Κατάβαση από το ψαλτήρι για ευχή αρχιερέως ή προσκύνηση Ευαγγελίου

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
[Σημείωμα συντονιστή (ΔΚ)] Μεταφέρθηκε μαζί με μερικά επόμενα μηνύματα από το θέμα Θεσσαλονικείς ψάλτες παλαιά και σήμερα

...και ως προς το ότι το ψαλτήρι έγινε τσίρκο επειδή οι ψάλτες κατεβαίνουν για να πάρουν ευλογία από τον μητροπολίτη το αντιπαρέρχομαι τελείως.. συγνώμη κιόλας αλλά δε νομίζω τώρα ότι επειδή ο ψάλτης θέλει να δείξει τον σεβασμό του στον Αρχιερέα και να πάρει την ευλογία του, πράγμα απόλυτα φυσιολογικό και πρέπον, έγινε το αναλόγιο (ΤΣΙΡΚΟ) είναι λίγο τραβηγμένο…

Στυλιανέ,

Ίσως να ήμουν λίγο βαρής στην χρησιμοποίηση της λέξης "τσίρκο", και μάλιστα λίγο μπερθεύτηκα στην γραφή μου. Ανάφερα τον 50ο ψαλμό, στο οποίο ΔΕΝ πάνε στον θρόνο για χειροφίλημα, αλλά στο Ευαγγέλιο που κρατάει ο ιερέας. Το χειροφίλημα του Αρχιερέως το εννοούσα στο "Εις πολλά έτη" της εισόδος του. Όμως, ας τα βάλλουμε τα πράγματα στην σειρά. Ναι, συμφωνώ απόλυτα μαζί σου ότι είναι πολύ φυσιολογικό και πολύ πρέπον μάλιστα, το να δείξη σεβασμό ο ψάλτης στον Αρχιερέα και να θέλη να πάρη την ευλογία του. Αλλά, 1ον, δεν είμαστε ιερείς να παίρνουμε "καιρό" από τον θρόνο... ο "καιρός" είναι ΜΟΝΟΝ για τους ιερείς και, συγκεκριμένα, μόνον για τους ιερείς που πρόκειται να λειτουργήσουν. 2ον, την ευλογία οι ψάλτες (δηλαδή το Αναλόγιον, γενικώς) την παίρνουν όταν ανεβεί ο Αρχιερεύς στον Θρόνο μετά την είσοδό του. Μετά που θα ευλογήση το εκκλησίασμα και ανεβή τον Θρόνο, θα στρέψη προς το Αναλόγιο και θα ευλογήση το Αναλόγιον, και όλοι που ψαίλνουν θα κάνουν υπόκλιση (αυτό λέγετε "σχήμα") περίπου στην συλλαβή "σπο" της λέξεως "Δέσποτα" σαν μία ευχαρίστηση της ευλογίας. 3ον, αμέσως μετά την απαγγελία του "Κέλευσον", ο Αρχιερεύς θα στρέψη προς το Αναλόγιον ΠΡΩΤΑ και θα δώση ευλογία στον Πρωτοψάλτη, ο οποίος θα κάνει σχήμα και θα αρχίση το "Πάσα πνοή" (ή το "Κύριε εκέκραξα" του Εσπερινού). ΜΕΤΑ θα πάρη ευλογία ο κανονάρχος που είπε το "Κέλευσον".

Όπως βλέπεις, δεν έχουν καμία δουλειά οι ψάλτες να κατεβούν σαν τα πρόβατα (μπερδεύοντας ο ένας με τον άλλον) και να παρουσιαστούν μπροστά στον Θρόνο για ευλογία/χειροφίλημα. Ούτε στον Πατριάρχει δεν το κάνουνε αυτό. Δεν νομίζεις ότι κι' αυτοί θα θέλουν ευλογία από τον ίδιον;

Απόστολος
 
Last edited by a moderator:

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
Συμφωνώ απόλυτα. Οι ψάλτες δεν κατεβαίνουν ποτέ απο το αναλόγιο ούτε για να προσκυνήσουν το ευαγγέλιο, ούτε για να πάρουν ευλογία απο τον Αρχιερέα. Μάλιστα στο Πατριαρχείο κανείς δεν πλησιάζει τον θρόνο για να πάρει ευλογία είτε λαικός είτε κληρικός (εκτός του καιρού στον Όρθρο και τον Εσπερινό). Έπειτα για τον Πολυέλαιο στο Κοινωνικό, δεν σημαίνει οτι επειδή το ζήτησαν οι μαθητές θα γίνει. Κι αν σου ζητήσουν να ψάλλεις χερουβικό θα το κάνεις; Τον Χ. Χαλκιά τον εκτιμώ βαθύτατα αλλά πιστεύω οτι ήταν λάθος. (Σχολιάζουμε κινήσεις κι όχι γνώσεις). Ας έλεγε κράτημα, ή κοινωνικό (το ορθότερο) ή "Του δείπνου σου"....Αν έλθει η απόλυση πες ότι θές απο πολυέλεο μέχρι τα κάλαντα (δεν αστειέυομαι - στην Κρήτη γίνεται...και προσωπικά δεν το επικρίνω)

Ανεβάζω Τρισάγιο και Δύναμις Μετασσαράκη (συγνώμη για το λάθος) απο Πετρίδη. Ηχογραφήσεις δεν έχω αλλά έχω ακούσει καλά λόγια. Επίσης θυμήθηκα οτι στην ημερίδα με τον Ταλιαδώρο στη Δράμα πέρσι, ο δάσκαλος είχε μιλήσει για κάποιον που έψαλλε σε κάποιον μικρό ναό στην Εγνατία, και πήγαιναν απο την Άνω Πόλη με τις άμαξες να τον ακούσουν. Θυμάται κανείς παρευρισκόμενος για ποιον μιλούσε;;;;
 

Attachments

  • Trisagio-Dynamis Metarasaki_pl.D.zip
    1.6 MB · Views: 110

Xerouvim

xerouvim
Στυλιανέ,

Ίσως να ήμουν λίγο βαρής στην χρησιμοποίηση της λέξης "τσίρκο", και μάλιστα λίγο μπερθεύτηκα στην γραφή μου. Ανάφερα τον 50ο ψαλμό, στο οποίο ΔΕΝ πάνε στον θρόνο για χειροφίλημα, αλλά στο Ευαγγέλιο που κρατάει ο ιερέας. Το χειροφίλημα του Αρχιερέως το εννοούσα στο "Εις πολλά έτη" της εισόδος του. Όμως, ας τα βάλλουμε τα πράγματα στην σειρά. Ναι, συμφωνώ απόλυτα μαζί σου ότι είναι πολύ φυσιολογικό και πολύ πρέπον μάλιστα, το να δείξη σεβασμό ο ψάλτης στον Αρχιερέα και να θέλη να πάρη την ευλογία του. Αλλά, 1ον, δεν είμαστε ιερείς να παίρνουμε "καιρό" από τον θρόνο... ο "καιρός" είναι ΜΟΝΟΝ για τους ιερείς και, συγκεκριμένα, μόνον για τους ιερείς που πρόκειται να λειτουργήσουν. 2ον, την ευλογία οι ψάλτες (δηλαδή το Αναλόγιον, γενικώς) την παίρνουν όταν ανεβεί ο Αρχιερεύς στον Θρόνο μετά την είσοδό του. Μετά που θα ευλογήση το εκκλησίασμα και ανεβή τον Θρόνο, θα στρέψη προς το Αναλόγιο και θα ευλογήση το Αναλόγιον, και όλοι που ψαίλνουν θα κάνουν υπόκλιση (αυτό λέγετε "σχήμα") περίπου στην συλλαβή "σπο" της λέξεως "Δέσποτα" σαν μία ευχαρίστηση της ευλογίας. 3ον, αμέσως μετά την απαγγελία του "Κέλευσον", ο Αρχιερεύς θα στρέψη προς το Αναλόγιον ΠΡΩΤΑ και θα δώση ευλογία στον Πρωτοψάλτη, ο οποίος θα κάνει σχήμα και θα αρχίση το "Πάσα πνοή" (ή το "Κύριε εκέκραξα" του Εσπερινού). ΜΕΤΑ θα πάρη ευλογία ο κανονάρχος που είπε το "Κέλευσον".

Όπως βλέπεις, δεν έχουν καμία δουλειά οι ψάλτες να κατεβούν σαν τα πρόβατα (μπερδεύοντας ο ένας με τον άλλον) και να παρουσιαστούν μπροστά στον Θρόνο για ευλογία/χειροφίλημα. Ούτε στον Πατριάρχει δεν το κάνουνε αυτό. Δεν νομίζεις ότι κι' αυτοί θα θέλουν ευλογία από τον ίδιον;

Απόστολος


Ίσως να μην κατάλαβα καλά... αλλά μου έκανε κακή οπτική εντύπωση η λέξη τσίρκο... μου φάνηκε κάπως υπερβολικό... πάντως ως προς αυτό εχεις δίκιο για τον τρόπο και το πως φαίνεται όλο το σκηνικό όταν οι ψάλτες κατεβαίνουν από το αναλόγιο...
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Συμφωνώ απόλυτα. Οι ψάλτες δεν κατεβαίνουν ποτέ απο το αναλόγιο ούτε για να προσκυνήσουν το ευαγγέλιο, ούτε για να πάρουν ευλογία απο τον Αρχιερέα.

Δηλαδή εγώ να μη στενοχωριέμαι επειδή δεν μπορώ να ασπαστώ το ευαγγέλιο στον όρθρο της κυριακής λόγω μη ύπαρξης βοηθού;
 

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
Δηλαδή εγώ να μη στενοχωριέμαι επειδή δεν μπορώ να ασπαστώ το ευαγγέλιο στον όρθρο της κυριακής λόγω μη ύπαρξης βοηθού;

Σε εσας κύριε Παναγιώτη άν θέλει ο ιερεύς μπορει να σας ΄φέρει το ιερό Ευαγγέλιο στο αναλόγιο να προσκυνήσετε,όπως κάνει στην εκκλησία που ψάλλω ο δικός μας ο ιερεύς,ανεξάρτητα από του ότι είμαστε δύο ψάλτες.
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
Σε εσας κύριε Παναγιώτη άν θέλει ο ιερεύς μπορει να σας ΄φέρει το ιερό Ευαγγέλιο στο αναλόγιο να προσκυνήσετε,όπως κάνει στην εκκλησία που ψάλλω ο δικός μας ο ιερεύς,ανεξάρτητα από του ότι είμαστε δύο ψάλτες.

και σ' εμάς αυτό γίνεται....
 

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
Δηλαδή εγώ να μη στενοχωριέμαι επειδή δεν μπορώ να ασπαστώ το ευαγγέλιο στον όρθρο της κυριακής λόγω μη ύπαρξης βοηθού;

Ασφαλώς όχι...Βέβαια εγώ δεν μπορώ να επικρίνω άλλους, γιατί εγώ κατεβαίνω και προσκυνάω αλλά είμαι με δεξιό ή και βοηθό, η απόσταση είναι 4-5 μετρημένα μικρά βήματα, αλλά το πρωί πρωί δεν είναι και κανείς άλλος να το προσκυνήσει (εκτός απο 5-6 άτομα μαζί με το "προσωπικό"). Οπότε νομίζω δικαιολογούμαι... Αλλά κανονικά δεν κατεβαίνουμε ποτέ απο το αναλόγιο (το μεγάλο βάθρο εννοω-όπου υπάρχει)...:D
 

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
Αγαπητοί μου συνομιλητές , δεν θα συμφωνήσω μαζί σας... στην Παναγία Δεξιά ψάλει ένας πάρα πολύ καλός ψάλτης, μαθητής και καθηγητής στην Αθωνιάδα... Ο Χρήστος Χαλκιάς ... οι μουσικές του γνώσεις είναι πάρα πολλές... το γεγονός ότι μια φορά αντί κοινωνικού είπε Δούλοι Κύριον δεν τον καθιστά ούτε ανίκανο ούτε μπορεί να πει κάποιος ότι καταστρέφει την παράδοση...άλλωστε ας μην ξεχνούμε ότι το αναλόγιο έχει και διδακτικό χαρακτήρα οπότε μπορεί κανείς να κάνει καλό λογισμό και να πει ότι ίσως εκείνη τη μέρα να είχε μαθητές του επάνω και να ήθελαν να πουν Δούλοι Κύριον... δεν μπορείτε να ξέρετε τι έγινε ... δεν επέλεξε τυχαία να πει κάτι τέτοιο... αν μπορούσαμε όλοι να ψάλουμε σαν τον Χ. Χαλκιά πιστέψτε με ο ψαλτικός χώρος δεν θα είχε να ζηλέψει τίποτα από την εποχή των μαθητών του Πρίγγου... υπάρχουν άξιοι συνεχιστές των παλαιών και σας παραπέμπω και στον Π. Νεοχωρίτη που ψάλει στη Νεάπολη...και ως προς το ότι το ψαλτήρι έγινε τσίρκο επειδή οι ψάλτες κατεβαίνουν για να πάρουν ευλογία από τον μητροπολίτη το αντιπαρέρχομαι τελείως.. συγνώμη κιόλας αλλά δε νομίζω τώρα ότι επειδή ο ψάλτης θέλει να δείξει τον σεβασμό του στον Αρχιερέα και να πάρει την ευλογία του, πράγμα απόλυτα φυσιολογικό και πρέπον, έγινε το αναλόγιο (ΤΣΙΡΚΟ) είναι λίγο τραβηγμένο…αν μπορέσω θα ανεβάσω κάποια κομμάτια από Χαλκιά και Νεοχωρίτη για να δείτε ότι έχετε λάθος….

Τσίνογλου Στυλιανός
Αγαπητέ μου, θα πρέπει επί τέλους, να αποφασήσουμε το εξής : Θέλουμε ΤΑΞΗ κατά την τέλεση των διαφόρων Ακολουθιών ή όχι ;
Εάν θέλουμε, τότε θα πρέπει να μάθουμε ότι οι Ψάλτες, από την ώρα που θα ανεβούν επάνω στο Αναλόγιο, ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ να κατεβούν απ' αυτό, πρίν το "Αμήν" του "Δι' ευχών". Δεν τίθεται θέμα σεβασμού προς τον Αρχιερές ή οποιονδήποτε άλλον. Οι Πατριαρχικοί Χοροί, δεν κατεβαίνουν να πάρουν "Καιρό" ή "Ευλογία" όπως λές, ΟΥΤΕ από τον Οικουμενικό. Εκτός εάν ο κάθε Μητροπολίτης ή Χωρεπίσκοπος, είναι πάνω ΚΑΙ από τον Πατριάρχη. Αλλού είναι το θέμα. Λόγω 'ξεσκονίσματος" ή "γλυψίματος" όπως αλλιώς το λένε, όλοι σπεύδουν στα γόνατα μπροστά στο Δεσπότη, δίχνοντας την δουλοπρέπειά τους.
¨οπως προανέφερα, οι Ψάλτες, ΔΕΝ κατεβαίνουν ΟΥΤΕ γαι "Καιρό" ή "Ευλογία", αλλά ΟΥΤΕ και στο Εωθινό Ευαγγέλιο. Όντες στο κάτω σκαλί του στασιδίου των από την έναρξη του Ευαγγελίου, αρχίζουν τον Ν΄. Ψαλμό και όταν στο "Ιδού γάρ Εν ανομίαις..." βγαίνει ο Ιερέας με προτεταμένο το Ευαγγέλιο και περνάει τον Σολέα, οι δύο Χοροί, κάνουν σχήμα προς αυτό και στο " Ραντιείς με" ανέρχονται στις θέσεις τους.
Αυτό που μπορεί να πεί κανείς, είναι ότι οι διάφορες Ακολουθίες σήμερα, στηρίζονται στο γεγονός του με ποιό πλευρό σηκώθηκε εκείνη την ημέρα, ο εκάστοτε Προεστός ( είτε αυτός είναι Ιεςρέας, είτε Δεσπότης0. Εκεί έχουμε καταντήσει και η ταπεινότητά μου, έχει λογοφέρει αρκετές φορές με όλους αυτούς τους; επίδοξους ΤΥΠΙΚΑΡΙΟΥΣ ( ασχέτως βαθμού Ιερωσύνης ) και μην ανοίξει κανείς θέμα σεβασμού κ.λ.π. γιατί στο ζήτημα της προσωπικής αξιοπρέπειας, δεν χωράνε ζητήματα σεβασμού. Όταν σε προσβάλλει δημόσια κάποιος, που δεν σέβεται τον χώρο και την Ακολουθία, θα πρέπει να τα ακούει σε όλους τους διαθέσιμους και μή Ήχους. Φτάνει να υπάρχουν ντοκουμέντα και ο θιγόμενος να έχει δίκιο. Αυτή είναι η άποψή μου και 55 χρόνια πάνω στο Αναλόγιο, την τήρησα με Θρησκευτική ευλάβεια. Το να ξεφύγεις από την ΤΑΞΗ, δημιουργείς μόνος σου το ΤΣΙΡΚΟ. Το ευαγγέλιο μπορείς να το προσκυνήσεις στο τέλος και την ευλογία , μέσα στο Ιερό.
 
Last edited by a moderator:

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Θα ήθελα να ρωτήσω αφελώς (ίσως) κάτι: ποιο είναι το τραγικό έγκλημα εάν οι ιεροψάλτες πάρουν την ευχή του αρχιερέως στην έναρξη της ακολουθίας;
Και ακόμη κάτι: ό,τι μα ό,τι γίνεται στο οικουμενικό πατριαρχείο είναι θεόσταλτο, αλάνθαστο και πρέπει να αντιγράφεται αυτούσιο;
Μόνο τότε ήμαστε αληθείς παραδοσιακοί ιεροψάλτες και άξιοι της διακονίας; Αλλιώς είμαστε....
Φιλικά
Ε.Γ.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Όντες στο κάτω σκαλί του στασιδίου των από την έναρξη του Ευαγγελίου, αρχίζουν τον Ν΄. Ψαλμό και όταν στο "Ιδού γάρ Εν ανομίαις..." βγαίνει ο Ιερέας με προτεταμένο το Ευαγγέλιο και περνάει τον Σολέα, οι δύο Χοροί, κάνουν σχήμα προς αυτό και στο " Ραντιείς με" ανέρχονται στις θέσεις τους.
Αυτό σύμφωνα με την τάξη του Π.Ναού.

Υπάρχουν όμως και άλλες τάξεις εξ ίσου παλαιές και σεβαστές όπως η μοναστική πράξη ή η ενοριακή τοπική κάποιων περιοχών που θέλει τους χορούς να προσκυνούν το ευαγγέλιο. Δεν είναι απαραίτητα "λάθος" και μια ενδεχόμενη διαφορετική τάξη.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ἐνδιαφέροντα ὅσα διάβασα παραπάνω καί ὁμολογῶ πῶς δέν τά γνώριζα.
Μένω στό μήνυμα τοῦ κ. Ἀπόστολου, ὁ ὁποῖος καί ἀλλοῦ παλαιότερον μᾶς ἔχει δείξει πόσο ἐγκρατής τῆς Πατριαρχικῆς τάξεως εἶναι.
Αλλά, 1ον, δεν είμαστε ιερείς να παίρνουμε "καιρό" από τον θρόνο... ο "καιρός" είναι ΜΟΝΟΝ για τους ιερείς και, συγκεκριμένα, μόνον για τους ιερείς που πρόκειται να λειτουργήσουν. 2ον, την ευλογία οι ψάλτες (δηλαδή το Αναλόγιον, γενικώς) την παίρνουν όταν ανεβεί ο Αρχιερεύς στον Θρόνο μετά την είσοδό του. Μετά που θα ευλογήση το εκκλησίασμα και ανεβή τον Θρόνο, θα στρέψη προς το Αναλόγιο και θα ευλογήση το Αναλόγιον, και όλοι που ψαίλνουν θα κάνουν υπόκλιση (αυτό λέγετε "σχήμα") περίπου στην συλλαβή "σπο" της λέξεως "Δέσποτα" σαν μία ευχαρίστηση της ευλογίας. 3ον, αμέσως μετά την απαγγελία του "Κέλευσον", ο Αρχιερεύς θα στρέψη προς το Αναλόγιον ΠΡΩΤΑ και θα δώση ευλογία στον Πρωτοψάλτη, ο οποίος θα κάνει σχήμα και θα αρχίση το "Πάσα πνοή" (ή το "Κύριε εκέκραξα" του Εσπερινού). ΜΕΤΑ θα πάρη ευλογία ο κανονάρχος που είπε το "Κέλευσον".
Όπως βλέπεις, δεν έχουν καμία δουλειά οι ψάλτες να κατεβούν (μπερδεύοντας ο ένας με τον άλλον) και να παρουσιαστούν μπροστά στον Θρόνο για ευλογία/χειροφίλημα. Ούτε στον Πατριάρχειο δεν το κάνουνε αυτό. Δεν νομίζεις ότι κι' αυτοί θα θέλουν ευλογία από τον ίδιον;
Α. «ΚΑΙΡΟΣ» πρό ἐνάρξεως.
Ὄντως δέν προβλέπεται ἀπ᾿ ὅτι εἶδα στό ΤΜΕ ὅπου καταγράφονται δύο Πατριαρχικές Τάξεις Χοροστασίας, τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Ἀκαθίστου καί τῆς Ἀκολουθίας τῶν Παθῶν (σελ. 395-407), σέ ὑποσημειώσεις περί τῆς Πατριαρχικῆς Χοροστασίας στήν παλαιά ἔκδοση τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Ἑβδομάδος τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας, στόν ΚΩΔΙΚΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΤΑΞΕΩΣ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΕΘΙΜΟΤΥΠΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΑ ΕΝ Τῌ ΕΚΚΛΗΣΙᾼ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΥΡΙΩΣ ΙΣΧΥΟΝΤΑ (σελ. 25), στό ΣΤ (σελ. 701), στό Ἀρχιερατικόν τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας (σελ. 17), οὔτε στό Ἱερατικόν τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας τοῦ 2002 (σελ. 17).
Προβλέπεται στό Ἀρχιερατικόν τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας στά προλεγόμενα ὑπό τόν τίτλον «ΤΟ ΑΓΡΑΦΟΝ ΤΥΠΙΚΟΝ» (σελ. 14), στό Ἐγκόλπιον Ἀναγνώστου καί Ψάλτου Ἀ.Δ., Τάξις ἀρχιερατικῆς χοροστασίας ἐν τῷ Ἑσπερινῷ (σελ. 76) καί στήν Τάξιν τοῦ Μεγάλου καί Πανηγυρικοῦ Ἑσπερινοῦ καί τοῦ Ὄρθρου τῶν Κυριακῶν, χοροστατοῦντος Ἀρχιερέως ὡς καί τῆς Θείας Λειτουργίας τῶν Κυριακῶν, ἱερουργοῦντος Ἀρχιερέως, Ἱερά Ἀρχιεπισκοπή Ἀθηνῶν, Ἀθῆναι 2000 (σελ. 9).
Αὐτός ὁ «καιρός» τῶν ψαλτῶν, ὁπωσδήποτε πρέπει νά λαμβάνεται μέ πολλήν τάξιν, εὐλάβειαν καί σειράν.
Β. Προσκύνησις Εὐαγγελίου.
Ὄντως καί ἐδῶ ἔτσι ἔχουν τά πράγματα (ἤτοι δέν κατέρχονται διά νά προσκυνήσουν), ἄν καί ἐμένα μοῦ φάνηκε ἀδιανόητον, γιατί ἔτσι τό βλέπω ἀπό μικρός. Νομίζω μιά τέτοια ἐπιβολή καί σέ ψάλτες, πού ἔτσι τό ἔμαθαν ἀπό μικροί, θά τό θεωρήσουν ὅτι κάτι τούς στερεῖται, καί εἶναι λογικόν.
Ἐδῶ ἐπίσης θά πρέπει νά διαχωρίσωμεν τί συμβαίνει ὅταν χοροστατεῖ Ἀρχιερεύς (α) καί τί, τό καί σύνηθες, ὅταν δέν χοροστατεῖ (β).
α) Γιά μᾶς, μέ τήν ἐπανατοποθέτηση τοῦ ἐωθινοῦ Εὐαγγελίου στήν ὀρθή του θέση, δέν τίθεται θέμα. Ἀλλά καί πρίν, ὄντως δέν βόλευε ἐκείνη τή στιγμή (ἦταν ἡ ἐξαίρεση) νά κατέλθουν, γιατί ἔπρεπε ὁ ἀριστερός νά ψάλλει ἀργῶς τό «Ἰδοὺ γὰρ ἀλήθειαν ἠγάπησας...» καί ὁ δεξιός νά ἀπαντήσει στήν εὐλογία τοῦ Ἀρχιερέως μέ τό «Εἰς πολλά ἔτη...». Μετά ἀνήρχετο ὁ Ἀρχιερεύς στόν θρόνο, ἐνῶ ὁ ἱερεύς ἐπροχώρει πρός τό ἐκκλησίασμα.
β) Γιά τήν συνήθη περίπτωση τῆς Κυριακῆς ἄνευ χοροστασίας δέν εἶναι δύσκολο νά γίνει ἕνας συγχρονισμός, ὥστε ὅταν ὁ ἀριστερός ψάλλει τό «Ἰδοὺ γὰρ ἀλήθειαν ἠγάπησας...» ὁ δεξιός νά μεταβεῖ πρός προσκύνησιν καί στή συνέχεια ὁ ἀριστερός, καθώς καί τά ἄλλα μέλη τῶν χορῶν. Ἄλλωστε ἐάν δέν προλάβει κάποιος ψάλτης νά ἐπανέλθει στό μικρόφωνο (ἄν δέν ὑπάρχουν βοηθοί), δέν «χάθηκε ὁ κόσμος» νά ψάλλει καί κάποιο μέρος τοῦ στίχου «καθ᾿ ὁδόν» ἄνευ μικροφώνου. (Παρένθεση: Τίς καλλίτερες ἀναμνήσεις τίς ἔχω ὅταν κάποιες φορές σέ ἀκολουθία ἤ λειτουργία κόπηκε τό ρεῦμα καί δέν εἴχαμε μικρόφωνα).
Ὠραία καί ἡ «οἰκονομία» στά # 5 καί 6 μηνύματα, ὅπου ὁ ἱερεύς μεταβαίνει στά ἀναλόγια!
Ἐμεῖς, γιά τήν ἀποφυγή αὐτῆς τῆς ἐνδεχόμενης μικρῆς ἀταξίας, ἔχουμε ἀπό ἐτῶν υἱοθετήσει τήν πρόταση τοῦ π. Κων/νου Παπαγιάννη στό ΣΤ (σελ. 64 ὑποσ. 70) κατά τήν ὁποίαν ὁ ἱερεύς ἐξέρχεται μετά τοῦ Εὐαγγελίου στό «Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι...», ὅπου ἐνῶ διαβάζει ὁ Ἀναγνώστης, οἱ Ψάλτες εἶναι ἤδη στήν σολέα. Ἀφοῦ προσκυνήσουν, ἄρχονται τοῦ Ν΄ ψαλμοῦ ἀνεπηρέαστοι, μή προσέχοντες πότε θά βγεῖ ὁ ἱερεύς. (Δυστυχῶς κάποιοι ἱερεῖς δέν προσέχουν, ὥστε ἀκριβῶς νά ἐξέλθουν στό «Ἰδοὺ γὰρ ἀλήθειαν ἠγάπησας...» καί δημιουργεῖται ὄντως πρόβλημα.)
Ἐπαναλαμβάνω, ὅτι ἐμεῖς στό Ναό μου τηροῦμε τήν πρόταση τοῦ π. Παπαγιάννη, ἄν καί τό «...τὰ ἄδηλα καὶ τὰ κρύφια τῆς σοφίας σου ἐδήλωσάς μοι» ἔχει ἰδιαίτερη σημασία γιά τήν ἔναρξη τῆς προσκυνήσεως τοῦ Εὐαγγελίου.
 
Last edited:

ixadin

Ηχάδιν
π. Μάξιμος;16461 said:
Α. «ΚΑΙΡΟΣ» πρό ἐνάρξεως.
Ὄντως δέν προβλέπεται ἀπ᾿ ὅτι εἶδα στό ΤΜΕ ὅπου καταγράφονται δύο Πατριαρχικές Τάξεις Χοροστασίας, τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Ἀκαθίστου καί τῆς Ἀκολουθίας τῶν Παθῶν (σελ. 395-407), σέ ὑποσημειώσεις περί τῆς Πατριαρχικῆς Χοροστασίας στήν παλαιά ἔκδοση τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Ἑβδομάδος τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας, στόν ΚΩΔΙΚΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΤΑΞΕΩΣ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΕΘΙΜΟΤΥΠΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΑ ΕΝ Τῌ ΕΚΚΛΗΣΙᾼ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΥΡΙΩΣ ΙΣΧΥΟΝΤΑ (σελ. 25), στό ΣΤ (σελ. 701), στό Ἀρχιερατικόν τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας (σελ. 17), οὔτε στό Ἱερατικόν τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας τοῦ 2002 (σελ. 17).
Προβλέπεται στό Ἀρχιερατικόν τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας στά προλεγόμενα ὑπό τόν τίτλον «ΤΟ ΑΓΡΑΦΟΝ ΤΥΠΙΚΟΝ» (σελ. 14), στό Ἐγκόλπιον Ἀναγνώστου καί Ψάλτου Ἀ.Δ., Τάξις ἀρχιερατικῆς χοροστασίας ἐν τῷ Ἑσπερινῷ (σελ. 76) καί στήν Τάξιν τοῦ Μεγάλου καί Πανηγυρικοῦ Ἑσπερινοῦ καί τοῦ Ὄρθρου τῶν Κυριακῶν, χοροστατοῦντος Ἀρχιερέως ὡς καί τῆς Θείας Λειτουργίας τῶν Κυριακῶν, ἱερουργοῦντος Ἀρχιερέως, Ἱερά Ἀρχιεπισκοπή Ἀθηνῶν, Ἀθῆναι 2000 (σελ. 9).

Δεν ξέρω αν είναι σωστή η παρατήρησή μου αλλά πιστεύω ότι δεν είναι τυχαίο που για τον "καιρόν" των ψαλτών οι παραπομπές προέρχονται από εκδόσεις Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος ή της Ιεράς Αρχιεπισκοπής:cool:

Μήπως για την κουβέντα θα ήταν χρήσιμο να δούμε τι λένε τα παλαιότερα τυπικά ή προθεωρίες ή άλλα τέλος πάντων κείμενα (αν έχουν κάτι);
 
X

xristos

Guest
[Απόσυρση παράθεσης προσωπικών σχολίων από άλλο μήνυμα που αφαιρέθηκαν (ΔΚ)]

Για να δουλέψει ομαλά και αρμονικά μια ομάδα ανθρώπων και όχι μόνο χρειάζεται η τάξις.Ολα τα μέλη του σώματος εχουν κατασκευαστεί έτσι ωστε να εκτελούν μια συγκεκριμμένη λειτουργία.ΕΑΝ ΚΆΠΟΙΟ ΑΠΌ ΤΑ ΌΡΓΑΝΑ αυτά δεν λειτουργήσει σωστά τοτε ο οργανισμος υπολειτουργεί.Εάν σε ένα σπίτι κάνει ο καθείς ο,τι θέλει τότε η συμβίωση δεν είναι αρμονική.Ενα κράτος φτιάχνει τους νόμους για να ξέρει ο κάθε πολίτης μέχρι που φτάνουν τα οριά του.Ετσι λοιπόν και στην εκκλησία υπάρχει μια συγκεκριμένη στάση που πρέπει να έχει είτε ο ψάλτης,είτε ο ιερέας για να διεξαχθεί ομαλά η λειτουργία.Εμεις αυτην την τάξη κληρονομήσαμε απο την Μεγάλη του Χριστου Εκκλησία και οφείλουμε να την παραδώσουμε ανόθευτη και στις επόμενες γεννεές.Παρακαλώ τους συντονιστάς αυτής της σελίδας να λάβουν θέση σε αυτό το κρίσιμο ζήτημα,εάν θέλουν βέβαια να περάσει αυτή η σελίδα και κάποια μηνύματα
Ειναι τελικά το ψαλτολόγιο υπέρ της διατηρήσεως της παραδόσεως?
ΜΕΤΑ ΤΙΜΗΣ
 
Last edited by a moderator:

ixadin

Ηχάδιν
Παρακαλώ τους συντονιστάς αυτής της σελίδας να λάβουν θέση σε αυτό το κρίσιμο ζήτημα,εάν θέλουν βέβαια να περάσει αυτή η σελίδα και κάποια μηνύματα
Ειναι τελικά το ψαλτολόγιο υπέρ της διατηρήσεως της παραδόσεως?
ΜΕΤΑ ΤΙΜΗΣ

Αγαπητέ φίλε xristos, αν και είμαι μέλος αυτού του φόρουμ πολύ λίγο καιρό, θα μου επιτρέψετε να σας υπενθυμίσω ότι το φόρουμ (λατινιστί forum, ελληνιστί αγορά, νεοελληνιστί βήμα συζητήσεων) περιέχει τις συ-ζητήσεις των μελών του.
Άρα εν πρώτοις οι συντονιστές δεν κατευθύνουν ούτε επιβάλλουν τις απόψεις τους
Εν συνεχεία το εν λόγω φόρουμ διέπεται από δημοκρατικούς κανόνες. Ο καθενας έχει την αποψή του, την θέτει στην κρίση τών υπολοίπων για να δοκιμαστεί και όχι για να επιβληθεί.

[Παράθεση αποσυρθέντων σχολίων αφαιρέθηκε (ΔΚ)]

Με όλο το σεβασμό
 
Last edited by a moderator:

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
ΚΙ ΑΛΛΟ ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ. Βέβαια, όταν κάποιος κάνει κάποιο ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ λάθος, το πρέπον είναι να "τον βάλουμε στη θέση του", να "του δείξουμε εμείς" και να "τον τακτοποιήσουμε ώστε να το κλείσει το στόμα του".

το θέμα είναι φίλε μου τί γίνεται όταν δεν είναι ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ λάθος, όπως στις περισσότερες των περιπτώσεων... Αν δε μιλήσει κανείς, τότε που θα φτάσουμε? να καθορίζει την ακολουθία κ το τυπικό ο ιερέας κάθε ενορίας.... οκ, εμείς να ταπεινωθούμε κ να μην πουμε τιποτα, οι ιερείς τι πρεπει να κανουν???
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
το θέμα είναι φίλε μου τί γίνεται όταν δεν είναι ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ λάθος, όπως στις περισσότερες των περιπτώσεων... Αν δε μιλήσει κανείς, τότε που θα φτάσουμε? να καθορίζει την ακολουθία κ το τυπικό ο ιερέας κάθε ενορίας.... οκ, εμείς να ταπεινωθούμε κ να μην πουμε τιποτα, οι ιερείς τι πρεπει να κανουν???

Άλλο αυτό φίλε Κώστα. Αλλά ΚΑΙ σε αυτήν την περίπτωση υπάρχει ΤΡΟΠΟΣ και όχι ανορθόδοξος κόπος :)
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Αγαπητοι Τσακιτζης και Firfiris
Καλλιτερα σταματηστε τον ''βαρυ'' ηχο γιατι φαλτσαρετε . Ευχαριστω .
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
[Σημείωμα συντονιστή] Απέσυρα κάποια απαράδεκτα προσωπικά μηνύματα και στέλνω ειδική (Τσακιτζής, Firfiris) και γενική προειδοποίηση. Μας έχουν κουράσει πολύ όλους τους συντονιστές και είμαι σίγουρος και πολλά μέλη του φόρουμ οι προσωπικές αντιπαραθέσεις... έχουν γίνει ήδη αρκετές παρατηρήσεις για κοσμιότητα και σεβασμό στο δικαίωμα έκφρασης του άλλου κτλ. και επειδή φαίνεται να μήν εισακούονται σε επόμενο κρούσμα οι συντονιστές θα λάβουν αυστηρότερα μέτρα. Σεβαστείτε το φόρουμ και όλους που σας διαβάζουν... παρακαλώ! Δώστε ότι έχετε και μπορείτε να δώσετε στους άλλους και τα υπόλοιπα μεταξύ σας με ΠΜ. Στο εξής απαντήσεις επί του θέματος και μόνο.

xristos, με κάλυψε ο Christos Kazilas. Ο καθένας (και οι συντονιστές) εκφράζει τις απόψεις του εδώ. Δεν υπάρχει επίσημη θέση του φόρουμ.
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Χαρετώ! (νέος στην παρέα)
Επειδ'η θεω΄ρω το θέμα πολύ σημαντικό θα παρέμβω.
1ον. Συμφωνώ με τον κ. Γιαννόπουλο ότι τα του Πατριαρχείου δεν είναι θεσφατα
2ον. Είναι πολύ μεγάλο πρόβλημα το ότι οι ψάλτες σήμερα δεν έχουν αυτοσυνειδησία πιστών, ακρποσώπων του λαού, διακονητών και άρα πρωτίστως εκκλησιαζομένων.
Μήπως λοιπόν ο ψάλτης δεν πρέπει να κατέβει από το αναλόγιο ούτε για να κοινωνήσει; Φαντάζομαι δεν είναι συτός ο λόγος που οι περισσότεροι ψάλτες απέχουν σπό τη Θ. Κοινωνία (πάρα πολύ σημαντικό θέμα).
Καλύτερα οι ψάλτες να προσκυνήσουν το ευαγγέλιο, γιατί και γι' αυτούς είναι η προσκύνηση και ας μην ακουστεί από το μικρόφωνο 1-2 στίχοι του ψαλμού.
3ον. Το ευαγγέλιο σαφώς και είναι πάνω από τον Πατριάρχη.
4ον Όντως η ευλογία του Αρχιερέως στουςε χορούς των ψαλτών δίνεται εξ αποστάσεως, και το αντίθετο δημιουργεί αταξία.
 
Top