Εμμανουήλ Αβραμίδης
Παλαιό Μέλος
Ερώτηση α΄: Στεκόμαστε κατά τη στιχολογία (όπως μαρτυρούν π.χ. οι ΣΤΑΣΕΙΣ του αμώμου) ή καθόμαστε όπως μαρτυρεί το όνομα των ΚΑΘΙΣΜΑΤΩΝ; Στα αλληλούια γίνονται τρεις μικρές μετάνοιες πάντα, ή μόνο τη Μ. Τεσσαρασκοστή;
Ερώτηση β΄: Όταν καταλιμπάνεται το α΄ κάθισμα του ψαλτηρίου στον εσπερινό του Σαββάτου, αναπληρώνεται με κάποιο τρόπο ή απλά πάει χαμένο;
Ερώτηση γ΄: Όταν προβλέπεται πολυέλεος την Κυριακή, ο άμωμος απλά καταλιμπάνεται; Όταν προβλέπονται ευλογητάρια μετά τον πολυέλεο, αρκούν αυτά σαν καταληκτήριο δοξαστικό+τριπλό αλληλούια; Μήπως είναι άσχετα με το περιέχομενο του πολυελέου και ταιριάζουν αποκλειστικά μετά τον άμωμο; Ο Γεώργιος Ρήγας στο τυπικό που συνέγραψε προβλέπει επιπλέον αίτηση για να μη χαθεί ο άμωμος, όμως τι γίνεται κατά το ΤΜΕ; Το κάθισμα μετά τον πολυέλεο, ψάλλεται πριν ή μετά την υπακοή;
Ερώτηση δ΄: Στούς όρθρους των καθημερινών, ψάλλονται και τα γ΄ καθίσματα της Παρακλητικής ή μόνο τα δύο κατ΄ αντιστοιχία με τις στιχολογίες; Όμοια τι γίνεται τις Παρασκευές των β΄, γ΄, δ΄ και στ΄ εβδομάδων που στον όρθρο γίνονται μόνο δύο στιχολογίες... Το κάθισμα του τριωδίου μετά την γ΄ στιχολογία καταλιμπάνεται;
Ερώτηση ε΄: Γιατί στον εσπερινό της Κυριακής δεν ψάλλεται, όταν ορίζεται η α΄στάση του α΄ καθίσματος; Έχει μήπως σχέση με την παλαιά συνήθεια της αγρυπνίας Σαββάτου προς Κυριακή των μοναχών; Παρόμοια γιατί δεν ψάλλεται και στον εσπερινό της Παρασκευής; Στους εσπερινούς από Δευτέρα έως Πέμπτη, όταν ψάλλεται το Μακάριος ανήρ, το ενδιάτακτο κάθισμα απλά χάνεται; Μήπως διαβάζεται από θ΄ ώρας;
Ερώτηση στ΄: Στους όρθρους της Μ. Τεσσαρακοστής όταν προβλέπεται πολυέλεος το ενδιάτακτο κάθισμα καταλιμπάνεται ή διαβάζεται σε κάποια ώρα; Γιατί στην εορτή των μ΄ μαρτύρων δεν προβλέπεται πολυέλεος από το ΤΜΕ όταν πέσει σε νηστίσιμο μέρα της τεσσαρακοστής; Έχει μήπως επιρροή από μοναστηριακά τυπικά που δεν θέλουν να χαθεί ο κανόνας της στιχολογίας του ψαλτηρίου; Τι κάνουμε στις ενορίες... ψάλλουμε ή δεν ψάλλουμε τον πολυέλεο;
Ερώτηση ζ΄: Στα Πρὸς Κύριον των προηγιασμένων, όταν κάνουμε κατάληξη για να πει τη συναπτή ο διάκος, λέμε μετά το τριπλό Ἀλληλούια, Ἡ ἐλπὶς ἡμῶν Κύριε δόξα σοι; Μήπως λέγεται μόνο στο τέλος του καθίσματος; Στα ευλογητάρια δεν υπάρχει τέτοια κατάληξη. Μήπως είναι νεωτέρα προσθήκη, όταν άρχισαν να διαβάζονται χύμα οι ψαλμοί και δεν έχει σχέση με το αν είναι ενδιάμεση ή τελική η θέση της κατάληξης;
Αυτά τα λίγα για όσους αγαπάνε τη λεπτομέρεια...
Βασικά... για όσους διαβάζουν ψαλτήρια σε ακολουθίες...
Περιμένω τις απόψεις των λογιωτάτων μελών του Forum.
Ερώτηση β΄: Όταν καταλιμπάνεται το α΄ κάθισμα του ψαλτηρίου στον εσπερινό του Σαββάτου, αναπληρώνεται με κάποιο τρόπο ή απλά πάει χαμένο;
Ερώτηση γ΄: Όταν προβλέπεται πολυέλεος την Κυριακή, ο άμωμος απλά καταλιμπάνεται; Όταν προβλέπονται ευλογητάρια μετά τον πολυέλεο, αρκούν αυτά σαν καταληκτήριο δοξαστικό+τριπλό αλληλούια; Μήπως είναι άσχετα με το περιέχομενο του πολυελέου και ταιριάζουν αποκλειστικά μετά τον άμωμο; Ο Γεώργιος Ρήγας στο τυπικό που συνέγραψε προβλέπει επιπλέον αίτηση για να μη χαθεί ο άμωμος, όμως τι γίνεται κατά το ΤΜΕ; Το κάθισμα μετά τον πολυέλεο, ψάλλεται πριν ή μετά την υπακοή;
Ερώτηση δ΄: Στούς όρθρους των καθημερινών, ψάλλονται και τα γ΄ καθίσματα της Παρακλητικής ή μόνο τα δύο κατ΄ αντιστοιχία με τις στιχολογίες; Όμοια τι γίνεται τις Παρασκευές των β΄, γ΄, δ΄ και στ΄ εβδομάδων που στον όρθρο γίνονται μόνο δύο στιχολογίες... Το κάθισμα του τριωδίου μετά την γ΄ στιχολογία καταλιμπάνεται;
Ερώτηση ε΄: Γιατί στον εσπερινό της Κυριακής δεν ψάλλεται, όταν ορίζεται η α΄στάση του α΄ καθίσματος; Έχει μήπως σχέση με την παλαιά συνήθεια της αγρυπνίας Σαββάτου προς Κυριακή των μοναχών; Παρόμοια γιατί δεν ψάλλεται και στον εσπερινό της Παρασκευής; Στους εσπερινούς από Δευτέρα έως Πέμπτη, όταν ψάλλεται το Μακάριος ανήρ, το ενδιάτακτο κάθισμα απλά χάνεται; Μήπως διαβάζεται από θ΄ ώρας;
Ερώτηση στ΄: Στους όρθρους της Μ. Τεσσαρακοστής όταν προβλέπεται πολυέλεος το ενδιάτακτο κάθισμα καταλιμπάνεται ή διαβάζεται σε κάποια ώρα; Γιατί στην εορτή των μ΄ μαρτύρων δεν προβλέπεται πολυέλεος από το ΤΜΕ όταν πέσει σε νηστίσιμο μέρα της τεσσαρακοστής; Έχει μήπως επιρροή από μοναστηριακά τυπικά που δεν θέλουν να χαθεί ο κανόνας της στιχολογίας του ψαλτηρίου; Τι κάνουμε στις ενορίες... ψάλλουμε ή δεν ψάλλουμε τον πολυέλεο;
Ερώτηση ζ΄: Στα Πρὸς Κύριον των προηγιασμένων, όταν κάνουμε κατάληξη για να πει τη συναπτή ο διάκος, λέμε μετά το τριπλό Ἀλληλούια, Ἡ ἐλπὶς ἡμῶν Κύριε δόξα σοι; Μήπως λέγεται μόνο στο τέλος του καθίσματος; Στα ευλογητάρια δεν υπάρχει τέτοια κατάληξη. Μήπως είναι νεωτέρα προσθήκη, όταν άρχισαν να διαβάζονται χύμα οι ψαλμοί και δεν έχει σχέση με το αν είναι ενδιάμεση ή τελική η θέση της κατάληξης;
Αυτά τα λίγα για όσους αγαπάνε τη λεπτομέρεια...
Βασικά... για όσους διαβάζουν ψαλτήρια σε ακολουθίες...
Περιμένω τις απόψεις των λογιωτάτων μελών του Forum.