[Ερώτηση] Ἡ ἐκτενὴς στὸν καθημερινὸ ἑσπερινὸ τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς, στὸν κατανυκτικὸ καὶ τῆς προηγιασμένης.

Shiambisd

Νέο μέλος
Χαίρετε, θὰ ἤθελα νὰ ρωτήσω, ἂν ὄντως παραλείπεται ἡ ἐκτενῆς στὸν καθημερινὸ ἑσπερινό της τεσσαρακοστῆς, ἢ ἂν λέγεται μετὰ τοὺς δύο
ψαλμοὺς( λγ´ καὶ ρμδ´) , ποὺ λέγονται στὸ τέλος τοῦ ἑσπερινοῦ, καὶ πρὶν τὴν ἀπόλυση .
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
... ἂν ὄντως παραλείπεται ἡ ἐκτενὴς στὸν καθημερινὸ ἑσπερινό της τεσσαρακοστῆς,...
Ἀντικαθίσταται ἀπό τό Κύριε, ἐλέησον 40 φορές (μετά τά ἀπολυτίκια).

Ἡ ἐκτενής πάντοτε λέγεται ὁλόκληρη!
Ἁπλῶς ἄρχεται ἀπό τοῦ Ἐλέησον ἡμᾶς ὁ Θεὸς (ἀντί ἀπό τοῦ Εἴπωμεν πάντες).


 
Ολόκληρη την εκφωνούν και οι περισσότεροι ιερείς και διάκονοι που γνωρίζω. Όμως, υπάρχει και άλλη άποψη (του π. Σεραφείμ Φαράσογλου, στο άρθρο του Λειτουργικαί Παρατυπίαι· δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό «Ἐπιστημονικὴ Παρουσία Ἐστίας Θεολόγων Χάλκης» τόμος Ε΄, Ἀθήνα 2002)

Βλ. Άρθρα και Μελέτες για την Πατριαρχική τάξη και Παράδοση, Κέντρο Παραδοσιακών Μουσικών Εκδόσεων, Αθήνα, 2007, σ. 198, παρ. 5.

Επίσης, βλ. ΤΜΕ, Κωνσταντινούπολη, 1888, σ. 376
 

Attachments

  • Mikra_ektenhs_Farasogloy.jpg
    Mikra_ektenhs_Farasogloy.jpg
    140.5 KB · Views: 30

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἀπό ἐδῶ


... καταγράφουν ἀκριβῶς τήν διάταξη τοῦ ΤΜΕ (σελ. 324). Αὐτή εἶναι μιά πατριαρχική τάξη, πού δύσκολα ἑρμηνεύεται, ἀφοῦ δέν νοεῖται ἐλλιπής ἐκτενής δέηση. Ὑπάρχουν μελέτες γι᾿ αὐτό, καί ἔτσι ἡ ἀποσιώπηση φανερώνει τήν ἀποστασιοποίηση ἀπό αὐτή τή διάταξη.
Τό αὐτό συναντᾶται καί στήν ἐκτενῆ τῆς Προηγιασμένης (ὄχι ἀπό τό ΤΜΕ), πού ὅμως στά νεώτερα Ἱερατικά ἔχει ἀποκατασταθεῖ ὁλόκληρη ἡ ἐκτενής.

Σημ.: 1) Πάντως δέν κατάλαβα γιατί ἀπαντᾶς γιά τούς καθημερινούς ἑσπερινούς, ἀφοῦ δέν ἐρωτᾶσαι. Χρειάζεται ὅμως γιά τούς κατανυκτικούς τῶν Κυριακῶν καί τήν προηγιασμένη.

2) Ἡ παραπάνω δική μου παραπομπή (σελ. 324) στήν ἔκδοση τοῦ 1888 εἶναι σελ. 337.


 
Σημ.: 1) Πάντως δέν κατάλαβα γιατί ἀπαντᾶς γιά τούς καθημερινούς ἑσπερινούς, ἀφοῦ δέν ἐρωτᾶσαι. Χρειάζεται ὅμως γιά τούς κατανυκτικούς τῶν Κυριακῶν καί τήν προηγιασμένη.

Για να γίνει αυτός ο χρήσιμος διάλογος.
(Ίσως χρειαστεί να διαχωριστεί σε ξεχωριστό θέμα, για να μην χαθεί.)

Πάντως, όπως είδαμε και από το ασματικό τυπικό, η εκτενής είναι πλήρης και έτσι, ανεξάρτητα από τον αριθμό των δεήσεων... αρκεί το «Ἐλέησον ἡμᾶς...» και η ιερατική ευχή (βλ. εδώ). Ο δε αριθμός των δεήσεων ποικίλει. Το αναφέρω για να δείξω ότι η μικρά εκτενής δέηση (έστω ιδιόρρυθμη, όπως βρίσκεται στο ΤΜΕ) δεν είναι αμάρτυρη. Άλλωστε, η ίδια δέηση λέγεται και στο τέλος της βασιλικής ακολουθίας (εκεί για άλλους ιστορικούς λόγους: μνημόνευση ονόματος αρχιερέα αντί του βασιλέα).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Μέ ἀλλαγή τίτλου -καί μόνιμη ἀνακατεύθυνση καί στή Σαρακοστή- λύνεται...

Αὐτή ἡ «ἰδιορρυθμία» προέρχεται ἀπό τήν ἀρχιερατική χοροστασία, ὅπως ἔχω διαβάσει στόν Τρεμπέλα. Δέν ἔχω παραπομπή τώρα. Πάντα ἦταν ἕνα θέμα γιά τό ὁποῖο ἤθελα νά γράψω καί ἔχει ἀμεληθεῖ. Τό εἶχα θίξει καί ἐδῶ.


 

Shiambisd

Νέο μέλος

Ἀπό ἐδῶ



Σημ.: 1) Πάντως δέν κατάλαβα γιατί ἀπαντᾶς γιά τούς καθημερινούς ἑσπερινούς, ἀφοῦ δέν ἐρωτᾶσαι. Χρειάζεται ὅμως γιά τούς κατανυκτικούς τῶν Κυριακῶν καί τήν προηγιασμένη.

2) Ἡ παραπάνω δική μου παραπομπή (σελ. 324) στήν ἔκδοση τοῦ 1888 εἶναι σελ. 337.



Εὐχαριστῶ πολὺ γιὰ τὶς ἀπαντήσεις, ἀλλὰ γιατί χρειάζεται νὰ ποῦμε κάτι γιὰ τοὺς κατανυκτικοὺς τῶν Κυριακῶν καὶ τὴν προηγιασμένη; Δὲν εἶναι δεδομένο ὅτι ἡ ἐκτενῆς λέγεται στὶς παραπάνω ἀκολουθίες;Ἤ μήπως ἐννοεῖτε κάτι ἄλλο;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Εὐχαριστῶ πολὺ γιὰ τὶς ἀπαντήσεις, ἀλλὰ γιατί χρειάζεται νὰ ποῦμε κάτι γιὰ τοὺς κατανυκτικοὺς τῶν Κυριακῶν καὶ τὴν προηγιασμένη; Δὲν εἶναι δεδομένο ὅτι ἡ ἐκτενῆς λέγεται στὶς παραπάνω ἀκολουθίες;Ἤ μήπως ἐννοεῖτε κάτι ἄλλο;
Ἐπεκτείναμε τό θέμα καί συζητήσαμε τό ἄν (σ᾿ αὐτές τίς περιπτώσεις)


η εκτενής λέγεται μέχρι Υπέρ του αρχιεπισκόπου...
 
Top