Η Μουσική Επιτροπή του Ελληνικού Φιλολογικού Συλλόγου Κωνσταντινουπόλεως θεώρησε (το 1876) πως "μεθοδικωτέρα γραφή και συμφωνοτέρα με την φύσιν, αλλως τε δε και ευκολωτέρα δια την εκ πρώτης όψεως κατάληψιν αυτής, δεν υπάρχει αλλη ειμή η εν παγκοσμίω χρήσει ευρωπαϊκή γραφή, διότι η θέσις και των φθόγγων και των διέσεων και των υφέσεων φαίνεται φυσικωτάτη".
Το πεντάγραμμο φημίζεται λοιπόν για την ακρίβειά του. Κάθε νότα στη θέση της, λένε … Γιατί τότε τόσες ‘εκδόσεις’ των Συμφωνιών του Μπετχόβεν, λόγου χάριν, η καθεμιά προσφέροντας μια διαφορετική ερμηνεία; Ένα μουσικό γραφικό σύστημα, όποιο και αν είναι, και το τελειότερο (ακριβέστερο) πάντων, δεν θα είναι ποτέ τίποτα παραπάνω από έναν σκελετό. Ο σκελετός αυτός ανάγκη έχει από σάρκα, από ένδυμα. Οι μεγάλοι διδάσκαλοι της ψαλτικής τέχνης διδάσκουν ότι η μελωδία βρίσκεται γύρω από τα σημάδια. Ο ιερομόναχος Γαβριήλ Καρεώτης (Μακαβός) έλεγε πως η εκτέλεση/ανάλυση δεν εξαρτάται από το είδος ή το σχήμα των σημαδοφώνων, αλλά από όσα έχει κανείς αποθησαυρισμένο μέσα του. Άρα από το άκουσμα. (Η χρήση της βυζαντινής παρασημαντικής δεν εμποδίζει τους οπαδούς του ‘ωδειακού’ τρόπου ψαλμώδησης να περιορίζονται στην μετροφωνία …).
Η φθορά ή η παρακμή στην οποία μπορεί να περιπέσει μια συγκεκριμένη μουσική παράδοση δεν οφείλεται πρωτίστως ή κυρίως στο εν χρήσει γραφικό σύστημα. Επομένως η ''αναβίωσή'' της δεν εξασφαλίζεται μονάχα με την βελτίωση του εν χρήσει γραφικού συστήματος (με προσθήκες ή με την υιοθέτηση ενός άλλου γραφικού συστήματος). Στο ρωμαιοκαθολικό μοναστήρι της Solesmes στην Γαλλία, λειτουργεί εδώ και πολλά χρόνια ένα παλαιογραφικό εργαστήρι. Σκοπός του - μέσω της μελέτης των μουσικών χειρογράφων που ανήκουν στην Γρηγοριανή μουσική παράδοση - η αναβίωση και του αρχαίου νευματικού συστήματος (αρκετά λειτουργικά βιβλία με την νευματική γραφή είναι ήδη διαθέσιμα και εν χρήσει) αλλά και της αρχαίας εκτέλεσης. Ωστόσο, για διάφορους λόγους η αρχαία Γρηγοριανή παράδοση διεκόπη εδώ και πολλούς αιώνες και περιέπεσε σε παρακμή (περιορίστηκε σε μια μονότονη μετροφωνία). Η αναβίωση της αρχαίας νευματικής γραφής δεν συνέβαλε όμως στην αναβίωση όλου του αρχαίου μουσικού πλούτου: τα νεύματα δεν ομιλούν. Οπως ο σκελετός. Λείπει το άκουσμα.