Εγκυκλοπαίδεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Γλῶσσαι
Ελληνικό λεξικό
Ἡσύχιος Ἀλεξανδρεὺς

<ξιφισμός>· σχῆμα ὀρχηστικὸν τῆς λεγομένης ἐμμελείας ὀρχήσεως

~~~~~~

[''Ησύχιος λέει: "ξιφίζειν· ανατείνειν την χείρα και ορχείσθαι" (ξιφίζω· σηκώνω το χέρι και χορεύω). Ίσως "σηκώνω το χέρι, κρατώντας το σπαθί και χορεύω".'']

<ξιφίζειν>· ἀνατείνειν τὴν χεῖρα, καὶ ὀρχεῖσθαι

http://el.wikisource.org/wiki/Γλώσσαι
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
ξυλόφωνον, (από το ξύλον και φωνή)· η λέξη ξυλόφωνον ήταν άγνωστη στην αρχαία Ελλάδα και η χρήση ενός τέτοιου οργάνου από τους Έλληνες είναι αβέβαιη. Ένα όργανο, με άγνωστο όνομα, σε σχήμα μιας μικρής σκάλας, εικονίζεται σε διάφορα αγγεία της Ν. Ιταλίας (κατά το πλείστο από την Αππουλία). Το σχήμα του οργάνου αυτού οδήγησε σε εικασίες ότι μπορούσε να ήταν ένα ξυλόφωνο ή κάποιο είδος σείστρου.
Βιβλιογραφία:

Max Wegner, Das Musikleben der Griechen, Βερολίνο 1949, σσ. 66-67 και 229 (και πίν. 24).
R. P. Winnington-Ingram, "Apulian sistrum" στη μελέτη "Ancient Greek Music: A Bibliography 1932-1957", Lustrum 3, 1958, σ. 19.
Ν. Plaoutine et J. Roger, Corpus Vasorum Antiquorum, France 16 (Παρίσι, Musee Rodin), 1945, εικ. 35/3· στο άρθρο του R.P.W.-Ingram πιο πάνω.
Riemann Musik Lexikon, Sachteil, Mainz 1967, σ. 1069.

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
ἔστι δὲ τοιαύτη τις ἡ περὶ τὸ ἐμμελές τε καὶ ἐκμελὲς τάξις
οἵα καὶ ἡ περὶ τὴν τῶν γραμμάτων σύνθεσιν ἐν τῷ δια-
λέγεσθαι·
 

Attachments

  • λεττερ.jpg
    9.1 KB · Views: 17

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
οδοντισμός, είδος αύλησης που χρησιμοποιούνταν στο τρίτο μέρος του πυθικού νόμου· με αυτόν ο αυλητής μιμούνταν το τρίξιμο των δοντιών του δράκοντα. Πρβ. Πολυδ. IV, 84· επίσης, τα λ. πυθικός νόμος και ιαμβικόν.

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''αύλησης που χρησιμοποιούνταν στο τρίτο μέρος του πυθικού νόμου· με αυτόν ο αυλητής μιμούνταν το τρίξιμο των δοντιών του δράκοντα. Πρβ. Πολυδ. IV, 84·'']

Pollux, Onomasticon

Πολυδ. IV, 84

http://www.archive.org/stream/onomasticon01polluoft#page/n313/mode/1up
 

Attachments

  • onomasticon01polluoft_0314.jpg
    211.1 KB · Views: 1

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
οδός, στη μουσική χρησιμοποιούνταν με τη σημασία της πορείας, της κίνησης από ένα ορισμένο σημείο προς τα πάνω ή προς τα κάτω. Ο Αριστόξενος (Αρμ. Στοιχ. III, 66, 27-28 Mb) λέει σχετικά: "Από δε του διτόνου δύο μεν οδοί επί το οξύ, μία δ' επί το βαρύ" (Από το δίτονο υπάρχουν δύο [δυνατές] κινήσεις, μία προς τα πάνω και μία προς τα κάτω)

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ο Αριστόξενος (Αρμ. Στοιχ. III, 66, 27-28 Mb) λέει σχετικά: "Από δε του διτόνου δύο μεν οδοί επί το οξύ, μία δ' επί το βαρύ" (Από το δίτονο υπάρχουν δύο [δυνατές] κινήσεις, μία προς τα πάνω και μία προς τα κάτω).'']

Αρμονικά στοιχεία

Αριστόξενος, Αρμ. Στοιχ. III, 66, 27-28 Mb

ὥστε δῆλον ὅτι δύο μόναι ὁδοὶ ἔσονται ἀπὸ τοῦ
διτόνου ἐπὶ τὸ ὀξύ·
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
οίκτος, λύπη και έκφραση λύπης, θρήνος· λυπηρός οδυρμός (LSJ). Πλούτ. (Περί μουσ. 1136F, 17): "τραγικοί οίκτοι ποτε επί του Δωρίου τρόπου εμελωδήθησαν" (και τραγικοί θρήνοι μπήκαν κάποτε σε μουσική [μελοποιήθηκαν] στον δωρικό τρόπο [αρμονία]).

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Πλούτ. (Περί μουσ. 1136F, 17): "τραγικοί οίκτοι ποτε επί του Δωρίου τρόπου εμελωδήθησαν" (και τραγικοί θρήνοι μπήκαν κάποτε σε μουσική [μελοποιήθηκαν] στον δωρικό τρόπο [αρμονία] ).

PLUTARQUE
ΠΕΡΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Πλούτ .Περί μουσ. 1136F, 17

(165) οὐκ ἠγνόει δ΄ ὅτι πολλὰ Δώρια Παρθένεια [ἄλλα] Ἀλκμᾶνι καὶ Πινδάρῳ καὶ Σιμωνίδῃ καὶ Βακχυλίδῃ πεποίηται, ἀλλὰ μὴν καὶ ὅτι προσόδια καὶ παιᾶνες, καὶ μέντοι ὅτι καὶ τραγικοὶ οἶκτοί ποτε ἐπὶ τοῦ Δωρίου τρόπου ἐμελῳδήθησαν καί τινα ἐρωτικά. (166) Ἐξήρκει δ΄ αὐτῷ τὰ εἰς τὸν Ἄρη καὶ Ἀθηνᾶν καὶ τὰ σπονδεῖα· (167) ἐπιρρῶσαι γὰρ ταῦτα ἱκανὰ ἀνδρὸς σώφρονος ψυχήν·

http://remacle.org/bloodwolf/historiens/Plutarque/musiquegr.htm
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
όκλασμα, είδος ζωηρού χορού περσικής προέλευσης, κατά τον οποίο περιοδικά έκαμπταν τα πόδια σε όκλαση. Τον εκτελούσαν γυναίκες κατά την τελετή των Θεσμοφορίων προς τιμή της Δήμητρας της Θεσμοφόρου. Πολυδ. (IV, 100): "και όκλασμα, ούτω γαρ εν Θεσμοφοριαζούσαις ονομάζεται το όρχημα το περσικόν και σύντονον..." (και το όκλασμα· έτσι ονομάζεται ο πολύ ζωηρός περσικός χορός που χορεύεται από θεσμοφοριάζουσες [γυναίκες που έπαιρναν μέρος στα Θεσμοφόρια]).

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Πολυδ. (IV, 100): "και όκλασμα, ούτω γαρ εν Θεσμοφοριαζούσαις ονομάζεται το όρχημα το περσικόν και σύντονον..." (και το όκλασμα· έτσι ονομάζεται ο πολύ ζωηρός περσικός χορός που χορεύεται από θεσμοφοριάζουσες [γυναίκες που έπαιρναν μέρος στα Θεσμοφόρια]).'']

Pollux, Onomasticon

http://www.archive.org/stream/onomasticon01polluoft#page/n318/mode/1up
 

Attachments

  • onomasticon01polluoft_0319.jpg
    217.6 KB · Views: 1

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
όλμος, το πάνω μέρος του επιστόμιου, στο οποίο έμπαινε η γλωσσίδα και το οποίο τοποθετούνταν ανάμεσα στα χείλη. Με το υφόλμιο σχημάτιζε το επιστόμιο του αυλού. Και τα δύο (όλμος και υφόλμιο) στερεώνονταν στο πάνω άκρο του αυλού. Φώτ. Λεξ.: "όλμοι και υφόλμια, επί αυλών"· Εύπολις (Φίλοι): "ρέγκειν τους όλμους" (να φυσήξει τους όλμους· Kock CAF Ι, 331, απόσπ. 267). Πρβ. Πολυδ. IV, 70 και λ.αυλός.

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
ολολυγμός, ύμνος ή τραγούδι θριάμβου. Αισχ. (Χοηφόροι 387): "εφυμνήσαι... πυκάεντ' ολολυγμόν" (να τραγουδήσει... ένα διαπεραστικό θριαμβευτικό ύμνο).

http://www.musipedia.gr/
 
Top