.... διότι και στο πιο μικρό χωριό ο παππούς αυτός πρέπει να ξέρεις εάν βέβαια τον προσέξεις και τον ακούσεις καλά έστω και εάν είναι πρακτικός πάντα έχεις να κλέψεις θέσεις .
Δημήτρη σε κούρασα ;Δεν ήθελα να μακρυγορήσω άλλο και με θεωρήσεις πολυλογά σταματώ , ούφ επειτέλους .
... γιατί ρε παιδιά μας έχει φάει η μίμηση ;
Το ίδιο δυστυχώς γίνεται και στον Εκκλησιαστικό χώρο .
Και όλα αυτά διότι διδάσκουμε ύψος χωρίς ήθος , αφού δεν έχουμε εμείς τι να δώσουμε στα κακόμοιρα τα παιδιά ;
Άκουγα κάποτε σε μια συνέντευξη τον Σπύρο Ζαγοραίο τον Τραγουδιστή και έλεγε συν τις άλλοις . Όταν παλιά έμπαινες σε ένα μαγαζί και άκουγες την μουσική χωρίς να ξέρεις ποιός τραγουδάει έλεγες είναι ο τάδε τραγουδιστής ή η τάδε τραγουδίστρια . Τώρα σε όποιο μαγαζί και εάν μπείς όλοι οι τραγουδιστές και οι τραγουδίστριες μιμούνται τον πρώτο εκτελέσαντα του τραγουδιού τα ίδια ακούς γιατί ρε παιδιά μας έχει φάει η μίμηση ;
Το ίδιο δυστυχώς γίνεται και στον Εκκλησιαστικό χώρο .
Και όλα αυτά διότι διδάσκουμε ύψος χωρίς ήθος , αφού δεν έχουμε εμείς τι να δώσουμε στα κακόμοιρα τα παιδιά ;
Εχεις δίκιο.Τώρα σε όποιο μαγαζί και εάν μπείς όλοι οι τραγουδιστές και οι τραγουδίστριες μιμούνται τον πρώτο εκτελέσαντα του τραγουδιού τα ίδια ακούς γιατί ρε παιδιά μας έχει φάει η μίμηση ;
Συζήτηση περί του ορισμού του "ύφους" στην Ψαλτική.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΟΜΑΤΗΣ;1817 said:Αντώνιε μέγα , εγώ θα διαφωνήσω μαζί σου οριζοντίως και καθέτως .
Γιατί όταν θέλεις να διαλευκάνεις μια έλξει ή γενικά ένα κομάτι λές άκου πως το λέει ο Πρίγγος , άκου πως το λέει ο Στανίτσας ή ο τάδε ; Εκεί υπάρχει αόριστο άκουσμα ;
Με πιά μουσική παιδεία και ποιά μουσικά ακούσματα μεγάλωσες ; Άσχετα εάν πήγες στην Αθήνα , πήγες για να μάθεις άλλα πράγματα πιο τεκμηριωμένα όχι ανατρεπτικά φαντάζομαι πάνω σε αυτά που είχες μεγαλώσει και είχες εντριφιστεί τόσον καιρό . Αυτά που μάθαινες τόσον καιρό δεν ήταν το πρέπον ύφος ;
Πώς τώρα στα καλά καθούμενα δεν υπάρχει πρέπον και ορειοθετημένο ύφος ; Θαρρώ ότι το ύφος είναι αυτό που έχουμε ακούσει όλοι μας απο μικροί απο τους προαναφερομένους Πρωτοψάλτας και ότι πρέπει αυτό να μείνει και να δεσπόζει ανά τους αιώνας .
Το ύφος παραμένει ώς έχει και δεν πρέπει να αλαχτεί
Yeah! +1Και τα καθούμενα δεν είναι καθόλου καλά.
+2Παρεπιπτόντως. Τώρα στην Λάρισα ψέλνουν όλοι σαν τον Στανίτσα; Γιατί εγώ, άλλα θυμάμαι.
Για εμένα ύφος γενικά σημαίνει το γενικό τρόπο απόδοσης. Το "πώς" γενικά αντιμετωπίζεται η Ψαλτική, στο επίπεδο της πρακτικής εκτέλεσης κυρίως [1], η "έκφραση", η "προφορά", η "απαγγελία". Υπάρχουν στοιχεία του ύφους προσωπικά και συλλογικά (αν συμφωνείτε έχει ενδιαφέρον να τα συζητήσουμε). Ένας ψάλτης συνήθως έχει το δικό του ύφος που αποτελεί μίγμα ύφους των δασκάλων του, των ακουσμάτων του και της προσωπικής του έκφρασης. Το ύφος καταντάει απομίμηση όταν δεν υπάρχει σύνθεση του προσωπικού στοιχείου. Ύφος αποκτάται και γίνεται συνήθεια κατά κανόνα με τη μίμηση και μακροχρόνια συμψαλμωδία και εξάσκηση κοντά σε ένα ψάλτη δάσκαλο. Το πόσο καλή θα είναι η αφομοίωση του ύφους του/ων δασκάλου/ων εξαρτάται από τη μουσική αντίληψη, τη φωνή και το αυτί του μαθητή και βέβαια από το βαθμό προσπάθειας και αφοσίωσης του μαθητή στο "πώς το λέει ο δάσκαλος" (άσχετα πώς είναι γραμμένο μέσα στο βιβλίο).Το ύφος μεταδίδεται και μορφώνεται πιό εύκολα κατά την παιδική και γενικά νεαρή ηλικία γιαυτό είναι σημαντική η θητεία των παιδιών σαν αναγνώστες/κανονάρχοι και βοηθοί ψάλτες. Ακούγοντας και ξανακούγοντας και προσπαθώντας να ακολουθήσει ο μαθητής, μεταλαμπαδεύεται μυστικά το "πώς" από το δάσκαλο στο αυτί του μαθητή που όντως δεν διδάσκεται αλλιώς. Ακούγοντας από ηχογραφήσεις και προσπαθώντας να αφομοιώσει κάποιος το "πώς", βοηθάει πολύ όσο και αν δεν είναι το ίδιο με την δια ζώσης συμψαλμωδία. Την ίδια μέθοδο (άκου και προσπάθησε να "κλέψεις" το "πώς") χρησιμοποιούν οι δεξιοτέχνες μουσικοί γενικά σε διάφορες μουσικές του κόσμου. Το αποτέλεσμα του ύφους είναι η απόδοση του ψάλτη να θυμίζει μεν το δάσκαλό του ή τους δασκάλους του, χωρίς να τους μιμείται ξερά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιας μεταβίβασης ύφους (υπάρχουν πολλά άλλα, αν θέλετε αναφέρετε για συζήτηση) είναι του Ναυπλιώτη και Πρίγγου, του Ναυπλιώτη και του Μιχαηλίδη, του Πρίγγου και του Στανίτσα, του Πρίγγου/Στανίτσα και του Δανιηλίδη κτλ.