Εκλογή Έργων, Ιωάννου Κουκουζέλη του Μαϊστορος

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Με αφορμή το θέμα που άνοιξα πρόσφατα με τους καλλιγράφους της βυζαντινής μουσικής και το τρόπο που χρησιμοποιούν έκρινα πως θα ήταν καλό να γίνει και μια παρουσίαση σύντομη και απλή σε ένα από τα πιο χρήσιμα βιβλία ψαλτικής που έχουν κυκλοφορήσει ποτέ υπέροχα καλλιγραφημένο. Η Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία, στο πλαίσιο ενός ερευνητικού προγράμματος που χρηματοδοτήθηκε από το κοινωφελές ίδρυμα Α. Σ. Ωνάση, εξέδωσε πριν από 16 χρόνια περίπου, το 1995, μια "Εκλογή Έργων" του περίφημου βυζαντινού μαϊστορος Ιωάννου του Κουκουζέλη.

EklogiErgonKoykoyzeloys.png


Το βιβλίο αυτό είναι μοναδικό, διαχρονικό, ανεκτίμητης αξίας. Δίνεται η ευκαιρία τόσο στους αρχαρίους όσο και στους προχωρημένους να βελτιώσουν τις γνώσεις τους στην ψαλτική καθώς μπορούν να ακούν τους ύμνους από το σχετικό CD ( http://www.amazon.com/Ioannis-koukouzelis-Byzantine-Mathimata-Sticheron/dp/B000050M09 ) και ταυτόχρονα να βλέπουν το μουσικό κείμενο αναλυτικά γραμμένο, το οποίο έχει επιμεληθεί ο καλλιγράφος διδάκτωρ της Θεολογικής Σχολής Του Πανεπιστημίου Αθηνών και επίκουρος καθηγητής Ιστορικής Μουσικολογίας κ. Μιχάλης Στρουμπάκης.

Δείγμα της γραφής του κ. Στρουμπάκη μπορεί να δει όποιος θέλει στο οπτικοακουστικό αρχείο, με το κοινωνικό της Κυριακής σε ήχο πλάγιο του πρώτου που μόλις ανέβηκε στο διαδίκτυο.


Σύνδεσμος από τη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος 'Λίλιαν Βουδούρη' εδώ: http://hip.mmb.org.gr/ipac20/ipac.jsp?session=W3142JH110718.589358&profile=am--4&source=~!library&view=items&uri=full=3100019~!34272~!49&ri=1&aspect=subtab23&menu=search&ipp=20&spp=20&staffonly=&term=Hymns,+Greek.&index=.SW&uindex=&aspect=subtab23&menu=search&ri=1

Σίγουρα δεν είναι καλό να μένουμε στους τύπους, στα εξωτερικά δηλαδή, ωστόσο και να μην τηρούμε τα τυπικά πάλι είναι λάθος. Τα ράσα δεν κάνουν τον παπά, αλλά και ο παπάς δε μπορεί, εκτός από εξαιρέσεων, (π.χ.σαλοί δια Χριστόν) να φορά σορτς και να περιφέρεται στην παραλία όσο άγιος κι αν είναι.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στην ψαλτική νομίζω. Δεν είναι σωστό να μένουμε στην εμφάνιση του βυζαντινού μας κειμένου, αλλά και αυτό που πλέον γίνεται παντού με τις ασπρόμαυρες φωτοτυπίες είναι το άλλο άκρο. Χρειάζεται και εδώ προσπάθεια και αγώνας πιστεύω, όπως παντού άλλωστε.

Στο συνημμένο το ίδιο κείμενο δίχρωμο χειρόγραφο σε δερμάτινο βιβλίο, και δίπλα μια ασπρόμαυρη φωτοτυπία με το ίδιο μουσικό κείμενο.....
 

Attachments

  • DermatinoDixromoXeirografoVivlio.png
    DermatinoDixromoXeirografoVivlio.png
    1.3 MB · Views: 287
  • AspromauriFototipia.jpg
    AspromauriFototipia.jpg
    326.4 KB · Views: 303
Last edited by a moderator:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Σίγουρα δεν είναι καλό να μένουμε στους τύπους, στα εξωτερικά δηλαδή, ωστόσο και να μην τηρούμε τα τυπικά πάλι είναι λάθος. Τα ράσα δεν κάνουν τον παπά, αλλά και ο παπάς δε μπορεί, εκτός από εξαιρέσεων, (π.χ.σαλοί δια Χριστόν) να φορά σορτς και να περιφέρεται στην παραλία όσο άγιος κι αν είναι.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στην ψαλτική νομίζω. Δεν είναι σωστό να μένουμε στην εμφάνιση του βυζαντινού μας κειμένου, αλλά και αυτό που πλέον γίνεται παντού με τις ασπρόμαυρες φωτοτυπίες είναι το άλλο άκρο. Χρειάζεται και εδώ προσπάθεια και αγώνας πιστεύω, όπως παντού άλλωστε.

Στο συνημμένο το ίδιο κείμενο δίχρωμο χειρόγραφο σε δερμάτινο βιβλίο, και δίπλα μια ασπρόμαυρη φωτοτυπία με το ίδιο μουσικό κείμενο.....

Δηλαδὴ κακῶς ἔκαναν οἱ Βυζαντινοὶ καὶ υἱοθέτησαν τὸν κώδικα καὶ τὴν περγαμηνὴ ἀντὶ τοῦ τότε «παραδοσιακοῦ» εἰλητοῦ καὶ παπύρου. Ἔβαλαν σόρτς στίς ἐκδόσεις τους :eek::confused:

Ἡ προγονολατρεία εἶναι χαρακτηριστικὸ τοῦ σιντοϊσμοῦ καὶ ὄχι τῆς ὀρθοδοξίας. :cool:

Banzai(万歳)λοιπὸν ποὺ λένε καὶ οἱ Ἰάπωνες :rolleyes:.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
... Δεν είναι σωστό να μένουμε στην εμφάνιση του βυζαντινού μας κειμένου, αλλά και αυτό που πλέον γίνεται παντού με τις ασπρόμαυρες φωτοτυπίες είναι το άλλο άκρο. Χρειάζεται και εδώ προσπάθεια και αγώνας πιστεύω, όπως παντού άλλωστε.......

Νομίζω ότι η καλύτερη λύση είναι να στραφούμε πια στις ταμπλέτες και τα e-readers. Θα σώσουμε έτσι και μερικά δένδρα.:)
 

tb---

τσοπάνης
Θεωρώ ότι οι εκάστοτε συνθέτες, μεταγγραφείς, αντιγραφείς, εκδότες χρησιμοποιούν την τεχνολογία αιχμής της εποχής τους, και βάση των οικονομικών τους δυνατοτήτων.

Λέτε να μην χάρηκαν που εκτύπωσαν τα βιβλία εκείνα με τα αρχαία μαθήματα?

Έχουν αναφερθεί αρκετοί ψάλτες εδώ, ότι πριν από 30 - 40 χρόνια δεν είχαν πρόσβαση σε όλα αυτα τα βιβλία, κτλ, και έψελναν από όποιο βιβλίο είχαν πρόσβαση.
Τα ηλεκτρονικά μέσα λείνουν ολα αυτα τα θέματα, και γλιτώνουν και κανα δένδρο.

Πάντως η αρχαιολογία ή η αναπαράσταση αρχαίων δεν είναι άσχημη ιδέα. Γίνεται σε πολλές επιστήμες. Όρεξη να υπάρχει, χρόνος και κανα ευρώ χρηματοδότησης ~
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Πάντως η αρχαιολογία ή η αναπαράσταση αρχαίων δεν είναι άσχημη ιδέα. Γίνεται σε πολλές επιστήμες. Όρεξη να υπάρχει, χρόνος και κανα ευρώ χρηματοδότησης ~

Πάντως εμένα, το να βλέπω πάνω σε κώδικα 2-3 αιώνων, βαλμένα με Photoshop, σύγχρονα (και μάλιστα με τη λογική αμφισβητούμενης σχολής) κείμενα, με υφεσοδιέσεις και χωρισμό μέτρων, κάτι μου κάνει...:cool:

Γενικά δεν μου πολυαρέσει η ιδέα αυτής της virtual παλαιότητας (μια χαρά είναι το κείμενο από την έκδοσή του), το συγκεκριμένο όμως είναι (μιας και αναφέρθηκαν αλλες επιστήμες) σαν να φτιάχνεις αγαλματάκι μινιατούρα Κούρου, με κοντολουρεμένο μαλάκι ή σώμα Σβαρτζενέγκερ ή μεγάλο.... Άστο καλύτερα..!:wink:

Χς
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
...Σίγουρα δεν είναι καλό να μένουμε στους τύπους, στα εξωτερικά δηλαδή, ωστόσο και να μην τηρούμε τα τυπικά πάλι είναι λάθος. Τα ράσα δεν κάνουν τον παπά, αλλά και ο παπάς δε μπορεί, εκτός από εξαιρέσεων, (π.χ.σαλοί δια Χριστόν) να φορά σορτς και να περιφέρεται στην παραλία όσο άγιος κι αν είναι.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στην ψαλτική νομίζω. Δεν είναι σωστό να μένουμε στην εμφάνιση του βυζαντινού μας κειμένου, αλλά και αυτό που πλέον γίνεται παντού με τις ασπρόμαυρες φωτοτυπίες είναι το άλλο άκρο. Χρειάζεται και εδώ προσπάθεια και αγώνας πιστεύω, όπως παντού άλλωστε.

Στο συνημμένο το ίδιο κείμενο δίχρωμο χειρόγραφο σε δερμάτινο βιβλίο, και δίπλα μια ασπρόμαυρη φωτοτυπία με το ίδιο μουσικό κείμενο.....

Δλδ ο Καραμάνης που διευθύνει απέξω ολάκερη συναυλία με "βαρβάτα" μαθήματα, είναι "γυμνός" ή σαλός δια ΒΜ; :D
 
Last edited:

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Σχετικά με το θέμα μας, εάν γνωρίζει κανείς αν είναι ή όχι εξαντλημένο αυτό το βιβλίο ας το αναφέρει.
Αλλιώς ας δώσω κάποιες πληροφορίες ακόμα. Υπεύθυνος για την έκδοση του βιβλίου ήταν ο κ. Ι. Παπαχρόνης και οι εκδόσεις Επέκταση. Περισσότερα για τον κ. Παπαχρόνη στη σελίδα της χορωδίας του εδώ: http://www.ioasaf.gr/ Υποθέτω πως αν υπάρξει κάποια δυσκολία εύρεσης αυτού του βιβλίου ένα email στην υπέροχη ιστοσελίδα της Σερραϊκής Βυζαντινής Χορωδίας θα δώσει λύσεις.

Όσον αφορά τώρα στα μηνύματα εντάξει δεν αναφέρθηκα σε αυτά που λέτε. Συγνώμη για την παρανόηση. Πιθανό να οφείλεται στον πτωχό μου τρόπο έκφρασης. Θα μπορούσα να γράψω κάποια πράγματα, ωστόσο ας μη φεύγουμε από το θέμα. Πάντως έτσι στα γρήγορα να πω ότι σέβομαι και ψάλλω μέλη του κ Καραμάνη όπως τα λειτουργικά του πλαγίου δευτέρου, που έχω αναρτήσει και εδώ δίχρωμα πριν αρκετό καιρό, χαίρομαι πολύ που μέσα από το ψαλτολόγιον βασικά αλλά και γενικότερα την τεχνολογία έχουμε πλέον όλοι μας πλούσιο υλικό και απ όσο ξέρω δεν είμαι αρχαιολάτρης.
Άλλα πράγματα έγραψα... αλλά δε πειράζει. Κάποια άλλη στιγμή στο ανάλογο θέμα μπορούμε να τα συζητήσουμε.
 
Top