ΑΡΧΕΙΟ 04-4
(00:00)
ΚΙΣΣΑΣ: ....αν ενδιαφέρεται να ρωτήσει κάτι....για να....ερώτηση...ερώτηση....ο κύριος Τυροβόλης.
ΤΥΡΟΒΟΛΗΣ: Δάσκαλε θα μου επιτρέψετε να πω κ εγώ κάτι...μέσα στο βιβλίο που....εεεμ...ακούνε όλοι; άμα θέλετε φωνάζω κιόλας...λοιπόν...μέσα στο βιβλίο το οποίο σκέφτεστε να βγάλετε, θα είναι καλό να γράψετε κ εσείς πότε κατεβαίνουνε οι ψάλτες από το στασίδι και πότε λέμε “Εις πολλά έτη Δέσποτα”. Διότι τούτο το “Εις πολλά έτη Δέσποτα” μέσα στην ελληνική Εκκλησία έχει γίνει πια...τι να πω...δε θέλω να πω τώρα...κατάλαβες;;;....ευχαριστώ.
Λ.Α. Αυτά...ξέρετε...ευχαριστώ κ εγώ, είναι προβλήματα τοπικά, τα οποία βεβαίως πρέπει να διορθώνονται, πρέπει να γράφονται. (01:00)
ΤΥΡΟΒΟΛΗΣ. Συγνώμη...εσείς όταν λέτε “Υπέρ του Αρχιεπισκόπου Βαρθολομαίου”, λέτε “Κύριε ελέησον”. Λοιπόν εδώ τι λέγεται; Να ξέρουμε.
Λ.Α. Εγώ;
ΤΥΡΟΒΟΛΗΣ. Όταν δεν πρέπει ακόμα...και τότε Εις πολλά έτη. Δεν υπάρχει δηλαδή....εεε....βλέπετε τους μουσουλμάνους, που όλο το κόσμο, την ίδια στιγμή, κατά τον ίδιο τρόπο μπρουμυτίζουνε και...εμείς εδώ...εμείς....σε μια μικρή Εκκλησία, η Ορθόδοξη Εκκλησία, που υπάγεται δήθεν, που έχουμε (????) το Πατριαρχείο μας, άλλα λέει ο Πρωτοψάλτης, άλλα λέει ο κάθε Πρωτοψάλτης του κάθε ναού. Ε δεν επιτρέπετε αυτό, θα πρέπει να έχουμε και εμείς μέσα στην....μέσα στην Εκκλησία μας να έχουμε κάτι το κοινό.
Λ.Α. Έτσι ...βέβαια...βέβαια.
ΤΥΡΟΒΟΛΗΣ. Όταν φεύγετε εσείς και πάτε..ήρθατε στην Ελλάδα, άκουσα και είπατε όταν....(???) τον Αρχιεπίσκοπο...συγνώμη...“Κύριε ελέησον”. Δεν είπατε “Εις πολλά έτη”.
Λ.Α. Ναι, βεβαίως, είναι μια ευχή. Προς τον Κύριο απευθύνομαι, (02:00) πραγματικά, να του δώσει πολλά έτη.
ΤΥΡΟΒΟΛΗΣ: Ακριβώς, για αυτό το λόγο είπαμε, συμπληρώστε και κάτι εκεί.
ΚΙΣΣΑΣ: Αυτό είναι άλλο θέμα τώρα.
Λ.Α. Το “Εις πολλά έτη” το λέμε όταν μας ευλογεί. Όταν όμως εκλιπαρούμε τον Κύριο να του δώσει έτη πολλά, τότε, κ εγώ λέω “Εις πολλά έτη”. Τι λέει; “Βαρθολομαίου του Παναγιωτάτου και Οικουμενικού Πατριάρχου πολλά τα έτηηηη....Κύριε ελέησοοοοον”. Δεν λες...να πω κ εγώ “πολλά τα έτη”...όχι. Μετά...”Κύριε, Κύριε, επίβλεψον εξ ουρανού και είδε, και επίσκεψαι την άμπελον ταύτην, και κατάρτισαι αυτήν, ην εφύτευσεν η δεξιά σου”. Τον Κύριο παρακαλούμε...”Κύριε ελέησον”. Όχι....βεβαίως...ο, απευθύνων την ευχή είναι ο Δεσπότης. Αλλά σε ποιόν απευθύνεται; Στον Κύριο....Αμήν....βεβαίως, υπάρχουν ορισμένα τα οποία...πρέπει να (03:00) διορθωθούν αυτά....δεν είναι θέμα των πρωτοψαλτών αυτών, είναι θέμα των προεξαρχόντων.
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: (????)
Λ.Α. Μα....και βεβαίως....μα....το θέμα....το κυρίως θέμα είναι το τι...τι αισθανόμεθα για τον προκαθήμενό μας....τι αισθανόμεθα για τον προκαθήμενό μας. Εγώ....του λέω πολλές φορές το “Εις πολλά έτη” και το αισθάνομαι. Μπορεί άλλος να το λέει καταχρηστικώς, επειδή πρέπει να το πει, να λέει “Άντε....εις πολλά έτη...” τέλος πάντων....
ΚΙΣΣΑΣ: Τέλος πάντων...(γέλια).
Λ.Α. Άλλος;
ΚΙΣΣΑΣ: Ο κύριος Πολίτης.
ΠΟΛΙΤΗΣ: Άρχοντα....
Λ.Α. Ορίστε.
ΠΟΛΙΤΗΣ: Κατ' αρχάς θα ήθελα να σας ευχαριστήσω που γινόμαστε κοινωνοί σήμερα (04:00) του αποστάγματος της σοφίας που σπάνια μας δίνεται η δυνατότητα να....
Λ.Α. Δεν είναι αγαπητέ μου κύριε Πολίτη...ναι....δεν είναι σοφία. Είναι μια κληρονομιά από τους προκατόχους...απ' τους παλαιούς και από τους πατέρας την οποία (???) να τη συνεχίσουμε. Δεν είναι δική μου σοφία.
ΠΟΛΙΤΗΣ: Θα ήθελα να εκθέσω κάποιους προβληματισμούς μου. Νομίζω ότι (???) τη πρόθεση και την ορθότητα της φωνητικής προσέγγισης μέσω ενός ειδήμονως δασκάλου. Διότι αντιλαμβανόμαστε ένα ενδεχόμενο φόβο, αυτός ο οποίος θα περάσει από αυτή τη μαθησιακή διαδικασία να χάσει (05:00) κάποια χαρακτηριστικά αυτού που ονομάζουμε παραδοσιακή φορά, ύφος κτλ...
Λ.Α. Είναι λάθος.
ΠΟΛΙΤΗΣ: Και πολύ (???) αυτόν που...διδάσκει φωνητική στους υποψήφιους ψάλτες. Έχω την αίσθηση ότι υπερβάλλουν στην δημιουργία κάποιων....έτσι αλλαγών βοηθητικών. Τους κάνουν λίγο τενόρους....και...υπάρχει (???) και προβληματισμός σε πολλούς συναδέλφους, (???). Υπάρχει ένα πρόβλημα δηλαδή, που να τον δώσεις τον μαθητή, σε τι δάσκαλο φωνητικής, που να ξέρει τις δικές σου τις ανάγκες, του αναλογίου και όχι της όπερας. Το θέμα δεν είναι να του δημιουργήσεις ρεπερτόριο σε ευρωπαϊκά (???) και σε άλλα. Το θέμα είναι να τον αναδείξεις κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να ψάλλει σωστά. Και αυτό είναι το πρόβλημα....δεν υπάρχουν δάσκαλοι σήμερα...
Λ.Α. Συμφωνώ...συμφωνώ....
ΠΟΛΙΤΗΣ: Όταν τώρα τα δικά μου κάνουν φωνητική σε μια ωραία δασκάλα, (06:00) η οποία ξέρει να τραγουδάει, δε ξέρω αν αυτό είναι Ευαγγέλιο, τον κάνει καλό ψάλτη.
Λ.Α. Ακριβώς...ακριβώς....μάλιστα...σας δικαιώνω σε αυτό, είναι θέμα το οποίο πρέπει να το επιληφθούμε. Κατ' αρχήν, δυστυχώς σήμερα, δεν υπάρχει ψάλτης ο οποίος θα διδάξει ορθοφωνία στους ψάλτες. Πρέπει να βγουν όμως. Εγώ, πεντάχρονο παιδάκι μικρό άρχισα την εκκλησιαστική μουσική. Και είχα ωραία φωνή, αλλά τότε τα παιδάκια όλα είχαν ωραίες φωνές, είχαν και ρυθμό, και σωστή φωνή. Τότε δεν υπήρχαν τα τηλέφωνα τα οποία καταστρέφουν αυτό το....την σχέση ακοής και εγκεφάλου, αυτή τη γέφυρα εδώ δε την έχουν καταστρέψει. Σήμερα δυστυχώς, δε μπορούμε να βρούμε και παιδιά με σωστή φωνή. (07:00). Όλα έχουν αυτό το τηλέφωνο από μικρά και γίνεται αυτή η μεγάλη....έχω κάνει και πειράματα πολλές φορές....ΝΤΙΝ!! (μιμείται ήχο τονοδότη)....(μιμείται παιδί που αποτυγχάνει πολλές φορές να πιάσει το σωστό τόνο από τον τονοδότη)....”Από που ακους”; “Από το αυτί μου ακούω...” “Εντάξει...ας το αφήσουμε”. “Τώρα σκέψου παιδάκι μου ότι το αυτί σου είναι εδώ”. Του δίνω αυτό το αίσθημα...είναι το αυτί σου...είναι εδώ. “Και άκουσε τώρα”. Ακύρωσα αυτόν τον χαλασμένο δρόμο και κατευθείαν από το αυτί...εδώ. Μια φορά..δεύτερη...πήρε τον τόνο.
Υπάρχει σήμερα η καταστροφή των διαφόρων τεχνολογιών...των μηχανημάτων στα παιδάκια. Και πάλι, πρέπει (08:00) κατ' αρχήν κάποιος ψάλτης ο οποίος γνωρίζει τη ψαλτική τέχνη, να πάει να φοιτήσει φωνητική. Εγώ ήμουν 20χρονος πλέον, όταν πήγα στο ωδείο της Κων/πόλεως στο chant, στο τραγούδι. Και δε με επηρέασε. 35 χρόνια τραγούδησα με μεγάλους μαέστρους, με ιταλούς, με πολλούς μαέστρους...και από τη σκάλα έχουν έρθει στη Κωνσταντινούπολη, και τραγούδησα....κανείς δε μου είπε “Εσύ ανατολίτικα τραγουδάς”. Πήρα και πολλές φορές και συγχαρητήρια. Ούτε εσείς οι οι συνάδελφοι ας πούμε, είτε οι μεγάλοι δάσκαλοι τότε που με ήκουον, δεν είπαν “Εσύ τραγουδάς, δε ψάλλεις”. Όταν πετύχεις το δύσκολο (09:00) πρωτίστως, δηλαδή το ψαλτικό μέρος, τότε και την φωνητική την αντιλαμβάνεσαι καλύτερα, και μπορείς και διαχωρίζεις τη μια μουσική από την άλλη. Σας είπα ότι κ εγώ ψάλτης ξεκίνησα, είχα ωραία φωνή και με έπεισαν να πάω στο ωδείο...άρχισα τη φωνητική εκεί διδασκαλία από καλούς δασκάλους, μετά, όταν έγινα σολίστας, το 1973, μου έστειλε η λυρική σκηνή στο Σάλτζμπουργκ της Αυστρίας, στη Μοζάρτιο σχολή, όταν εκεί εγώ γνώρισα μεγάλους καλλιτέχνες της φωνής, (10:00) και συνεργάστηκα με την...με παρότρυναν να μείνω εκεί και να κάνω καριέρα. Βεβαίως, είχα αφήσει τη μητέρα μου στη Πόλη...δύσκολα τα πράγματα...και αναγκάστηκα να επιστρέψω. Και η Εκκλησία βέβαια έμπαινε στον ύπνο μου...και...μετά 1,5 χρόνο...θα 'μενα 2 αλλά τότε συνετέλεσαν το '74 τα κυπριακά, αυτά τα επεισόδια, και με πήραν τηλέφωνο “Γύρνα αμέσως”. Και εγκατέλειψα και ήρθα στη Πόλη και συνέχισα. Αλλά βέβαια έχω διδαχτεί πολλά. Ποτέ δε με επηρέασαν στη βυζαντινή μουσική. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο. Τώρα βεβαίως....είπαμε....ότι....αρκεί....ο ψάλλων, την ώρα που ψάλλει να αισθάνεται τη λατρεία στο Θείον, τη δημιουργία στο ακροατήριο (11:00) της κατανύξεως και την ατμόσφαιρα της προσευχής, αυτά όλα. Να γνωρίζει βεβαίως το κείμενο, σωστοί τονισμοί. Τότε δεν θα επηρεαστεί από την ευρωπαϊκή...την ευρωπαϊκή θα την έχει δίπλα του, όταν θα τραγουδήσει. Καταλάβατε;
Πρέπει όμως να βγουν ορισμένοι ψάλται, οι οποίοι θα διδάσκουν στους ψάλτες τη φωνητική τοποθέτηση. Αυτό είναι απαραίτητο. Και μετά, βεβαίως, δε πρέπει ο άνδρας να φοιτεί σε διδασκάλισσα. Για ποιό λόγο; Διότι η γυναικεία φωνή, μπορεί να προσφέρει αργότερα. Κατ 'αρχήν πρέπει να εργαστεί με έναν άνδρα, με ανδρική φωνή, ο οποίος είπαμε πρέπει να έχει λύσει...να έχει λύσει προβλήματα. (12:00) Η τοποθέτησις...το θέμα της αναπνοής, στους άνδρας είναι η χαμηλή τοποθέτηση. Η γυναικεία φωνή, λόγω των γεννητικών της οργάνων, είναι πλεύρια, είναι πιο ψηλά..μέχρι εδώ. Εγώ, όταν εργάστηκα στην Άγκυρα με την Γιντάλγκο (???) με τη δασκάλα της σκάλας....έλεγε....ως εδώ....γυναικεία....εγώ έκανα...(δίνει παράδειγμα διαφορετικής τοποθέτησης της ανδρικής από τη γυναικεία φωνή). Βέβαια ήξερα...είναι...άλλο θέμα. Η γυναικεία φωνή, λόγου της οξύτητας, των συχνοτήτων που τοποθετείται, είναι μια οκτάβα πάνω από εμάς, δηλαδή 8 φωνές ψηλότερα συμψάλλει με εμάς. Είναι και η τοποθέτησή της άλλη. Τα περάσματα που κάνει ο άνδρας, από τα χαμηλά στα υψηλά, η γυναικεία φωνή το κάνει (13:00) μια φορά....μια φορά....περνάει...έχει το (ιταλικός όρος) που λέμε, τη τοποθέτηση στήθους που λέμε, και πάει. Εμείς όμως έχουμε πολλούς τρόπους ώσπου να φτάσουμε στο ύψος, στις ψηλές νότες, καταλάβατε; Δε μπορεί να σου διδάξει η γυναικεία φωνή...ε...τα περάσματα, διότι δεν τα 'χει εκείνη. Το θέμα της αναπνοής είναι διαφορετικό, αλλά, είναι εποφελής σε άλλα θέματα: στην έκφραση, στη παρουσίαση, σε πολλά άλλα. Πρέπει να προηγηθεί η ανδρική φωνή και μετά να πάει σε γυναίκα να συμπληρώσει, διότι και από 'κει θα πάρει κάτι οπωσδήποτε. Μάλιστα...τι άλλο;
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: Αν μου επιτρέπετε έχω άλλες 2 παρατηρήσεις.
Λ.Α. Ορίστε.
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: Στην ελληνική Εκκλησία, (14:00) στην ελλαδική Εκκλησία, αναπτύσσεται....δε θέλω να πω από τη μεγαλύτερη μερίδα του κλήρου, αλλά εν πάσει περιπτώσει από άλλους παράγοντες, μια ιδεολογική προσέγγιση της κακοφωνίας. Δηλαδή, μια μερίδα εργατών της Εκκλησίας, θεωρεί ότι το κακόφωνο, το ισχνό το....
Λ.Α. Καταλαβαίνω...καταλαβαίνω....
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: ....είναι και προσευχητικό. Και απευθύνονται στο ψάλτη με μια λογική ότι αυτό που κάνεις είναι επιτηδευμένο. Εδώ θέλουν λοιπόν το απλοϊκό, το κακόφωνο, το καχεκτικό το...απαράδεκτο δυστυχώς. Και για να μη...
Λ.Α. Κατάλαβα τι λέτε...ακριβώς.
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: ....έχω την εντύπωση ότι η Εκκλησία πρέπει να πάρει τη πρωτοβουλία, να επανασυνθέσει μια μόνιμη πατριαρχική επιτροπή για τα μουσικά πράγματα, η οποία και λόγω της τεχνολογίας και της προόδου, μπορεί να συνέρχεται πολύ πιο εύκολα. (15:00)
Λ.Α. Βεβαίως.
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: Και διαδικτυακά, και από αποστάσεις...και...
Λ.Α. Και τεχνολογία.
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: Ούτως ώστε κάποια πράγματα στον ορθόδοξο χώρο να μπουν ξανά σε μια τάξη. Επειδή η ταχύτητα της έρευνας των πραγμάτων είναι πάρα πολύ γρήγορη....αναπτύσσονται καθημερινά διαδικασίες, μέθοδοι, προσεγγίσεις, οι οποίες μπορεί να έχουν την αγαθή προαίρεση, αλλά, εν τέλει καταργούν μια τάξη και μια (????). Έχω την εντύπωση ότι πρέπει να προστίθενται τέτοιας λογικής....
Λ.Α. Είθε.
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: Βεβαίως...ο Πατριάρχης μας...ευχαριστώ κ εγώ...ο Πατριάρχης μας...και είναι τελευταίως πολύ απασχολημένος...και πολλά περνούν έτσι απαρατήρητα...ορισμένα γεγονότα, τα οποία....απαιτούν κάποια θεραπεία ας πούμε. Λοιπόν, το θέμα (16:00) της κακοφωνίας, που είναι πράγματι, η κακοφωνία καλλιφωνία σήμερα, δε ξέρω....εγώ το βρίσκω ότι πηγάζει από τις μιμήσεις. Από τις κακές μιμήσεις, τα ακούσματα που έχουμε. Δηλαδή....αυτό συνέβαινε και στη Θεσσαλονίκη πολύ ξέρετε. Μιμούνταν όλοι τους δασκάλους που ήντουσαν εκεί. Το μακαριστό δάσκαλό μας, τον Πρίγγο, και άλλους πολλούς. Λοιπόν, ένα παράδειγμα...είμαι και λίγο μίμος. Ένα απήχημα θα πω, με τον τρόπο που το σκέφτονται και το ψάλλουν και χαλούν τη φωνή τους, το τάλαντό τους. Δηλαδή: (17:00) ΑΓΙΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑ (με παραμορφωμένη, μπεκριδίστικη, όπως ορίζεται από Γ. Μιχαλάκη φωνή). (ΓΕΛΙΑ). Λοιπόν. Αυτό το ωραίο το απήχημα. Γιατί να μη το πεις (επαναλαμβάνει με τη δική του). Ένα παράδειγμα. Έτσι είναι. Παραμορφώνουν, όχι μόνο...αυτή η παραμόρφωσις δεν είναι...δε τη βρίσκουμε μόνο στη ψαλτική αλλά και στο τραγούδι....στο κοσμικό μας τραγούδι. Εγώ όταν ακούω τους παλιούς, έστω και ρεμπέτες....τραγουδιστάς...είχανε φωνή. (18:00) Τώρα εγώ θα βάλω τον σημερινό...τον...ξέρω έναν ας πούμε, έναν τραγουδιστή του ρεμπέτικου...ας πούμε ο Καρράς. Εγώ δεν έχω καμιά αντιπάθεια...τον βάλω εγώ με τον Νταλγκά, τον περίφημο...τραγουδούσε αυτός με εκείνη την ωραία τη φωνή. Δηλαδή....πριν από πολλά χρόνια...ήταν ένας...και πρόσφατα, ακόμα και με τους τραγουδιστάς του τραγουδιού του ρεμπέτικου να πούμε, και με τον Διονυσίου που ήταν αγράμματος...αλλά ήταν σωστός. Ήταν ένας βαρύτονος, εκ φύσεως τοποθετημένος...δε νομίζω να 'χει πάρει μαθήματα....ναι...μια ωραία έκφραση, χωρίς να παραμορφώνει τη μουσική, την απαγγελία...το... (19:00) ξέρω 'γω...τώρα μεγάλη παραμόρφωση υπάρχει και αυτό έχει γίνει χόμπυ. Δηλαδή το άσχημο, το κακό έγινε μόδα.
Πρώτον...μετά, τι είχαμε πει...άλλο θέμα που είπατε εσείς.....Α! Η επιτροπή. Εύχομαι κάποτε να δραστηριοποιηθεί....κ εγώ είμαι μέρος της επιτροπής της θείας λατρείας. Βεβαίως, παραπονούμαι κ εγώ ότι δε κάνουμε τίποτα. Θα βρεθεί κατάλληλος καιρός...θα βρεθεί...
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: Και υπάρχει και το έλλειμμα βέβαια της διασύνδεσης της μουσικής εκπαίδευσης με την αγορά (???)...το οποίο είναι σημαντικό στην Ελλάδα και γενικότερα. Και για να γίνει κανείς μουσικολόγος πρέπει να είναι κτηνίατρος. Ένας άνθρωπος είναι καλός μουσικός. (20:00) Άρα πρέπει να έχει το δικαίωμα, μέσα από μια διαδικασία να γίνει και μουσικολόγος. Να μπορεί να συνεχίσει τις σπουδές του σε ένα ανώτατο επίπεδο.
Λ.Α. Βεβαίως.
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: Όπως γίνεται στην ευρωπαϊκή μουσική. Όπου (????)
Λ.Α. Να σας πω κάτι...
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: Εγώ είμαι μαθηματικός...μπορώ να γίνω μουσικολόγος, αλλά....το ζητούμενο δεν είναι να έχεις άρτια επιστημονική (???) κατάρτιση. Το ζητούμενο είναι να είσαι καλός μουσικός, να σου δίνει τη δυνατότητα η Εκκλησία, ένα Πανεπιστημιακό ίδρυμα...μουσικολογικό...ούτως ώστε να μην καθιστούμε τη βιβλιοθηκονομία μουσικολογία.
Λ.Α. Ναι. Δυστυχώς...
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: Τη μελέτη, την εμβρίθεια στις πηγές...και όχι μόνο αυτό. Εδώ υπάρχει κανονισμός ιεροψάλτη στην ελλαδική Εκκλησία, τους μουσικολόγους μας...ψάλτη. Ως κατηγορία ψάλτη. Ως καλύτερος...ως ψάλτη....αυτό που δεν έχει. (21:00) Δηλαδή ο Καραμάνης η....δάσκαλε...Β' κατηγορίας ψάλτη.
Λ.Α. Ποιός έχει βαθμολογήσει;
ΚΙΣΣΑΣ: Τώρα τον τελευταίο καιρό.
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: Η Εκκλησία της Ελλάδος, με έναν κανονισμό, που θεσπίστηκε, και καλώς ως αφετηρία σκέψης, έχει κατηγοριοποιήσει τους ψάλτες.
Λ.Α. Κακώς.
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: Καλά που δεν ισχύει γενικώς στην Ελλάδα.
ΚΙΣΣΑΣ: Στα λόγια μόνο.
Λ.Α. Κακώς.
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: Πρέπει να υπάρξει μελέτη, πρέπει να υπάρξει επαναπροσέγγιση του (???) με τη νέα τεχνολογία, με τα νέα επιστημονικά επιτεύγματα..το θέμα είναι ποιος το κάνει..με τι όρους και προϋποθέσεις και πόσο αυτό επιστρέφει στη τάξη. Αν επιστρέφει ως αταξία είναι κακό.
Λ.Α. Κατ' αρχήν οφείλουμε....οφείλουμε να αξιοποιήσουμε τα ανά χείρας (22:00) τα κληρονομικά ακούσματα που παραλάβαμε από τους πατέρες και να μη ψάχνουμε διότι δε θα βρούμε άκρη. Δυστυχώς, είπαμε προηγουμένως για την Ευρώπη και αυτά, όλοι οι μεγάλοι μουσουργοί της ευρώπης...όλοι...οι κλασσικοί βέβαια, Σούμαν, Σούμπερτ, Μπετόβεν, Μότσαρτ, Βάγκνερ, όλοι αυτοί, έγραψαν έργα. Δεν έγραψαν θεωρητικά. Εμείς συνέχεια ακόμα είμεθα (???). Συνέχεια θεωρητικά γράφουμε και που θα πάει αυτό δε ξέρω. Το θεωρητικό έγινε μηνιαίο περιοδικό πλέον. Πρέπει να σταθούμε κάπου να αξιοποιήσουμε το ανα χείρας αυτό υλικό και συν τω χρόνω, η πρόοδος θα μας προσφέρει και άλλες ικανότητες τις οποίες μπορούμε να τις καταγράψουμε. Αλλά, θέλει...πρέπει να υπάρξει σεβασμός στη θεωρία της μουσικής. (23:00) Οι ευρωπαίοι σέβονται του 14ου αιώνος, τον (ΤΑΔΕ) τον μεγάλο τον θεωρητικό που έχει γράψει μια φορά τη θεωρία της ευρωπαϊκής μουσικής. Και όλοι οι μεγάλοι έγραψαν έργα...συμφωνίες ε; Και όχι μέσα με αρμονίες και με φούγκα, με φυγή και αυτά...τόσο μεγάλα έργα...βάσει του θεωρητικού του (ΤΑΔΕ). Εμείς....ορίστε;
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: Θεωρία των αρχαίων ελλήνων.
Λ.Α. Βεβαίως. Εμείς συνέχεια ψάχνουμε και διορθώνουμε κάθε μήνα το προηγούμενο εκδοθέν (ΓΕΛΙΑ. Τέλος πάντων...το....(ΓΕΛΙΑ). Λοιπόν, δυστυχώς, δυστυχώς...το θέμα...
ΚΙΣΣΑΣ: Γρήγορα πέστε γιατί είπαμε (σε ακροατή) (24:00)
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: Είχατε αναφερθεί προηγουμένως για (?????)
Λ.Α. Δε κατάλαβα....
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: (???) αναφέρεται για την Ίμα Σούμακ.
Λ.Α. Η Ίμα Σούμακ ήταν ένα φαινόμενο φωνητικό...μια σωστή φωνή, ανθρώπινη φωνή πρέπει τουλάχιστον να έχει 2 όγδοες, 2 οκτάβες, άνετες, αλλά και μπορεί και με 1,5 να προσφέρει στη ψαλτική ωραία πράγματα. Αλλά στο κλασσικό τραγούδι οπωσδήποτε 2 και πλέον...(25:00) Η Ίμα Σούμακ ήταν ένα φαινόμενο, μια σοπράνο, κολορατούρ η λεγόμενη, ο κλάδος της, η οποία είχε επάνω άνεση, και βεβαίως, εκτός από τις φωνητικές φωνές που διαθέτουμε, υπάρχουν και οι ψευδοχορδές, ναι...τα λεγόμενα φαλσέτα τα λεγόμενα στην Ευρωπαϊκή μουσική, τα οποία (???) ... σήμερα υπάρχουνε στο (ΤΑΔΕ) το...αυτό το κανάλι το ευρωπαϊκό...βγαίνουν σοπράνοι άνδρες. Για μένα είναι αποκρουστικοί βέβαια. Άνδρες σοπράνοι. Ψάλλει με τις ψευδοχορδές, τραγουδά σαν γυναικεία φωνή. Αυτά είχε, τα είχε εξελιγμένα η Ίμα Σούμακ, διότι, οι πραγματικές (???) που κάνει, έχουν ένα περιορισμένο να πούμε, ένα περιορισμένο ηχητικό (26:00) πλαίσιο. Πέραν τούτου, μπαίνουν σε εφαρμογή οι ψευδοχορδές. Είναι άλλο θέμα αυτό...
Λοιπόν, το θέμα είναι πολύ ευρύ και βεβαίως, μια γεύση μόνο προσφέραμε, όσο μπορούσαμε, είναι ζωτικό όμως. Το οποίο πρέπει να αρχίσει και στο ψαλτικό τομέα να εξελίσσεται αυτό. Δηλαδή να γνωρίζει ο ψάλτης το όργανο που κατέχει, τι όργανο είναι αυτό. Βιολί; βιόλα, βιολαντσέλο είναι; Και εκεί στα πλαίσια μέσα. Δεν είναι ντροπή να είσαι βαρύτονος, απεναντίας! Ούτε και μπάσος. Μα γεννιέσαι. Είναι το θείο δώρο που σου δίνει η φύση, είναι τα μέτρα. Εγώ όταν δω κάποιον, από τα μέτρα καταλαβαίνω τι είναι αυτός, τενόρος είναι, βαρύτονος είναι...είναι το όργανο, το σώμα, αυτά, όλα, ο λαιμός, δίνουν την εντύπωση (27:00), και πολλές φορές δεν έχω πέσει έξω. Ναι λέει, είμαι λέει μπάσος. Προτού μιλήσει ακόμα.
ΚΙΣΣΑΣ: Δάσκαλε, να τελειώνουμε...
Λ.Α. Ναι. Λοιπόν....είθε κάποτε να συναντηθούμε και τότε να υπάρχει και έτοιμο υλικό το οποίο να το ακούσουμε και να προσθέσουμε και στην πράξη ορισμένα, ορισμένες νουθεσίες. Σήμερα σταθήκαμε μόνο στη παρουσίαση, αφηρημένα έτσι του όλου φωνητικού θέματος. Ευχαριστώ όλους.
ΑΚΡΟΑΤΗΣ: Συγνώμη...ξέρετε κάτι; Επί του θέματος. Δε θα πάω σε άλλο θέμα διότι με γαργάλισε ο συνάδελφος, αλλά εν πάση περιπτώσει επί του θέματος. Μας αναπτύξατε πως (28:00) λειτουργεί η φωνή, δε μας είπατε η συντήρηση. Δηλαδή, μήπως από τη μακρόχρονη πείρα σας έχετε κάτι να μας πείτε πάνω σε αυτό το πράγμα; Δηλαδή, έρχεται για παράδειγμα η Μεγάλη Εβδομάδα και δεν αισθανόμαστε καλά. Τι μπορούμε να κάνουμε; Εκτός από την αφωνία.
Λ.Α. Εάν είναι παθολογικό το θέμα, εάν είναι το θέμα παθολογικό, τότε υπάρχουν ιατροί. Εάν είναι θέμα κακής χρήσεως του φωνητικού οργάνου, αυτό πρέπει να το γνωρίζουμε. Βεβαίως, χρειάζεται η κατάλληλη αφωνία ώσπου να επανέλθει η βλενογόννος, να απαλλαχθεί η βλεννογόνος από αυτά τα...ξέρω, τα αιματώματα και τα τοιαύτα...αλλά, βεβαίως, όταν γνωρίζει τον τρόπο της φωνής (29:00) και γνωρίζει το όργανό του ο ψάλτης, δεν παθαίνεις τίποτα. Σας το λέω ειλικρινά. Όταν είναι σωστός στην τοποθέτηση της φωνής....η φωνή είναι Θείο Δώρο και το πλέον....το όργανο το οποίο είναι πιστό....το πλέον πιστό όργανο....μας ακολουθεί σε όλη μας τη ζωή. Είπαμε προηγουμένως ότι μ' αυτό γεννιόμαστε και μ' αυτό τελειώνουμε. Αν δεν το βασανίσουμε, αν δε δημιουργηθεί κάποιο παθολογικό...υπάρχουν ασθένειες οι οποίες είναι κοινές....αυτά....μάλιστα.
ΚΙΣΣΑΣ: Ευχαριστούμε πάρα πολύ όλους τους παρευρεθέντες ΚΤΛ ΚΤΛ ΚΤΛ (ΤΕΛΟΣ ΑΡΧΕΙΟΥ).