Ενημερωτικό άρθρο του προέδρου της ΟΜ.Σ.Ι.Ε. (Οι Σπουδές Μουσικής των Ψαλλόντων)

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Χαιρετώ όλους και σας προωθώ άρθρο του κ. Γεωργίου Ναούμ, προέδρου της ΟΜ.Σ.Ι.Ε. από τα πιό πρόσφατα «Ιεροψαλτικά Νέα»:

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΟΜ.Σ.Ι.Ε

Σεβαστοί Πατέρες και Αγαπητοί Συνάδελφοι και Φίλοι της Βυζαντινής Μουσικής

Αποτελεί κοινοτυπία πλέον όποια αναφορά στην κατάσταση της Βυζαντινής Μουσικής και τις συνθήκες, Μουσικές και Οικονομικές, κάτω από τις οποίες καλούνται οι Ψάλτες μας να ασκήσουν το έργο τους.

Συχνά πυκνά ακούμε η διαβάζουμε διάφορες απόψεις και σκέψεις και εσχάτως διαμάχες, για τη Μουσική μας τέχνη και επιστήμη, τα αίτια της μικρής ανταπόκρισης στο κοινό, τον ρόλο του Ψάλτη στην Ιερουργία και την επιστημονική η καλλιτεχνική κατάρτισή των, την επαγγελματική η μη σχέση των με τον Ι. Ναό, σύγκρουση μεταξύ θεολογικών, ακαδημαϊκών και Ψαλτικών θεάσεων της μουσικής στη θεία Λατρεία και άλλα πολλά που επί δεκαετίες αναμασούμε χωρίς ποτέ να προσεγγίσουμε την ουσία, που κατά τη ταπεινή μου γνώμη είναι, οι Σπουδές Μουσικής των Ψαλλόντων και η έλλειψη προϋποθέσεων για την αναβάθμιση του ρόλου του Ψάλτη από πάρεργο σε προορισμό επαγγελματικής αποκατάστασης και καλλιτεχνικής εξέλιξης του ταλαντούχου νέου μουσικού.

Σήμερα θα προσπαθήσω να προσεγγίσω αδρά το θέμα των σπουδών, ιδιαίτερα τώρα που η ΟΜΣΙΕ έχει τη χαρά και την ευθύνη να πρωτοστατεί με τις ευλογίες και εντολή του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου κκ Ιερωνύμου Β΄, στον σχεδιασμό και υλοποίηση της υποδομής για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης της Ψαλτικής τέχνης, πέραν της του πτυχίου ΒΜ, με τη δημιουργία Μουσικού Κολεγίου.

Γνωρίζουμε ότι κάθε μορφή τέχνης αφορά στον άνθρωπο, από τον οποίο δημιουργείται, εκπορεύεται και στον οποίο απευθύνεται και υπό αυτή τη αρχή είναι πάντα ζώσα και εξελισσόμενη, άλλως δεν είναι Ζώσα παρά μόνο μουσειακή έκφραση.

Πιο συγκεκριμένα οι ερμηνευτές της Μουσικής και εν προκειμένω οι Ψάλλοντες, πρέπει να θέλουν, να προσπαθούν και να μπορούν (τάλαντο), να μετουσιώνουν, το ήθος, το ύφος και την φιλοσοφία της μουσικής δημιουργίας που επενδύει τον θεολογικό λόγο, ώστε η ερμηνεία να αποκτά βιωματικό, κραδασμικό για τους ίδιους και διαδραστικό για τους εκκλησιαζόμενους χαρακτήρα.

Και δια τούτο οποιαδήποτε μορφή ερμηνείας που διακρίνεται από βαυκαλιστική διάθεση ναρκισσισμού και επίδειξης δυνατοτήτων προς τέρψη των ιδίων και υφαρπαγή του θαυμασμού των ακροατών δεν είναι σωματοποιημένη τέχνη παρά τέχνη για την τέχνη και ως εκ τούτου ασώματη.

Το αυτό συμβαίνει όταν στο βωμό της παραδοσιολαγνίας και της δήθεν κλειδο –αληθείας, εγκλοβίζεται ο ερμηνευτής και μεταμορφώνεται σε μονομανή, στείρο κατά τόνο και σήμα ανελεύθερο μεταφραστή, χωρίς ψυχή, χωρίς βίωμα του λόγου της ποίησης και της μουσικής δημιουργίας.

Στο σύνολο αυτό των αρνητικών συμπτωμάτων προστέθηκε, τις τελευταίες δεκαετίες και το θαύμα, η μετατροπή της ακαδημαϊκής μουσικολογικής γνώσης σε πρότυπο ερμηνευτικά καλλιτεχνία.

Με τα τελευταία αυτά χαρακτηριστικά που δυστυχώς εναγκαλίζουν πνιγηρά ολοένα και μεγαλύτερο ποσοστό των Ψαλλόντων, η σημαντική αυτή μουσική εξελίχθηκε για το κοινό από θεία σε μουσική σατιρικής διάθεσης.

Όλα αυτά όμως συμβαίνουν διότι δεν υπήρξε μέχρι τώρα φορέας πανεπιστημιακού επιπέδου καλλιτεχνικής κατεύθυνσης, στον οποίο να παρέχονται ουσιαστικές σπουδές με όλους τους κανόνες της υψηλής τέχνης.

Το κενό αυτό της μουσικής μας εκπαίδευσης έρχεται να καλύψει το Μουσικό Κολέγιο της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, ο σχεδιασμός, μελέτη και υλοποίηση του οποίου ανετέθη, με εντολή του προκαθήμενου της Ελλαδικής Εκκλησίας, στη ΟΜΣΙΕ σε συνεργασία με ικανά στελέχη της Αρχιεπισκοπής και από το οποίο Κολέγιο να αποδίδονται μεταπτυχιακοί (του πτυχίου η διπλώματος ΒΜ), τίτλοι σπουδών Ψάλτου.

Δηλαδή, το Μουσικό Κολέγιο θα δίδει πτυχίο ΒΜ μετά πενταετή φοίτηση. Δίπλωμα Λαμπαδαρίου μετά τριετή εκπαίδευση. Δίπλωμα Πρωτοψάλτου μετά τριετή τουλάχιστον ευδόκιμο υπηρεσία σε ΙΝ ως Λαμπαδάριος και τη συνμαρτυρία δύο Πρωτοψαλτών. Δίπλωμα Μουσικοδιδασκάλου μετά τριετή τουλάχιστον ευδόκιμο υπηρεσία Πρωτοψάλτου σε ΙΝ και τη συνμαρτυρία τριών Πρωτοψαλτών. Εννοείται ότι οι τίτλοι σπουδών Λαμπαδαρίου, Πρωτοψάλτου και Μουσικοδιδασκάλου και μόνον αυτοί, θα κατοχυρώνουν επαγγελματικό δικαίωμα.

Βρισκόμαστε λοιπόν προ της μεγάλης ευθύνης της οργάνωσης και πραγμάτωσης του μεγάλου αυτού, λυτρωτικού για την τάξη μας και για τη μουσική παρακαταθήκη της Εκκλησίας της Ελλάδος οργανισμού, για την επιτυχία του οποίου εγχειρήματος, χρειαζόμαστε τη συμπαράσταση, τη συστράτευση και την συμμετοχή όλων των Ψαλτών. Δεν περισσεύει η πνοή κανενός.

Όμως δεν φθάσαμε έως εδώ εύκολα και ανώδυνα. Χρειάστηκε συστηματική μελέτη, επίπονη προσπάθεια, πολυέξοδες εργασίες, προσεκτική οργάνωση και παρουσίαση επί δέκα και πλέον μήνες και ακολουθεί ακόμα μεγαλύτερος αγώνας.

Βεβαίως η όλη προσπάθεια και κόπος δεν θα είχε ευοδωθεί αν δεν βρίσκαμε ανταπόκριση από την ηγεσία της Εκκλησίας μας και τους Πανοσιολογιότατους, Πρωτοσύγκελο Π. Γαβριήλ και Π. Ειρηναίο Νάκο.

Ιδιαιτέρως θα ήθελα από το βήμα αυτό να ευχαριστήσω τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπό μας, που με αγάπη, και καρτερία επανειλημμένα μας δέχθηκε, με προσοχή άκουσε τις σκέψεις μας, με σοβαρότητα έσκυψε στα προβλήματα μας, δέχθηκε τις προτάσεις μας και απεφάσισε, την με ταχείς ρυθμούς οργάνωση του Κολεγίου, ενέκρινε την εισήγηση μας για την οικονομική αυτοδυναμία της ΟΜΣΙΕ και του Πανελληνίου και μας εξασφάλισε στέγη στο μεγαλόπρεπο νεοκλασικό στο Ρούφ, την οποία έγγραφο απόφαση του την διαβάζετε πάρα κάτω.

Στο επόμενο φύλο των Ιεροψαλτικών Νέων θα διαβάσετε τις διεργασίες, μελέτες, συζητήσεις για το άλλο σπουδαίο θέμα, που αφορά στο Ψαλτικό ταμείο και το μισθολόγιο των ψαλτών που θα μετατρέψουν τη θέση του Ιεροψάλτη, σε προορισμό επαγγελματικής αποκατάστασης και καλλιτεχνική εξέλιξη των ταλαντούχων νέων σε όλη την επικράτεια.

Εμπρός λοιπόν για τον μεγάλο αγώνα.

Με τιμή Γιώργος Δ. Ναούμ
 
Σπουδαία κίνηση, ευφυής πρόταση.
Γιατί όχι μια συνέχεια της Πατριαρχικής Σχολής στην
Ελλάδα από το συνδικαλιστικό φορέα που "σκέπει"
τα τοπικά σωματεία; Ναί μου αρέσει, συγχαρητήρια.:)

Χωρίς "ναι μεν, αλλά..." χειροκροτώ όρθιος την
πρόταση κ είμαι σίγουρος ότι κ μεγάλοι Δάσκαλοι θα
βοηθήσουν τη σύσταση κ τη λειτουργία του Κολεγίου.
Η Ιεραρχία έδωσε το εναρκτήριο λάκτισμα.
Οφείλουμε να ακολουθήσουμε.
Ενθουσιασμός θα πλημμυρίσει όλους μας κ μακάρι να
αρχίσει να διαδίδεται η Τέχνη-Επιστήμη της Βυζαντινής
Μουσικής σε νέους σπουδαστές-φοιτητές ώστε να στελεχωθούν
τα αναλόγια κ οι χορωδίες.
Ας αγκαλιάσουμε την ελπιδοφόρα αυτή πρόταση σε
ΠΟΛΥ δύσκολους (μαύρους λέμε, κατράμι:D) καιρούς.
Κατάθλιψη,γκρίνια κ άσχημες φάτσες τέλος.Εδώ έχουμε
την παρέμβαση του Θεού με την σύλληψη μιας σπουδαίας ιδέας.
Μπράβο.
 
Μπράβο Γιώργο, θαυμάσια ιδίεα. Επιτέλους γίνεται μια καλή αρχή. Σας εύχομαι δύναμη σ' αυτό τον θαυμάσιο αγώνα σας. Μόνο έτσι μπορεί να προσωρήσουμε μπροστά. Διαφορετικά μένουμε στάσιμοι και... άχρηστοι!

Θα σας παρακολουθώ με μεγάλο ενδιαφέρον. Μακάρι αυτό να γίνει και στην Κύπρο, ανκαι πολύ αμφιβάλλω..

Σε φιλώ
Γ. Σπανός
 
Δηλαδή, το Μουσικό Κολέγιο θα δίδει πτυχίο ΒΜ μετά πενταετή φοίτηση. Δίπλωμα Λαμπαδαρίου μετά τριετή εκπαίδευση. Δίπλωμα Πρωτοψάλτου μετά τριετή τουλάχιστον ευδόκιμο υπηρεσία σε ΙΝ ως Λαμπαδάριος και τη συνμαρτυρία δύο Πρωτοψαλτών. Δίπλωμα Μουσικοδιδασκάλου μετά τριετή τουλάχιστον ευδόκιμο υπηρεσία Πρωτοψάλτου σε ΙΝ και τη συνμαρτυρία τριών Πρωτοψαλτών. Εννοείται ότι οι τίτλοι σπουδών Λαμπαδαρίου, Πρωτοψάλτου και Μουσικοδιδασκάλου και μόνον αυτοί, θα κατοχυρώνουν επαγγελματικό δικαίωμα.
Δηλαδή και θεσμικά πλέον θα είναι κατά κανόνα άπειρος ο λαμπαδάριος... Και πώς μπορεί ένας άπειρος να είναι επιφορτισμένος να ψάλλει το τροπάριο της Κασσιανής, το δεύτερο από τα δύο αργά ιδιόμελα του Ιακώβου που προβλέπονται σε κάθε κατανυκτικό Εσπερινό, Ανοιξαντάρια, Κοινωνικά κάθε Κυριακή, τα οποία έχουν ενίοτε θέσεις δύσκολες κλπ; Δείτε στο Πατριαρχείο, που ακόμη και τα «Κύριε ελέησον» μοιράζονται εναλλάξ στους δύο χορούς. Ως τώρα θεωρούσαμε έκτρωμα τον κανονισμό. να τέτοιο μέτρο πώς θα έπρεπε να το χαρακτηρίσουμε;

ΥΓ1: Ο πρώτος τιμής ένεκεν Άρχων Πρωτοψάλτης της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κων/πόλεως, δηλαδή το πρώτο ανεπίσημο ψαλτικό οφφίκιο, ετύγχανε να είναι λαμπαδάριος.

ΥΓ2: Η ερώτηση εννοείται πως δεν απευθύνεται στον Δημήτρη!!!
 
Και πώς μπορεί ένας άπειρος να είναι επιφορτισμένος να ψάλλει το τροπάριο της Κασσιανής, το δεύτερο από τα δύο αργά ιδιόμελα του Ιακώβου που προβλέπονται σε κάθε κατανυκτικό Εσπερινό, Ανοιξαντάρια, Κοινωνικά κάθε Κυριακή, τα οποία έχουν ενίοτε θέσεις δύσκολες κλπ;

Αμ, οι αργές δοξολογίες; Εάν εξαιρέσουμε την δοξολογία του Ιακώβου σε β΄ ήχο, στις υπόλοιπες τα πιο δύσκολα κομμάτια πέφτουν στον αριστερό.
 
Last edited by a moderator:
εύλογη η απορία του Γιάννη, τον οποίο ακολούθησε κ ο Κώστας. γι'αυτό και τα thanks. διατηρώ τις επιφυλάξεις μου για το συγκεκριμένο εγχείρημα... θα δούμε.....
 
Δηλαδή και θεσμικά πλέον θα είναι κατά κανόνα άπειρος ο λαμπαδάριος... Και πώς μπορεί ένας άπειρος να είναι επιφορτισμένος να ψάλλει το τροπάριο της Κασσιανής, το δεύτερο από τα δύο αργά ιδιόμελα του Ιακώβου που προβλέπονται σε κάθε κατανυκτικό Εσπερινό, Ανοιξαντάρια, Κοινωνικά κάθε Κυριακή, τα οποία έχουν ενίοτε θέσεις δύσκολες κλπ; Δείτε στο Πατριαρχείο, που ακόμη και τα «Κύριε ελέησον» μοιράζονται εναλλάξ στους δύο χορούς. Ως τώρα θεωρούσαμε έκτρωμα τον κανονισμό. να τέτοιο μέτρο πώς θα έπρεπε να το χαρακτηρίσουμε;

ΥΓ1: Ο πρώτος τιμής ένεκεν Άρχων Πρωτοψάλτης της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κων/πόλεως, δηλαδή το πρώτο ανεπίσημο ψαλτικό οφφίκιο, ετύγχανε να είναι λαμπαδάριος.

ΥΓ2: Η ερώτηση εννοείται πως δεν απευθύνεται στον Δημήτρη!!!

Πολὺ σωστὴ παρατήρηση.

Μὴν ἀνησυχεῖς ὄμως ἡ οἰκονομικὴ συγκυρία καὶ ἡ ΛΕΙΨΑΝΔΡΙΑ θὰ τὰ «διορθώσει» ὅλα.
 
φαντάσου το εξής: κάποιος ναός προκηρύσσει θέση Πρωτοψάλτου. Όμως δεν ενδιαφέρεται κανείς από αυτούς που πιστοποιήθηκαν ως Πρωτοψάλτες, είτε γιατί ψάλλουν ήδη σε κάποιο ναό, είτε γιατί δεν υπάρχουν άλλοι πιστοποιημένοι....
Τότε τί γίνεται;; θα προσλάβουν πιστοποιημένο Λαμπαδάριο ως εκτελούντα χρέη Πρωτοψάλτου;;;;;;
 
Αγαπητοί Συνάδελφοι και Φίλοι της Μουσικής μας παράδοσης.
Το ενδιαφέρον και η συμμετοχή σας στην αναγγελία για τις Σπουδές των Ψαλλόντων, που αφορά το σύνολο των Ψαλλόντων, με τις απορίες και τις παρατηρήσεις σας, αποτελεί για μας ιδιαίτερη πηγή δύναμης και αίσθημα ασφάλειας ότι δεν είμαστε μόνοι, κάτι που έχουμε ανάγκη στο δυσκολότατο έργο που έχουμε μπροστά μας.
Θα παρακολουθώ όλες τις παρατηρήσεις σας, τόσο τις απλοϊκές, όσο και τις εύστοχες και δημιουργικές, για την άντληση ιδεών.
Άς αποφύγουμε όμως όσο μπορούμε τη μίζερη και κακόβουλη σκέψη, γιατί αναστέλλει τον ενθουσιασμό και δοκιμάζει τις αντοχές όλων όσων προσφέρουν ενέργεια, παλμό, χρήμα και πολυτιμότατο χρόνο για την οργάνωση και αναβάθμιση της Τάξης μας.
Πρέπει να γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχουν αστείες ερωτήσεις παρά μόνον αστείες απαντήσεις.
Με γνώμονα αυτή τη σκέψη, παρακαλώ να συμμετέχετε με τις παρατηρήσεις σας, γιατί κάποιες από αυτές πιθανό να είναι χρησιμότατες, έτσι ώστε τον Σεπτέμβρη στην Συνέλευσή μας να παρουσιάσουμε το πλήρες πρόγραμμα Σπουδών.
Μη ξεχνάτε ότι το εγχείρημα αυτό αποτελεί κατά τη γνώμη μου, όραμα, πρωτόγνωρο στην νεότερη Ελλάδα. Και η υλοποίηση κάθε οραματικής ιδέας σε κάθε τομέα της ανθρώπινης δράσης, προκαλεί ανατροπές και ανοίγει προοπτική ανάπτυξης και επιτυχίας και βεβαίως η υλοποίηση του συγκεκριμένου οράματος, δεν είναι μια υπόθεση ενός η δύο ετών, αλλά συνεχής διαχρονική και αενάως αναδιατασσόμενη, διορθούμενη, συμπληρούμενη κλπ προσπάθεια, όπως συμβαίνει σε κάθε ζωντανό και παραγωγικό οργανισμό.
Διάφορες απορίες και ερωτήσεις σας θα ομαδοποιούνται και με παρέμβασή μου κατά περιόδους θα δίνω απαντήσεις.
Περιμένοντας τις σκέψεις και προτάσεις σας
Με εκτίμηση
Γ. Ναούμ
 
Ακόμη ένα χαρτί στην φαρέτρα του 'μάζευε παιδί μου χαρτιά, μπορεί να γίνει ΔΥ κάποια μέρα'
Τι να το κάνουμε το κολλέγιο? απλά για να λέμε ότι βγάλαμε κάτι και εμείς? ή για να δίνει απαλλαγές για να μην πηγαίνουμε στρατό? και τί άλλο θα δίνει στον μαθητή εκτός από μουσικές γνώσεις? Θα είναι η φοίτηση στο κολέγιο καθημερινή? θα υπάρχουν παραρτήματα σε κάθε μητρόπολη?
Ότι ο Αχιεπίσκοπος παραδέχθηκε ότι χρήματα η εκκλησία έχει μέχρι τον Οκτώβριο το λάβατε υπόψιν? Όσοι θα διδάσκουν εκεί με ποιά κριτήρια θα προσληφθούν?

Εγώ βλέπω αντιδικίες και ίντριγκες στο όλο εγχείρημα πάλι. Για ακόμη μία φορά θα χωριστεί σε φατρίες ο κόσμος της εκκλησιαστικής μουσικής!
 
Οἱ ἐποχὲς τῶν μεγαλεπήβολων σχεδίων ἔχουν περάσει ἀνεπιστρεπτί καὶ ὅσα πραγματοποιήθηκαν δὲν ξέρουμε πόσο θὰ ζήσουν ἀκόμη.

Προτιμότερο νὰ δοθεῖ φροντίδα στὴν ἀνάπτυξη τῶν τοπικῶν σχολῶν κάθε μητρόπολης ποὺ βγάζουν ΨΑΛΤΕΣ (ἔστω καὶ ἄπειρους) γιὰ τὴν κάλυψη ἀπ' εὐθείας τοπικῶν ἀναγκῶν παρὰ ἡ ἴδρυση ἰδρυμάτων καὶ ἡ ἀπονομὴ τίτλων.

Εἶναι προτιμότερο ἡ Ὀμοσπονδία νὰ βοηθήσει θεσμικὰ καὶ ὑλικοτεχνικά τοὺς τοπικοὺς Συλλόγους νὰ ὀργανώσουν καλὰ τὶς τοπικὲς Σχολὲς κατὰ Μητρόπολη, ὥστε νὰ ἐνισχυθεῖ ὁ ρόλος τους. Πρόκειται γιὰ ὑφιστάμενο ἐκπαιδευτικὸ ἰστό ποὺ μπορεῖ νὰ ἀξιοποιηθεῖ καὶ νὰ βελτιστοποιήσει τὰ ἀποτελέσματά του.

Καινούριες δομὲς δὲν χρειάζονται καὶ εἶναι πλέον ἀνεδαφικὲς, ἁπλὰ νὰ ἐνισχυθοῦν καὶ νὰ ὀργανωθοῦν οἱ ὑφιστάμενες, χωρὶς «ὀφφικιοῦχες» ὑποδιαιρέσεις ὥστε νὰ ἀξιωθοῦν «καλπακίου» καὶ οἱ λίγοι (πλεον:rolleyes:) ποὺ δὲν ἔχουν πάρει.

 

Προτιμότερο νὰ δοθεῖ φροντίδα στὴν ἀνάπτυξη τῶν τοπικῶν σχολῶν κάθε μητρόπολης ποὺ βγάζουν ΨΑΛΤΕΣ (ἔστω καὶ ἄπειρους) γιὰ τὴν κάλυψη ἀπ' εὐθείας τοπικῶν ἀναγκῶν παρὰ ἡ ἴδρυση ἰδρυμάτων καὶ ἡ ἀπονομὴ τίτλων.

Εἶναι προτιμότερο ἡ Ὀμοσπονδία νὰ βοηθήσει θεσμικὰ καὶ ὑλικοτεχνικά τοὺς τοπικοὺς Συλλόγους νὰ ὀργανώσουν καλὰ τὶς τοπικὲς Σχολὲς κατὰ Μητρόπολη, ὥστε νὰ ἐνισχυθεῖ ὁ ρόλος τους. Πρόκειται γιὰ ὑφιστάμενο ἐκπαιδευτικὸ ἰστό ποὺ μπορεῖ νὰ ἀξιοποιηθεῖ καὶ νὰ βελτιστοποιήσει τὰ ἀποτελέσματά του.

Ἀπ᾿ ὅσα μοῦ ἔχει πεῖ ὁ Πρόεδρος (εἶπε καί στόν Κουμπαρούλη) ἀκριβῶς αὐτό θά εἶναι τό «πεδίο δράσεως»· Σχολές Μητροπόλεων καί τοπικοί Σύλλογοι. Ἁπλᾶ πρόκειται περί θεσμοθετήσεως σέ ἐπίπεδο Αὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας καί Ἑλληνικῆς ἐπικρατείας.


 
Εάν δεν απατώμαι, οι Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες θεωρούνται παραγωγικές σχολές της Εκκλησίας και ήδη σε δύο εξ αυτών λειτουργούν προγράμματα ψαλτικής (όχι μουσικολογίας). Οι απόφοιτοί τους δεν θα έχουν "επαγγελματική επάρκεια" για να καταλάβουν θέση Πρωτοψάλτη;
 
Ἀπ᾿ ὅσα μοῦ ἔχει πεῖ ὁ Πρόεδρος (εἶπε καί στόν Κουμπαρούλη) ἀκριβῶς αὐτό θά εἶναι τό «πεδίο δράσεως»· Σχολές Μητροπόλεων καί τοπικοί Σύλλογοι. Ἁπλᾶ πρόκειται περί θεσμοθετήσεως σέ ἐπίπεδο Αὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας καί Ἑλληνικῆς ἐπικρατείας.



Κι αὐτὸ ἐδῶ;
Το κενό αυτό της μουσικής μας εκπαίδευσης έρχεται να καλύψει το Μουσικό Κολέγιο της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, ο σχεδιασμός, μελέτη και υλοποίηση του οποίου ανετέθη, με εντολή του προκαθήμενου της Ελλαδικής Εκκλησίας, στη ΟΜΣΙΕ σε συνεργασία με ικανά στελέχη της Αρχιεπισκοπής και από το οποίο Κολέγιο να αποδίδονται μεταπτυχιακοί (του πτυχίου η διπλώματος ΒΜ), τίτλοι σπουδών Ψάλτου.

Δηλαδή, το Μουσικό Κολέγιο θα δίδει πτυχίο ΒΜ μετά πενταετή φοίτηση. Δίπλωμα Λαμπαδαρίου μετά τριετή εκπαίδευση. Δίπλωμα Πρωτοψάλτου μετά τριετή τουλάχιστον ευδόκιμο υπηρεσία σε ΙΝ ως Λαμπαδάριος και τη συνμαρτυρία δύο Πρωτοψαλτών. Δίπλωμα Μουσικοδιδασκάλου μετά τριετή τουλάχιστον ευδόκιμο υπηρεσία Πρωτοψάλτου σε ΙΝ και τη συνμαρτυρία τριών Πρωτοψαλτών. Εννοείται ότι οι τίτλοι σπουδών Λαμπαδαρίου, Πρωτοψάλτου και Μουσικοδιδασκάλου και μόνον αυτοί, θα κατοχυρώνουν επαγγελματικό δικαίωμα.

Ἀκούγεται «κάπως» καὶ πολὺ συγκεντρωτικό ... καὶ μιλᾶ γιὰ Μουσικό Κολέγιο της Αρχιεπισκοπής Αθηνών ... σχεδιασμός ... μελέτη ... υλοποίηση.


Δὲν μιλᾶ γιὰ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος καὶ οἱ παραπάνω ὅροι εἶναι πολὺ οἰκονομοτεχνικοί. Δὲν χρειαζόμαστε μηχανισμοὺς παραγωγῆς ὀφφικίων ἀλλὰ Σχολὲς (πληθυντικός) ἐκπαίδευσης ψαλτῶν. Αὐτὲς ὑπάρχουν, μολονότι πολλὲς φυτοζωοῦν.

Δὲν μοῦ ἄρεσε προσωπικῶς ἡ ξύλινη γλώσσα καὶ ὁρολογία. Μοιάζει μὲ τὶς Ἀνώτερες Ἐκκλ. Σχολὲς ποὺ ἔγιναν γιὰ νὰ τακτοποιηθοῦν τόσοι διδάκτορες μὲ ἐπισκοπικὲς συστάσεις, ἐνῶ εἶναι γνωστὸ πὼς οἱ δύο Θεολογικὲς τῆς χώρας ὑπερκαλύπτουν ἐδῶ καὶ δεκαετίες τὶς ἴδιες ἀκριβῶς ἀνάγκες.

Ὀψόμεθα ...
 

Ἄς ἀπαντήσει ὁ Πρόεδρος (ἔχει πεῖ πώς θά τό κάνει). Γνωρίζω ὅτι εἶναι πανελλαδικό ὅραμα καί στοχεύει στήν ὕπαρξη ψάλτου, πού νά γνωρίζει κάτι..., καί στό τελευταῖο χωριό. Αὐτό εἶναι τό μέγα πρόβλημα!
Χωρίς νά ἐπανέλθω, νομίζω ὅτι τά ὁράματα τοῦ Προέδρου εἶναι μελόπνοα καί σέ καμμία περίπτωση οὐτοπικά, γι᾿ αὐτό πρέπει νά συγκρατούμεθα στήν ἐκπομπή ἀρνητισμοῦ γιά τά πάντα (δέν ἀναφέρομαι σέ πρόσωπα).
Δεκτές οἱ ἀπόψεις ὅλων καί οἱ προβληματισμοί λογικοί, καί ἀναμένουμε καί ἀπό τόν Πρόεδρο περαιτέρω ἐπεξηγήσεις, ἀφοῦ ἔχουμε διαβάσει καί ἐννοήσει τό #1. Γιά ὅποια ἐπεξήγηση, διασάφηση ἤ παρανόηση, ὀφείλει ὁ Πρόεδρος νά ἐπανέρχεται.
Πάντως αὐτό πού κυριαρχεῖ στό μήνυμά του εἶναι οἱ νέοι καί τό μέλλον.


 
Ἀρνητισμὸς ποτέ γιὰ νέες προτάσεις.
Σκεπτικισμὸς ναι, εἰδικὰ ὅταν χρησιμοποιοῦνται λέξεις ὅπως νέοι καὶ μέλλον, λέξεις ἐντυπωσιακὲς πλήν ὄμως συχνάκις πλήρεις καλῶν προθέσεων ἀλλὰ κενῶν πράξεων.

Ὀψόμεθα δίς.
 
μεχρι τωρα εχουν τεθεί αρκετα ερωτήματα ως προς τη λειτουργία κ τη χρησιμότητα του κολεγίου.
συνοψίζοντας μπορώ να επικεντρώσω την προσοχή μου στα:
1) ποιοι θα διδάσκουν και με ποια κριτήρια;
2) ποιοι θα ειναι οι Πρωτοψάλτες εγνωσμένης αξιας που θα πιστοποιούν τον προβιβασμό καποιου απο Λαμπαδάριο σε Πρωτοψάλτη, ειδικά στις επαρχιακές πόλεις;; αυτοί με ποια κριτήρια θα επιλεχθουν κ με τί κριτήρια θα ελέγχουν;;
3) οι σχολές Βυζαντινής μουσικής των Μητροπόλεων θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους, αφού θα υπάρχει μια άλλη βαθμίδα ψαλτικής εκπαίδευσης που θα περιέχει κ τα των σχολών;;
4) οι σύλλογοι τι ρόλο θα παίζουν σε όλη αυτή την οργάνωση;;
 
μεχρι τωρα εχουν τεθεί αρκετα ερωτήματα ως προς τη λειτουργία κ τη χρησιμότητα του κολεγίου.
συνοψίζοντας μπορώ να επικεντρώσω την προσοχή μου στα:
1) ποιοι θα διδάσκουν και με ποια κριτήρια;
2) ποιοι θα ειναι οι Πρωτοψάλτες εγνωσμένης αξιας που θα πιστοποιούν τον προβιβασμό καποιου απο Λαμπαδάριο σε Πρωτοψάλτη, ειδικά στις επαρχιακές πόλεις;; αυτοί με ποια κριτήρια θα επιλεχθουν κ με τί κριτήρια θα ελέγχουν;;
3) οι σχολές Βυζαντινής μουσικής των Μητροπόλεων θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους, αφού θα υπάρχει μια άλλη βαθμίδα ψαλτικής εκπαίδευσης που θα περιέχει κ τα των σχολών;;
4) οι σύλλογοι τι ρόλο θα παίζουν σε όλη αυτή την οργάνωση;;

Προσωπικά, δὲν βλέπω καμία χρησιμότητα στὸ ἐγχείρημα, ἐνῶ πολὺ δύσκολη ἡ ὑλικοτεχνικὴ ὑποστήριξή του στὸ διηνεκές.

Θὰ προτιμούσα νὰ ἀκούσω πρακτικὲς κατευθύνσεις γιὰ τὶς κατὰ τόπους ὑφιστἀμενες ψαλτικὲς ἐκπαιδευτικὲς ὑποδομὲς καὶ τὴν βελτίωσή τους..

ΠΡΟΤΑΣΗ. Ἀφῆστε τὸ κολλέγιο καὶ συστῆστε μιὰ Ἑπιτροπὴ -ἀναγνωρισμένη ἐπίσημα ἀπὸ τὸ κράτος- ποὺ θὰ ἀπονέμει τὰ σημερινὰ πτυχία ὁποιασδήποτε βαθμίδας μὲ συγκεκριμένα κριτήρια καὶ ὕλη ἐξετάσεων. Ἡ κεντρικὴ ἐπιτροπὴ μπορεῖ νὰ ἀποδίδει κατόπιν ἐξετάσεων τὰ ἀνώτερα πτυχία, ἐνῶ κατὰ τόπους ἐξεταστικὲς ἐπιτροπὲς-παραρτήματα καὶ στὶς μεγαλύτερες πόλεις τῆς ἐπαρχίας θὰ ἀποδίδουν τὰ ἁπλὰ πτυχία τῶν ψαλτῶν. Ἔτσι οἱ κατὰ τόπους σημερινὲς σχολὲς θὰ ἐκπαιδεύουν ἀλλὰ ἡ ἀπόκτηση πτυχίου θὰ ἔχει κεντρικότερη εὐθύνη καὶ μεγαλύτερη ἐγκυρότητα μὲ τὴν σφραγίδα τοῦ συλλογικοῦ ὀργάνου τοῦ ψαλτικοῦ κόσμου καὶ φυσικὰ ὑπὸ τῆς αἱγίδα τῆς Ἐκκλησίας μας.
 
καλή η πρόταση, αλλά δε νομίζω ότι θα μπορούσε να εφαρμοστεί για πολλους λόγους, που νομίζω γίνονται αντιληπτοι απ όλους.
εξάλλου, δε θα μπορούσε να υπάρχει μόνο ένας φορέας πιστοποίησης, όπως συμβαίνει με τα πτυχία οιασδήποτε άλλης ειδικότητας. δεν υφισταται το μονοπώλιο σήμερα...
 
Back
Top