Ανοίγω αυτό το θέμα για να συζητήσουμε τη γνώμη σας για τα βιβλία του Αθ. Καραμάνη που έχουν γίνει best-seller. Κάποιοι δεν διαβάζουν από άλλο βιβλίο, άλλοι δεν θέλουν να τα βλέπουν ούτε ζωγραφιστά. Περιμένω τις απόψεις όλων.
Για το θέμα αυτό γράφει ίδιος ο Άρχων στον πρόλογο του Μηναίου του Ιαν. Αυγούστου ότι με το όλον έργο του ούτε καταργεί ούτε μεταβάλει τι εκ των παραδεδομένων.
Στις 01/02/2008 ο Άρχων Αθανάσιος Καραμάνης τιμήθηκε από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας Βεροίας Ναούσης και Καμπανίας με την απονομή του Χρυσού Μεταλίου της Ιεράς μας Μητροπόλεως. Επισυνάπτω την σχετική ομιλία διάρκειας 6 λεπτών, στην οποία ο Σεβασμιώτατος πολύ περιεκτικά περιγράφει τον Άρχοντα όπως τον έζησε στην Θεσσαλονίκη ως Πρωτοσύγγελος που ήταν.
Βασίλης Κιαμηλίδης Βέροια
Βασίλης Κιαμηλίδης;8954 said:Για το θέμα αυτό γράφει ίδιος ο Άρχων στον πρόλογο του Μηναίου του Ιαν. Αυγούστου ότι με το όλον έργο του ούτε καταργεί ούτε μεταβάλει τι εκ των παραδεδομένων. Απλώς ταξινομεί και συμπληρεί όσα η άγραφος Πατριαρχική Παράδοσις η Πείρα και η μετά εξεχόντων Διδασκάλων περί την Βυζαντινήν Μουσικήν Τέχνη συναναστροφή με εδίδαξαν.
Δηλαδή μας έδωσε γραπτά τα όσα άγραφα ψάλλονταν μέχρι τότε. Και έτσι οι νεώτεροι που δεν γνωρίσαμε όλους αυτούς τους Μεγάλους Άρχοντες, διαβάζοντας τα βιβλία του γνωρίσαμε τις μεγαλοπρεπείς αυτές υμνωδίες.
Ο Καραμάνης άνοιξε αυτόν τον δρόμο, και τον συνεχίζουν σήμερα και πολλοί άλλοι Άρχοντες και μη.
Εγώ προσωπικά είμαι ''Καραμανικός'' αλλά εκτιμώ και αγαπώ και όλους τους άλλους συγγραφείς, διότι με τις εκδόσεις των γνωρίζω και μαθαίνω τις μουσικές των απόψεις, και κάνω τις κατά την γνώμη μου καλύτερες επιλογές.
Τέλος κατά την ταπεινήν μου γνώμη είναι δυναμικός και όχι στατικός εκφραστής της Παράδοσης.
Στις 01/02/2008 ο Άρχων Αθανάσιος Καραμάνης τιμήθηκε από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας Βεροίας Ναούσης και Καμπανίας με την απονομή του Χρυσού Μεταλίου της Ιεράς μας Μητροπόλεως. Επισυνάπτω την σχετική ομιλία διάρκειας 6 λεπτών, στην οποία ο Σεβασμιώτατος πολύ περιεκτικά περιγράφει τον Άρχοντα όπως τον έζησε στην Θεσσαλονίκη ως Πρωτοσύγγελος που ήταν.
Βασίλης Κιαμηλίδης Βέροια
Τα οποιασδήποτε μορφής λάθη, δεν μειώνουν καθόλου την Μεγάλη αξία των βιβλίων του Αθανασίου Καραμάνη, πράγμα που φαίνεται από την διαχρονικότητα των επανεκδόσεων.Αγαπητέ κ. Γαλάνη. Το θέμα που ανοίγετε είναι μεγάλο και προβλέπω ότι θα υπάρξει ενδιαφέρουσα συζήτηση. Τα βιβλία του Καραμάνη βρίθουν λαθών: ορθογραφικών ως προς την παρασημαντική και ως προς το κείμενο. Πολλές φορές μάλιστα, τα λάθη του αλλάζουν συντακτικώς ή εννοιολογικώς και το νόημα των κειμένων. Πρβλ τα όσα ανέφερα σε προηγούμενό μου μήνυμα, όσον αφορά στο βιβλίο του της Μ. Εβδομάδος, ήτοι: αντί "τας εμάς εντολάς τηρήσετε" γράφει "τηρήσατε", αντί "διακονήσαι αυτός ελήλυθα" γράφει "ελήλυθας", αντί "τοις σεαυτού μαθηταίς" γράφει "μαθητάς" (νομίζω), αντί "συμφωνεί την πράσιν" γράφει "την πράξιν", αντί "ο της ψυχής ραθυμία" γράφει "ο τη ψυχής ραθυμία" κ.ο.κ.. Και είναι κρίμα που δεν έχουν διορθωθεί, καθότι τα βιβλία αυτά έχουν κάνει τόσες επανεκδόσεις.
Για το θέμα αυτό γράφει ίδιος ο Άρχων στον πρόλογο του Μηναίου του Ιαν. Αυγούστου ότι με το όλον έργο του ούτε καταργεί ούτε μεταβάλει τι εκ των παραδεδομένων. Απλώς ταξινομεί και συμπληρεί όσα η άγραφος Πατριαρχική Παράδοσις η Πείρα και η μετά εξεχόντων Διδασκάλων περί την Βυζαντινήν Μουσικήν Τέχνη συναναστροφή με εδίδαξαν.
Δηλαδή μας έδωσε γραπτά τα όσα άγραφα ψάλλονταν μέχρι τότε. Και έτσι οι νεώτεροι που δεν γνωρίσαμε όλους αυτούς τους Μεγάλους Άρχοντες, διαβάζοντας τα βιβλία του γνωρίσαμε τις μεγαλοπρεπείς αυτές υμνωδίες.
Ο Καραμάνης άνοιξε αυτόν τον δρόμο, και τον συνεχίζουν σήμερα και πολλοί άλλοι Άρχοντες και μη.
Εγώ προσωπικά είμαι ''Καραμανικός'' αλλά εκτιμώ και αγαπώ και όλους τους άλλους συγγραφείς, διότι με τις εκδόσεις των γνωρίζω και μαθαίνω τις μουσικές των απόψεις, και κάνω τις κατά την γνώμη μου καλύτερες επιλογές.
Τέλος κατά την ταπεινήν μου γνώμη είναι δυναμικός και όχι στατικός εκφραστής της Παράδοσης.
Στις 01/02/2008 ο Άρχων Αθανάσιος Καραμάνης τιμήθηκε από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας Βεροίας Ναούσης και Καμπανίας με την απονομή του Χρυσού Μεταλίου της Ιεράς μας Μητροπόλεως. Επισυνάπτω την σχετική ομιλία διάρκειας 6 λεπτών, στην οποία ο Σεβασμιώτατος πολύ περιεκτικά περιγράφει τον Άρχοντα όπως τον έζησε στην Θεσσαλονίκη ως Πρωτοσύγγελος που ήταν.
Βασίλης Κιαμηλίδης Βέροια
Είναι μεγάλο το θέμα και δεν προλαβαίνω να απαντήσω τώρα αλλά θα σας διηγηθώ μία πρόσφατη πραγματική ιστορία σχετικά.
Είναι θέμα καλής γνώσης των ψαλλομένων, διότι θεωρούνται συγκριτικά πολύ διαφορετικά από τα ''κλασσικά'' τα οποία και γνωρίζεις. Εάν γνωρίσεις και του Καραμάνη ίσως θα ψάλλεις μόνον αυτούΒρέθηκα πρίν μερικές εβδομάδες (παραμονή της Ζωοδόχου Πηγής) σε τοπικό μοναστήρι και έπρεπε να ψάλλουμε το Δοξαστικό "Τίς λαλήσει τάς δυναστείας σου Πηγή". Έπρεπε να ψάλλουμε από το βιβλίο του Καραμάνη επειδή δεν υπήρχε άλλο, χωρίς να το έχουμε διαβάσει αυτό το δοξαστικό κανείς. Το αποτέλεσμα ήταν οτι με τις περίπλοκες αναλυμένες θέσεις του Καραμάνη και το γεγονός οτι δεν τις είχαμε μελετήσει εκ των προτέρων έγινε "βατερλώ" το δοξαστικό και εγώ ευχόμουνα να είχαμε ένα κλασσικό βιβλίο από το οποίο θα είχαμε ψάλλει το δοξαστικό prima vista μια χαρά και όλοι μαζί και που θα ταίριαζε πολύ περισσότερο σε χώρο μοναστηριού παρά αυτό του Καραμάνη γεμάτο τερτίπια, χρονικές αυξομειώσεις, δίγοργα, προσωπικές θέσεις και εκτελέσεις κτλ.
Ούτε και εγώ κάνω τέτοια σβυσίματα.Σχετικά με τα σβυσίματα.
Και εγώ έτσι ένοιωθα όταν διάβαζα (μετροφωνικά ) τα κλασσικά, γιατί δεν γνωρίζω ακριβώς τις ποιοτικές αναλύσεις, για τις οποίες ο Άρχων Νεραντζής Δημήτριος έγραψε βιβλίο 400 σελίδων. Εγώ δεν θυμάμαι τι έφαγα εχθές και θα θυμάμαι τις αναλύεις 400 σελίδων. Πολύ θα το είθελα αλλά δεν δυναμαι δυστυχώς εγώ. Για τον λόγο αυτό προτιμώ τις γραμμένες αναλυτικές γραφές.από τα βαρετά (τότε) κλασσικά μαθήματα.
Συμφωνώ και επαυξάνω,Οι παλαιές κλασσικές εκδόσεις είναι αναντικατάστατες κατά τη γνώμη μου. Έμαθα από το δάσκαλό μου από τα βιβλία του Ταλιαδώρου/Θεοδοσόπουλου/Πρίγγου και τα θεωρούσα και εγώ ανώτερα και πιό έξελιγμένα από τα βαρετά (τότε) κλασσικά μαθήματα. Μετά έμαθα από τους Αγιορείτες και τον Αγγελόπουλο για την εκτέλεση των κλασσικών μαθημάτων και άλλαξαν πολλά... κατάλαβα τί θησαυρό έχουμε χάσει με όλες αυτές τις νέες εκδόσεις επί εκδόσεων. Χρειάζονται και οι νέες, αλλά για συμπλήρωση, όχι αντικατάσταση των παλαιών.
Είναι μεγάλο το θέμα και δεν προλαβαίνω να απαντήσω τώρα αλλά θα σας διηγηθώ μία πρόσφατη πραγματική ιστορία σχετικά.
>Βρέθηκα πρίν μερικές εβδομάδες (παραμονή της Ζωοδόχου Πηγής) σε τοπικό μοναστήρι και έπρεπε να ψάλλουμε το Δοξαστικό "Τίς λαλήσει τάς δυναστείας σου Πηγή". Έπρεπε να ψάλλουμε από το βιβλίο του Καραμάνη επειδή δεν υπήρχε άλλο, χωρίς να το έχουμε διαβάσει αυτό το δοξαστικό κανείς. Το αποτέλεσμα ήταν οτι με τις περίπλοκες αναλυμένες θέσεις του Καραμάνη και το γεγονός οτι δεν τις είχαμε μελετήσει εκ των προτέρων έγινε "βατερλώ" το δοξαστικό και εγώ ευχόμουνα να είχαμε ένα κλασσικό βιβλίο από το οποίο θα είχαμε ψάλλει το δοξαστικό prima vista μια χαρά και όλοι μαζί και που θα ταίριαζε πολύ περισσότερο σε χώρο μοναστηριού παρά αυτό του Καραμάνη γεμάτο τερτίπια, χρονικές αυξομειώσεις, δίγοργα, προσωπικές θέσεις και εκτελέσεις κτλ. (για όποιον ενδιαφέρεται, όχι, δεν κάναμε σβησίματα φωνής στα ψηλά).
Οι παλαιές κλασσικές εκδόσεις είναι αναντικατάστατες κατά τη γνώμη μου. Έμαθα από το δάσκαλό μου από τα βιβλία του Ταλιαδώρου/Θεοδοσόπουλου/Πρίγγου και τα θεωρούσα και εγώ ανώτερα και πιό έξελιγμένα από τα βαρετά (τότε) κλασσικά μαθήματα. Μετά έμαθα από τους Αγιορείτες και τον Αγγελόπουλο για την εκτέλεση των κλασσικών μαθημάτων και άλλαξαν πολλά... κατάλαβα τί θησαυρό έχουμε χάσει με όλες αυτές τις νέες εκδόσεις επί εκδόσεων. Χρειάζονται και οι νέες, αλλά για συμπλήρωση, όχι αντικατάσταση των παλαιών.
Είναι θέμα καλής γνώσης των ψαλλομένων, διότι θεωρούνται συγκριτικά πολύ διαφορετικά από τα ''κλασσικά'' τα οποία και γνωρίζεις. Εάν γνωρίσεις και του Καραμάνη ίσως θα ψάλλεις μόνον αυτού
Ο Καραμάνης χρησιμοποιεί τα ίδια σύμβολα της Βυζαντινής μουσικής μου υπάρχουν στα θεωρητικά. Πρώτη φορά ακούω ότι οι χρονικές αυξομειώσεις, δίγοργα, προσωπικές θέσεις και εκτελέσεις κτλ. είναι τερτίπια. Αν πραγματικά το εννοείς, ίσως θα πρέπει να προτείνεις την κατάργησή των.
Πάντως είναι πολύ λιγότερα από του Στανίτσα. Μπορείς να ψάλλεις πρίμα βίστα του Στανίτσα??? Εγώ δυσκολεύομαι πολύ.
Εγώ όταν έχω μουσικό κειμενο που το βλέπω πώτη φορά, τα άγνωστα μέρη τα λέω εκτός κειμένου και όπως τα θυμάμαι, τα γνωστά τα ψάλλω από το κείμενο γιατί και σε μένα μερικές φορές έγινε Βατερλώ, διότι και εγώ είχα νααντιμετωπίσω παρόμοια κατάσταση.
Ούτε και εγώ κάνω τέτοια σβυσίματα.
Όμως φωνητικά, τα σβυσίματα είναι τα γνωστά ''περάσματα'' όπως αλλάζουμε τις ταχύτητες στο αυτοκίνητο. Πως θα χαρακτηρίζατε τον την οδηγό που πηγαίνει μόνον με πρώτη ??? και γκαζάρει!!!! Το ίδιο δυστυχώς γίνεται και στην φωνή. Για τον λόγο αυτό κάποιοι ''πέφτουν'' φωνητικά.
Έχουμε τρία registra, δηλ. τρείς ταχύτητες, και δυστυχώς χρησιμοποιούμε μόνον την μία ή το πολύ τις δύο.
Και εγώ έτσι ένοιωθα όταν διάβαζα (μετροφωνικά ) τα κλασσικά, γιατί δεν γνωρίζω ακριβώς τις ποιοτικές αναλύσεις, για τις οποίες ο Άρχων Νεραντζής Δημήτριος έγραψε βιβλίο 400 σελίδων. Εγώ δεν θυμάμαι τι έφαγα εχθές και θα θυμάμαι τις αναλύεις 400 σελίδων. Πολύ θα το είθελα αλλά δεν δυναμαι δυστυχώς εγώ. Για τον λόγο αυτό προτιμώ τις γραμμένες αναλυτικές γραφές.
Σημειωτέων ότι έχω και διαβάζω όλα τα ''ΚΛΑΣΙΚΑ'' το μεγαλείο των οποίων ούτε που σκέφτομαι να ......
Στα αρχαία Ελληνικά και όχι μόνον χρησιμοποιούνται και οι μεταφράσεις.
Δώσε σε έναν νεαρό να διαβάσει κάτι για πρώτη φορά από την παλαιά διαθήκη και πες μου τις εντυπώσεις. Εγώ έδωσα να διαβάσει τον Ν΄ψαλμό, και νόμιζα ότι είχε γνώσεις νηπιαγωγίου, ενώ σπούδαζε στο Πανεπιστήμιο.
Συμφωνώ και επαυξάνω,
Έτσι νομίζω ότι γίνεται με όλους μας την πρώτη φορά στα περισσότερα.
Κάποτε πήγε να εργασθεί σε Γερμανικό εργοσάσιο ένας δικός μας, είχε για προϊστάμενο έναν Ελληνομαθή Γερμανό, οποίος ενθουσιάστηκε όταν έμαθε ότι θα εργαζόταν και ένας Έλληνας. Τον κάλεσε στο γραφείο του και του μιλούσε Αρχαία Ελληνικά, και τον έλεγε που του άρεσαν τα Ποιήματα του Ομήρου και της Ηλιάδος, και συνεχώς του απέιγγελε στίχους. Ζήτησε και από τον δικό μας να του έναν στίχο, και ο δικός μας άρχισε να του απαγγέλει το Πιστεύω.
Τάχασε ο Γερμανός διότι πρώτη φορά άκουσε αυτούς τους στίχους.
Μετά από τρεις ημέρες τον καλεί να του δείξει σε ποιό από τα 6 βιβλία που έφερε ήταν αυτοί οι στίχοι, διότι έψαξε παντού και δεν τους βρήκε.
Φαντάζεσαι τη συνέχεια.
Τον Ελληνικό θησαυρό τον γνώριζε ο Γερμανός και δεν τον γνώριζε ο Έλληνας.
Διευκρινίζω ότι όλα όσα γράφω τα εννοώ καλοπροαίρετα, και τα γράφω με όλη μου την Αγάπη και Εκτίμηση και μόνον. Αν οτιδήποτε από αυτά που γράφω ενοχληθεί ο οποιοσδήποτε , τα ανακαλώ και ζητώ συγνώμη εκ των προτέρων.
Βασίλης Κιαμηλίδης Βέροια.
Αγαπητέ κ. Λάμπου χαίρε!!!!Επαναλαμβάνω όμως ότι όλα αυτά έπρεπε να είχαν διορθωθεί από τον εκδότη εδώ και καιρό, καθ΄ ότι τα βιβλία αυτά έχουν κάνει τόσες επανεκδόσεις.
Πριν από κάποιο καιρό έκανα μια εργασία παραλληλισμού μερικών μουσικών κειμένων και κάποιων ζωντανών εκτελέσεων, τις οποίες απομαγνητοφώνησα, πάνω στο στίχο "Ευλογημένη" του οκτάηχου Θεοτόκε Παρθένε του Μπερεκέτου .Παραθέτω μία από τις θέσεις που επεξεργάστηκα......
Η πολύ μεγάλη αξία του Καραμάνη κρίθηκε και κρίνεται συνεχώς από το 1955 από την ελεύθερη αγορά, και από τις επανειλλημένες επανεκδόσεις των βιβλίων του.Τέλος,να πω ότι οι όποιες αναφορές στην προσωπικότητά του ,ναι μεν φωτίζουν τον άνθρωπο και την προσφορά του αλλά δεν είναι και καθοριστικές του έργου του.
Πριν από κάποιο καιρό έκανα μια εργασία παραλληλισμού μερικών μουσικών κειμένων και κάποιων ζωντανών εκτελέσεων, τις οποίες απομαγνητοφώνησα, πάνω στο στίχο "Ευλογημένη" του οκτάηχου Θεοτόκε Παρθένε του Μπερεκέτου .Παραθέτω μία από τις θέσεις που επεξεργάστηκα
View attachment 2548
Τα κείμενα είναι των:
-Γρηγορίου
-Εφεσίου
-Κων/νου
-Χουρμουζίου,
και οι εκτελέσεις των:
-Στανίτσα
-Παναγιωτίδη
-Ταλιαδώρου
-Μαγκαβού
-Φιρφιρή (2 εκτελέσεις)
-Σπ.Μικραγιαννανίτη
-Πα'ι'κόπουλου
Μπορεί κανείς να διαπιστώσει πώς από μια αρχική, σχεδόν συντομογραφική, γραμμή προκύπτουν κατ'αρχάς κάποιες ελαφρώς αναλελυμένες (στα γραπτά κείμενα) και κατά δεύτερον κάποιες ιδιαίτερα αναλυτικές (στις καταγραφές από ήχο).Βλέπει κανείς πώς η αρχική γραμμή μπορεί να δοθεί με πολλούς περισσότερους τρόπους ,όλους εντός παραδόσεως, τους οποίους όμως αυτή περιέχει.
Ευχαριστώ.