Γιάννης Χαραλάμπους
Νέο μέλος
Γειά σας
Ἀναπτύσσω αὐτὴ τὴν περίοδο ἕνα νέο (κοινόχρηστο) σύστημα στοιχειοθεσίας βυζαντινῆς μουσικῆς: τὸ ὀνόμασα ΘΑΜΥΡΙΣ, ἀπὸ τὸν Ἀναστάσιο Θάμυρι, μαθητὴ τοῦ Χρύσανθου ἐκ Μαδύτων, ποὺ τὸ 1818 μαζὶ μὲ τὸν Γάλλο χαράκτη Saint-Léger Didot (ἀνηψιὸ τοῦ μεγάλου φιλέλληνα Ἀμβροσίου-Φιρμίνου Διδότου) καὶ τὸν Φαναριώτη τυπογράφο Ἰσαὰκ ντὲ Κάστρο χάραξε τοὺς πρώτους χαρακτῆρες βυζαντινῆς μουσικῆς. Μὲ αὐτοὺς τοὺς χαρακτῆρες τυπώθηκε ἡ ὡραιότατη Εἰσαγωγὴ εἰς τὸ θεωρητικὸν καὶ πρακτικὸν τῆς ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς, συνταχθεῖσα, πρὸς χρῆσιν τῶν σπουδαζόντων αὐτὴν κατὰ τὴν νέαν μέθοδον, παρὰ Χρυσάνθου τοῦ ἐκ Μαδύτων, διδασκάλου τοῦ θεωρητικοῦ τῆς μουσικῆς. Ἐν Παρισίοις, ἐκ τῆς τυπογραφίας Ριγνίου, 1821.
Δυστυχῶς ὅμως δὲν ἔχω γνώσεις ψαλτικῆς καὶ γι᾿ αὐτὸ χρειάζομαι τὴν βοήθειά σας. Θὰ σᾶς ἤμουν λοιπὸν εὐγνώμων ἂν μπορούσατε νὰ μοῦ λύσετε κάποιες ἀπορίες ποὺ ἔχω γράψει ἐδῶ. Οἱ δύο πιὸ πρόσφατες εἶναι οἱ ἑξῆς:
Ἀπορία 6
Τί γράφουμε μὲ κόκκινο καὶ πότε;
Μέχρι στιγμῆς ἔχω ἐπισημάνει τὰ ἑξῆς: τὰ γοργά, δίγοργα, τρίγοργα, ἀργά, δίαργα, τρίαργα, τὰ ἕτερα, τὶς μαρτυρίες. Εἶναι πλήρης αὐτὴ ἡ λίστα; Ἀλλάζει τὸ νόημα αὐτῶν τῶν σημείων ὅταν εἶναι κόκκινα;
Ἀπορία 5
Τὰ δύο ἰδιαίτερα γράμματα ποὺ χρησιμοποιοῦνται στὶς λέξεις
χρησιμοποιοῦνται σὲ ὅλα τὰ Θεωρητικά, σὲ ὅλους τὶς Μεθόδους ἀλλὰ κανεὶς ποτὲ δὲν τὰ ὀνομάζει.Ὁ Στάθης στὸν πίνακα βυζαντινῆς σημειογραφίας τοῦ Unicode τὰ ὀνομάζει «γορθμικὸν νὶ ἁπλοῦν» καὶ «γορθμικὸν νὶ διπλοῦν». Ἀπὸ ποῦ προέρχονται αὐτὰ τὰ ὀνόματα; Τί σημαίνει «γορθμικόν»;
==========================================
Τὸ σύστημα ΘΑΜΥΡΙΣ θὰ βασίζεται στὶς τεχνολογίες (lua)TeX καὶ OpenType καὶ θὰ εἶναι τύπου batch (χωρὶς ἐπιφάνεια χρήστη). Κάποιες παραπάνω πληροφορίες ἔχω παραθέσει στὸν ἱστοχῶρο τοῦ συστήματος, καὶ ἐκεῖ θὰ ἀναρτήσω καὶ τὶς πρῶτες ἐκδόσεις τοῦ λογισμικοῦ ὅταν θὰ εἶναι ἕτοιμο.
Εὐχαριστῶ ἐκ τῶν προτέρων
Γιάννης
Ἀναπτύσσω αὐτὴ τὴν περίοδο ἕνα νέο (κοινόχρηστο) σύστημα στοιχειοθεσίας βυζαντινῆς μουσικῆς: τὸ ὀνόμασα ΘΑΜΥΡΙΣ, ἀπὸ τὸν Ἀναστάσιο Θάμυρι, μαθητὴ τοῦ Χρύσανθου ἐκ Μαδύτων, ποὺ τὸ 1818 μαζὶ μὲ τὸν Γάλλο χαράκτη Saint-Léger Didot (ἀνηψιὸ τοῦ μεγάλου φιλέλληνα Ἀμβροσίου-Φιρμίνου Διδότου) καὶ τὸν Φαναριώτη τυπογράφο Ἰσαὰκ ντὲ Κάστρο χάραξε τοὺς πρώτους χαρακτῆρες βυζαντινῆς μουσικῆς. Μὲ αὐτοὺς τοὺς χαρακτῆρες τυπώθηκε ἡ ὡραιότατη Εἰσαγωγὴ εἰς τὸ θεωρητικὸν καὶ πρακτικὸν τῆς ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς, συνταχθεῖσα, πρὸς χρῆσιν τῶν σπουδαζόντων αὐτὴν κατὰ τὴν νέαν μέθοδον, παρὰ Χρυσάνθου τοῦ ἐκ Μαδύτων, διδασκάλου τοῦ θεωρητικοῦ τῆς μουσικῆς. Ἐν Παρισίοις, ἐκ τῆς τυπογραφίας Ριγνίου, 1821.
Δυστυχῶς ὅμως δὲν ἔχω γνώσεις ψαλτικῆς καὶ γι᾿ αὐτὸ χρειάζομαι τὴν βοήθειά σας. Θὰ σᾶς ἤμουν λοιπὸν εὐγνώμων ἂν μπορούσατε νὰ μοῦ λύσετε κάποιες ἀπορίες ποὺ ἔχω γράψει ἐδῶ. Οἱ δύο πιὸ πρόσφατες εἶναι οἱ ἑξῆς:
Ἀπορία 6
Τί γράφουμε μὲ κόκκινο καὶ πότε;
Μέχρι στιγμῆς ἔχω ἐπισημάνει τὰ ἑξῆς: τὰ γοργά, δίγοργα, τρίγοργα, ἀργά, δίαργα, τρίαργα, τὰ ἕτερα, τὶς μαρτυρίες. Εἶναι πλήρης αὐτὴ ἡ λίστα; Ἀλλάζει τὸ νόημα αὐτῶν τῶν σημείων ὅταν εἶναι κόκκινα;
Ἀπορία 5
Τὰ δύο ἰδιαίτερα γράμματα ποὺ χρησιμοποιοῦνται στὶς λέξεις
χρησιμοποιοῦνται σὲ ὅλα τὰ Θεωρητικά, σὲ ὅλους τὶς Μεθόδους ἀλλὰ κανεὶς ποτὲ δὲν τὰ ὀνομάζει.Ὁ Στάθης στὸν πίνακα βυζαντινῆς σημειογραφίας τοῦ Unicode τὰ ὀνομάζει «γορθμικὸν νὶ ἁπλοῦν» καὶ «γορθμικὸν νὶ διπλοῦν». Ἀπὸ ποῦ προέρχονται αὐτὰ τὰ ὀνόματα; Τί σημαίνει «γορθμικόν»;
==========================================
Τὸ σύστημα ΘΑΜΥΡΙΣ θὰ βασίζεται στὶς τεχνολογίες (lua)TeX καὶ OpenType καὶ θὰ εἶναι τύπου batch (χωρὶς ἐπιφάνεια χρήστη). Κάποιες παραπάνω πληροφορίες ἔχω παραθέσει στὸν ἱστοχῶρο τοῦ συστήματος, καὶ ἐκεῖ θὰ ἀναρτήσω καὶ τὶς πρῶτες ἐκδόσεις τοῦ λογισμικοῦ ὅταν θὰ εἶναι ἕτοιμο.
Εὐχαριστῶ ἐκ τῶν προτέρων
Γιάννης