Στο ναο που ψαλλω , ο Λαμπαδαριος μου λεει συνηθως κοινωνικο το οποιο ομως ουδεποτε προλαβαινει να τελειωση .
Επισης στην ωρα του κοινωνικου (ή αμεσως μετα το κηρυγμα) , οι ιερεις ευλογουν τους αρτους (εχουμε σχεδον καθε Κυριακη) , τους οποιους πρεπει
να πω , πως τους φερνουν σχεδον παντα καθυστερημενα οι ''πιστοι'' .
Και βεβαια πρεπει να ψαλλεται το κοινωνικο και οχι αλλα πραγματα ΑΛΛΑ :
Η πειρα μου μου εχει δειξει , πως το εκκλησιασμα στην συντριπτικη του
πλειοψηφια προτιμα να ακουει καποιους ψαλμικους στιχους (Εξομολογισθε ...,
Που πορευθω .. κλπ) ή εστω καποιο πολυελεο παρα κοινωνικο . Το μακροσυρτο του κοινωνικου δεν το καταλαβαινουν , τους κουραζει , πολυ περισσοτερο οταν ο ψαλτης δεν ειναι κατηρτισμενως . Δεν προσεχουν καθολου
αρα χανεται και η οποα κατανυξη και η οποια διαθεση προσευχης . Αντιθετα
το συντομο των ψαλμικων στιχων , τους αρεσει γιατι καταλαβαινουν τα λογια
(μπορω να πω οτι συμετεχουν ψιλομουρμουριζοντας) και ετσι το οποιο
ζητουμενο ''προσευχητικο'' αποτελεσμα , ειναι πολυ καλλιτερο απο το να εψαλλετο κοινωνικο . Παντα βεβαια μιλαω για την ''ποιοτητα'' του σημερινου
εκκλησιασματος , ως προς την διαθεση του για προσευχη .
Ετσι ο σημερινος ψαλτης , αντιμετωπιζει το διλλημα : Τηρουμε την παραδοση
και ο κοσμος ''κουραζεται'' και ''βαριεται'' ή προσαρμοζωμαστε στα σημερινα
δεδομενα (αυτο προτιμα και η πλειοψηφια των σημερινων ιερεων) και ισχυει
το ''ο πελατης εχει παντα δικιο'' ;
Τελειωνωντας επαναλαμβανω : Το ΣΩΣΤΟ ειναι να ψαλλεται κοινωνικο .
κ.Βαγγέλη εκφράσεις όπως "Η πειρα μου μου εχει δειξει , πως το εκκλησιασμα στην συντριπτικη του
πλειοψηφια προτιμα να ακουει καποιους ψαλμικους στιχους (Εξομολογισθε ...,
Που πορευθω .. κλπ)" συγχωρέστε με αλλά θα διαφωνήσω και μάλιστα όσο μπορώ πιο σεμνά...μα καλά το ότι ο ψάλτης εκφράζει στην θεία λατρεία τον λαό σημαίνει πως θα δεχθεί και παραγγελιές σαν να είμαστε σε άλλους χώρους????δεν μπορώ να καταλάβω το σκεπτικό σας και ειλικρινά συγχωρέστε με...τι θα πει "Το μακροσυρτο του κοινωνικου δεν το καταλαβαινουν , τους κουραζει , πολυ περισσοτερο οταν ο ψαλτης δεν ειναι κατηρτισμενως . Δεν προσεχουν καθολου
αρα χανεται και η οποα κατανυξη και η οποια διαθεση προσευχης"??? Μας διαφεύγει της προσοχής άραγε για ποιο λόγο οι θείοι και σοφοί εκείνοι πατέρες όταν διαμόρφωναν την λατρεία για το κείμενο του κοινωνικού δεν επέλεξαν μακροσκελή ποιήματα αλλά λιτά και ολιγόλεξα με πλατιά μελισματική ανάπτυξη? Είχα και εγώ το ερώτημα αυτό για χρόνια όπου κάποτε διάβασα την απάντηση...μέχρι και το "Πάτερ ημών" λίγο πριν την θεία μετάληψη οι πιστοί έχουν να κάνουν με υμνογραφήματα(όρθρος)και τα διάφορα αγιογραφικά κείμενα(απόστολος,ευαγγέλιο και προφητεία στο ασματικό τυπικό)...τώρα όμως που πλησιάζει η ώρα για το αποκορύφωμα της λατρευτικής σύναξης που είναι η μετάληψη του σώματος και του αίματος ο πιστός δεν έχει πια ΚΑΙ ΤΩΡΑ την ανάγκη για υμνογραφήματα αλλά για επισκόπηση του έσω ανθρώπου και του μυστηρίου που πρόκειται να επακολουθήσει σε λίγο και προς αυτόν τον σκοπό βοηθάει το λιτό σε μηνύματα αλλά πλούσιο σε ψυχικά συναισθήματα και μελισματικές φράσεις κοινωνικό.Γι αυτό και είναι άτοπο εκείνη την στιγμή να επισκιάζεται το μέρος αυτό της θείας λειτουργίας με την ανάγνωση της θείας μετάληψης (που άλλωστε είναι και ατομική και όχι μέρος της ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ούτε πάλι από "κηρύγματα" με ατέλειωτες ηθικολογίες η ερμηνεία του ευαγγελίου που ΠΟΛΥ ΝΩΡΙΤΕΡΑ αναγνώσθηκε και ούτε επίσης με ψάλματα που δεν έχουν σχέση με τον ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ (άμωμος).
Μιλάτε μετά για "Παντα βεβαια μιλαω για την ''ποιοτητα'' του σημερινου
εκκλησιασματος , ως προς την διαθεση του για προσευχη" μα καλά στον διαχρονικό χαρακτήρα της ορθοδόξου λατρείας υπάρχει ποιότητα σημερινού και παρελθοντικού εκκλησιάσματος???? ειλικρινά πρώτη φορά το ακούω αυτό-μάλλον θα φταίει το νεαρόν της ηλικίας μου!
Η φράση "Ετσι ο σημερινος ψαλτης , αντιμετωπιζει το διλλημα : Τηρουμε την παραδοση
και ο κοσμος ''κουραζεται'' και ''βαριεται'' ή προσαρμοζωμαστε στα σημερινα
δεδομενα (αυτο προτιμα και η πλειοψηφια των σημερινων ιερεων) και ισχυει
το ''ο πελατης εχει παντα δικιο'' δεν αρμόζει για ομάδα ανθρώπων που εικονίζει σώμα χριστού ζώντος αλλά κοινό κάποιου κέντρου διασκέδασης.
Συμφωνώ απόλυτα στο ότι εξαρτάται και από την μουσική κατάρτηση του ψάλτη αλλά δεν θα μπορούσαμε να πούμε το ίδιο και για τα υπόλοιπα ψάλματα(χερουβικό,δύναμις κ.α.) που θα λεχθούν από τον ίδιο ψάλτη?γιατί το θυμόμαστε αυτό μόνο για το κοινωνικό?
κ.Βαγγέλη θεωρητικά δεν διαφωνούμε διότι όπως γράφετε "Και βεβαια πρεπει να ψαλλεται το κοινωνικο και οχι αλλα πραγματα" όπως και "Τελειωνωντας επαναλαμβανω : Το ΣΩΣΤΟ ειναι να ψαλλεται κοινωνικο" διαφωνούμε στην πράξη και εφαρμογή του πράγματος με εκείνο το "ΑΛΛΑ" που αναφέρετε.
Εγώ θα πρότεινα να δοκιμάσουμε να πούμε και κάποιες φορές τα κοινωνικά των παλαιών διδασκάλων από Δαμασκηνού-Κουκουζέλους μέχρι και των τριών μεταρυθμιστών της νέας μεθόδου...και τότε θα δούμε πραγματικά αν ο κόσμος "δεν το καταλαβαινει" "τους κουραζει" "βαριεται''....τι στο καλό τόσες γενεές μουσικών τεράτων δεν ξέραν τι γράφαν και αν κουράζουν και σήμερα εμείς κριτηκάρουμε τι μας κάνει και τι δεν μας κάνει λες και σύ η λατρεία τώρα διαμορφώνεται! Λες και σύ δεν έχουν προηγηθεί αιώνες μουσικής παραδόσεως!
Στην διάθεση του κάθε εραστή της τέχνης των παλαιών διδασκάλων (και όχι της από του 1964 και εξής) να του αποστείλω με προσωπικό μήνυμα εκλεκτά κοινωνικά από τις ανέκδοτες εκείνες εξηγήσεις του αειμνήστου Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος ενός ανδρός που επί 20 και πλέον έτη εξηγούσε τόσα και τόσα μέλη (μαζί και τα κοινωνικά) για να φτάσουμε σήμερα μόλις 150 περίπου έτη μετά για να τα πετάξουμε στα καλάθια των αχρήστων εν ονόματι κάποιων κηρυγμάτων και βίων αγίων και άμωμων και άλλων άτοπων ψαλμάτων...