dkalpakidis
Dimitrios Kalpakidis
Άρθρο του κ. Ευάγγελου Θεοδώρου, μέλους του ΟΦΕΛΠ (και του Ψαλτολογίου), λαμπαδαρίου του Ι. Μητρ. Ναού Σπάρτης στον παρακάτω σύνδεσμο: http://lampadariospetros.blogspot.gr/2012/09/blog-post_18.html
Άρθρο του κ. Ευάγγελου Θεοδώρου, μέλους του ΟΦΕΛΠ (και του Ψαλτολογίου), λαμπαδαρίου του Ι. Μητρ. Ναού Σπάρτης στον παρακάτω σύνδεσμο: http://lampadariospetros.blogspot.gr/2012/09/blog-post_18.html
Μιὰ ἐρώτηση:
Ὁ Πέτρος ἦταν Ἕλληνας ἤ Ρωμηός;
Φαντάζομαι δεν χρειάζεται να απαντήσω σε λογοπαίγνια!
Στὴν ἐποχὴ τοῦ Πέτρου καὶ πιὸ πρὶν Ρωμηοὶ χαρακτηρίζονταν καὶ ὁ ὅρος «ἑλληνικότητα» δὲν σήμαινε καὶ πολλά.
Ὁ Ρωμηὸς δὲν περιορίζεται σὲ ὅρια ἀλλὰ κινεῖται καὶ βρίσκεται ὅπου γῆς, ὅπως καὶ στὸ Μεσαίωνα οἱ Ρωμαῖοι-βυζαντινοὶ κινοῦνταν ἀπὸ τὴν Νότιο Ἰταλία μέχρι τὴν Αἴγυπτο καὶ τὴν Συροπαλαιστίνη μὲ τὴν ἴδια εὐκολίασάν στὸ σπίτι τους.
Χρειάζεται προσοχὴ νὰ μὴν μεταφέρουμε σύγχρονα ἰδεολογήματα σὲ ἄλλη ἐποχή, ὅπου τὰ πράγματα ἦταν διαφορετικά.
Χτυπητὸ παράδειγμα: Γιορτάζουμε τὴν Επανάσταση τοῦ 1821 στὴν Πελοπόννησο τὸν Μάρτιο, ἐνῶ στὴν πραγματικότητα ξεκίνησε ὄχι στὴν Ἑλλάδα, ἀλλὰ στὸ Ἰάσιο τῆς σημερινῆς ... Ρουμανίας τὴν 22 Φεβρουαρίου 1821.
Απλά υπάρχουν μηνύματα στο forum που μπορούν να διαβαστούν σαν κόμικ και άλλα που χρειάζονται λίγο παραπάνω κόπο από τις αισθήσεις, το γράφω εξ ιδίας πείρας. Μία δεύτερη ή και τρίτη πολλές φορές ανάγνωση αποκρυπτογραφεί το νόημα, το οποίο συνήθως είναι τέτοιο που αξίζει τον κόπο.Έχεις δίκιο, μερικές φορές γράφω λίγο μπερδεμένα. Μου το είχε πει και ο συχωρεμένος ο κυρ-Βαγγέλης.
Δεν μίλησα για Ρωμιούς ή για Έλληνες αλλά για ελληνικότητα. Το άρθρο δεν έχει καμία απολύτως ιδεολογική χροιά και ούτε πρόκειται ποτέ να αποκτήσει άρθρο γραμμένο από τα χέρια μου. Αν δεν καταλάβατε κάτι είμαι στη διάθεση σας για διευκρινίσεις και σχόλια. Ας μην συζητάμε όμως για κάτι που δεν ανέφερα και το άρθρο δεν πραγματεύεται. Ευχαριστώ
Υ.Γ. Ρωμιός ονομάζεται ο κάτοικος που ζει σε περιοχές της λεγόμενης βυζαντινής αυτοκρατορίας όπως αντιστοίχως Έλληνας ονομαζόταν ο κάτοικος που ζούσε ακριβώς στις ίδιες περιοχές κάποιους αιώνες νωρίτερα.
Κάνεις λάθος. Σχεδὸν σὲ ὅλη τὴν ζωὴ τοῦ Ἀνατολικοῦ Ρωμαϊκοῦ Κράτους (ἡ λεγόμενη Βυζαντινὴ Αὐτοκρατορία) ὁ ὅρος Ἕλλην εἶχε ἀρνητικὴ χροια σὲ συσχτισμὸ μὲ τὴν εἰδωλολατρεία τῶν ἀρχαἰων Ἑλλήνων.
Ἡ ἀναφορὰ σὲ ἑλληνικότητα περιορίζει τὴν ἔμπνευση τοῦ Πέτρου, ὁ ὁποῖος ζοῦσε ἀκόμη σὲ ἕνα οἰκουμενικὸ κράτος, διάδοχο σχήμα τοῦ Βυζαντίου, ὅπου ἡ ἐθνικότητα δεν μετροῦσε παρὰ μόνο τὸ θρήσκευμα, κι ἔτσι ὅλοι οἱ ὁρίζοντες ἦταν ἀνοιχτοὶ σ]το ταλέντο τοῦ Πέτρου νὰ ἀφομοιώσει καὶ νὰ δημιουργήσει, χωρὶς νὰ τὸν δεσμεύει τίποτε καὶ κανένας πέραν τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ χαρακτήρα τῆς μουσικῆς καὶ τῆς μακραίωνης μουσικῆς παράδοσης τοῦ ΠΟΛΥεθνικοῦ Ἀνατολικοῦ Ρωμαϊκοῦ Κράτους.
Ὁ ὅρος ἑλληνικότητα περιορίζει καὶ στενεύει τὸ ἔργο τοῦ Πέτρου σὲ ὅρια ἀνύπαρκτα κατὰ τὴν ἐποχή ποὺ ἔγραφε.
Θα διαφωνήσω κάθετα με τον παραπάνω σχολιασμό. Κι αυτό γιατί η ελληνικότητα είναι τρόπος.
Ο ελληνικός πολιτισμός κομίζει στην ανθρωπότητα μια κυρίαρχη πρόταση του βίου η οποία ασφαλώς συναντάται και στην τέχνη. Η Ελληνικότητα στο «κατ’ αλήθειαν ζείν» ή της καλλιτεχνικής δημιουργίας, το "ιχνεύειν την του καλού τε και ευσχήμονος φύσιν" είναι τρόπος και όχι εθνικότητα, ούτε θρήσκευμα, ούτε ιδεολόγημα. Ο ελληνικός πολιτισμός παρέμεινε κυρίαρχη πολιτιστική πρόταση σε περιοχές όπου η πολυεθνική πληθυσμιακή σύνθεση και ο συγκερασμός των διάφορων επιρροών αποτελούσε πραγματικότητα (π.χ. Αλεξάνδρεια, Σμύρνη, Κων/πολη κ.λ.π.). Αν ο ελληνικός πολιτισμός δεν έχει κοσμοπολίτικο χαρακτήρα τότε ποιος; Ας μην πέφτουμε στην παγίδα της ιδεολογικοποίησης των πάντων.
Περιγράφοντας σε γενικές γραμμές το κοινωνιοκεντρικό πολιτιστικό μοντέλο που κόμισε στην ανθρωπότητα ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός προσπάθησα να ανιχνεύσω την φιλοσοφική προέκταση των συνθέσεων του Διδασκάλου. Και ασφαλώς δεν είναι μόνον αυτός αλλά και άλλοι παλαιότεροι, σύγχρονοι ή μεταγενέστεροι του.
Μιλώντας για επιρροές επιτρέψτε μου να σας υπενθυμίσω πως ο Πέτρος είναι η επιτομή του μουσικοσυνθέτη που επηρεάζει και δεν επηρεάζεται, τουλάχιστον στα έργα που προορίζονται να υπηρετήσουν τη θεία λατρεία, απο εξωτερικές επιρροές.
Όσον αφορά τον όρο Έλλην επιτρέψτε μου να σας πω πως πολύ περισσότερο αρνητική χροιά στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας είχε ο όρος Γκιαούρης, όπως Γκιαούρης ήταν και ο Πέτρος. Θεωρώ πως παιχνιδίζουμε με τις λέξεις και περιορίζουμε την συλλογιστική μας σε εθνικούς και γεωγραφικούς χαρακτηρισμούς.
Η ελληνικότητα δεν προσδιορίζεται ούτε από τον τόπο, ούτε από την εποχή, ούτε από κάποια προφανή χαρακτηριστικά, π.χ. χρήση της ελληνικής γλώσσας, αλλά από το πολιτιστικό μοντέλο που υπηρετεί. Γράφω: «…Το κοινωνιοκεντρικό παράδειγμα ασφαλώς κυριάρχησε και στην τέχνη όπου ο δημιουργός αφαιρώντας τα επιμέρους στοιχεία καλεί τον εραστή της τέχνης σε μια συνάντηση, σε μια συνύπαρξη, με αμοιβαίο το σεβασμό στην ετερότητα των προσώπων…» Και πιο κάτω: «…Υπηρετεί λιτά, μεγαλόπρεπα, κάλλη έντεχνα, με σοβαρότητα και κατάνυξη τη λατρεία που στόχο δεν έχει να τραβήξει τα βλέμματα και να εντυπωσιάσει τα αυτιά αλλά μαζί με τον ερμηνευτή και τον προσευχόμενο να κοινωνήσουν την παράκληση, την δοξολογία, την ικεσία, την ευχαριστία προς τον πάντων Δημιουργό…» Και πιο κάτω: «ως στόχο έχουν να υπηρετήσουν με την τέχνη το Θεό και όχι τον εαυτό τους, να σχετιστούν με τον άνθρωπο ισότιμα και όχι χρησιμοποιώντας τον, να κοινωνήσουν την βιωματική εμπειρία της αναζήτησης του αληθούς μέσα από μια παρτιτούρα, πάνω σε ένα στασίδι, σε μικρό η σε μεγάλο ναό – αδιάφορο…»
Αν επιμένετε σε γεωγραφικού και ιστορικού περιεχομένου σχολιασμό απλά δεν συζητάμε το ίδιο πράγμα.