Κυριακή 03/08/2008, Ήχος Πλ. Β'

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Πρώτα ο Θεός, αυτήν την Κυριακή λέω να ψάλλω:

Από "Θεός Κύριος" έως τις Καταβασίες από στήθους.
Καταβασίες και Αίνους από τον Όρθρο του Λυκ. Πετρίδη
Εωθινόν Ζ΄ Βασ. Νικολαΐδη.
Δοξολογία Βαρέως σύντομη από Όρθρο Λυκ. Πετρίδη ή από στήθους.
Δύναμις Σύντομον σε Ήχο Β΄ Δημ. Σουρλαντζή
Χερουβικό Σύντομο και Λειτουργικά σε Πλ. Β' Δημητρίου Σουρλαντζή.
Κοινωνικόν "Αινείτε", Ήχος πλ. Β' Δημητρίου Σουρλαντζή ( ο Λαμπαδάριός μας ακόμα σε άδεια... αχ, η μέση μου...:( )
 
( ο Λαμπαδάριός μας ακόμα σε άδεια... αχ, η μέση μου...:( )

Να ψάλλεις καθιστός! Το 2003 που είχα κάνει επέμβαση στο πέλμα του αριστερού ποδιού και κυκλοφορούσα για αρκετό καιρό με παντόφλες το έκανα! :rolleyes:

1-2 υπερευσεβείς το σχολίασαν αλλά η "μεγαλόσχημος" νεωκόρος (όνομα και πράγμα Βαρβάρα!) τους έβαλε στη θέση τους!!! :D
 
Ας πω και τα δικά μου:

Όρθρος εκ στήθους, κατά το πλείστον.
Καταβασίες "Χοροί Ισραήλ" αργες, από χειρόγραφο Στανίτσα
Αίνους Ηχ. πλ. β' (από χειρόγραφο Στανίτσα)
Δοξαστικό Ζ' Εωθινόν (από χειρόγραφο Στανίτσα)
Δοξολογία αργή Ηχ. πλ. β' του Βιολάκη (από χειρόγραφο Στανίτσα)
(έάν δεν έχουμε καιρό, θα πω ειρμολογική, από χειρόγραφο Στανίτσα)
Λειτουργία
Χερουβικό Ηχ. πλ. β' και
Λειτουργικά Ηχ. πλ. β. (όλα από χειρόγρ... καλά, ξεύρετε...)
Κοινονικόν Ηχ. πλ. β' (Β. Νικολαίδου.... αμάν! Που πήγε ο Στανίτσας!!;;)


Καμιά φορά τα λέω όλα απ' έξω, επειδή τα έχω πει τόσες φορές. "Δύναμις" δεν συνηθίζω να ψάλλω (εκτός από ελάχιστες φορές, όπως δεσποτηκές/θεομητορικές εορτές), για να μην μου πετάξη γιαούρτια το εκκλησίασμα... είναι ακόμα μουσικώς αγράμματοι οι ενωρίτες μας, δυστιχώς. Έφτισα αίμα να τους βγάλω την τετράφωνη "κοροϊδία" με το αρμόνο και να τους μάθω Βυζαντινούς ύμνους. Το μόνο που έκανα είναι να μετατρέψω τις μελωδίες σε ευρωπαϊκή σημειογραφία, μόνο και μόνο να μην πάθουνε καμιά καρδιακή.

Απόστολος
 
Να ψάλλεις καθιστός! Το 2003 που είχα κάνει επέμβαση στο πέλμα του αριστερού ποδιού και κυκλοφορούσα για αρκετό καιρό με παντόφλες το έκανα! :rolleyes:

1-2 υπερευσεβείς το σχολίασαν αλλά η "μεγαλόσχημος" νεωκόρος (όνομα και πράγμα Βαρβάρα!) τους έβαλε στη θέση τους!!! :D

Αντέχω ακόμα, απλά μετά η μέση βαράει κόκκινο...
Όσο για την Βαρβάρα ... Θα θυμηθώ την κυρα-Ευγενία (γνωστή και ως θεια-Βγένω) στο χωριό μου, η οποία ξυπόλυτη χειμώνα καλοκαίρι σκούπιζε τρεις φορές τη μέρα το εσωτερικό αλλά και το προαύλιο του ναού. Το δε καλοκαίρι το νερό έτρεχε άφθονο μέσα στο ναό για να πλυθούν τα μωσαϊκά... Όποιον δε τολμούσε να ρίξει το παραμικρό σκουπιδάκι στο προαύλιο τον εδίωκε κυριολεκτικά με τη σκούπα (ΑΟΥΤΣ!!!!!!!!!) Μέχρι και φίδι είχε σκοτώσει (με το χέρι πιάνοντάς το από την ουρά και χτυπώντας το στο πλατύσκαλο) όταν το έπιασε να μπαίνει στην εκκλησία. :D
Νομίζω ότι πρέπει να κάνουμε ένα subforum να βάλουμε μέσα τους αφανείς ήρωες, τους χαρακτηριστικούς τύπους που γνωρίσαμε να προσφέρουν τόσα πολλά στους ναούς που έχουμε υπηρετήσει... :wink: Ποιος ξεχνάει την περίφημη Αμαλία του Μητροπολιτικού Ναού Αθηνών; :rolleyes:
 
Παναγιώτη,

Και ο ίδιος ο Στανίτσας έλεγε, "Όλα καλά είναι..."
Αυτό γιατί μου θυμίζει το πατερικό από τα γεροντικά "είπε γέρων...":D
Απόστολε δεν ειρωνεύομαι αλλά την κυριακή πολύ Στανίτσα βρε αδελφέ...υπάρχουν και άλλοι...
 
Last edited by a moderator:
Αυτό γιατί μου θυμίζει το πατερικό από τα γεροντικά "είπε γέρων...":D
Απόστολε δεν ειρωνεύομαι αλλά την κυριακή πολύ Στανίτσα βρε αδελφέ...υπάρχουν και άλλοι...

Έχεις δίκιο, Χρίστο... και πολλές φορές για Χερουβικά και Κοινονικά χρησημοποιώ Πρωγάκη. Λειτουργικά "συνηθίζουμε" να ψαίλνουμε των διαφόρων ήχων, γνωρίζοντας ότι ΚΑΝΟΝΙΚΑ πρέπει να ψαίλνονται τα του Κλιτός. Αλλά θα εξηγηθώ λίγο περισσότερα.

Ως προς το "υπάρχουν και άλλοι" που μου λές, απαντώ ως εξής: τι να τους κάνω; Δηλαδή, ποιοί είναι αυτοί οι "άλλοι"; Χατζημάρκος; Ταλιαδώρος; Καραμάνης; Καλοί είναι αυτοί και πολλοί άλλοι να τους ακούς, να δής πως ερμηνεύουν τις μελωδίες, πως εκτελούν τα ποιοτικά, και γενικά, να καθήσης να τους απολαύσης. Αν είσαι τυχερός να τους γνωρίσης και από κοντά, θα ανταλάξεις σκέψεις, θα ρωτήσης, θα μάθης, και θα εφαρμόσης αυτα που έμαθες στο δικό σου το αναλόγιο. Όλοι αυτοί σε βιβλία έχουν γράψει τις ερμηνείες τους πάνω στα κλασσικά. Και αυτά που είναι τελείως "δικά τους"... ε, στο κάτω-κάτω, και εγώ μπορώ να γράψω κάτι "δικό μου" και να το θεωρήσω εξ' ίσου καλό. Μια φορά κι' έναν καιρό, γύρευα πως και τι να αποκτήσω βιβλία του ενός ή του αλλουνού. Τώρα, τι να τα κάνω; Στο ράφι έχουν μείνει. Για να μην ξωδέψω του κόσμου τα λεφτά, έχω περιορισθεί μόνον σ' αυτά που έχουν να κάνουν με την παράδοση του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Και ο Στανίτσας το ίδιο πράγμα έκανε όπως όλους τους άλλους, εδώ που τα λέμε. Έγραψε και μελοποίησε τις σκέψεις του, τις αναλύσεις του, τις ερμηνείες του, πάνω στις κλασσικές γραμμές. Και το έκανε και πολύ καλά, μάλιστα, λόγω της μακρόχρονης εμπειρίας του στα Πατριαρχικά αναλόγια. Επειδή τον Στανίτσα τον θεωρώ "δάσκαλό μου" λόγω τις ατελείωτες ώρες από ηχογραφήσεις του που όχι μόνον έχω ακούσει αλλά που έχω ΜΕΛΕΤΗΣΕΙ από κασσέτες και μπομπίνες, γι' αυτό και χρησιμοποω τις "ερμηνείες" τις δικές του, όταν δεν χρησημοποιώ κλασσικά κείμενα. Πίστεψέ με, τα πιο πολλά τα λέω απ' έξω γιατί έτσι τα έμαθα: ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΣ. Τα μουσικά κείμενα πρέπει να είναι ΟΔΗΓΟΣ.

Απόστολος
 
Πίστεψέ με, τα πιο πολλά τα λέω απ' έξω γιατί έτσι τα έμαθα: ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΣ. Τα μουσικά κείμενα πρέπει να είναι ΟΔΗΓΟΣ.
Ακριβώς γι αυτό, μπορούμε κρατώντας τα κλασσικά κείμενα και ακούγοντας τις ηχογραφήσεις των παλαιών ψαλτών, να μάθουμε τα πάντα (και να "κλέψουμε" την ερμηνεία) και μέσα από τα ίδια τα κλασσικά κείμενα. :wink: Τώρα αν δεν μπορείς (γενικά μιλάω δεν κατηγορώ κάποιον) να τα "πιάσεις" με το αυτί και χρειάζεσαι "μπούσουλα" που και πως ακριβώς θα κάνεις το τρίγοργο του ποικίλματος ή το πόσο γρήγορα θ' αναλύσεις το παρεστιγμένο δίγοργο, ε τότε το πράγμα πάει αλλού...

Εγώ ως πιτσιρικάς (κάτι θα θυμάται ο super-duper-Moderator) μπορούσα π.χ. το Κεκραγάριο του Α' ήχου του Ιακώβου να σου το ψάλλω όπως θα το έλεγε ο Φιρφιρής (με αυτόν είχα "φάει κόλλημα" τότε) βλέποντας το κλασσικό μεν κείμενο, ανακαλώντας όμως στο μυαλό μου την ηχογράφηση του Φιρφιρή που είχα ακούσει χιλιάδες φορές. Είχα γίνει expert! Μετά μου πέρασε...
 
Εγώ ως πιτσιρικάς (κάτι θα θυμάται ο super-duper-Moderator) μπορούσα π.χ. το Κεκραγάριο του Α' ήχου του Ιακώβου να σου το ψάλλω όπως θα το έλεγε ο Φιρφιρής (με αυτόν είχα "φάει κόλλημα" τότε) βλέποντας το κλασσικό μεν κείμενο, ανακαλώντας όμως στο μυαλό μου την ηχογράφηση του Φιρφιρή που είχα ακούσει χιλιάδες φορές. Είχα γίνει expert! Μετά μου πέρασε...

Καλησπέρα, φίλε Βασίλη. Πω, πω, τι μου θύμησες τώρα! Τα ίδια ακριβώς είχα πάθει κι εγώ μαθητής γυμνασίου - λυκείου με τον Θεόδωρο Βασιλικό. Ήταν οι πρώτες κασσέτες που είχα βρει και ό,τι έλεγε σχεδόν το μάθαινα απ' έξω, λόγω της συνεχούς ακρόασης.
Πάντως, θεωρώ ότι είναι μεγάλη ευλογία στην εποχή μας που μπορούμε κι έχουμε τόσα πολλά ακούσματα από παλαιούς και σύγχρονους σπουδαίους ψάλτες. Μας έλεγε πριν τέσσερα χρόνια [2004] ο Χαρίλαος Ταλιαδώρος ότι, όταν ερχόταν ο Πρίγγος [τότε] στην Θεσσαλονίκη, έπρεπε να συλλάβουν κατευθείαν τις μελωδίες που ανέλυε. Κι όταν πήγαιναν μετά σπίτι, τις κατέγραφαν μουσικά ώστε να μη τις ξεχάσουν. Δεν υπήρχε άλλος τρόπος να θυμάσαι. Ενώ σήμερα κυκλοφορεί πολύ ακουστικό υλικό. Πιο τυχεροί είμαστε εμείς.
 
Ακριβώς γι αυτό, μπορούμε κρατώντας τα κλασσικά κείμενα και ακούγοντας τις ηχογραφήσεις των παλαιών ψαλτών, να μάθουμε τα πάντα (και να "κλέψουμε" την ερμηνεία) και μέσα από τα ίδια τα κλασσικά κείμενα. :wink: Τώρα αν δεν μπορείς (γενικά μιλάω δεν κατηγορώ κάποιον) να τα "πιάσεις" με το αυτί και χρειάζεσαι "μπούσουλα" που και πως ακριβώς θα κάνεις το τρίγοργο του ποικίλματος ή το πόσο γρήγορα θ' αναλύσεις το παρεστιγμένο δίγοργο, ε τότε το πράγμα πάει αλλού...

ειναι πολύ σωστό αυτό φίλε Βασίλη αλλά τα χειρόγραφα δεν γράφουν πάντα μόνο τους λαρυγγισμούς κ τα παρεστιγμένα. Αυτά, όπως ειπες, είναι καλό να τα εκτελούμε με βάση τα ακούσματά μας. Τα δοξαστικά για παραδειγμα δεν ειναι τα κλασικά του αναστασιματαρίου. Πολλά είναι τελείως διαφορετικά. Δεν ειναι, δηλαδή, μόνο οτι γράφουν τις αναλύσεις. Είναι άλλες θέσεις. άρα έχει νόημα να πεις του εωθινό ή τα λειτουργικά του στανίτσα. Τώρα για τη δοξολογία του Βιολάκη ή για τις αργές καταβασίες κ γω θα προτιμούσα απ το κλασικό.


Απόστολε, χαίρομαι γιατί κ οι δύο έχουμε κοινό δάσκαλο!!!!!!!!!!
Δεν έχεις βαρεθεί κάθε Κυριακή όμως τα ίδια? Κ μενα μου αρέσουν πολύ αλλα δε μπορώ να λέω τα ίδια συνέχεια...βάλε και τίποτα άλλο έτσι για αλλαγή... Βάλε κανενα Ιάκωβο και μην πεις αργή δοξολογία!
 
Απόστολε, χαίρομαι γιατί κ οι δύο έχουμε κοινό δάσκαλο!!!!!!!!!!
Δεν έχεις βαρεθεί κάθε Κυριακή όμως τα ίδια? Κ μενα μου αρέσουν πολύ αλλα δε μπορώ να λέω τα ίδια συνέχεια...βάλε και τίποτα άλλο έτσι για αλλαγή... Βάλε κανενα Ιάκωβο και μην πεις αργή δοξολογία!

XAXAXA! Καλά λες, Κώστα. Κοίταξε, βάζω και Πρίγγο (Ηχ. β', Ηχ. πλ. α' τα "ατζέμ κιουρδί", Ηχ. βαρύς, κλπ.), καθώς και "Τα Πατριαρχικά" του Μάρκου Βασιλείου (από την ερμηνεία του Στανίτσα, όμως). Λέω και άλλες Δοξολογίες σαν του Χατζηαθανασίου (Ηχ. βαρύς είναι πολύ ωραία!) και πολλές φορές λέω και Χερουβικά/Κοινονικά κατ' ευθείαν μέσα από τον Πρωγάκη. Οπότε, ποικιλία έχουμε. Επίσης, εάν έχει κανένας βοηθός καμιά προτίμηση, τα λέμε κι' αυτά. Μια φορά ήλθε ένας συνάδελφος να με επισκευτή από μακριά (μου έκανε και έκπληξη!) και βγάζει κάτι χειρόγραφα δικά του από την Πόλη που είχε όταν έψαιλνε εκεί στα νειάτα του, και μου λέει, "Να τα πούμε;" "Να τα πούμε!" του λέω. Και έτσι τα ψάλλαμε μαζί.

Απόστολος
 
Όρθρος-Καταβασίες-Αίνοι από Αθ. Καραμάνη
Ζ Εωθινόν Βασ. Νικολαϊδη
Δοξολογία πλ. β΄ Χαρ. Καρακατσάνη
Τρισάγιον το σύνηθες
Χερουβικόν πλ. β΄ Θρ. Στανίτσα
Λειτουργικά-Άξιον εστί Θρ. Στανίτσα
Κοινωνικόν πλ. β΄ Γρηγορίου μοναχού
 
Όρθρος από Ιωάννη
Δοξολογία σύντομη Μανουήλ (Νενανώ)
Δύναμις Γ. Κρητός
Χερουβικό Χουρμουζίου Πλ. Β' (Ταμείον, 1824)
Λειτουργικά Πατριαρχικά χύμα (από Σουρλατζή)
Άξιον Εστίν Σαρανταεκκλησιώτου Πλ. Β' (από Σουρλατζή)
Κοινωνικό Πλ. Β' Δανιήλ (Ταμείον, 1824)
Μετά το διευχών, επίκαιρος καλοφωνικός "Θεόν ανθρώποις ιδείν αδύνατον" Μπερεκέτη Πλ. Β' (Ταμείον, 1824)
 
Τίνος Γρηγορίου είναι αυτό;

Στο Ψαλτήριον της Σιμωνόπετρας το "Αινείτε" είναι μελοποιημένο στιχηραρικά και πολύ σύντομα σε όλους τους ήχους. Το ξέρω ότι τα εν λόγω βιβλία δεν εγκρίνονται από πολλούς για χρήση στη λατρεία, όμως όταν κάνει ο ιερέας κήρυγμα και δεν έχεις πολύ χρόνο για να πεις κοινωνικό παρά μόνο μέχρι να μπει στο ιερό και να ξαναβγεί με το δισκοπότηρο στο χέρι (αλλιώς σε κόβει στη μέση, ποιά μέση, τι λέω, ούτε την αρχή δεν προλαβαίνεις να κάνεις!!!) τότε καταφεύγεις σε λύσεις ανάγκης. Ξεχάστε και τον Δανιήλ, ξεχάστε και τον Βαλάσιο, ξεχάστε και τον Πέτρο, ξεχάστε και τον Κουκουζέλη... (όχι τον φίλτατο μοναχό του φόρουμ, αλλά αυτόν του 1200τόσο :D).
 
Last edited:
Μου ήρθε χτες ένα μήνυμα (στο κινητό) από την Πόλη... Το παραθέτω όπως μου ήρθε:

"Χαιρετίσματα από την Πόλη. Πήγα Φανάρι. Λειτουργικά Ματζόρε.Τι σχέση έχει με τον ήχο της εβδομάδος; Τα αντίφωνα χωρίς στίχους. Όταν ο αριστερός έλεγε "Ταις αγγελικαίς" ο Αστέρης ισοκράτημα στον Νη. Άσε κουφάθηκα."

Αυτά.

Δεν αναφέρω τον αποστολέα, γιατί δεν ξέρω αν θέλει ο ίδιος ν' αναφερθεί το όνομά του. Πιστεύω να ηχογράφησε τίποτα ν' ακούσουμε κι εμείς αυτά που λέει.
 
τωρα το καταλαβες?
Τώρα κατάλαβα τι;

Εγώ έχω ακούσει και δει από το Πατριαρχείο ακολουθίες με αντίφωνα με στίχους, με λειτουργικά "χύμα" αλλά και στον ήχο της εβδομάδος. Δεν ξέρω τι μπορεί να συνέβη την περασμένη Κυριακή και ήταν έτσι τα πράγματα...

Γενικά πάντως ο Π.Ναός δεν μας έχει συνηθίσει σε "παρεκτροπές" (μουσικές ή τυπικές) για να το κάνουμε θέμα. Και γι αυτό το ανέφερα. Επειδή δεν είναι κάτι το συνηθισμένο.
 
Ορθρος από Ιωάννη
Καταβασίες Πέτρου
Εωθινό Σύρκα
Δοξολογία Βιολάκη ΑΡΓΗ
Χερουβικό Γρηγορίου
Λειτουργικά Καραμάνη
Κοινωνικό Δανιήλ
:wink:
 
Back
Top