«Πρόσωπα και Παράδοση» 08.02.2013 - Διαμαντής Μαυραγάνης

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ὁ Δάσκαλος Διαμαντῆς Μαυραγάνης λέει πάρα πολλά ἐνδιαφέροντα καί «ἔξω ἀπό τά δόντια». Ἀξίζει νά ἀκούσετε.
 



Ὁ Δάσκαλος Διαμαντῆς Μαυραγάνης λέει πάρα πολλά ἐνδιαφέροντα καί «ἔξω ἀπό τά δόντια». Ἀξίζει νά ἀκούσετε.


Ευτυχώς η τζαζ δεν είναι τόσο διαδεδομένη στους ιερωμένους. Μέχρι και Τζαζ θα μπορούσαμε να ακούσουμε λοιπόν; Δεν υπάρχουν όρια; Το πρώτο μέρος είναι αποκαλυπτικό το δεύτερο όμως αναιρεί το πρώτο! Μετά τον πείραξαν τα του Καραμάνη; Δεν είχε κέρδος ο ίδιος όταν έψαλε στους ναούς; Είναι επαγγελματίας όπως το λέει. Σέβομαι την ηλικία του και τις μουσικές του καταθέσεις, αλλά το δεύτερο μέρος, τα όσα αναφέρει με απαγοήτευσαν. Να λοιπόν γιατί πάσχουμε σήμερα ιεροψαλτικά...έβαλε και τετράφωνα και όργανα. Τι άλλο ήθελε να κάνει;;;Για όνομα του Θεού!!!
 
Last edited:
Στο σημείο που αναφέρει τους πιθανούς λόγους για την πολύ μικρή διαμονή του Στανίτσα στη Βοστώνη (και ΗΠΑ, γενικώς), ενημερώνω πως ΚΑΜΜΙΑ μα ΚΑΜΜΙΑ σχέση δεν είχε η "έλλειψις" συστηματικής εμπειρίας του Στανίτσα με την Ευρωπαϊκή μουσική.

Οι αγαπητοί Φίλοι κ.κ. Γιάννου και Παϊβανάς έχουν πολλά να πούν για τους πραγματικούς λόγους. Καλό θα ήταν να ρωτηθούν.

Μικρή παρένθεση, εν όψει των πολλών θεμάτων που άγγιξε ο κ. Μαυραγάνης, αλλα σημαντική. Περισσότερο είχε σχέση η επιστροφή του Στανίτσα στην Ελλάδα με την συμπεριφορά και κουλτούρα της Αρχιεπισκοπής Αμερικής και μερικών ιερέων της (τότε) και καθόλου με το αν ήταν κάτοχος, ο Στανίτσας, περγαμηνών Ευρωπαϊκής μουσικής.

ΝΓ.
 
Last edited:
Ευτυχώς η τζαζ δεν είναι τόσο διαδεδομένη στους ιερωμένους. Μέχρι και Τζαζ θα μπορούσαμε να ακούσουμε λοιπόν; Δεν υπάρχουν όρια; Το πρώτο μέρος είναι αποκαλυπτικό το δεύτερο όμως αναιρεί το πρώτο! Μετά τον πείραξαν τα του Καραμάνη; Δεν είχε κέρδος ο ίδιος όταν έψαλε στους ναούς; Είναι επαγγελματίας όπως το λέει. Σέβομαι την ηλικία του και τις μουσικές του καταθέσεις, αλλά το δεύτερο μέρος, τα όσα αναφέρει με απαγοήτευσαν. Να λοιπόν γιατί πάσχουμε σήμερα ιεροψαλτικά...έβαλε και τετράφωνα και όργανα. Τι άλλο ήθελε να κάνει;;;Για όνομα του Θεού!!!

Συμφωνώ σ' αυτά που γράφετε.
Δεν είναι απάντηση του εκλεκτού δασκάλου, για την εισαγωγή τετραφωνίας σε Ι. Ναό, ότι "του είπε ο Προιστάμενος εάν ξέρει και μπορεί να ψάλλει τετράφωνα" κι αυτός, επειδή ήξερε τα καθιέρωσε!!!
Ο Πρωτοψάλτης του Πατριαρχικού Ι. Ναού Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι κ. Λ. Αστέρης, είναι άριστος γνώστης της Ευρωπαικής Μουσικής.
Εύκολα, πιστεύω, ότι θα μπορούσε να εισάγει, όχι απλά τετράφωνα, αλλά αρμόνιο, να κάνει ενορχηστρώσεις και να μετατρέψει τον Ι. Ναό σε "σκάλα του ΜΙλάνου".
Είναι κάποια από τα "καινά δαιμόνια" που οι νεώτεροι δάσκαλοι, ενεργώντας με "ελαφρά τη καρδία", προτείνουν ή και εισάγουν, χωρίς να υπολογίζουν Παράδοση, Ι. Κανόνες, πιστούς, Θεό!
Εδώ, απαιτείται να επιστρατεύσουμε την αρετή της διάκρισης, άσχετα με τις γνώσεις μας, σ' αυτά που θα ψάλλουμε στους Ι. Ναούς, λαμβάνοντας σοβαρά υπ' όψιν τους τέσσερις παραπάνω παράγοντες:
1. Παράδοση
2. Πιστούς - εκκλησίασμα
3. Ι. Κανόνες
4. Θεό
Έρρωσθε & γρηγορείτε!
 
Last edited:
Χάνουμε το δάσος κοιτώντας το δένδρο .
Ας μείνουμε στην ουσία των πραγμάτων που είπε αυτός ο μεγάλος δάσκαλος , ασχέτως αν διαφωνούμε σε κάποια επιμέρους .
 
Χάνουμε το δάσος κοιτώντας το δένδρο .
Ας μείνουμε στην ουσία των πραγμάτων που είπε αυτός ο μεγάλος δάσκαλος , ασχέτως αν διαφωνούμε σε κάποια επιμέρους .

Σεβαστέ κ. Καλπακίδη,
η ουσία των πραγμάτων είναι ότι τα λέμε σε θεωρητικό επίπεδο και από πράξη μηδέν. Στην όμορφη Κρήτη μας έχουμε μία παροιμία αλλά δεν τη γράφω γιατί θε με πετάξουν όξω από δω. Κατηγόρησε τους άλλους για ότι έκαναν με τις εκδόσεις τους, για χρηματικούς και προσωπικούς λόγους. Αυτός γιατί τα έκανε όλα αυτά; Για υπακοή στον προϊστάμενο; ή για κάτι άλλο;;; Εγώ λέω ψάλε Καραμάνη και ας μην ξέρεις το Αναστασιματάριο του Πέτρου. Είναι προτιμότερο αυτό από το να μου λες μινοράκια και τετραφωνίες...
Επίσης να πω και ότι στα περί ευρωπαϊκής μουσικής υπήρχαν δυο κατευθύνσεις: οι ωδειακοί που δεν άνοιξαν ποτέ τους παρτιτούρα και οι μάγκες που ήξεραν το ρεπερτόριο που δίδασκαν μέσα από τα έργα. Στους μάγκες ανήκει ο Παπαϊωάννου, ο Δραγατάκης, ο Ιωαννίδης κ.α. . Στον αντίποδα του απαγορεύεται, όπως έλεγαν, ανήκουν κάποιοι άλλοι οι οποίοι ευθύνονται για την κατάντια μας...
Τι να την κάνουμε την ευρωπαϊκή στη βυζαντινή; Τι ανάγκη είχε ο Στανιτσάρας;;; Έλεος πια. Πάντως το ότι έψαλε και την Κασσιανή βυζαντινά Μπράβο του:D Τι άλλο θα ακούσουμε; Αυτό γιατί μας το είπε;;
ΥΓ Νομίζω ότι ο π. Ειρηναίος δυσκολεύτηκε σε αυτήν την εκπομπή...μπορεί άλλα να περίμενε και άλλο να του βγήκε στην πορεία
 
Έλεος... "Ψέλνω και τετράφωνα γιατί ΜΠΟΡΩ"!!!!!
"έψαλλα Σακελλαρίδη με τρίφωνα, ΧΑΛΑΣΜΟΣ ΚΥΡΙΟΥ"!!!!!
"να βλέπατε Κασσιανή, ο Δήμαρχος, υπουργοί κάτω στον Πειραιά..."

Δεν τον ήξερα τον κύριο Μαυραγάνη (με το περισπούδαστο ύφος), και τώρα που τον γνώρισα νομίζω ότι θα πρεπει να μιλήσουν οι δικηγόροι μας...
 
Εγώ λέω ψάλε Καραμάνη και ας μην ξέρεις το Αναστασιματάριο του Πέτρου. Είναι προτιμότερο αυτό από το να μου λες μινοράκια και τετραφωνίες...

Χάνουμε το δάσος κοιτώντας το δένδρο .
Ας μείνουμε στην ουσία των πραγμάτων που είπε αυτός ο μεγάλος δάσκαλος , ασχέτως αν διαφωνούμε σε κάποια επιμέρους .

Συμφωνώ με το "ψάλε Καραμάνη", αν είναι να μή ξέρεις κάποιος καθόλου προτιμώ κάποιον που γνωρίζει. Από εκεί και πέρα το δεύτερο σκέλος της απάντησης δηλ. "είναι προτιμότερο αυτό από το να λές μινοράκια και τετραφωνίες...", αφενός μεν απαντάται από την τοποθέτηση του Απόστολου Καλπακίδη. Μάλιστα είναι ψευτο-επιχείρημα από όσους θέλουν να κλείσουν τα αυτιά τους σε όσα λέει ο κ. Διαμαντής Μαυραγάνης. Δεν μπορούμε να δεχτούμε (προφανώς επειδή έτσι έχουμε γαλουχηθεί και νομίζουμε ότι είναι σωστό) ότι όπως εμάς μας ενοχλούν τα μινοράκια και οι τετραφωνίες σε άλλους ενοχλούν τα ατζέμ κιουρδί, μακάμ χουζάμ, ασινάρ, "Βαρύς φθορικός", μεχμέτ- αλή και οι 12 φυλές του Ισραήλ... ανεξάρτητα από ποιοι τα έγραψαν! Αρέσουν σε εμάς - όπως αρέσουν σε άλλους άλλα...
 
Εγώ δεν μπορώ να δεχτώ και να πάρω σοβαρά κάποιον, όταν μιλάει για διαφύλαξη του γνήσιου Εκκλησιαστικού ύφους και μέλους...και παράλληλα κάνει τα ακριβώς αντίθετα.
Στο πρώτο μέρος ανάφερε τον βίο τις σπουδές του μίλησε για παράδοση,έθαψε και κατηγόρησε όλους αυτούς όπου κάνουν ότι κάνουν,μίλησε για τον ηλεκτρικό ισοκράτη όπου δεν συμφωνεί και ανάφερε τον Ψάχο όπου είπε ότι η φωνή...κτλ.για να δικαιολογήσει ότι είναι κατά του ηλ.ησοκράτη.
Αλλά ξέχασε ή μάλλον ήθελε να ξεχάσει να αναφέρει ότι εγώ όμως,στην εκκλησία όπου ψάλλω χρησιμοποιώ αρμόνιο και τετράφωνα.
Στο δεύτερο μέρος του έκαναν την ερώτηση ή μάλλον του θύμισαν,τι γνώμη έχετε για το αρμόνιο όπου χρησιμοποιείτε στην εκκλησία;Και ευχαριστώ όπου μου κάνατε αυτήν (μάλλον κακός...από μέσα του είπε) την ερώτηση γιατί θέλω να απαντήσω σ αυτούς όπου με κατηγορούν...κτλ.
Δάσκαλε όπου δίδασκες...Ό,τι να 'ναι!
Μάλιστα είναι ψευτο-επιχείρημα από όσους θέλουν να κλείσουν τα αυτιά τους σε όσα λέει ο κ. Διαμαντής Μαυραγάνης.
Μάλλον είναι ένα καλό επιχείρημα για να κλείσω τα αυτιά μου σε όσα είπε ανεξάρτητα αν έχει δίκαιο η όχι γιατί σύμφωνα σ αυτά όπου είπε στο δεύτερο μέρος της εκπομπής,αναιρεί τα πρώτα στο πρώτο μέρος...και έτσι τα κλείνω και δεν τον πιστεύω.
Καταλαβαίνετε ότι από μόνος του έγινε ρεζίλι μάλλον.

ΥΓ Νομίζω ότι ο π. Ειρηναίος δυσκολεύτηκε σε αυτήν την εκπομπή...
Δεν δυσκολεύτηκε καθόλου.Απλώς έμεινε άφωνος σε αυτά όπου άκουσε.Τι να απαντήσει κάποιος σε αυτά όπου είπε;Η επιστήμη σηκώνει τα χέρια της ψηλά.
 
Last edited:
Εγώ δεν μπορώ να δεχτώ και να πάρω σοβαρά κάποιον, όταν μιλάει για διαφύλαξη του γνήσιου Εκκλησιαστικού ύφους και μέλους...και παράλληλα κάνει τα ακριβώς αντίθετα.
Στο πρώτο μέρος ανάφερε τον βίο τις σπουδές του μίλησε για παράδοση, έθαψε και κατηγόρησε όλους αυτούς όπου κάνουν ότι κάνουν,μίλησε για τον ηλεκτρικό ισοκράτη όπου δεν συμφωνεί και ανάφερε τον Ψάχο όπου είπε ότι η φωνή...κτλ.για να δικαιολογήσει ότι είναι κατά του ηλ.ησοκράτη.
Γιατί μας ενοχλεί εάν κάποιος καυτηριάζει κάποια πράγματα; το θέμα είναι αν αυτές οι τοποθετήσεις μπορούν να μας βοηθήσουν να ξεφύγουμε από την ψαλτοκεντρική παρουσία μας μέσα στον Ναό. Κι αυτή η έρμη παράδοση τελικά ποιος την αντιπροσωπεύει; γιατί δεχόμαστε όλα όσα έχουν πεί ή έχουν κάνει οι μεγάλοι δάσκαλοι και τα δεχόμαστε ως δυτικοί σαν "αλάθητα"; και εάν καλώς ή κακώς δεχόμαστε όλα αυτά γιατί απορρίπτουμε έμμεσα (αφού δεν ψάλλουμε κλασσικά μέλη στον Ιερό Ναό) την παλαιά παράδοση;
Αλλά ξέχασε ή μάλλον ήθελε να ξεχάσει να αναφέρει ότι εγώ όμως,στην εκκλησία όπου ψάλλω χρησιμοποιώ αρμόνιο και τετράφωνα.
Στο δεύτερο μέρος του έκαναν την ερώτηση ή μάλλον του θύμισαν,τι γνώμη έχετε για το αρμόνιο όπου χρησιμοποιείτε στην εκκλησία;Και ευχαριστώ όπου μου κάνατε αυτήν (μάλλον κακός...από μέσα του είπε) την ερώτηση γιατί θέλω να απαντήσω σ αυτούς όπου με κατηγορούν...κτλ.
Δάσκαλε όπου δίδασκες...Ό,τι να 'ναι!
Κακώς! Εγώ δεν συμφωνώ με πολλά από όσα είπε στο β' μέρος και ιδίως με την εισαγωγή οργάνων. Διαφωνώ με την χρήση και της πολυφωνίας γενικότερα. Διαφωνώ όμως και με την χρήση των μακαμιών στην λατρεία. Ακόμα κι αυτών που έχουν δήθεν την "πατριαρχική"- μουσική σφραγίδα. Αλλά και με την κατάχρηση της γνήσιας Βυζαντινής Μουσικής στην λατρεία μπορώ να διαφωνήσω... Με την τοποθέτησή του περί της κλασσικής εκκλησιαστικής μουσικής στο α' μέρος συμφωνώ με όσα λέει. Κι ότι η λατρευτική μουσική πήρε λάθος δρόμο... αυτό δεν είναι τωρινή διαπίστωση...
Μάλλον είναι ένα καλό επιχείρημα για να κλείσω τα αυτιά μου σε όσα είπε ανεξάρτητα αν έχει δίκαιο η όχι γιατί σύμφωνα σ αυτά όπου είπε στο δεύτερο μέρος της εκπομπής,αναιρεί τα πρώτα στο πρώτο μέρος...και έτσι τα κλείνω και δεν τον πιστεύω.
Δεν δυσκολεύτηκε καθόλου. Απλώς έμεινε άφωνος σε αυτά όπου άκουσε. Τι να απαντήσει κάποιος σε αυτά όπου είπε; Η επιστήμη σηκώνει τα χέρια της ψηλά.
Λες και ξε- λές κι εσύ! Από την μία "ανεξάρτητα αν έχει δίκαιο ή όχι" (οπότε αναγνωρίζεις ότι έχει δίκαιο σε κάποια θέματα; - αλλά προφανώς κάτι σε κάνει να μή θες να το αναγνωρίσεις) και μετά λές ότι ο π. Ειρηναίος Νάκος "Δεν δυσκολεύτηκε καθόλου. Απλώς έμεινε άφωνος σε αυτά όπου άκουσε." Αν βέβαια φθάσουμε στο σημείο να πούμε ότι επειδή δεν συμφωνώ με το α' και β' άρα δεν συμφωνώ με όλα φθάνουμε στην τέχνη της προπαγάνδας. Λες "έχει άδικο εκεί κι εκεί" οπότε έχει άδικο παντού. Δεν πάει έτσι...
 
Ὁ ἄνθρωπος ποὺ εὶσάγει ἀρμόνιο σὲ ὀρθόδοξο ναὸ πέραν τοπικῶν σχολῶν ὅπως στὰ Ἑπτάνησα καὶ ἰσχυρίζεται πὼς εἶναι ψάλτης δὲν ἔχει νὰ μοῦ πεῖ τίποτε ἀπολύτως. Βέβαια φταίει ὁ δεσπότης ποὺ τὸ επέτρεψε ...

Δὲν ἔχει κανένα ἀπολύτως δικαίωμα νὰ σχολιάζει ὁ κάθε τραγουδιστὴς περὶ κλασικῶν κειμένων καὶ βιβλίων, σὰν προπέτασμα καπνοῦ στὴν δική του ἐπιδειξιομανία.

Ἀπαράδεκτα πράγματα!!!

Δὲν ἔχει νὰ μοῦ πεῖ ἀπολύτως τίποτε, μοῦ θυμίζει κατηχητικούληδες πολὺ περασμένων δεκαετιῶν.

Λυποῦμαι ποὺ ἐστω καὶ μερικῶς ὁρισμένοι συνάδελφοι τὸν παίρνουν στὰ σοβαρὰ. ὅχι συνάδελφοι. Ἡ ἀλλαγὴ σὲ ψαλτικὲς συμπεριφορὲς σίγουρα δὲν περνάει ἀπὸ τὰ λεγόμενα καὶ τὶς συμπεριφορὲς τοῦ συγκεκριμενου ἀνθρώπου.
 
Επειδή, παραδόξως, ο domesticus ντρέπεται (!!!!) να πει τα πράματα ως έχουν, τα λέω εγώ: ο άνθρωπος έχει το ακαταλόγιστο. Από την αρχή ως το τέλος της συνέντευξής του κατηγορεί τους άλλους με χαιρέκακο τρόπο και περιαυτολογεί ακατάπυαστα. Οι οικοδεσπότες της εκπομπής ήταν σε πλήρη αμηχανία με τα όσα άκουγαν. Εντυπωσιακή είναι, επίσης, η παντελής ανικανότητα σύνταξης, έστω και μιας ολοκληρωμένης πρότασής του. Από τα συμφραζόμενα βγάζεις (αν βγάζεις...) νόημα.
Αϊ...τα 'πα και ησύχασα...
 
Επειδή, παραδόξως, ο domesticus ντρέπεται (!!!!) να πει τα πράματα ως έχουν, τα λέω εγώ: ο άνθρωπος έχει το ακαταλόγιστο. Από την αρχή ως το τέλος της συνέντευξής του κατηγορεί τους άλλους με χαιρέκακο τρόπο και περιαυτολογεί ακατάπυαστα. Οι οικοδεσπότες της εκπομπής ήταν σε πλήρη αμηχανία με τα όσα άκουγαν. Εντυπωσιακή είναι, επίσης, η παντελής ανικανότητα σύνταξης, έστω και μιας ολοκληρωμένης πρότασής του. Από τα συμφραζόμενα βγάζεις (αν βγάζεις...) νόημα.
Αϊ...τα 'πα και ησύχασα...

Αφού τα είπατε και εσείς, να τα πω και εγώ. (Είναι και η οικονομική κρίση που βιώνουμε...και με παραπιάνει το παράπονο). Πόσοι από τους κυρίους ακριβοπληρώθηκαν και αναζητούν και τον τίτλο της προσφοράς;;; Δεν αναφέρομαι μόνο στον συγκεκριμένο κύριο!!!Επιτροπές, χορωδίες κ.λπ Μαγκιά τους. Τι θελουν και τα βάζουν όμως με τους άλλους;;;Άσε βρε αδερφέ τον ψάλτη των 300 ευρώ. Αυτός προσφέρει!!!Θα έψελνε ο κ. Μαυραγάνης για 200 και 300 ευρώ;;;Μεγάλη προσφορά...
ΥΓ ο π. Ειρηναίος δεν ήξερε. Δεν ρώταγε;;;Πάτερ, δεν ξέρετε για τις στημένες εκδηλώσεις και τα reserve ψαλτικά μυστήρια; Οι ακολουθίες μοιράστηκαν. Συγκεκριμένοι ψάλουν...Συγκεκριμένες χορωδίες ταξιδεύουν...μου φαίνεται ότι, και καλά κάνετε, δεν γνωρίζετε όλα τα γεγονότα. Πάντως μπράβο σας για ένα και μόνο λόγο. (Λαμβάνω το θάρρος λόγω ηλικίας, δεν σας κάνω κριτική). Δίνετε ΒΗΜΑ σε όλους. Και αυτό είναι καλό. Ο καθένας μας από τα λεγόμενά του χαρακτηρίζετε. +1000 στον πατέρα ο οποίος μας χαρίζει, πέρα των εξαιρέσεων, στιγμές ψαλτικών οάσεων...
 
Last edited:
+1000 στον πατέρα ο οποίος μας χαρίζει, πέρα των εξαιρέσεων, στιγμές ψαλτικών οάσεων...

Αποφεύγοντας - μάλλον προσωρινά - να πω κι εγώ τη γνώμη μου (ελπίζοντας όμως ότι μπορεί να γίνει στα πλαίσια αμιγώς μουσικής επιχειρηματολογίας χωρίς επιχειρήματα προς "το ήθος του αντιπάλου", τα οποία κι αν ακόμα τεμηριώνονταν δεν προσφέρουν στη συζήτηση) θέλω να συμφωνήσω ότι οι παραγωγοί της εκπομπής είναι πολύ κατάλληλοι γι' αυτό που κάνουν, διότι, αν και σαφέστατα έχουν άποψη, λειτουργούν με πολλή ευγένεια και διακριτικότητα, ως οικοδεσπότες προς καλεσμένους. Από κονφερανσιέ που ψάχνουν "πού να χτυπήσουν" έχουμε χορτάσει εκεί έξω, ας δούμε και κάτι άλλο.
 
Επειδή, παραδόξως, ο domesticus ντρέπεται (!!!!) να πει τα πράματα ως έχουν, τα λέω εγώ: ο άνθρωπος έχει το ακαταλόγιστο. Από την αρχή ως το τέλος της συνέντευξής του κατηγορεί τους άλλους με χαιρέκακο τρόπο και περιαυτολογεί ακατάπυαστα. Οι οικοδεσπότες της εκπομπής ήταν σε πλήρη αμηχανία με τα όσα άκουγαν. Εντυπωσιακή είναι, επίσης, η παντελής ανικανότητα σύνταξης, έστω και μιας ολοκληρωμένης πρότασής του. Από τα συμφραζόμενα βγάζεις (αν βγάζεις...) νόημα.
Αϊ...τα 'πα και ησύχασα...

Για να πούμε και "του στραβού το δίκιο" δίνοντας κάποιο ελαφρυντικό, μετά τα τόσα "πανταχόθεν πυρά", οι αείμνηστοι δάσκαλοι που επηρέασαν τον αξιόλογο κατα τ' άλλα, δάσκαλο κ. Δ. Μαυραγάνη, ήταν γνώστες της Ευρωπαικής Μουσικής και δειλά - δειλά, κάποιοι εξ' αυτών την είχαν προσεγγίσει υπερβολικά! Αναφέρομαι στη συνηχητική γραφή του Κ. Ψάχου, στις καταγραφές δημοτικών τραγουδιών σε Ευρωπαική γραφή κι όχι μόνο, του Σπ. Περιστέρη του οποίου το ύφος, κατά τη γνώμη μου, έχει δεχθεί σημαντική επίδραση από τις γνώσεις της Ευρωπαικής που κατείχε καλά.
Οπότε λες: "αφού έχουν κάνει άλλοι πριν από μένα την αρχή, γιατί να μην προχωρήσω παραπέρα"?
Δεν συμφωνώ, με την παραπάνω λογική, απλά την παραθέτω για να δικαιολογήσω σ' ένα βαθμό, τ' αδικαιολόγητα!
Έρρωσθε & γρηγορείτε!
 
Last edited:
Ὁ ἄνθρωπος ποὺ εὶσάγει ἀρμόνιο σὲ ὀρθόδοξο ναὸ πέραν τοπικῶν σχολῶν ὅπως στὰ Ἑπτάνησα καὶ ἰσχυρίζεται πὼς εἶναι ψάλτης δὲν ἔχει νὰ μοῦ πεῖ τίποτε ἀπολύτως.
Ο "ψάλτης" που εισάγει ισοκράτη; που εισάγει μακάμια; που μελοποιεί αυτά που δεν μελοποιούνται ή μελοποιεί σε κατά το δοκούν ήχους; π.χ. Ευλογητάρια σε γ'; έχει να σου πεί κάτι αυτός; για μένα είναι εξίσου προβληματική και αυτή η κατάσταση... ή μήπως δεν πρέπει να στεναχωρήσουμε "ημετέρους";
Βέβαια φταίει ὁ δεσπότης ποὺ τὸ επέτρεψε ...
Είναι στο μοναδικό ψαλτικό και λειτουργικό θέμα που φέρουν ευθύνη;
Δὲν ἔχει κανένα ἀπολύτως δικαίωμα νὰ σχολιάζει ὁ κάθε τραγουδιστὴς περὶ κλασικῶν κειμένων καὶ βιβλίων, σὰν προπέτασμα καπνοῦ στὴν δική του ἐπιδειξιομανία.Ἀπαράδεκτα πράγματα!!!
Δὲν ἔχει νὰ μοῦ πεῖ ἀπολύτως τίποτε, μοῦ θυμίζει κατηχητικούληδες πολὺ περασμένων δεκαετιῶν.
Ο κ. Μαυραγάνης (τον οποίο δεν τον γνωρίζω) έχει βγάλει πολλούς μαθητές. Είναι επώνυμος και έχει μια άποψη. Είναι προτιμότερο να έχεις μια άποψη έστω και "αιρετική" και να την υπερασπίζεσαι επώνυμα, παρά να κρίνεις πίσω από την ανωνυμία ή να κάνεις δημόσιες σχέσεις επωνύμως.
Λυποῦμαι ποὺ ἐστω καὶ μερικῶς ὁρισμένοι συνάδελφοι τὸν παίρνουν στὰ σοβαρὰ. ὅχι συνάδελφοι. Ἡ ἀλλαγὴ σὲ ψαλτικὲς συμπεριφορὲς σίγουρα δὲν περνάει ἀπὸ τὰ λεγόμενα καὶ τὶς συμπεριφορὲς τοῦ συγκεκριμενου ἀνθρώπου.
Προσωπικά παίρνω σοβαρά και τον μικρότερο μαθητή που έχω ηλικίας 9 χρονών. Πολύ περισσότερο έναν άνθρωπο που είναι μεγαλύτερος από τον πατέρα μου θα τον ακούσω ανεξάρτητα αν συμφωνώ ή όχι . Αυτό απαιτεί η στοιχειώδης ευγένεια.
 
Last edited:

Ἀγαπητοί,
Κατ᾿ ἀρχάς δέν βλέπω καμμία δυσκολία στούς παραγωγούς, πού ἀντιθέτως τόν ἀποκαλοῦν «δάσκαλό» τους καί φαίνεται καί ἡ συνεργασία τους στή Σχολή τῆς Ἀρχ/πῆς Ἀθηνῶν.
Πέρα ἀπό αὐτά, ἄς εἴμαστε προσεκτικοί, ὅταν εἴμαστε πολύ μικρότεροι στήν ἠλικία ἤ ἔστω ὅταν ἔχουμε μπροστά μας (σχηματικά, διότι ἄν τόν εἴχαμε δέν θά λέγαμε αὐτά) ἕναν ἀπό τούς παλαιούς δασκάλους, μέ πολύχρονη διδακτική σταδιοδρομία, πού πέρασαν ἀπό κοντά του ἐκατοντάδες μαθητές, ἀλλά κυρίως ἕναν ἄνθρωπο μοῦ μᾶς μιλάει γιά τόν σύνδεσμό του μέ Ψάχο, Νικόλαο Παππᾶ, Θεόδωρο Χατζηθεοδώρου (πού προχθές βρέθηκα μέ φίλο πρωτοψάλτη στήν Ἐξαρχία τοῦ Παναγίου Τάφου καί τοῦ ἔδειχνα τό «κελλί» τοῦ μακαριστοῦ, πού τόν εἶχα ἐπισκεφθεῖ), Διονύσιο Ψαριανό. Θά φύγει κι αὐτός ὅπως ἔφυγαν τόσοι. Ποῦ εἶναι Μπελούσης, Σύρκας, Περιστέρης, Βαλληνδρᾶς, Καμπανίδης, Γρηγοριάδης καί τόσοι. Ἄς δεῖτε καί μιά ἱστορική πλευρά τῶν Ἀθηνῶν.

Βρῆκα τήν κάρτα μου στό «Ἑλληνικόν Ὡδεῖον» τοῦ 1976, Τάξις Μαυραγάνη, Ἐγγραφή 400 δρχ., χαρτόσημον 10 δρχ., δίδακτρα κατά μῆνα 655 δρχ., χαρτ. 16.

Εὐχαριστοῦμε δάσκαλε καί νά ζήσεις πολλά χρόνια!

Βιογραφικόν: Μαυραγάνης Σ. Διαμαντής

Σημ.: Καί ὡς συντονιστής θά σᾶς παρακαλοῦσα νά διαβάζουμε τούς κανόνες συμμετοχῆς καί λειτουργίας.


 

Ο "ψάλτης" που εισάγει ισοκράτη; που εισάγει μακάμια; που μελοποιεί αυτά που δεν μελοποιούνται ή μελοποιεί σε κατά το δοκούν ήχους; π.χ. Ευλογητάρια σε γ'; έχει να σου πεί κάτι αυτός; για μένα είναι εξίσου προβληματική και αυτή η κατάσταση... ή μήπως δεν πρέπει να στεναχωρήσουμε "ημετέρους";

Είναι στο μοναδικό ψαλτικό και λειτουργικό θέμα που φέρουν ευθύνη;

Ο κ. Μαυραγάνης (τον οποίο δεν τον γνωρίζω) έχει βγάλει πολλούς μαθητές. Είναι επώνυμος και έχει μια άποψη. Είναι προτιμότερο να έχεις μια άποψη έστω και "αιρετική" και να την υπερασπίζεσαι επώνυμα, παρά να κρίνεις πίσω από την ανωνυμία ή να κάνεις δημόσιες σχέσεις επωνύμως.

Προσωπικά παίρνω σοβαρά και τον μικρότερο μαθητή που έχω ηλικίας 9 χρονών. Πολύ περισσότερο έναν άνθρωπο που είναι μεγαλύτερος από τον πατέρα μου θα τον ακούσω ανεξάρτητα αν συμφωνώ ή όχι . Αυτό απαιτεί η στοιχειώδης ευγένεια.

ΟΧΙ, συνάδελφε μὴν στρέφεις ἀλλοῦ τὸ θέμα, ἀποπροσανατολίζοντας την συζητηση. Αὐτὰ ποὺ ἀναφερεις ἔχουν συζητηθει και συζητιοῦνται στὰ οἰκεια θέματα τοῦ forum.

Ὁ συγκεκριμένος κύριος -ποὺ δὲν μὲ ἐνδιαφέρει ποιοὺς δασκάλους εἴχε, ποῦ δίδαξε, ποιὰ ἡλικία ἔχει, μὲ ποιοὺς συναναστρέφεται, τὰ λεγόμενά του δείχνουν μᾶλλον πὼς τιποτε δὲν κράτησε ἀλλὰ ἀκολουθει δικό του δρομο- γιατι για τὰ λεγομενά του μιλᾶμε, δὲν μπορει νὰ εἰσάγει ἀρμόνιο, νὰ παιζει μουσικὴ μέσα σὲ ὀρθόδοξη ἀκολουθία και μετὰ νὰ διαρρηγνύει τὰ ἰμάτιά του γιὰ τη χρηση τῶν κλασικῶν κειμένων.

Ἡ ὑπεράσπιση τῆς παράδοσης ἀπὸ τὸν συγκεκριμένο εἶναι κροκοδειλια δάκρυα συγκαλυψης τῶν δικῶν του ἐπιλογῶν.

Ἐπ' αὐτοῦ ἄν θέλεις σχολίασε, τὰ ὑπόλοιπα τᾶ συζητοῦμε και τὰ στηλιτευουμε στὸν οἰκειο χῶρο, τουλάχιστον ὅσοι ἐνδιαφερόμαστε πραγματικὰ γιὰ τὴν ἀνάδειξη τῆς παράδοσης και τὴν ἀπάλειψη τῶν ξεχειλωμάτων της. Ὁ ἐν λόγω κύριος δὲν ἀνήκει σε αὐτοὺς ἁπλά.

Καὶ μιὰ προσωπικὴ ἄποψη: Γιὰ νὰ ἀναδείξουμε το σωστο δὲν συμμαχοῦμε μὲ το Λάθος -ἔστω και εὐκαιριακά- διότι τότε ἀκυρώνεται ἡ προσπάθειά μας, και βέβαια ὁ σκοπός δὲν ἁγιάζει τὰ μέσα.

ΥΓ. Ἄς διαβάσουμε κι αυτὸ το βιογραφικ
 
Last edited:
...στις καταγραφές δημοτικών τραγουδιών σε Ευρωπαική γραφή κι όχι μόνο, του Σπ. Περιστέρη...
Έχω ακούσει και από άλλους αυτήν την τελείως άτοπη παρατήρηση, για το... "λάθος" του Σπυρίδωνος Περιστέρη να χρησιμοποιήσει την ευρωπαϊκή σημειογραφία στο μνημειώδες έργο του "Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια - Μουσική Εκλογή" και σε άλλες εργασίες του. Και τι θέλατε να κάνει δηλαδή; Όταν π.χ. υπάρχει μια εισαγωγή με κλαρίνο ή βιολί ή όταν καταγράφεται ένα πολυφωνικό της Ηπείρου, αυτός θα έβαζε πεταστές και αντικενώματα, για να ικανοποιήσει το "εθνικό αίσθημα" ορισμένων;;; Φυσικά και χρησιμοποιεί τη σημειογραφία του πενταγράμμου, διότι είναι η πλέον κατάλληλη για την καταγραφή της παραδοσιακής μουσικής και για τις ανάγκες της Εθνομουσικολογίας εν γένει. Θέλετε να το συζητήσουμε; Πολύ ευχαρίστως, αλλά όχι εδώ. Όλα αυτά είναι άσχετα με το συζητούμενο θέμα, αλλά δεν μπορώ να μην απαντήσω σε τέτοιες βολές. Ο άνθρωπος ήταν επιστήμονας (σε αντίθεση με πολλούς εσχάτως θεοποιουμένους) και σημαντική μουσική προσωπικότητα. Το αν μας αρέσει ή όχι το ψάλσιμο κάποιου δεν είναι το Α και το Ω της μουσικής.
 
Χωρίς να παραγνωρίζω ότι μια συνέντευξη δεν μπορεί να περικλείει και το σύνολο των απόψεων ενός ανθρώπου, θεωρώ ότι το πραγματικό πρόβλημα στην τοποθέτηση του σεβαστού δασκάλου κ. Μαυραγάνη είναι ότι δεν τηρείται ενιαίο κριτήριο στην απάντηση του ερωτήματος: τελικά ποια μουσική αρμόζει στη λατρεία;

Στη μία περίπτωση κριτήριο είναι η κλασικότητα και με βάση αυτό αποδοκιμάζονται τα μη κλασικά μέλη (Καραμάνης) και οι υπερβολές στην έκφραση.
Στην περίπτωση της τετραφωνίας στη λειτουργία (όχι του αρμονίου, γιατί δηλώνει ότι το αποδοκιμάζει) κριτήριο γίνεται η αισθητική αποδοχή από το εκκλησίασμα (= τι αρέσει στον κόσμο και τον κατανύσσει).
Χρειαζόταν ενιαίο κριτήριο.

Νομίζω ότι η συζήτηση αυτή είναι καλή στο να καταδειχθεί πάλι το θέμα: η παράδοση για την παράδοση ή για την εκκλησία;
Με άλλη διατύπωση: επιμένω στους "κλασικούς", επειδή είναι κλασικοί ή επειδή εκπέμπουν ένα εκκλησιαστικό ήθος και μάλιστα (ακόμα καλύτερα), επειδή εξέφρασαν και οριοθέτησαν ΕΚΕΙΝΟ το ψαλτικό ήθος που στην πράξη επιδοκίμασε, ευλόγησε και καθιέρωσε η εκκλησία και το οποίο έκτοτε μπορεί να χρησιμεύσει ως οδηγός για εμάς;

Αν είναι το δεύτερο, τότε δεν μπορώ ταυτόχρονα να ακολουθώ το κριτήριο "τι αρέσει στον κόσμο και τον κατανύσσει". Πρέπει να εξακολουθώ με το εκκλησιαστικό κριτήριο. Και μακάρι να συμπέσουν.
Ούτε η λειτουργία είναι ιδιάζον είδος, πιο "λαϊκό" από τον Όρθρο και πιο ανοιχτό σε προσαρμογές για χάρη του κόσμου. Δεν χωρεί διχοτομία σε αυτά.

Εν ολίγοις: η εκκλησιαστικότητα, όχι η όποια κλασικότητα, είναι που νοηματοδοτεί την παράδοση, κάνοντας την από πολιτιστική κληρονομιά ζώσα πνευματικότητα και από καλλιτεχνία τέχνη λειτουργική.
 
Back
Top