Οἰκηματάριον (ἐξήγ. Χουρμουζίου) 1829

Τό Οἰκηματάριον, κατ᾿ ἐξήγησιν Χουρμουζίου, ἀγνώστου γραφέως, ἔτος 1829. Διαφορετικός κώδικας ἀπό αὐτόν ἐδῶ.

Ἄγγελος πρωτοστάτης: 63 σελίδες, Βλέπουσα ἡ ἁγία: 29 σελίδες, κ.ο.κ. Δέν εἶναι ὀλίγον μεγαλούτσικα;

 

Attachments

  • Οικηματάριον Α a.zip
    21.5 MB · Views: 590
  • Oikematarion A b.zip
    20.9 MB · Views: 414

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
π. Συμεών;92506 said:
Ἄν κάποιοι ἀπό τούς ἐν Ἀθήναις ἐπιθυμοῦν νά ὁλοκληρώσουν τό ἀνέβασμα τῶν ΜΠΤ, ἄς τό δηλώσουν ἐδῶ μέ thanks. Ὅταν βρεθῶ στήν Ἀθῆνα, θά φροντίσω νά συναντηθῶ μέ ὅποιον εἶναι εὐκολότερο.

Μετά από αρκετούς μήνες, η συνέχεια του Οικηματαρίου.
Επειδή προσπάθησα αρκετές φορές να το ανεβάσω στο Ψαλτολόγιο ως συνειμμένο αρχείο και δεν τα κατάφερα, τα ανέβασα στο mediafire εδώ.
Φυσικά οι ευχαριστίες πάνε στον π.Συμεών για τη διάθεση του υλικού.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Ευχαριστούμε πολύ, να το βάλουμε και στο FTP κάποια στιγμή.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Στο Οικηματάριον Β, υπάρχει μία σελίδα με όνομα αρχείου <Oikematarion B fyllon07_>, η οποία φαίνεται εκτός σειράς. Που ακριβώς πρέπει να τοποθετηθεί;
 
Last edited:

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
Στο Οικηματάριον Β, υπάρχει μία σελίδα με όνομα αρχείου <Oikematarion B fyllon07_>, η οποία φαίνεται εκτός σειράς. Που ακριβώς πρέπει να τοποθετηθεί;

Δεν έχω δει τι ακριβώς περιέχεται. Ανέβασα τα αρχεία όπως μου εστάλεισαν. Θα το ψάξω.
 

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
Είδα ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα στις σελίδες 69-70.
Εάν προσέξετε, θα δείτε ότι μετά την 68r η σελίδα που ακολουθεί δεν ταιριάζει (δε βγαίνει η παραλλαγή). Η επόμενη από τη σελίδα αυτή (την 68v) είναι η 70r (μισο-φαίνεται το 70). Επομένως, πρέπει να λείπει κάποια από τις 68v ή την 69v καθώς και η 69r. Ίσως είναι, λοιπόν η 68v ή η 69v αυτή που υπάρχει εσφαλμένως ως "Oikematarion B fyllon07_" . Δε μπόρεσα να βγάλω άκρη. Ίσως αν το ψάξω αργότερα πιο πολύ να βρεθεί κάποια άκρη.
 

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
Νομίζω βρήκα τι γίνεται.Αν προσέξετε την αρίθμηση των εικόνων (από το όνομά τους) θα δείτε οτι λείπουν κι άλλες εκεί ανάμεσα στις 68v-69r και 71v-74r. Επομένως, πρέπει να είναι κάποια από τις σελίδες που λείπουν εδώ.Ίσως να λείπουν και από το χειρόγραφο γιατί κι αυτή (η ...Oikematarion B fyllon7_) είναι διπλωμένη/τσαλακωμένη στη μέση.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Έχει βρεθεί ποια ήταν η λειτουργική χρήση των μελών αυτών;
Τὸ παλαιὸ μὴ ἀνεπτυγμένο οἰκηματάριο ψάλλονταν σε παννυχίδες καὶ ἀγρυπνίες τῆς Ἀκαθίστου, τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, τῶν Χριστουγέννων, Θεοφανίων καὶ ἄλλων ἑορτῶν σὲ ἐποχὲς πρὸ τῆς καλοφωνίας τῶν ψαλμικῶν στίχων, στιχηρῶν, εἱρμῶν, θεοτοκίων.

Τὸ μελισματικὸ ἀνεπτυγμένο οἰκηματάριο ἀφορᾶ μόνο τὴν ἀκάθιστο παννυχίδα ἀποτελῶντας τὴν μόνη καλοφωνικὴ μεταχείρισή της.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Δηλαδή δεν ψαλλόταν σε παρόμοιο αργό μέλος και το κοντάκιο "τη υπερμάχω" ;

Πότε θεωρείται ότι ξεκίνησε η εποχή της καλοφωνίας;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Στὴν ἀκάθιστο τοῦ Ἀνεώτη καὶ τοῦ Κλαδᾶ ψαλλόταν ἀργὸ «Τῇ ὑπερμάχῳ...», στὶς παλαιότερες ἐκδοχὲς ἦταν συντομότερο. Τὰ κοντάκια (στοιχεῖο παννυχίδας) γενικὰ ἦταν ἀργότερα τῶν ἀπολυτικίων.

Ἀργὴ εἶναι καὶ ἡ σημερινὴ ψαλμωδία τοῦ νεκρώσιμου κοντακίου «Μετὰ τῶν ἁγίων...», καθὼς καὶ τῶν κοντακίων τοῦ Σταυροῦ «Ὁ ὑψωθεὶς ἐν τῷ Σταυρῷ ἑκουσίως...», τῶν Εἰσοδίων «Ὁ καθαρώτατος ναὸς τοῦ Σωτῆρος...», τῶν Χριστουγέννων «Ἡ παρθένος σήμερον...» καὶ τῶν Θεοφανίων «Ἐπεφάνης σήμερον...» συγκριτικὰ μὲ τὰ ἀντίστοιχα ἀπολυτίκια.

Οἱ ἀπαρχὲς τῆς καλοφωνίας προσδιορίζονται μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1261-1289

(Γ. Στάθη Οἱ ἀναγραμματισμοὶ καὶ τὰ μαθήματα τῆς βυζαντινῆς μελοποΐας 1979 σ. 77).
 
Top