Γιατί δεν υπάρχει στη συλλογή του Πρωγάκη αργή δοξολογία του γ΄ ήχου; [και γενικά περί συλλογής Πρωγάκη και (επιλογών) αργών δοξολογιών]

Μιχάλης Τζωρτζής

Παλαιό Μέλος
Παιδιά, έχει κανείς απάντηση γιατί δεν υπάρχει στη συλλογή του Προγάκη αργή δοξολογία του γ ήχου? (των λοιπών ήχων υπάρχουν κατά σειρά ήχων). Λείπει επίσης αντίστοιχα και από τον Καραμάνη! Υπάρχει κάποιος λόγος ή έτυχε? Γνωρίζει κανείς ποια δοξολογία γ ήχου λέγεται στην περίπτωση του πατριαρχικού ναού?
 
Last edited by a moderator:

nkioster

Πατήρ Νεκτάριος Κιοστεράκης
Στη Συλλογη του Πρωγακη απ οτι γνωριζω μπηκαν μερικα στανταρ μαθηματα τα οποια ειναι τα κλασσικοτερα των κλασσικοτερων.Κατα την ταπεινη μου αποψη δεν μπηκε αργη δοξολογια του γ' ηχου διοτι δεν υπαρχει καμια συνθεση που να ειναι τοσο αρμονικη οσο οι αλλες δοξολογιες που υπαρχουν εκει.Για παραδειγμα γιατι δεν ειναι μεσα η αργη δοξολογια του Θ Φωκαεως σε Β' ηχο μονο ειναι η αργη δοξολογια του Ιακωβου?
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Γνωρίζει κανείς ποια δοξολογία γ ήχου λέγεται στην περίπτωση του πατριαρχικού ναού?

Αγαπητέ Μιχάλη,
Χωρίς να είμαι απόλυτα σίγουρος, στον γ' ήχο νομίζω ψάλλεται η Αργή του Φωκαέως (ο Γα ως Νη). Ο Στανίτσας τουλάχιστον αυτήν έψαλλε.
Ευχαριστώ.
 
Υπάρχει τέτοια ηχογράφηση του Στανίτσα; Ποτέ δεν έχω ακούσει ζωντανά από κανέναν μεγάλο πρωτοψάλτη (εντός ή εκτός εισαγωγικών) αργή δοξολογία εις ήχον Γ΄. Και, μια και περί αργών δοξολογιών ο λόγος, ποιες άλλες ηχογραφήσεις του Στανίτσα ξέρετε να κυκλοφορούν εκτός από του Ιακώβου (α΄, β΄, βαρύς), Π. Βυζαντίου (πλ. α΄), Ν. Ιωαννίδη (πλ. α΄), Βιολάκη (πλ.β΄);
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Υπάρχει τέτοια ηχογράφηση του Στανίτσα; Ποτέ δεν έχω ακούσει ζωντανά από κανέναν μεγάλο πρωτοψάλτη (εντός ή εκτός εισαγωγικών) αργή δοξολογία εις ήχον Γ΄. Και, μια και περί αργών δοξολογιών ο λόγος, ποιες άλλες ηχογραφήσεις του Στανίτσα ξέρετε να κυκλοφορούν εκτός από του Ιακώβου (α΄, β΄, βαρύς), Π. Βυζαντίου (πλ. α΄), Ν. Ιωαννίδη (πλ. α΄), Βιολάκη (πλ.β΄);

νομιζω εχω το Στανιτσα να λεει και τριτο φωκαεως, σιγουρα πλ δ Γρηγοριου κ πλ δ Ιακωβου.
Νομιζω ο κ Σκρέκας μπορεί να μας διαφωτίσει περισσότερο... εχει τα άπαντά του!
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
νομιζω εχω το Στανιτσα να λεει και τριτο φωκαεως, σιγουρα πλ δ Γρηγοριου κ πλ δ Ιακωβου.
Νομιζω ο κ Σκρέκας μπορεί να μας διαφωτίσει περισσότερο... εχει τα άπαντά του!


Δυστυχώς τα άπαντα είναι μια ουτοπία, ωστόσο μπορώ να ανακαλέσω ότι σίγουρα έχω ακούσει τον άρχοντα να ψάλλει τις εξής αργές δοξολογίες:
α) όλες όσες περιέχονται στη Συλλογή του Πρωγάκη:
Ιακώβου α, β, βαρύς (πεστεγκιάρ), πλ δ,
Πέτρου Λέγετος, Άγια
Πέτρου Βυζαντίου πλ. α΄
Χουρμουζίου βαρύς εναρμόνιος
Δανιήλ σε βαρύ επτάφωνο (όπως ορθότατα συμπλήρωσε ο κυρ Βαγγέλης)
Γρηγορίου πλ. δ χρωματικός (σουζινάκ-ποταμίς)

επιπλέον

β) Βιολάκη πλ.α και πλ β
γ) Ν. Ιωαννίδου Πλ. α΄ κάτω κε

τέλος
του ενός από τους δασκάλους του, Μ. Χ''αθανασίου

δ) βαρύ επτάφωνο διατονικό
και πλ. δ' ( του βαρέος έχει δημοσιευθεί στον τόμο με τα Μουσικά Χειρόγραφα Εσπερινού-΄Ορθρου σε διασκευή του άρχοντα)

ε) την πασίγνωστη του Καββάδα σε β ήχο

ς) μια ειρμολογική σε πλ. β

τέλος υπάρχουν κ οι χορωδιακές εκτελέσεις άλλων δοξολογιών που παρουσίασε για το Ίδρυμα Βυζαντινής Μουσικολογίας

Μπερεκέτου πλ. α΄ κ πλ δ'
και Γρηγορίου σε βαρύ πεντάφωνο


Δεν αποκλείεται να έχει ψάλλει κ άλλες κατά καιρούς (πχ με τον Γέμελο στη Χίο), ωστόσο λόγω Πατριαρχικής και εξωπατριαρχικής προέλευσης (μαθητείας σε πολίτες δασκάλους) μάλλον ήταν συκρατημένος στις επιλογές δοξολογιών. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι ο δάσκαλος Ταλιαδώρος δεν ψάλλει (και μας το διευκρίνιζε) άλλες αργές δοξολογίες από τις βασικές του Πρωγάκη, δηλαδή όσες προανέφερα εκτός από του Βυζαντίου ( νομίζω την έχω ακούσει μια φορά με τον Βασιλικό στα αριστερά) και του Βιολάκη του πλ. α (αν δεν απατώμαι). Αλλά κ εδώ μπορεί να βρεθεί ηχογράφηση όπου περιστασιακά έψαλλε κάποια άλλη δοξολογία. Όσοι τον γνωρίζουμε κάπως, ξέρουμε ότι στην Αγ. Σοφία ποτέ δε λέει κάποια άλλη δοξολογία. Συμπληρώνει κι ότι οι δοξολογίες είναι από τα δυσκολότερα κομμάτια προς μελοποιία, κι ο Πρίγγος του επέστησε την προσοχή να μη μελοποιήσει ποτέ δοξολογία/ες.

Παραμένει ερώτημα πώς ο Στανίτσας μάλλον δεν έψαλλε στην Ελλάδα τουλάχιστον του Παλλάση πχ τη δοξολογία σε πλ΄α, ή του Κοσμά Καισαρέως σε πλ. δ.

Μην ξεχνάμε ότι οι ωραίες δοξολογίες ( Σαρανταεκκλησιώτη και Φωκαέως) γίνονται ευρέως γνωστές μέσω του Πανδέκτη της Ζωής, ο οποίος δεν ανήκε στις προτιμήσεις ούτε του Στανίτσα ( παρ'ό,τι ο άρχοντας δίδαξε τουλάχιστον Λειτουργία στον κ. Παϊβανά από τον Πανδέκτη της Ζωής), ούτε του Ταλιαδώρου. Τα ίδια ισχύουν νομίζω και στον Χρύσανθο, αλλά και στον Καραμάνη ( τα βιβλία τους μαρτυρούν του λόγου το αληθές). Αντιθέτως ο Χατζημάρκος ήταν μάλλον ανανεωτικός, και έψαλλε με περισσή άνεση και τη δοξολογία του Σαρανταεκκλησιώτου, ίσως λόγω μουσικής εκπαίδευσης που περιελάμβανε τις Δύο Μέλισσες του Αγαθ. Κυριαζίδου, όπου περιέχεται η συγκεκριμένη σύνθεση.
 
Last edited:

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Εχει ψαλλει σιγουρα και την δοξολογια του Δανιηλ του βαρεως . Εχω σχετικη ηχογραφηση αλλα δεν μπορω να την βρω .
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Εχει ψαλλει σιγουρα και την δοξολογια του Δανιηλ του βαρεως . Εχω σχετικη ηχογραφηση αλλα δεν μπορω να την βρω .

Κυρ Βαγγέλη, έχετε απόλυτο δίκαιο! Την έψαλλε όντως κάποιες φορές. Ο Ταλιαδώρος δεν τη συνηθίζει.

Ευχαριστώ πολύ για τη συμπλήρωση.

Δ.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Κυρ Βαγγέλη, έχετε απόλυτο δίκαιο! Την έψαλλε όντως κάποιες φορές. Ο Ταλιαδώρος δεν τη συνηθίζει.
Ευχαριστώ πολύ για τη συμπλήρωση.Δ.

Επειδη η εν λογω δοξολογια εχει μικρη εκταση , την συνηθιζαν στο πατριαρχειο παιρνωντας σχετικα χαμηλη βαση (πχ ΖΩ' = ΣΟΛ) και ετσι την εψαλλαν ανετα (ξεκουραστα) .
 
Top