Αυτές τις Δοξολογίες προτιμώ όταν ψάλλω σύντομες Δοξολογίες,
σε σχέση με τις Δοξολογίες του Μανουήλ οι οποίες είναι μάλλον επεξεργασία των Δοξολογιών του Πέτρου Λαμπαδαρίου.
επεξεργασία;;;
ο κλέψας του κλέψαντος.........
Αυτές τις Δοξολογίες προτιμώ όταν ψάλλω σύντομες Δοξολογίες,
σε σχέση με τις Δοξολογίες του Μανουήλ οι οποίες είναι μάλλον επεξεργασία των Δοξολογιών του Πέτρου Λαμπαδαρίου.
επεξεργασία;;;
ο κλέψας του κλέψαντος.........
Εγώ Νίκο δε θα σου βάλω thanks.
Δε μπορούμε να λέμε για κλεψιά για τους μεγάλους διδασκάλους.
Το έχουμε ξαναπεί. Δεν υπάρχει παρθενογέννηση στην ψαλτική τέχνη.
Καλώς έκαναν οι μεγάλοι δάσκαλοι και στηρίχθηκαν στο έργο των προηγούμενων μεγάλων διδασκάλων.
Και κάτι ακόμα. Όσο διαβάζουμε τα αυθεντικά κείμενα του Πέτρου [τον οποίο έλεγαν οι Τούρκοι κλέφτη!!!- για άλλο λόγο] τόσο καταλαβαίνουμε και την τεράστια- μοναδική θα έλεγα- προσφορά του Πέτρου Λαμπαδαρίου στην Ψαλτική Τέχνη.
Παρεμπιπτώντως, δεν ξέρω κατά πόσο μπορούμε να λέμε «ο κλέψας του κλέψαντος» όταν αναφερόμαστε σε καταγραφή της προφορικής παράδοσης, όπως κατά κύριο λόγο έκανε ο Πέτρος.
Παρεμπιπτώντως, δεν ξέρω κατά πόσο μπορούμε να λέμε «ο κλέψας του κλέψαντος» όταν αναφερόμαστε σε καταγραφή της προφορικής παράδοσης, όπως κατά κύριο λόγο έκανε ο Πέτρος.
Αγαπητοί φίλοι, χαίρετε.
Μια και πριν έγινε λόγος πολύς περί κλεψιάς, επεξεργασίας ή καλλωπισμού, όπως θέλετε πείτε το, (χωρίς κανένα προσωπικό υπονοούμενο στον κ. Νίκο L.) έχει ωστόσο μεγάλη σημασία ο τρόπος με τον οποίο γίνεται αυτό, και ο σκοπός που εξυπηρετεί.
, αλλά για τις διασκευές γενικά.έχει ωστόσο μεγάλη σημασία ο τρόπος με τον οποίο γίνεται αυτό, και ο σκοπός που εξυπηρετεί
Αγαπητέ κ. Νίκο,
Ζητώ συγγνώμη αν σας λύπησα και σας εύχομαι υγεία και δύναμη για τις μέρες που έρχονται.
http://www.analogion.com/forum/showpost.php?p=64621&postcount=1Αν θέλετε μάλιστα μπορείτε να το δημοσιεύσετε, και να μας το προσφέρετε εν όψει και των Κυριακών της Μ. Τεσσαρακοστής που έχουμε Μ. Βασίλειο στη λειτουργία, να το λέμε ως ελάχιστο μνημόσυνο στο πρόσωπό του, που δεν υπάρχει καλύτερο μνημόσυνο για κάποιον, το να ψάλλεις κάτι δικό του στο Μυστήριο των Μυστηρίων.
Τσερκέζης Χαράλαμπος;64934 said:Θα αναφέρω επίσης ένα παρομοίου πνεύματος παράδειγμα από τον χώρο της εικονογραφίας με τον οποίο και ασχολούμαι, παραλλήλως με την Ψαλτική.
Ο Άγ. Νικόδημος ο Αγιορείτης "τα είχε βάλει" τον 18ο αι. με την σκηνή του λουτρού του Χριστού στην εικόνα της Γέννησης (στο κάτω μέρος), λέγοντας ότι δεν πρέπει να ιστορείται, γιατί προέρχεται από τα απόκρυφα ευαγγέλια και όχι από τα κανονικά, και ότι με το λουτρό βλασφημείται η άκρα καθαρότης του Ιησού. Συμβούλεψε λοιπόν να σβηστεί αυτή από όλες τις τοιχογραφίες του Αγ. Όρους και να επιζωγραφιστεί με δέντρα, όπως και έγινε, γιατί το κύρος του Αγίου ήταν μεγάλο, λόγω των αγώνων του και των πνευματικών συγγραφών του.
Όμως αυτή η σκηνή ζωγραφιζόταν σε όλες τις εικόνες και τις τοιχογραφίες της Γέννησης ήδη από τον 11ο αιώνα, (ίσως και νωρίτερα)! Που σημαίνει ότι η Εκκλησία την αποδεχόταν όλους αυτούς τους αιώνες.
Και πολύ σωστά, διότι αυτή η σκηνή είναι η τρανότερη ομολογία μέσω των εικόνων του ότι ο Θεός Ιησούς Χριστός γεννήθηκε ως τέλειος άνθρωπος, φυσικώ τω τρόπω, με ομφάλιο λώρο, με ακαθαρσίες κτλ, όπως ψάλλουμε στο κάθισμα της Υπαπαντής:
Νηπιάζει δι εμέ ο παλαιός των ημερών, καθαρσίων κοινωνεί ο καθαρώτατος Θεός...
Αν δεν το δεχτούμε αυτό, πέφτουμε σε αίρεση (μονοφυσίτες)...
Έτσι λοιπόν έπρεπε μετά την γέννα το νεογέννητο να πλυθεί, να καθαριστεί, ήταν μάλιστα υποχρεωτικό σύμφωνα άλλωστε και με το Μωσαϊκό νόμο. Έτσι αποδεικνύεται ότι ιστορικά τουλάχιστον έλαβε χώρα το πλύσιμο του Χριστού...
Ευτυχώς λοιπόν που όλοι οι ανά τους αιώνες αγιογράφοι αντέγραφαν και "έκλεβαν" πιστά ο ένας τον άλλον, χωρίς να διακατέχονται από κομπλεξισμούς τύπου copyright και "πνευματικών δικαιωμάτων", και έτσι διασώθηκε αυτή η μεγάλη δογματική και ιστορική αλήθεια στην εικονογραφία (και στην υμνογραφία όπως είδατε) μέχρι τις μέρες μας..
Απλώς εγώ να υπενθυμίσω εδώ πως ο Χριστός ήταν καθ᾽ όλα, πλην αμαρτίας, πλήρης άνθρωπος, αλλά και ο τοκετός της Παναγίας ήταν αλόχευτος, (όπως γνωρίζουμε και σαν ψάλτες) με ό,τι συνεπάγεται αυτό (και αυτό μας το διδάσκει και η Πενθέκτη Οικουμενική Σύνοδος στον 79ο Κανόνα της).Τσερκέζης Χαράλαμπος;64934 said:...φυσικώ τω τρόπω, με ομφάλιο λώρο, με ακαθαρσίες κτλ,...
Νὰ προσθέσω κι ἐγώ ὅτι παραεῖναι ἁπλουστευτικὴ ἡ ἑρμηνεία τῆς σχέσης ἀποκρύφων καὶ εἰκονογραφίας, καθὼς καὶ τῆς σημασίας τῶν πρώτων μέσα στὴν ἐκκλησία.
Θὰ μὲ ἐνδιέφερε πάντως κάποιο συγκεκριμένο παράδειγμα σβησίματος τῆς τοιχογραφίας ...
Νηπιάζει δι' ἐμέ, ὁ Παλαιὸς τῶν ἡμερῶν, καθαρσίων κοινωνεῖ, ὁ καθαρώτατος Θεός, ἵνα τὴν σάρκα πιστώσῃ μου, τὴν ἐκ Παρθένου. Καὶ ταῦτα Συμεὼν μυσταγωγούμενος, ἐπέγνω τὸν αὐτόν, Θεὸν φανέντα σαρκί, καὶ ὡς ζωὴν ἠσπάζετο, καὶ χαίρων, πρεσβυτικῶς ἀνεκραύγαζεν· Ἀπόλυσόν με· σὲ γὰρ κατεῖδον, τὴν ζωὴν τῶν ἁπάντων.
Οι υπογραμμίσεις δικές μου. Αν εννόησα κάτι λάθος σε σχέση με όσα έγραψα πριν, ας με διορθώσουν όσοι γνωρίζουν.
Δεν απαξιώνω σε καμμιά περίπτωση τον Αγ. Νικόδημο.
Αλλά επειδή ως αγιογράφος πρότυπα αντιγράφω και δεν τα βγάζω από τη φαντασία μου, διαπιστώνω ότι ανά τους αιώνες σε άπειρες εικόνες και τοιχογραφίες στην Ανάληψη και την Πεντηκοστή εικονίζεται και ο Απ. Παύλος ενώ δεν ήταν παρών!
Με αυτό διαφωνεί ο Άγιος, λέγοντας όμως ότι πρέπει να τις ζωγραφίζουμε όπως περιγράφονται στα Ευαγγέλια, ιστορικές εικόνες και στιγμές μόνο: "οι ζωγράφοι πρέπει να προσέχουν καλά και να ηξεύρουν πρώτον τι λέγει το Ευαγγέλιον και η Γραφή και ούτω να ζωγραφίζουν κατά το Ευαγγέλιον και την Γραφήν εις τας εικόνας των..."
Η εικονογραφική παράδοση όμως πάει ένα βήμα παραπέρα και τον εικονίζει. Και αυτό εμένα μου λέει ότι η Ορθοδοξία δεν ζωγραφίζει μόνο ιστορικές εικόνες, αλλά δογματικά σύνολα, καθολικές (γενικές) ιδέες, γεγονότα όχι μιας στιγμής, αλλά στο βάθος του χρόνου και στο πλάτος του χώρου. Βάσει αυτής της λογικής ενσωματώνεται ο Παύλος στην Πεντηκοστή, πλάι στον Πέτρο, ως πρωτοκορυφαίος, κρατώντας Ευαγγέλιο, αφού υπερ πάντας τους Αποστόλους εκοπίασε (για να μην αναφέρω άλλα παραδείγματα) και ας μην ήταν παρών.
Είναι τόσο δυνατός ο συμβολισμός που δεν μπορώ να τον παραβλέψω και να ακολουθήσω τις συμβουλές του Αγ. Νικοδήμου (αθετώντας μια παράδοση αιώνων πριν από αυτόν), ο οποίος ενδεχομένως να μην είχε διακρίνει αυτή τη διάσταση. Κανείς Άγιος δεν έχει το αλάθητο.
Αν κάνω λάθος συγχωρέστε με και, το ξαναλέω, διορθώστε με.
Η προσφορά του Αγ. Νικοδήμου άλλωστε είναι τόσο μεγάλη και αδιαμφισβήτητη που δε νομίζω ότι κινδυνεύει, τουλάχιστον όχι από εμένα.
Και σημειώστε ότι η σκηνή του λουτρού στη Γέννηση υπαινίσσεται το Βάπτισμα, μια και η λεκάνη συνήθως έχει σχήμα κολυμβήρας...
Οπωσδήποτε δεν μιλάμε για θεόπνευστα κείμενα, αλλά για απόκρυφα-ψευδεπίγραφα.
Σε πολλά εικονογραφικά θέματα ωστόσο εικονίζονται λεπτομέρειες που αναφέρονται στα απόκρυφα ευαγγέλια και παρ' όλα αυτά επικράτησαν. Ακόμη και στην υμνογραφία έχουμε παραδείγματα.
Οι εορτές π.χ. του Γενεσίου και των Εισοδίων της Θεοτόκου σε αυτά στηρίζονται.
Οι φωτογραφίες είναι από το βιβλίο "Θεωρία Αγιογραφίας" Ιω. Χαρ. Βράνου, εκδ. Π. Πουρναρά, Θεσ/κη 1977, σ. 234 και 239.
Ελήφθησαν πριν από τους νεώτερους καθαρισμούς και τις συντηρήσεις τοιχογραφιών στα Καθολικά αυτά, οπότε και αφαιρέθηκαν οι επιζωγραφήσεις. Η έγχρωμη εικόνα είναι μετά τον καθαρισμό.
Το λεύκωμα της Μονής Διονυσίου που διαθέτω (απ΄το οποίο προέρχεται η έγχρωμη φωτογραφία) δεν αναφέρει κάτι στα εισαγωγικά κείμενα.
Της Μεγίστης Λαύρας η συντήρηση απ΄οσο γνωρίζω δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη.
Επειδή η γνώμη του Αγ. Νικοδήμου υπολογιζόταν στην εποχή του (απόδειξη οι επιζωγραφήσεις), είναι πιστεύω λογικό να υποθέσουμε ότι θα είχαν γίνει όσο ζούσε ή μετά το θάνατό του.
Δεν έχω τη στιγμή αυτή το χρόνο να το ψάξω περισσότερο.
Τσερκέζης Χαράλαμπος;64934 said:Ο Άγ. Νικόδημος ο Αγιορείτης "τα είχε βάλει" τον 18ο αι. με την σκηνή του λουτρού
Εδώ έγινε μάχη για το "ομοούσιος" και το "ομοιούσιος"...
Ας είμαστε λοιπόν περισσότερο προσεκτικοί.