα ιδιόμελα Ιακώβου καλύτερα να τα ανεβάσετε από το Δοξαστάριό του απευθείας (υπάρχει στο Ψαλτολόγιο), επειδή παρουσιάζουν καλύτερη και αναλυτικότερη γραφή από εκείνη του Πρωγάκη. (Είναι σα να τα ακούς από το Φιρφιρή, ενώ του Πρωγάκη σα να τα ψάλλει η χορωδία του Μπελούση...)
Από τα σύντομα θα ήταν καλό να μπορούσαν να παρατεθούν και τα εκλεκτά του Φαρλέκα.
Από τα παρατιθέμενα, αν και ο Πέτρος διασώζει την αυθεντικότερη μορφή συντόμου στιχηραρικού μέλους, εγώ θα σταθώ σε εκείνα του Στεφάνου. Τα μέλη Στεφάνου απηχούν τον Κωνσταντίνο ή είναι και Κων/νου. Εδώ έχουμε την πρωτοτυπία να ακολουθείται το μέλος των αργών του Ιακώβου συντετμημένο αλλά και εμπλουτισμένο μελωδικώς -με ύφος συνθετικό σαν του δοξασταρίου Κων/νου και ένα βήμα πριν το Νικόλαο και το Φιλανθίδη. Νομίζω ότι παρουσιάζουν το μεγαλύτερο μουσικό αλλά και λατρευτικό ενδιαφέρον, αφού μπορούν να υποκαθιστούν τα του Ιακώβου, χωρίς να μεταπίπτουν στο πολύ γνωστό, σύνηθες και τετριμμένο σύντομο στιχηραρικό μέλος. Είναι, με άλλα λόγια, μια καλή τομή μεταξύ του αργού και συντόμου στιχηραρικού κόσμου, αργοσύντομα ιδιόμελα στην κυριολεξία. (Και ο Κουτσαρδάκης επιχειρεί κάτι τέτοιο, με λιγότερη φαντασία όμως). Συνιστώ την επισταμένη μελέτη τους!
Last edited: