Εγκυκλοπαίδεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μολπ-άζω ,
A. sing of, τινα Ar.Ra.380 (lyr.), Hermesian.7.77.

μολπ-αῖος , ον,
A. tuneful, “ἀοιδάν” Erinn.6.7.

μολπ-αρχέω ,
A. lead the song and dance, IG 12(7).415 (Amorgos).

μολπ-αστής , οῦ, Dor. μολπ-τάς , o(,
A. minstrel, dancer, AP6.155 (Theodorid.).

μολπ-άστρια , h(, fem. of foreg., prob. in Hsch.

μολπ-εύω ,
A. to be a μολπός (q. v.), Jahresh.5 Beibl.66 (Ephesus).

μολπ-ή , h(, (μέλπω)
A. dance or rhythmic movement with song, Od. 6.101, Il.18.606.
2. more freq. song, 1.472; “μολπῆς τε γλυκερῆς καὶ ἀμύμονος ὀρχηθμοῖο” 13.637; “μολπή τ᾽ ὀρχηστύς τε” Od.1.152, cf. Hes.Th.69, Sapph.Supp.25.5, Pi.O.10.84,6.97 (pl.), A.Ag.106 (lyr.), etc.: Com. in lyr., “μολπὰ κλαγγά” Mnesim.4.57 (anap.): metaph., οὐ μ. σύριγγος ἔχων the note, S.Ph.212 (lyr.): also in late Prose, as Luc.Salt.23.

μολπ-ηδόν , Adv.
A. like a song, A.Pers.389

μολπ-ῆτις , Dor. μολπ-ᾶτις , ιδος, h(,
A. she who sings and dances, metaph., “κερκίδα τὰν ἱστῶν μολπάτιδα” AP6.288 (Leon.).

μολπ-ικοί , oi(,
A. = μολποί, Milet.7p.68.

μολποδώρα , ας, h(,
A. bestower of μολπή, title of Aphrodite in Cyprus, Schwyzer682.6.

μολποί , oi(, guild of musicians at Miletus, SIG57 (v B.C.), 272 (iv B.C.).

Henry George Liddell. Robert Scott. A Greek-English Lexicon. revised and augmented throughout by. Sir Henry Stuart Jones. with the assistance of. Roderick McKenzie. Oxford. Clarendon Press. 1940.

http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus:text:1999.04.0057:entry=molpoi/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μοναυλία, παίξιμο στον μόναυλο και κατ' επέκταση σόλο με οποιονδήποτε αυλό.
Πολυδ. (IV, 82): "γίγγλαρος ,.. μοναυλία πρόσφορος" (ο γίγγλαρος... κατάλληλος για εκτέλεση σόλο [στον αυλό]).

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μοναύλιον, υποκοριστικό της λ. μόναυλος· μικρός μόναυλος· μικρό όργανο [αυλός] που παίζει σόλο. (LSJ, Δημ.: είδος οργάνου πάνω στο οποίο παίζεται η μονωδία). Ποσειδώνιος (στον Αθήναιο Δ', 176C, 78): "φωτίγγια και μοναυλία, κώμων ου πολέμων όργανα" (μικροί φώτιγγες και μόναυλοι, όργανα των διασκεδάσεων όχι των πολέμων).

Βλ. λ. φώτιγξ .

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ποσειδώνιος (στον Αθήναιο Δ', 176C, 78): "φωτίγγια και μοναυλία, κώμων ου πολέμων όργανα" (μικροί φώτιγγες και μόναυλοι, όργανα των διασκεδάσεων όχι των πολέμων).'']

ATHÉNÉE DE NAUCRATIS
Le Livre IV des Deipnosophistes

Αθήναιο Δ', 176C, 78

Ποσειδώνιος δ΄ ὁ ἀπὸ τῆς στοᾶς φιλόσοφος ἐν τῇ τρίτῃ τῶν ἱστοριῶν διηγούμενος περὶ τοῦ Ἀπαμέων πρὸς Λαρισαίους πολέμου γράφει τάδε·

« Παραζωνίδια καὶ λογχάρι’ ἀνειληφότες ἰῷ καὶ ῥύπῳ κεκρυμμένα, πετάσια δ΄ ἐπιτεθειμένοι καὶ προσκόπια σκιὰν μὲν ποιοῦντα, καταπνεῖσθαι δ΄ οὐ κωλύοντα τοὺς τραχήλους, ὄνους ἐφελκόμενοι γέμοντας οἴνου καὶ βρωμάτων παντοδαπῶν, [176c] οἷς παρέκειτο φωτίγγια καὶ μοναύλια, κώμων οὐ πολέμων ὄργανα. »

http://remacle.org/bloodwolf/erudits/athenee/livre4gr.htm
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μόναυλον, (μέλος)· σόλο με τον μόναυλο. Η λέξη εδώ χρησιμοποιείται ως επίθετο, ενώ το ουσιαστικό μόναυλος
είναι το όργανο. Σώπατρος στον Αθήναιο Δ', 176Α, 78: "και το μόναυλον μέλος ήχησεν" (και ήχησε μια μελωδία [σόλο] στον μόναυλο).

Βλ. λ. μέλος .

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Σώπατρος στον Αθήναιο Δ', 176Α, 78: "και το μόναυλον μέλος ήχησεν" (και ήχησε μια μελωδία [σόλο] στον μόναυλο).'']

ATHÉNÉE DE NAUCRATIS
Le Livre IV des Deipnosophistes

Αθήναιο Δ', 176Α, 78

Σώπατρος Βακχίδι·

« Καὶ τὸ μόναυλον μέλος ἤχησε. »

http://remacle.org/bloodwolf/erudits/athenee/livre4gr.htm
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μόναυλος, (α) Ο Ιόβας στο τέταρτο βιβλίο του Περί θεατρικής ιστορίας λέει ότι οι Αιγύπτιοι αποδίδανε την εφεύρεση του μόναυλου στον Όσιρι. Και ο Πολυδεύκης (IV, 75) λέει: "Μόναυλος, εύρημα μέν εστιν Αιγυπτίων, μέμνηται δε αυτού Σοφοκλής εν Θάμυρι, αυλεί δε μάλιστα τον γαμήλιον" (ο μόναυλος είναι εφεύρεση των Αιγυπτίων· τον θυμάται ο Σοφοκλής στον Θάμυρι, και παίζει προπάντων το γαμήλιο τραγούδι).

(β) ο εκτελεστής του μόναυλου, ο μοναυλητής· ο Ήδυλος (Επιγράμματα, στον Αθήναιο στο ίδιο κεφ.): "τούτο Θέων ο μόναυλος υπ' ηρίον ο γλυκύς οικεί αυλητής" (κάτω από αυτό τον τάφο αναπαύεται ο γλυκός μοναυλητής Θέων). Ο μοναυλητής (ο μόναυλος) ονομαζόταν και καλαμαύλης.

Βλ. W. Vetter, "Monaulos", Pauly RE τόμ. 31, στ. 74-75.
Th. Reinach, "Monaule", DAGR τόμ. IX, σσ. 313-314, στο λ. Tibia.

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Και ο Πολυδεύκης (IV, 75) λέει: "Μόναυλος, εύρημα μέν εστιν Αιγυπτίων, μέμνηται δε αυτού Σοφοκλής εν Θάμυρι, αυλεί δε μάλιστα τον γαμήλιον" (ο μόναυλος είναι εφεύρεση των Αιγυπτίων· τον θυμάται ο Σοφοκλής στον Θάμυρι, και παίζει προπάντων το γαμήλιο τραγούδι).

Pollux, Onomasticon

Πολυδεύκης, IV, 75

http://www.archive.org/stream/onomasticon01polluoft#page/n311/mode/1up
 

Attachments

  • onomasticon01polluoft_0312.jpg
    227.4 KB · Views: 0
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''ο Ήδυλος (Επιγράμματα, στον Αθήναιο στο ίδιο κεφ.): "τούτο Θέων ο μόναυλος υπ' ηρίον ο γλυκύς οικεί αυλητής" (κάτω από αυτό τον τάφο αναπαύεται ο γλυκός μοναυλητής Θέων). Ο μοναυλητής (ο μόναυλος) ονομαζόταν και καλαμαύλης.

ATHÉNÉE DE NAUCRATIS
Le Livre IV des Deipnosophistes

Αθήναιο

« 〈Τοῦτο〉 Θέων ὁ μόναυλος ὑπ΄ ἠρίον ὁ γλυκὺς οἰκεῖ
αὐλητής, μίμων ἡ ΄ν θυμέλῃσι Χάρις.
[176d] Τυφλὸς ὑπαὶ γήρως εἶχεν καὶ Σκίρπαλον υἱόν,
νήπιον ὅντ΄ ἐκάλει Σκίρπαλος Εὐπαλάμου,
ἤειδεν δ΄ αὐτοῦ τὰ γενέθλια· τοῦτο γὰρ εἶχεν,
πανμαρπᾶν ηδυσμα σημανέων.
Ηὔλει δὴ Γλαύκης μεμεθυσμένα παίγνια Μουσέων
ἢ τὸν ἐν ἀκρήτοις Βάτταλον ἡδυπότην
ἢ καὶ Κώταλον ἢ καὶ Πάκαλον. Ἀλλὰ Θέωνα
τὸν καλαμαυλήτην εἴπατε « χαῖρε Θέων. »

http://webcache.googleusercontent.c...vre4gr.htm+Θέων+ο+μόναυλος&cd=1&hl=en&ct=clnk
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μονή, (από το μένω)· η παραμονή πάνω σ' ένα ύψος· κάποια εμμονή της φωνής. Ο Κλεονείδης (Εισαγ. 14) καθορίζει: "τονή είναι η μονή (παραμονή πάνω σε μια βαθμίδα) πιο πολύ από ένα χρόνο σε μια εκφορά της φωνής". Ο Αριστόξενος (Ι, 12, 3): "[τάσις εστί] μονή τις και στάσις της φωνής" ([τάση είναι] κάποια παραμονή [εμμονή] και στάση της φωνής)· και ο Αριστείδης δίνει τον ίδιο ορισμό (Mb 8, R.P.W.-I. 6). Ο Βακχείος (Εισαγ. 45) καθορίζει ότι μονή γίνεται: "όταν επί του αυτού φθόγγου πλείονες λέξεις μελωδώνται" (όταν περισσότερες λέξεις τραγουδιούνται πάνω στην ίδια νότα). Βλ. λ. πεττεία.

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ο Κλεονείδης (Εισαγ. 14) καθορίζει: "τονή είναι η μονή (παραμονή πάνω σε μια βαθμίδα) πιο πολύ από ένα χρόνο σε μια εκφορά της φωνής".'']

Εισαγωγή αρμονική

Κλεονείδης, Εισαγ. 14

τονὴ δὲ ἡ ἐπὶ πλείονα χρόνον
μονὴ κατὰ μίαν γινομένη προφορὰν τῆς φωνῆς.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ο Αριστόξενος (Ι, 12, 3): "[τάσις εστί] μονή τις και στάσις της φωνής" ([τάση είναι] κάποια παραμονή [εμμονή] και στάση της φωνής)'']

Αρμονικά στοιχεία

Αριστόξενος, Ι, 12, 3

ὃ μὲν οὖν βουλόμεθα
λέγειν τὴν τάσιν σχεδόν ἐστι τοιοῦτον οἷον μονή τις καὶ
στάσις τῆς φωνῆς.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ ΚΟΙΝΤΙΛΙΑΝΟΥ
ΠΕΡΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΝ

Αριστείδης, Mb 8, R.P.W.-I. 6

τάσις δέ ἐστι μονὴ καὶ στάσις τῆς φωνῆς·
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ο Βακχείος (Εισαγ. 45) καθορίζει ότι μονή γίνεται: "όταν επί του αυτού φθόγγου πλείονες λέξεις μελωδώνται" (όταν περισσότερες λέξεις τραγουδιούνται πάνω στην ίδια νότα).'']

http://www.archive.org/stream/musiciscriptore01jangoog#page/n403/mode/1up
 

Attachments

  • musiciscriptore01jangoog_0404.jpg
    106.7 KB · Views: 0

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μονόχορδον, όπως φαίνεται από το όνομά του, ήταν ένα όργανο με μια χορδή. Μερικοί μελετητές το τοποθετούν στην οικογένεια του λαούτου, δηλ. με βραχίονα, χέρι (Th. Reinach La mus. gr. 127). To μονόχορδο χρησιμοποιήθηκε για τον καθορισμό των μαθηματικών σχέσεων των μουσικών ήχων, δηλ. ήταν ένας κανών , και συνήθως ονομαζόταν "ο Πυθαγόρειος κανών", γιατί απέδιδαν την εφεύρεσή του στον Πυθαγόρα . Ο Πολυδεύκης (IV, 60) λέει ότι το μονόχορδο ήταν αραβική εφεύρεση· εφευρέτης του οργάνου, στη μυθολογία, φέρεται ο Απόλλων, ο οποίος μάλιστα το πρόσφερε υπό μορφή αψίδας στην Αρτέμιδα (Censorinus). Ο Νικόμαχος , πάλι, γράφει πως το μονόχορδο ονομάζεται από πολλούς ("φάνδουρος ", ενώ οι Πυθαγορικοί το λένε "κανόνα" (πρβ. λ. πανδούρα). Μεγάλοι μαθηματικοί, όπως ο Αρχύτας , ο Ερατοσθένης και ο Δίδυμος , εργάστηκαν τους λόγους των διαστημάτων στο μονόχορδο. :
Βλ. τα λ. ελικών και κανών .

~~~~~~~~~~~

Monochord.

An ancient single-string instrument first mentioned in Greece in the 5th century bce, and said to have been an invention of Pythagoras. The monochord remained a viable musical device, used mainly for teaching, tuning and experimentation, until the advent of more accurate instruments in the late 19th century.

In its earliest form the monochord's single string was stretched across two fixed bridges which were erected on a plank or table. A movable bridge was then placed underneath the string, dividing it into two sections. The marks indicating the position of the fixed bridge were inscribed on the table beneath the string. The resonating box, seen in drawings after the 12th century, was a late medieval addition which increased the portability in addition to enhancing the tone of the monochord. After 1500 one of the end bridges was replaced with a nut, the attendant lowering of the string enabling the user to press it directly on the belly of the instrument. Although simple to use, this modified monochord was considerably less accurate. The name monochord was usually retained for multi-string instruments when the strings were tuned in unison or when the instrument was used for the same purposes as a monochord. The medieval instrument varied from about 90 to 122 cm in length. During the Middle Ages the selection of a monochord's basic pitch was influenced by its size and by the voice range of the user rather than by any existing standards.

1. Acoustical systems.

The divisions of the monochord are usually presented in terms of proportions, string lengths or cents. A fourth method, that of expressing string lengths by means of logarithms, was often used in the 18th century, but this system, like the cents system derived from it, is not proportional and cannot be used on the instrument without further calculation. The first two can be directly applied and are the only kinds of division to have attained any practical significance before the 20th century; this kind of division is designated a manual division.

Aristotle and Euclid followed Pythagoras's lead when discussing intervals; Aristoxenus, however, used a six-interval scale and a non-proportional arithmetic, or fractional, division of the string. Pythagorean techniques of dividing the monochord were introduced to the Middle Ages by the late antique writers Theon of Smyrna, Aristides Quintilianus, Nicomachus of Gerasa, Cleonides, Gaudentius, Ptolemy, Porphyry, Bacchius and the author of the treatise known as Bellermann's Anonymous.

Diagrams showing divisions of the monochordThe Pythagorean concept of division by proportions is based on the relationship of the harmonic and arithmetic means as they are represented by the numbers 6, 8, 9 and 12. The ratio 12:6 produces the octave; 9:6 and 12:8, the 5th; 8:6 and 12:9, the 4th; and 9:8, the major 2nd. Reduced to their lowest terms these ratios are dupla (2:1), sesquialtera (3:2), sesquitertia (4:3) and sesquioctava (9:8). They can be applied to a string in two ways. For example, in fig.1a , one whole tone (D down to C) can be produced by dividing half the string length (AY) into eight parts (DY) and then adding an equal ninth portion (sesquioctava) to form the second pitch (CY). Conversely (fig. 1b ) a subsesquioctava proportion (8:9) can be used if the string length AY is divided into nine parts and the second is sounded with only eight of them (BY).

In fig.1a the monochord is divided in a descending manner, from the higher pitches to the lower. The second division (1b), moving from the lower to the higher pitches, is an ascending division. It is of course possible to use both techniques alternately in one division. The more complex ratio, like that of the Pythagorean semitone (256:243), can be determined by calculation with simple intervals, for example, the sum of two whole tones (9/8 x 9/8 = 81/64) is subtracted from the fourth (4/3 – 81/64 = 256/243) – an extremely simple manoeuvre when done on the instrument.

The completion of either of the above divisions in the manner of the Middle Ages would give a two-octave scale in the Pythagorean tuning whose lowest note would be given by the entire length of the string. In general it may be said that the Greek writers up to 500 CE used the descending division. Medieval scholars began with the descending division and subsequently adopted the ascending division. The technique of the latter, originally attempted by Boethius, was first successfully described by Odo of St Maur (Cluny) in about 1000. Writers of the Renaissance and the post-Renaissance eras preferred the ascending division.

The selection of the technique to be used in working out a specific division was often dependent on its intended usage. Although all medieval divisions achieve the same end and utilize the same four proportions, the method of division selected depended on whether it was for a speculative (descending division) or a practical (ascending) treatise. The popularity of the ascending division parallels the rise of the practical treatise in the late Middle Ages.

2. System of string lengths.

The cumbersome nature of the proportional system together with the difficulty of using a compass to divide the string caused some investigators to adopt the system of string lengths, an accurate and simple method of proportional pitch representation. The only problem with the string lengths lies in the number of units encountered. For example Johann Neidhardt in 1706 specified a string length of 1781·82 units for the second step of his scale which he based on a division into 2000 units. Other advocates, like Marpurg, suggested the use of only three digits to represent the total length of the string; however, this was a compromise rarely admitted by the users of the technique.

3. Division of the chromatic scale.

Semitones can be determined on the monochord by three methods: by extending the superparticular divisions, arithmetically dividing the tone, or by mean-proportional division. In superparticular divisions two complete and different (different even for notes which are enharmonically equivalent) sets of chromatic notes are available. These may be obtained by the successive application of the sesquialtera proportion (beginning with the note F) or of the subsesquialtera proportion (beginning with B). The former will produce a series of perfect 5ths in descending order (called ‘flat semitones’), and the latter a set of ascending perfect 5ths (‘sharp semitones’). Arithmetical semitones are determined by an equal division of the difference between the string lengths of two pitches a step apart. This method was frequently used in post-medieval times even though the semitones are of unequal size. The mean proportional string lengths necessary for single equal semitones are usually determined by means of the Euclidean construction (a perpendicular erected at the juncture of two string lengths which are used as the diameter of a semicircle will equal the proportional length). To determine two or more mean-proportionals, a mechanical device like the mesolabium (a series of overlapping square frames) can be used to substitute for the mathematical function of the cube root; multiple mean-proportionals can also be formed by means of the sort of geometrical figures used by Lemme Rossi in the 17th century.

4. Uses.

In addition to its value as an experimental device, the monochord served throughout the Middle Ages as a teaching instrument. Monochord-based diagrams and sets of directions for determining the consonances abound in both speculative and practical treatises of this era. Until the adoption of sight-singing methods based upon the hexachord system, the monochord was used to produce pitches for rote singing; from then until the 13th century it was used mainly to check correct reproduction of intervals. The decline of its pedagogical use after this time is probably due to the introduction of keyboard instruments. The use of the monochord by teachers in the Renaissance was restricted to those few who rigidly maintained the Pythagorean scale as the basis of their musical instruction.

Because so much of the early use of the monochord was didactic, its users attempted to make the division as efficient and accurate as possible. The efficiency of a monochord division depends on the relation between the number of separate measurements and the number of notes produced. The results of these efforts are particularly noticeable after 1450 because after this date each new division often produced a new variation of a given tuning. Often the musician wished to change the tuning but not infrequently he was only seeking a simpler method of division. It would seem that the appearance of an altered tuning bothered the Renaissance musician little, for because of the monochord's inaccuracy, a variation of a few cents (in some cases as much as 22 cents) was a small sacrifice to make for a more efficient division. A case in point is the division of Ramos de Pareia whose monochord tuning varied widely from the accepted Pythagorean standard. Ramos, however, was apparently not bothered by the pitch deviation as long as he was able to simplify the division. To this end he stated: ‘So therefore we have made all of our division very easy, because the fractions are common and not difficult’. In many cases this desire is not stated expressly, as it was by Ramos, but it may be suspected that it served as an underlying cause of many tuning variations in the Renaissance and later eras.

The other areas in which the influence of the monochord is evident are in its instrumental applications and its use as a symbolic device. In the former instance the use of the monochord in ensembles is cited in both Greek and medieval writings. In later times, however, the descendants of the monochord, the clavichord (sometimes called monochordia by 15th- and 16th-century writers), hurdy-gurdy and trumpet marine, were more frequently used. Throughout the late Middle Ages and the Renaissance the monochord is often mentioned as a basic tool in the design or measurement of bells and organ pipes. Finally, until about 1700 the monochord was commonly used to show the unity existing between man and the universe. It is represented as a divided string whose pitches may represent the solar system (musica mundana), the muses, the zodiac, or even bodily functions; often this is being tuned by the hand of God.

For Jacques de Liège's division of the monochord, see Theory, theorists, [not available online]
Bibliography

S. Wantzloeben : Das Monochord als Instrument und als System entwicklungsgeschichtlich dargestellt (Halle, 1911)

J.M. Barbour : Tuning and Temperament: a Historical Survey (East Lansing, MI, 1951/R, 2/1953)

K.W. Gümpel : ‘Das Tastenmonochord Conrads von Zabern’, AMw, xii (1955), 143–66

C.D. Adkins : The Theory and Practice of the Monochord (diss., U. of Iowa, 1963)

J. Chailley : ‘La monocorde et la théorie musicale’, Organicae voces: Festschrift Joseph Smits van Waesberghe angeboten anlässlich seines 60. Geburtstag, ed. P. Fischer (Amsterdam, 1963), 11–20

C. Adkins : ‘The Technique of the Monochord’, AcM, xxxix (1967), 34–43

M.-E. Duchez : ‘Des neumes à la porteé’, Musicologie médiévale: Paris 1982, 57–60

J. Smith : ‘The Medieval Monochord’, JMR, v (1984), 1–34

C. Meyer, ed.: Mensura monochordi: la division du monocorde (IXe–XVe siècle) (Paris, 1996)

Cecil Adkins

Grove

Επίσης, S. Wantaloeben, Das Monochord, 1911.

http://www.musipedia.gr/
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ο Πολυδεύκης (IV, 60) λέει ότι το μονόχορδο ήταν αραβική εφεύρεση· εφευρέτης του οργάνου, στη μυθολογία, φέρεται ο Απόλλων, ο οποίος μάλιστα το πρόσφερε υπό μορφή αψίδας στην Αρτέμιδα (Censorinus).'']

Pollux, Onomasticon

Πολυδεύκης, IV, 60

http://www.archive.org/stream/onomasticon01polluoft#page/n307/mode/1up
 

Attachments

  • onomasticon01polluoft_0308.jpg
    218 KB · Views: 0

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μονωδία, όπως και σήμερα, μονωδία· επίσης, θρήνος, θρηνωδία. Κυρίως το τραγούδι ενός προσώπου, αλλά κατ' επέκταση μια εκτέλεση σόλο. Ο Πλάτων (Νόμοι ς', 764D-E) δίνει καθαρά στον όρο μια γενική σημασία, όταν εισηγείται να κρίνουν τους σολίστ (εκτελεστές που διαγωνίζονται μόνοι, σε "μονωδία") άλλοι δικαστές (κριτές) και άλλοι εκείνους που διαγωνίζονται σε χορικό τραγούδι (χορωδία): "...μουσικής δε ετέρους μέν τους περί μονωδίαν τε και μιμητικήν, οίον ραψωδών και κιθαρωδών και αυλητών και πάντων των τοιούτων αθλοθέτας ετέρους πρέπον αν είη γίγνεσθαι, των δε περί χορωδίαν άλλους".

μονώδιον· υποκοριστικό του μονωδία.

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ο Πλάτων (Νόμοι ς', 764D-E) δίνει καθαρά στον όρο μια γενική σημασία, όταν εισηγείται να κρίνουν τους σολίστ (εκτελεστές που διαγωνίζονται μόνοι, σε "μονωδία") άλλοι δικαστές (κριτές) και άλλοι εκείνους που διαγωνίζονται σε χορικό τραγούδι (χορωδία): "...μουσικής δε ετέρους μέν τους περί μονωδίαν τε και μιμητικήν, οίον ραψωδών και κιθαρωδών και αυλητών και πάντων των τοιούτων αθλοθέτας ετέρους πρέπον αν είη γίγνεσθαι, των δε περί χορωδίαν άλλους".]

Plato, Laws
Plat. Laws 6.764d

Πλάτων, Νόμοι ς', 764D-E

[764δ] κόσμου καὶ παιδεύσεως ἅμα καὶ τῆς περὶ ταῦτα ἐπιμελείας τῶν φοιτήσεών τε πέρι καὶ οἰκήσεων ἀρρένων καὶ θηλειῶν κορῶν, ἀγωνίας δέ, ἔν τε τοῖς γυμνικοῖς καὶ περὶ τὴν μουσικὴν ἀθλοθέτας ἀθληταῖς, διττοὺς αὖ τούτους, περὶ μουσικὴν μὲν ἑτέρους, περὶ ἀγωνίαν δ᾽ ἄλλους. ἀγωνιστικῆς μὲν οὖν ἀνθρώπων τε καὶ ἵππων τοὺς αὐτούς, μουσικῆς δὲ ἑτέρους μὲν τοὺς περὶ μονῳδίαν τε καὶ μιμητικήν, οἷον''

[764ε] ῥαψῳδῶν καὶ κιθαρῳδῶν καὶ αὐλητῶν καὶ πάντων τῶν τοιούτων ἀθλοθέτας ἑτέρους πρέπον ἂν εἴη γίγνεσθαι, τῶν δὲ περὶ χορῳδίαν ἄλλους. πρῶτον δὴ περὶ τὴν τῶν χορῶν παιδιὰν παίδων τε καὶ ἀνδρῶν καὶ θηλειῶν κορῶν ἐν ὀρχήσεσι καὶ τῇ τάξει τῇ ἁπάσῃ γιγνομένῃ μουσικῇ τοὺς ἄρχοντας αἱρεῖσθαί που χρεών: ἱκανὸς δὲ εἷς ἄρχων αὐτοῖς,

Plato. Platonis Opera, ed. John Burnet. Oxford University Press. 1903.

http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus:text:1999.01.0165:book=6:section=764d
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μορφασμός, είδος κωμικού χορού, κατά τον οποίο οι χορευτές μιμούνταν διάφορα ζώα.
Ο Πολυδεύκης (Περί ορχήσεως IV, 103) λέει: "ο δε μορφασμός παντοδαπών ζώων μίμησις ήν" (ο μορφασμός ήταν μίμηση ζώων όλων των ειδών). Στον Αθήναιο (ΙΔ', 629F, 27) ο μορφασμός περιλαμβάνεται στους αστείους (κωμικούς) χορούς.

http://www.musipedia.gr/
 
Top