π. Μάξιμος
Γενικός Συντονιστής
Ὁ Δάσκαλος Διαμαντῆς Μαυραγάνης λέει πάρα πολλά ἐνδιαφέροντα καί «ἔξω ἀπό τά δόντια». Ἀξίζει νά ἀκούσετε.
Ὁ Δάσκαλος Διαμαντῆς Μαυραγάνης λέει πάρα πολλά ἐνδιαφέροντα καί «ἔξω ἀπό τά δόντια». Ἀξίζει νά ἀκούσετε.
Ευτυχώς η τζαζ δεν είναι τόσο διαδεδομένη στους ιερωμένους. Μέχρι και Τζαζ θα μπορούσαμε να ακούσουμε λοιπόν; Δεν υπάρχουν όρια; Το πρώτο μέρος είναι αποκαλυπτικό το δεύτερο όμως αναιρεί το πρώτο! Μετά τον πείραξαν τα του Καραμάνη; Δεν είχε κέρδος ο ίδιος όταν έψαλε στους ναούς; Είναι επαγγελματίας όπως το λέει. Σέβομαι την ηλικία του και τις μουσικές του καταθέσεις, αλλά το δεύτερο μέρος, τα όσα αναφέρει με απαγοήτευσαν. Να λοιπόν γιατί πάσχουμε σήμερα ιεροψαλτικά...έβαλε και τετράφωνα και όργανα. Τι άλλο ήθελε να κάνει;;;Για όνομα του Θεού!!!
Χάνουμε το δάσος κοιτώντας το δένδρο .
Ας μείνουμε στην ουσία των πραγμάτων που είπε αυτός ο μεγάλος δάσκαλος , ασχέτως αν διαφωνούμε σε κάποια επιμέρους .
Εγώ λέω ψάλε Καραμάνη και ας μην ξέρεις το Αναστασιματάριο του Πέτρου. Είναι προτιμότερο αυτό από το να μου λες μινοράκια και τετραφωνίες...
Χάνουμε το δάσος κοιτώντας το δένδρο .
Ας μείνουμε στην ουσία των πραγμάτων που είπε αυτός ο μεγάλος δάσκαλος , ασχέτως αν διαφωνούμε σε κάποια επιμέρους .
Μάλλον είναι ένα καλό επιχείρημα για να κλείσω τα αυτιά μου σε όσα είπε ανεξάρτητα αν έχει δίκαιο η όχι γιατί σύμφωνα σ αυτά όπου είπε στο δεύτερο μέρος της εκπομπής,αναιρεί τα πρώτα στο πρώτο μέρος...και έτσι τα κλείνω και δεν τον πιστεύω.Μάλιστα είναι ψευτο-επιχείρημα από όσους θέλουν να κλείσουν τα αυτιά τους σε όσα λέει ο κ. Διαμαντής Μαυραγάνης.
Δεν δυσκολεύτηκε καθόλου.Απλώς έμεινε άφωνος σε αυτά όπου άκουσε.Τι να απαντήσει κάποιος σε αυτά όπου είπε;Η επιστήμη σηκώνει τα χέρια της ψηλά.ΥΓ Νομίζω ότι ο π. Ειρηναίος δυσκολεύτηκε σε αυτήν την εκπομπή...
Γιατί μας ενοχλεί εάν κάποιος καυτηριάζει κάποια πράγματα; το θέμα είναι αν αυτές οι τοποθετήσεις μπορούν να μας βοηθήσουν να ξεφύγουμε από την ψαλτοκεντρική παρουσία μας μέσα στον Ναό. Κι αυτή η έρμη παράδοση τελικά ποιος την αντιπροσωπεύει; γιατί δεχόμαστε όλα όσα έχουν πεί ή έχουν κάνει οι μεγάλοι δάσκαλοι και τα δεχόμαστε ως δυτικοί σαν "αλάθητα"; και εάν καλώς ή κακώς δεχόμαστε όλα αυτά γιατί απορρίπτουμε έμμεσα (αφού δεν ψάλλουμε κλασσικά μέλη στον Ιερό Ναό) την παλαιά παράδοση;Εγώ δεν μπορώ να δεχτώ και να πάρω σοβαρά κάποιον, όταν μιλάει για διαφύλαξη του γνήσιου Εκκλησιαστικού ύφους και μέλους...και παράλληλα κάνει τα ακριβώς αντίθετα.
Στο πρώτο μέρος ανάφερε τον βίο τις σπουδές του μίλησε για παράδοση, έθαψε και κατηγόρησε όλους αυτούς όπου κάνουν ότι κάνουν,μίλησε για τον ηλεκτρικό ισοκράτη όπου δεν συμφωνεί και ανάφερε τον Ψάχο όπου είπε ότι η φωνή...κτλ.για να δικαιολογήσει ότι είναι κατά του ηλ.ησοκράτη.
Κακώς! Εγώ δεν συμφωνώ με πολλά από όσα είπε στο β' μέρος και ιδίως με την εισαγωγή οργάνων. Διαφωνώ με την χρήση και της πολυφωνίας γενικότερα. Διαφωνώ όμως και με την χρήση των μακαμιών στην λατρεία. Ακόμα κι αυτών που έχουν δήθεν την "πατριαρχική"- μουσική σφραγίδα. Αλλά και με την κατάχρηση της γνήσιας Βυζαντινής Μουσικής στην λατρεία μπορώ να διαφωνήσω... Με την τοποθέτησή του περί της κλασσικής εκκλησιαστικής μουσικής στο α' μέρος συμφωνώ με όσα λέει. Κι ότι η λατρευτική μουσική πήρε λάθος δρόμο... αυτό δεν είναι τωρινή διαπίστωση...Αλλά ξέχασε ή μάλλον ήθελε να ξεχάσει να αναφέρει ότι εγώ όμως,στην εκκλησία όπου ψάλλω χρησιμοποιώ αρμόνιο και τετράφωνα.
Στο δεύτερο μέρος του έκαναν την ερώτηση ή μάλλον του θύμισαν,τι γνώμη έχετε για το αρμόνιο όπου χρησιμοποιείτε στην εκκλησία;Και ευχαριστώ όπου μου κάνατε αυτήν (μάλλον κακός...από μέσα του είπε) την ερώτηση γιατί θέλω να απαντήσω σ αυτούς όπου με κατηγορούν...κτλ.
Δάσκαλε όπου δίδασκες...Ό,τι να 'ναι!
Μάλλον είναι ένα καλό επιχείρημα για να κλείσω τα αυτιά μου σε όσα είπε ανεξάρτητα αν έχει δίκαιο η όχι γιατί σύμφωνα σ αυτά όπου είπε στο δεύτερο μέρος της εκπομπής,αναιρεί τα πρώτα στο πρώτο μέρος...και έτσι τα κλείνω και δεν τον πιστεύω.
Λες και ξε- λές κι εσύ! Από την μία "ανεξάρτητα αν έχει δίκαιο ή όχι" (οπότε αναγνωρίζεις ότι έχει δίκαιο σε κάποια θέματα; - αλλά προφανώς κάτι σε κάνει να μή θες να το αναγνωρίσεις) και μετά λές ότι ο π. Ειρηναίος Νάκος "Δεν δυσκολεύτηκε καθόλου. Απλώς έμεινε άφωνος σε αυτά όπου άκουσε." Αν βέβαια φθάσουμε στο σημείο να πούμε ότι επειδή δεν συμφωνώ με το α' και β' άρα δεν συμφωνώ με όλα φθάνουμε στην τέχνη της προπαγάνδας. Λες "έχει άδικο εκεί κι εκεί" οπότε έχει άδικο παντού. Δεν πάει έτσι...Δεν δυσκολεύτηκε καθόλου. Απλώς έμεινε άφωνος σε αυτά όπου άκουσε. Τι να απαντήσει κάποιος σε αυτά όπου είπε; Η επιστήμη σηκώνει τα χέρια της ψηλά.
Επειδή, παραδόξως, ο domesticus ντρέπεται (!!!!) να πει τα πράματα ως έχουν, τα λέω εγώ: ο άνθρωπος έχει το ακαταλόγιστο. Από την αρχή ως το τέλος της συνέντευξής του κατηγορεί τους άλλους με χαιρέκακο τρόπο και περιαυτολογεί ακατάπυαστα. Οι οικοδεσπότες της εκπομπής ήταν σε πλήρη αμηχανία με τα όσα άκουγαν. Εντυπωσιακή είναι, επίσης, η παντελής ανικανότητα σύνταξης, έστω και μιας ολοκληρωμένης πρότασής του. Από τα συμφραζόμενα βγάζεις (αν βγάζεις...) νόημα.
Αϊ...τα 'πα και ησύχασα...
+1000 στον πατέρα ο οποίος μας χαρίζει, πέρα των εξαιρέσεων, στιγμές ψαλτικών οάσεων...
Επειδή, παραδόξως, ο domesticus ντρέπεται (!!!!) να πει τα πράματα ως έχουν, τα λέω εγώ: ο άνθρωπος έχει το ακαταλόγιστο. Από την αρχή ως το τέλος της συνέντευξής του κατηγορεί τους άλλους με χαιρέκακο τρόπο και περιαυτολογεί ακατάπυαστα. Οι οικοδεσπότες της εκπομπής ήταν σε πλήρη αμηχανία με τα όσα άκουγαν. Εντυπωσιακή είναι, επίσης, η παντελής ανικανότητα σύνταξης, έστω και μιας ολοκληρωμένης πρότασής του. Από τα συμφραζόμενα βγάζεις (αν βγάζεις...) νόημα.
Αϊ...τα 'πα και ησύχασα...
Ο "ψάλτης" που εισάγει ισοκράτη; που εισάγει μακάμια; που μελοποιεί αυτά που δεν μελοποιούνται ή μελοποιεί σε κατά το δοκούν ήχους; π.χ. Ευλογητάρια σε γ'; έχει να σου πεί κάτι αυτός; για μένα είναι εξίσου προβληματική και αυτή η κατάσταση... ή μήπως δεν πρέπει να στεναχωρήσουμε "ημετέρους";Ὁ ἄνθρωπος ποὺ εὶσάγει ἀρμόνιο σὲ ὀρθόδοξο ναὸ πέραν τοπικῶν σχολῶν ὅπως στὰ Ἑπτάνησα καὶ ἰσχυρίζεται πὼς εἶναι ψάλτης δὲν ἔχει νὰ μοῦ πεῖ τίποτε ἀπολύτως.
Είναι στο μοναδικό ψαλτικό και λειτουργικό θέμα που φέρουν ευθύνη;Βέβαια φταίει ὁ δεσπότης ποὺ τὸ επέτρεψε ...
Ο κ. Μαυραγάνης (τον οποίο δεν τον γνωρίζω) έχει βγάλει πολλούς μαθητές. Είναι επώνυμος και έχει μια άποψη. Είναι προτιμότερο να έχεις μια άποψη έστω και "αιρετική" και να την υπερασπίζεσαι επώνυμα, παρά να κρίνεις πίσω από την ανωνυμία ή να κάνεις δημόσιες σχέσεις επωνύμως.Δὲν ἔχει κανένα ἀπολύτως δικαίωμα νὰ σχολιάζει ὁ κάθε τραγουδιστὴς περὶ κλασικῶν κειμένων καὶ βιβλίων, σὰν προπέτασμα καπνοῦ στὴν δική του ἐπιδειξιομανία.Ἀπαράδεκτα πράγματα!!!
Δὲν ἔχει νὰ μοῦ πεῖ ἀπολύτως τίποτε, μοῦ θυμίζει κατηχητικούληδες πολὺ περασμένων δεκαετιῶν.
Προσωπικά παίρνω σοβαρά και τον μικρότερο μαθητή που έχω ηλικίας 9 χρονών. Πολύ περισσότερο έναν άνθρωπο που είναι μεγαλύτερος από τον πατέρα μου θα τον ακούσω ανεξάρτητα αν συμφωνώ ή όχι . Αυτό απαιτεί η στοιχειώδης ευγένεια.Λυποῦμαι ποὺ ἐστω καὶ μερικῶς ὁρισμένοι συνάδελφοι τὸν παίρνουν στὰ σοβαρὰ. ὅχι συνάδελφοι. Ἡ ἀλλαγὴ σὲ ψαλτικὲς συμπεριφορὲς σίγουρα δὲν περνάει ἀπὸ τὰ λεγόμενα καὶ τὶς συμπεριφορὲς τοῦ συγκεκριμενου ἀνθρώπου.
Ο "ψάλτης" που εισάγει ισοκράτη; που εισάγει μακάμια; που μελοποιεί αυτά που δεν μελοποιούνται ή μελοποιεί σε κατά το δοκούν ήχους; π.χ. Ευλογητάρια σε γ'; έχει να σου πεί κάτι αυτός; για μένα είναι εξίσου προβληματική και αυτή η κατάσταση... ή μήπως δεν πρέπει να στεναχωρήσουμε "ημετέρους";
Είναι στο μοναδικό ψαλτικό και λειτουργικό θέμα που φέρουν ευθύνη;
Ο κ. Μαυραγάνης (τον οποίο δεν τον γνωρίζω) έχει βγάλει πολλούς μαθητές. Είναι επώνυμος και έχει μια άποψη. Είναι προτιμότερο να έχεις μια άποψη έστω και "αιρετική" και να την υπερασπίζεσαι επώνυμα, παρά να κρίνεις πίσω από την ανωνυμία ή να κάνεις δημόσιες σχέσεις επωνύμως.
Προσωπικά παίρνω σοβαρά και τον μικρότερο μαθητή που έχω ηλικίας 9 χρονών. Πολύ περισσότερο έναν άνθρωπο που είναι μεγαλύτερος από τον πατέρα μου θα τον ακούσω ανεξάρτητα αν συμφωνώ ή όχι . Αυτό απαιτεί η στοιχειώδης ευγένεια.
Έχω ακούσει και από άλλους αυτήν την τελείως άτοπη παρατήρηση, για το... "λάθος" του Σπυρίδωνος Περιστέρη να χρησιμοποιήσει την ευρωπαϊκή σημειογραφία στο μνημειώδες έργο του "Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια - Μουσική Εκλογή" και σε άλλες εργασίες του. Και τι θέλατε να κάνει δηλαδή; Όταν π.χ. υπάρχει μια εισαγωγή με κλαρίνο ή βιολί ή όταν καταγράφεται ένα πολυφωνικό της Ηπείρου, αυτός θα έβαζε πεταστές και αντικενώματα, για να ικανοποιήσει το "εθνικό αίσθημα" ορισμένων;;; Φυσικά και χρησιμοποιεί τη σημειογραφία του πενταγράμμου, διότι είναι η πλέον κατάλληλη για την καταγραφή της παραδοσιακής μουσικής και για τις ανάγκες της Εθνομουσικολογίας εν γένει. Θέλετε να το συζητήσουμε; Πολύ ευχαρίστως, αλλά όχι εδώ. Όλα αυτά είναι άσχετα με το συζητούμενο θέμα, αλλά δεν μπορώ να μην απαντήσω σε τέτοιες βολές. Ο άνθρωπος ήταν επιστήμονας (σε αντίθεση με πολλούς εσχάτως θεοποιουμένους) και σημαντική μουσική προσωπικότητα. Το αν μας αρέσει ή όχι το ψάλσιμο κάποιου δεν είναι το Α και το Ω της μουσικής....στις καταγραφές δημοτικών τραγουδιών σε Ευρωπαική γραφή κι όχι μόνο, του Σπ. Περιστέρη...