Εγκυκλοπαίδεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ο Αριστείδης Κοϊντιλιανός (Περί μουσ. Mb 24) καθορίζει τη μεταβολή ως εξής: "αλλοίωσις του υποκειμένου συστήματος και του της φωνής χαρακτήρος" (αλλαγή του υπάρχοντος συστήματος και του χαρακτήρα της φωνής).'']

Αριστείδης Κοϊντιλιανός, Περί μουσ. Mb 24

Μεταβολὴ δέ ἐστιν ἀλλοίωσις τοῦ ὑποκειμένου συ-
στήματος καὶ τοῦ τῆς φωνῆς χαρακτῆρος·
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ο Βακχείος (Εισαγ. 50-57) απαριθμεί επτά είδη μεταβολής, τα ακόλουθα:
1. συστηματική: "όταν, από το σύστημα που υπάρχει, η μελωδία κινείται σε άλλο σύστημα, εγκαθιστώντας άλλη μέση "·
2. γενική, ως προς το γένος: "όταν γίνεται αλλαγή από ένα σε άλλο γένος, λ.χ. από εναρμόνιο σε χρωματικό"·
3. κατά τρόπον : "όταν μια αλλαγή γίνεται λ.χ. από το λυδικό στο φρυγικό ή προς οποιονδήποτε από τους άλλους"·
4. κατά ήθος : "όταν αλλάζει από ταπεινό ήθος σε μεγαλοπρεπές ή από ήσυχο και συνετό σε διεγερτικό"·
5. κατά ρυθμόν: "όταν από χορείο αλλάζει σε δάκτυλο ή οποιονδήποτε άλλο [πόδα]"·
6. κατά ρυθμού αγωγήν: "όταν ο ρυθμός αντί να αρχίζει από άρση αλλάζει σε θέση"·
7. κατά ρυθμοποιΐας θέσιν: "όταν το όλο σύστημα προχωρεί με 'μονοποδία' (απλούς πόδες) ή με 'διποδία' (συζυγία )".'']

Βακχείος, Εισαγ. 50-57

http://www.archive.org/stream/musiciscriptore01jangoog#page/n406/mode/1up
 

Attachments

  • musiciscriptore01jangoog_0406.jpg
    107.3 KB · Views: 0
  • musiciscriptore01jangoog_0407.jpg
    116.2 KB · Views: 0

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Ο Ανώνυμος (εκδ. Bell. 31-32, 27) αναγνωρίζει τέσσερα είδη μεταβολής των τόνων, ως προς το γένος, το ήθος , την περιοχή και το ρυθμό.

Anonymi Scriptio de musica: Bacchii senioris Introductio artis musicae ; e ... By Fridericus Bellermann

Ανώνυμος, εκδ. Bell. 31-32, 27

http://books.google.com/books?q=De ...31&id=z1U-AAAAcAAJ&ots=xa7NyyVAcY&output=text
 

Attachments

  • μετ.png
    16.9 KB · Views: 26

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Ο Κλεονείδης επίσης αναγνωρίζει τέσσερις τρόπους μεταβολής, αλλά όχι ακριβώς τους ίδιους: ως προς το γένος, το σύστημα , τον τόνο και τη μελοποιία (σσ. 20-21 Mb, 204-206 C.v. J.).

Κλεονείδης
20-21 Mb, 204-206 C.v. J.

http://www.archive.org/stream/musiciscriptore01jangoog#page/n310/mode/1up
 

Attachments

  • musiciscriptore01jangoog_0308.jpg
    110 KB · Views: 0
  • musiciscriptore01jangoog_0309.jpg
    124.3 KB · Views: 0
  • musiciscriptore01jangoog_0310.jpg
    121.2 KB · Views: 0
  • musiciscriptore01jangoog_0311.jpg
    97.6 KB · Views: 0

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Πλούταρχος λέει πως "η κιθαρωδία του τερπάνδρειου ύφους (στιλ) ήταν τελείως απλή ως την εποχή του Φρύνι (5ος αι.-π.Χ.)· γιατί στην παλιά εκείνη εποχή δεν επιτρεπόταν η σύνθεση κιθαρωδιών όπως σήμερα, ούτε αλλαγή στις αρμονίες και στους ρυθμούς κατά βούληση. Γιατί σε κάθε νόμο κρατούσαν το κατάλληλο διαπασών· γι' αυτό το λόγο ονομάστηκαν νόμοι" (Περί μουσ. 1133B-G, 6).'']

PLUTARQUE
ΠΕΡΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Πλούταρχος, Περί μουσ. 1133B-G, 6

(65) Τὸ δ΄ ὅλον ἡ μὲν κατὰ Τέρπανδρον κιθαρῳδία καὶ μέχρι τῆς Φρύνιδος ἡλικίας παντελῶς ἁπλῆ τις οὖσα διετέλει· (66) οὐ γὰρ ἐξῆν τὸ παλαιὸν οὕτως ποιεῖσθαι τὰς κιθαρῳδίας ὡς νῦν οὐδὲ μεταφέρειν τὰς ἁρμονίας καὶ τοὺς ῥυθμούς· (67) ἐν γὰρ τοῖς νόμοις ἑκάστῳ διετήρουν τὴν οἰκείαν τάσιν. Διὸ καὶ ταύτην 〈τὴν〉 ἐπωνυμίαν εἶχον· (68) νόμοι γὰρ προσηγορεύθησαν, ἐπειδὴ οὐκ ἐξῆν παραβῆναι 〈τὸ〉 καθ΄ ἕκαστον νενομισμένον εἶδος τῆς τάσεως. (69) Τὰ γὰρ πρὸς τοὺς θεοὺς ὡς βούλονται ἀφοσιωσάμενοι, ἐξέβαινον εὐθὺς ἐπί τε τὴν Ὁμήρου καὶ τῶν ἄλλων ποίησιν. Δῆλον δὲ τοῦτ΄ ἐστὶ διὰ τῶν Τερπάνδρου προοιμίων.

http://remacle.org/bloodwolf/historiens/Plutarque/musiquegr.htm
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μετάβολος, μετατροπικός.
μετάβολον σύστημα· μετατροπικό σύστημα σε αντίθεση προς το απλούν (μη μετατροπικό) σύστημα.

Βλ. λ. απλούν και μεταβολή .

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Μέτελλος, ο Ακραγαντίνος· μουσικός του 5ου αι. π.Χ.· αναφέρεται από τον Αριστόξενο ως ένας από τους δασκάλους του Πλάτωνα (Πλούτ. Περί μουσ. 1136F, 17). Το όνομά του αναφέρεται επίσης από τον Πλούταρχο (στα Πολιτικά παραγγέλματα 806D). Τα ονόματα Μέγυλλος ή Μέγιλλος ή Μέταλλος εμφανίζονται, σε διάφορες εκδόσεις του Περί μουσικής (του Πλουτάρχου).

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''αναφέρεται από τον Αριστόξενο ως ένας από τους δασκάλους του Πλάτωνα (Πλούτ. Περί μουσ. 1136F, 17). Το όνομά του αναφέρεται επίσης από τον Πλούταρχο (στα Πολιτικά παραγγέλματα 806D). Τα ονόματα Μέγυλλος ή Μέγιλλος ή Μέταλλος εμφανίζονται, σε διάφορες εκδόσεις του Περί μουσικής (του Πλουτάρχου). '']

PLUTARQUE
ΠΕΡΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Πλούτ. Περί μουσ. 1136F, 17

(160) (160-161)Τούτων δὴ τῶν ἁρμονιῶν τῆς μὲν θρηνῳδικῆς τινος οὔσης, τῆς δ΄ ἐκλελυμένης, εἰκότως ὁ Πλάτων παραιτησάμενος αὐτὰς τὴν Δωριστὶ ὡς πολεμικοῖς ἀνδράσι καὶ σώφροσιν ἁρμόζουσαν εἵλετο. (161) Οὐ μὰ Δί΄ ἀγνοήσας, ὡς Ἀριστόξενός φησιν ἐν τῷ δευτέρῳ τῶν Μουσικῶν, ὅτι καὶ ἐν ἐκείναις τι χρήσιμον ἦν πρὸς πολιτείαν φυλακικήν· - (162) πάνυ γὰρ προσέσχε τῇ μου σικῇ ἐπιστήμῃ Πλάτων, ἀκουστὴς γενόμενος Δράκοντος τοῦ Ἀθηναίου καὶ Μεγίλλου τοῦ Ἀκραγαντίνου. (163) Καὶ περὶ τοῦ Λυδίου δ΄ οὐκ ἠγνόει καὶ περὶ τῆς Ἰάδος· ἠπίστατο γὰρ ὅτι ἡ τραγῳδία ταύτῃ τῇ μελοποιίᾳ κέχρηται. - (164) Ἀλλ΄ ἐπεί, ὡς προείπομεν, πολὺ τὸ σεμνόν ἐστιν ἐν τῇ Δωριστί, ταύτην προυτίμησεν·

On a encore proposé, dans le texte de Plutarque, Μέταλλος (Diog. Laert. II, 10, 112), Μέγαλλος (Sicilien inventeur d'un baume, Ath. XV, 690 F ; c'est le Μέταλλος des manuscrits d'Hésychius), Μέγιλλος nom répandu en pays dorien et qui ne paraît pas d'ailleurs différer de Μέγυλλος ; un personnage des Lois de Platon porte ce nom. En tout cas, le nom purement romain Μέτελλος ne peut être conservé.

http://remacle.org/bloodwolf/historiens/Plutarque/musiquegr.htm
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μετρική, η επιστήμη του μέτρου· πρέπει να ξεχωρίζεται από τη ρυθμική, που έχει πλαίσια γενικότερα και πλατύτερα. Πρβ. τα λ. μέτρον και ρυθμοποιία.

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μέτρον, (α) Κατά τον Αριστείδη (Περί μουσ. Mb 49) μέτρον είναι ένα σύστημα ποδών συνθεμένο από ανόμοιες συλλαβές σε συμμετρικό μήκος. Διαφέρει από το ρυθμό ως μέρος (ή συστατικά μέρη) προς σύνολο. Παράγει τη λέξη από το ρήμα μείρω, που σημαίνει διαιρώ, και αναγνωρίζει εννιά μέτρα ως απλά: το δακτυλικό, το αναπαιστικό, το ιαμβικό, το τροχαϊκό, το χοριαμβικό, το αντισπαστικό, δύο ιωνικά και το παιονικό (βλ. λ. πους ).
Τα μέτρα που έχουν τον τελευταίο τους πόδα πλήρη ονομάζονται ακατάληκτα ή ολόκληρα· εκείνα των οποίων ο τελευταίος πόδας είναι ασυμπλήρωτος (δεν είναι πλήρης) ονομάζονται καταληκτικά. Στη δεύτερη περίπτωση η συλλαβή που λείπει αντικαθίσταται από ένα λείμμα (Λ· βλ. λ. και παρασημαντική ).
(β) Τον όρο μέτρον συναντούμε και με τη σημασία του ποσού, μέτρου των διαστημάτων, παρμένου ως μιας μονάδας. Ο Αριστόξενος γράφει (Αρμον. Στοιχ. ΙΙ, 50, 31 Mb): "το δε λοιπόν [του πυκνού] δύο μέτροις μετρείται" (το υπόλοιπο [το συμπλήρωμα του πυκνού] μετριέται με δύο ποσά [δύο μέτρα]).
(γ) Στην ορχηστική
κάθε βήμα λεγόταν μέτρο, μια κίνηση του χορευτή, που γίνεται σύμφωνα με το ρυθμό της μουσικής.

Βιβλιογραφία:
R. Westphal, Scriptores Metrici Graeci, τόμ. Ι, Λιψία 1966· Ηφαιστίωνος, Εγχειρίδιον περί μέτρων, σσ. 3-77· Λογγίνου του Φιλοσόφου, Προλεγόμενα εις το του Ηφαιστίωνος Εγχειρίδιον, σσ. 81-94 και Schol. σσ. 95-226.
Wilamowitz-Mollendorf, Griechische Verkunst, Βερολίνο 1921.
W. Ι. W. Koster, Traite de metrique grecque, 3η έκδ., Leyden 1962
Paul Maas, Greek Metre, μτφρ. Hugh Lloyd-Jones, Οξφόρδη 1962.
Amy M. Dale, The Lyric Metres of Greek Drama 2, Cambridge 1968.

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Κατά τον Αριστείδη (Περί μουσ. Mb 49) μέτρον είναι ένα σύστημα ποδών συνθεμένο από ανόμοιες συλλαβές σε συμμετρικό μήκος.'']

ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ ΚΟΙΝΤΙΛΙΑΝΟΥ
ΠΕΡΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΝ

Αριστείδη, Περί μουσ. Mb 49

αὐτίκα παντὸς μέτρου τὴν τελευταίαν ἀδιά-
φορον ἀποφαινόμεθα μηδεμιᾶς αὐτῇ συλλαβῆς ἐπιφερο-
μένης δι᾽ ἧς ἀφωρισμένως ἑνὸς μεγέθους αὐτὴν ἂν εἰπεῖν
προσήκοι.
Τούτων δὴ συντιθεμένων ἀλλήλαις γίνονται
πόδες, παρ᾽ ὃ καὶ συστήματα συλλαβῶν εἴρηται. δύο μὲν
οὖν συντεθεισῶν γίνονται τέσσαρες _ἢ γὰρ ἄμφω βραχείας
ἔχων γίνεται πυρρίχιος, ὁ καὶ παρίαμβος, ἢ μακρὰς σπον-
δεῖος, ἢ βραχεῖαν καθηγουμένην, ἑπομένην δὲ μακρὰν
ἴαμβος, ἢ ἐναντίως τροχαῖο_ς, τριῶν δὲ συγκειμένων ὀκτώ
_ἢ γὰρ τὰς τρεῖς βραχείας ἔχει καὶ ποιεῖ χορεῖον, ἢ τὰς
τρεῖς μακρὰς καὶ ποιεῖ μολοσσόν, ἀπὸ ἔθνους οὕτω προς-
αγορευόμενον, ἢ μίαν μακράν, τὰς δὲ λοιπὰς βραχείας
κατὰ τὰς τρεῖς χώρας καὶ ποιεῖ δάκτυλον ἀμφίβραχυν
ἀνάπαιστον, ἢ μίαν βραχεῖαν καὶ δύο μακρὰς ἀμοιβαδὶς
καὶ γίνεται βακχεῖος ἀμφίμακρος παλιμβάκχειο_ς. τεσσά-
ρων δὲ συλλαβῶν ἐκτεθεισῶν γίνονται πόδες δεκαέξ, οὓς
δυνατὸν διὰ τῶν ὁμοίων θεωρεῖν μεθόδων· ἢ γὰρ τέσσαρας
ἔχων βραχείας καλεῖται προκελευσματικός, ἢ τέσσαρας
μακρὰς δισπόνδειος, ἢ δύο βραχείας ἡγουμένας ἔχων, δύο
δὲ μακρὰς ἑπομένας ἰωνικὸς ἀπ᾽ ἐλάσσονος, ἢ ἐναντίως
ἐσχηματισμένος ἀπὸ μείζονος, ἢ περιεχούσας ἔχων τὰς
μακράς, ἐν μέσῳ δὲ τὰς βραχείας χορίαμβος, ἢ ἐναντίως
ἔχων ἀντίσπαστος, ἢ τὰς μὲν μακρὰς ἐν περιτταῖς ἔχων
χώραις, τὰς δὲ βραχείας ἐν ταῖς ἀρτίοις διτρόχαιος, ἢ
ἐναντίως ἔχων διίαμβος - ἢ μίαν μὲν μακρὰν ἔχων, τὰς
δὲ λοιπὰς βραχείας παίωνας ποιεῖ τέσσαρας, ἀπὸ τοῦ τό-
που τῆς μακρᾶς τὴν ὀνομασίαν λαμβάνοντας, τὸν μὲν πρώ-
την ἔχοντα πρῶτον, τὸν δὲ δευτέραν δεύτερον καὶ τοὺς
ἑξῆς ἀνάλογον· εἰ δὲ μίαν μὲν ἔχοι βραχεῖαν, τὰς δὲ λοιπὰς
μακράς, τοὺς ἐπιτρίτους ἀποτελεῖ, ἀπὸ τῆς χώρας ἐν ᾗ
τίθεμεν τὴν βραχεῖαν κατὰ ταὐτὰ τοῖς παίωσι τὴν ὀνο-
μασίαν λαμβάνοντας. _ἐπίτριτον δὲ καλεῖται τὸ σχῆμα,
ἐπεὶ συνέστηκεν ἐκ ποδῶν λόγον ἐχόντων ἐπίτριτον ὃν
ἔχει τέσσαρα πρὸς τρία· ὁ μὲν γὰρ τῶν δισυλλάβων ἐν
αὐτῷ τρίσημος, ὁ δὲ τετράσημο_ς. τούτων πάλιν συντιθε-
μένων γίνονται πόδες δισυλλάβων μὲν καὶ τρισυλλάβων
πεντασύλλαβοι λβ, τῶν δὲ τρισυλλάβων ἀλλήλοις παρα-
τιθεμένων ἑξασύλλαβοι ξδ, οὓς καὶ μετρικὰς προσαγο-
ρεύουσι συζυγίας· μέχρι γὰρ ἑξάδος ηὐξήθη συλλαβή τε
καὶ ποὺς καὶ μέτρον διὰ τὴν τοῦ ἀριθμοῦ τελειότητα καὶ
τὸ περιέχεσθαι πάντας ἐν αὐτῷ τοὺς τῆς συμφωνίας λόγους.
Ἐκ δὴ τῶν ποδῶν συνίστανται τὰ μέτρα. μέτρον
μὲν οὖν ἐστι σύστημα ποδῶν ἐξ ἀνομοίων συλλαβῶν συγκει-
μένων ἐπὶ μῆκος σύμμετρον· διαφέρειν δὲ τοῦ ῥυθμοῦ φασιν
οἱ μὲν ὡς μέρος ὅλου _τομὴν γὰρ ῥυθμοῦ φασιν αὐτό, παρ᾽ ὃ
καὶ μέτρον εἰρῆσθαι διὰ τὸ μείρειν, ὃ σημαίνει μερίζειν_, οἱ
δὲ κατὰ τὴν ὕλην· τῶν γὰρ γινομένων ἐκ δυεῖν ἀνομοίων
τοὐλάχιστον γεννωμένων τὸν μὲν ῥυθμὸν ἐν ἄρσει καὶ
θέσει τὴν οὐσίαν ἔχειν, τὸ δὲ μέτρον ἐν συλλαβαῖς καὶ
τῇ τούτων ἀνομοιότητι· ταύτῃ τοι ῥυθμὸν μὲν συνίστα-
σθαι καὶ διὰ τῶν ὁμοίων συλλαβῶν καὶ διὰ τῶν ἀντιθέτων
ποδῶν, μέτρον δὲ διὰ μὲν τῶν πάσας ὁμοίας ἐχόντων
μηδεπώποτε, διὰ δὲ τῶν ἀντιθέτων ὀλιγάκις.
Τῶν δὴ μέτρων πρωτότυπα μέν ἐστι καὶ ἁπλᾶ τὸν
ἀριθμὸν ἐννέα· δακτυλικὸν ἀναπαιστικὸν ἰαμβικὸν τρο-
χαϊκὸν χοριαμβικὸν ἀντισπαστικὸν ἰωνικὰ δύο παιωνι-
κόν. τούτων τὰ μὲν ἄλλα μέχρι τεσσάρων ποδῶν εὐπρε-
πῶς ηὔξηται, τὸ δὲ δακτυλικόν, ὅτε καταληκτικὸν γίνεται,
μέχρις ἕξ· τὸ μὲν γὰρ καθ᾽ ἕνα βαίνεται πόδα καὶ προ-
χωρεῖ σύνεγγυς εἰκοσιτεσσάρων χρόνων, ἰσαρίθμων ταῖς
ἐν τῷ διὰ πασῶν διέσεσι, τὰ δὲ κατὰ διποδίαν ἢ συζυγίαν
καὶ _μέχρι τριάκοντ_α προχωρεῖ χρόνων ἢ ὀλίγῳ πλειόνων,
ὅθεν τινὲς τὰ ὑπερβαίνοντα τὸ προειρημένον τῶν χρόνων
πλῆθος διαιροῦντες εἰς δύο σύνθετα προσηγόρευσαν.
Τῶν δὲ μέτρων τὰ μὲν ἀκατάληκτα καλεῖται, ὅσα ταῖς
ἐνούσαις συλλαβαῖς συναπαρτίζει τοὺς πόδας, ἃ δὲ κατα-
ληκτικά, ὅσα συλλαβὴν ἀφαιρεῖ τοῦ τελευταίου ποδὸς
σεμνότητος ἕνεκεν τῆς μακροτέρας καταλήξεως, τὰ δὲ
βραχυκατάληκτα, οἷς ποὺς δισύλλαβος ἐλλείπει, τὰ δ᾽
ὑπερκατάληκτα, ἐν οἷς μία συλλαβὴ περιττεύει· εἰ γὰρ
ποὺς πλεονάζει, ταὐτὸν γίνεται τῷ βραχυκαταλήκτῳ.
Καὶ μὴν ἃ μὲν αὐτῶν ἐστι δίμετρα, ἃ δὲ τρίμετρα, ἃ δὲ
τετράμετρα, ἕως ἕξ. ἔτι τὰ μὲν διὰ μόνων τῶν ἰσοχρόνων
γίνεται ποδῶν, τὰ δὲ καὶ διὰ πλεοναζόντων τοῖς χρόνοις·
καὶ τὰ μὲν δέχεται τοὺς ἰσοχρονοῦντας, εἰ δύναιτο τὴν
αὑτῶν διατηρεῖν φύσιν, τὰ δ᾽ οὐχί, ὅσα διὰ ταύτην τὴν
αἰτίαν εἰς ἑτέρου μέτρου φαντασίαν περιίσταται. πάλιν
τὰ μὲν αὐτῶν ἐξ ὁλοκλήρων ἄρχεται τῶν ποδῶν ὧν τὰς
ἐπωνυμίας ἔχει, τὰ δὲ ἐξ ἐλαττόνων, ὡς τὰ λογαοιδικά·
καὶ τὰ μὲν ποιεῖται συνεκφωνήσεις συλλαβῶν χρείας ἕνε-
κεν μέτρου, τὰ δὲ οὐχί. συνεκφώνησις δέ ἐστιν, ὅτε διὰ
τὴν τοῦ ποδὸς συμμετρίαν δύο συλλαβὰς σύμφωνον οὐκ
ἐχούσας μεταξύ, ἤτοι δύο βραχείας ἀντὶ μιᾶς βραχείας ἢ
βραχεῖαν καὶ κοινὴν ἀντὶ κοινῆς _ὅπερ γίνεται σπανίω_ς,
πάλιν δύο βραχείας ἢ βραχεῖαν καὶ μακρὰν ἢ κοινὴν καὶ
μακρὰν ἀντὶ μακρᾶς παραλαμβάνομεν.
Εἴπωμεν δὴ βραχέα περὶ ἑκάστου ποιησάμενοι
τὴν ἀρχὴν ἀπὸ τοῦ δακτυλικοῦ· σεμνότερον γὰρ ἁπάντων
διὰ τὸ τὴν μακρὰν ἀεί ποτε καθηγουμένην ἔχειν. τὸ δὴ
δακτυλικὸν ἐπιδέχεται δάκτυλον, σπονδεῖον ὡς ἰσόχρονον,
προκελευσματικὸν δὲ οὐδαμῶς _ἀπρεπὲς γὰρ διὰ τὸ τῶν
βραχειῶν πλῆθο_ς. ἄρχεται δὲ ἀπὸ διμέτρου καὶ πρόεισιν
ἕως ἑξαμέτρου, ὁτὲ μὲν ἀκατάληκτον, ὁτὲ δὲ καταληκτι-
κόν, ἡνίκα καὶ τοῦ τροχαίου κατὰ τέλος δεκτικὸν γινό-
μενον ἰδίως ἡρῶον καλεῖται. μόνον δὲ τὸ ἑξάμετρον ταύτης
τυγχάνει τῆς προσηγορίας· σεμνότερον γὰρ γίνεται διά τε
τὸ μέγεθος καὶ διὰ τὸ συλλαβὴν μὲν κατάρχειν αὐτοῦ
μακράν, λήγειν δὲ εἰς κατάληξιν εὐμεγέθους διαστήματος.
τομαὶ δὲ εὐπρεπεῖς αὐτοῦ· πρώτη μὲν ἡ μετὰ δύο πόδας
εἰς συλλαβήν, ἣ καὶ διπλασιαζομένη ποιεῖ τὸ ἐλεγεῖον,
οὗ πέφυκεν ἀρετὴ τὸ τὴν μὲν τῆς προτέρας συζυγίας συλλα-
βὴν περιττὴν ἐξ ἀνάγκης μακρὰν ἔχειν, τὴν δὲ δευτέραν
συζυγίαν ἀναμφιλόγως ἐξ ἀμφοῖν συγκεῖσθαι δακτύλων·
δευτέρα ἡ μετὰ δύο πόδας _εἰς τροχαῖον_· τρίτη δὲ ἡ
μετὰ τρεῖς εἰς συλλαβήν· τετάρτη κατ᾽ ἐνίους τέσσαρες
δάκτυλοι ἤ, ὅπερ ἄμεινον, τέταρτος τροχαῖος· ἡ γὰρ εἰς
ὅμοια μέρη διαίρεσις μᾶλλον ἢ τομὴ καλεῖται. τομὴ δέ
ἐστι μόριον μέτρου τὸ πρῶτον ἐν αὑτῷ λόγον ἀπαρτίζον
ὑπὲρ δύο πόδας, εἰς ἀνόμοια μέρη διαιροῦν τὸ μέτρον.
τοῦ δὲ γενικοῦ δακτυλικοῦ πεποιήκασιν οἱ μὲν ταῦτα
εἴδη· δίμετρον τρίμετρον τετράμετρον πεντάμετρον· βαί-
νουσι δέ τινες αὐτὸ καὶ κατὰ συζυγίαν ποιοῦντες τετρά-
μετρα καταληκτικά· τινὲς δὲ κἀν ταῖς πρώταις χώραις
μόναις ἀμείβοντες τὸν δάκτυλον καὶ τοὺς ἀνισοχρόνους
αὐτῷ τῶν δισυλλάβων τιθέντες ποιοῦσι τὰ καλούμενα
λογαοιδικά.
Τὸ δ᾽ ἀντίστροφον τούτῳ τὸ ἀναπαιστικὸν δέχεται
πόδας δάκτυλον _σεμνότερον γὰρ ὑπ᾽ αὐτοῦ γίνετα_ι καὶ
τὸν ἰσόχρονον σπονδεῖον καὶ τὸν προκελευσματικόν· καὶ
ἄρχεται μὲν ἀπὸ διμέτρου καὶ προχωρεῖ μέχρι τετραμέ-
τρου· καὶ ὅτε μέν ἐστιν ἁπλοῦν, καθ᾽ ἕνα πόδα γίνεται,
ὅτε δὲ σύνθετον, δι᾽ ἣν προείπομεν αἰτίαν, κατὰ συζυγίαν
ἢ διποδίαν _διποδία δέ ἐστι ποὺς τετρασύλλαβος· τί δ᾽ ἡ
συζυγία, προειρήκαμεν_· καὶ τὰ εἴδη δὲ τῶν καταλήξεων
ἐπιδέχεται πασῶν καὶ τὴν τῶν λογαοιδικῶν μέθοδόν τε
καὶ χρῆσιν, οὐ κατὰ τὰς πρώτας χώρας μόνον πόδας
δισυλλάβους βραχυσημοτέρους παραλαμβάνον, ἀλλὰ καὶ
κατὰ τὰς τελευταίας τὸν βακχεῖον.
Τὸ δὲ ἰαμβικὸν δέχεται δάκτυλον τρίβραχυν ἀνά-
παιστον, τροχαῖον δὲ οὐδ᾽ ὅλως· εἰς ἕτερον γὰρ τραπή-
σεται μέτρον. σπονδεῖον δὲ δέχεται μὲν ἐν ταῖς περιτταῖς,
ἐν δὲ ταῖς ἀρτίοις οὐδαμῶς· ὁ γὰρ χωρίσας αὐτὸ τῆς πρὸς
τὸ δακτυλικὸν ὁμοιότητος ὁ κατὰ τὴν ἄρτιον χώραν ἴαμ-
βός ἐστι· διὸ καὶ τοὺς ἰσοχρόνους τῷ σπονδείῳ λίαν
σπανίως καὶ κατὰ τὰς περιττὰς παραλαμβάνει. δέχεται δὲ
ἐπὶ τελευτῆς ἐν τοῖς ἀκαταλήκτοις καὶ πυρρίχιον, σπον-
δεῖον δέ, ὅτε τὸ καλούμενον χωλὸν γίνεται, ἐν δὲ τοῖς κατα-
ληκτικοῖς ἀμφίβραχυν ἢ βακχεῖον διὰ τὴν ἀδιάφορον.
ἀρξάμενον δὲ ἀπὸ διμέτρου προχωρεῖ μέχρι τετραμέτρου
καὶ βαίνεται κατὰ διποδίαν. ἐπιδέχεται δὲ καὶ τὰ τῶν
καταλήξεων εἴδη πάντα καὶ τομὰς εὐπρεπεῖς τήν τε μετὰ
δύο πόδας εἰς συλλαβήν, ἣ πενθημιμερὴς καλεῖται, καὶ
τὴν μετὰ τρεῖς, ἥτις ἑφθημιμερὴς ὠνόμασται.
Τὸ δ᾽ ἀντικείμενον τούτῳ τροχαϊκὸν δέχεται τρίβρα-
χυν δάκτυλον ἀνάπαιστον, σπονδεῖον δὲ ἐν ταῖς ἀρτίοις
μόναις διά τε τὰς ἐπὶ τοῦ ἰάμβου προρρηθείσας ἡμῖν
αἰτίας καὶ ὅτι ἐφεξῆς πολλῶν κειμένων μακρῶν ἡ τῆς
φωνῆς συνέχεια τοῖς ἐπαλλήλοις μεγέθεσι τῶν συλλαβῶν
διακόπτεται· εἰ δὲ εἴη καταληκτικόν, καὶ ἀμφίμακρον ἢ
δάκτυλον. καὶ ἄρχεται μὲν ἀπὸ διμέτρου, πρόεισι δ᾽ ἄχρι
τετραμέτρου. γίνεται δὲ καὶ χωλόν, ὅταν τις ἐν τῇ τελευ-
ταίᾳ τῶν περιττῶν χώρᾳ σπονδεῖος ἐμπέσῃ. χαριεστέρα
δ᾽ αὐτοῦ τομὴ __ἡ εἰς τρεῖς τροχαίους· ἐπιδέχεται δὲ καὶ
τὰς ἄλλας.
Τὰ δ᾽ ἐκ τούτων συγκείμενα χοριαμβικόν τέ ἐστι
καὶ ἀντισπαστικόν. τὸ μὲν οὖν χοριαμβικὸν ἐπιδέχεται δι-
ποδίαν ἰαμβικὴν καθαρὰν καὶ τὴν ἑπτάσημον, σπανίως
_δ_ὲ καὶ συζυγίαν καὶ τὴν ἰσόχρονον αὐτῷ· ἄρχεται
δ᾽ ἀπὸ διμέτρου καὶ πρόεισιν ἕως τετραμέτρου, ὅτε ἐστὶν
ἁπλοῦν· ἔτι δὲ καὶ τῶν καταλήξεων τὰς διαφορὰς ἐπι-
δέχεται. τὸ δὲ ἀντισπαστικὸν μετρεῖται μὲν τῷ ὁμω-
νύμῳ ποδί, πολλάκις δὲ τὸν πρότερον δισύλλαβον καὶ εἰς
τοὺς ἄλλους δισυλλάβους μεταβάλλει _εὐπρεπέστερον μὲν
ἡνίκα εἰς σπονδεῖον, σπανίως δὲ εἰς τοὺς λοιπού_ς· καὶ
ἀρξάμενον ἀπὸ διμέτρου πρόεισιν ἄχρι τετραμέτρου. τὰς
_δ_ὲ εἰρημένας χρήσεις τοῦ κατ᾽ ἀρχὴν ποδὸς ἐν πάσῃ
χώρᾳ παραλαμβάνον τὴν κατάληξιν εὐπρεπείας ἕνεκεν
εἰς ἰαμβικὴν καθαρὰν ποιεῖται· ὅτε δὲ καταληκτικὸν
γίνεται, δέχεται καὶ τὸν ἀμφίβραχυν ἢ τὸν βακχεῖον· καὶ
ὁτὲ μὲν _ἐν_ ταῖς περιτταῖς προκειμένης ἀντισπαστικῆς
ἐπιφέρει τὴν ἰαμβικήν, ὁτὲ δὲ τοὐναντίον ποιεῖ, ὁμοίως
καὶ τῆς ἰαμβικῆς τὸν πρότερον πόδα τρέπον εἰς τοὺς
λοιποὺς δισυλλάβους, ἐνίοτε δὲ εἰς τρίβραχυν ἢ ἀνάπαι-
στον διὰ τὴν πρὸς τὸν ἴαμβον συγγένειαν.
Τῶν δὲ ἰωνικῶν τὸ μὲν ἀπὸ μείζονος σύγκειται διὰ
σπονδείου καὶ πυρριχίου· τρέπει δὲ πολλάκις ἐν τῇ πρώτῃ
διποδίᾳ τὸν σπονδεῖον εἰς ἴαμβον κατὰ πᾶν μέγεθος
μέτρου. πρόεισι δ᾽ ἀπὸ διμέτρου μέχρι τετραμέτρου καὶ
τὰ τῶν καταλήξεων εἴδη δέχεται· τροχαϊκὴν δὲ δέχεται δι-
ποδίαν κατὰ μὲν τὴν περιττὴν χώραν καθαράν, κατὰ δὲ
τὴν ἄρτιον καὶ ἑπτάσημον· πολλάκις δὲ καὶ τὸν μολοσσὸν
παραλαμβάνει συνάγον τὰς βραχείας εἰς μακράν, ἢ συζυ-
γίαν ἰαμβικὴν πεντασύλλαβόν τε καὶ ἑξασύλλαβον, λύον τὰς
μακρὰς εἰς βραχείας. τὸ δ᾽ ἀπ᾽ ἐλάσσονος μετρεῖ μὲν ὁ
ποὺς ὁ ὁμώνυμος, πολλάκις δὲ καὶ ὁ διτρόχαιος· ὃν ὅταν
παραλαμβάνωμεν, τὴν προκειμένην διποδίαν τρίτον παίωνα
ποιοῦμεν, ἵνα μὴ τριῶν ἐφεξῆς μακρῶν κειμένων σκλη-
ρὸν γίνηται τὸ ποίημα· δέχεται δὲ καὶ τὰ τῆς καταλήξεως
εἴδη καὶ ποικίλλεται τάς τε βραχείας εἰς μακρὰς συνάγον
καὶ λύον τὰς μακρὰς εἰς βραχείας.
Τὸ δὲ παιωνικὸν καλεῖται μὲν καὶ κρητικὸν διὰ τὸ ποτὲ
μὲν τοῖς παίωσι καθαροῖς, ποτὲ δὲ τοῖς κρητικοῖς μετρεῖ-
σθαι· αὔξεται δὲ μέχρι τετραμέτρου· τινὲς δὲ καὶ πεντά-
μετρα πεποιήκασιν. γίνεται δὲ ταῦτα καὶ διὰ τοῦ τετάρ-
του παίωνος καθαροῦ, οὗ πολλάκις ἤτοι τὰς δύο μέσας
βραχείας συνάγοντες εἰς μακρὰν διὰ βακχείου καθαροῦ
ποιοῦσι βακχειακὸν ἢ τὴν τελευταίαν μακρὰν εἰς δύο βρα-
χείας λύοντες δι᾽ ὅλων βραχειῶν ταὐτοποιοῦσι τὴν κατα-
κλεῖδα μόνην τέταρτον παίωνα τηροῦντες διὰ τὸ τῆς
μακρᾶς εἰς ἀνάπαυσιν εὐπρεπές. τὰ μὲν οὖν ἁπλᾶ μέτρα
καὶ πρωτότυπα ταῦτά ἐστιν.
Γίνεται δὲ ἐκ τούτων τῶν αὐτῶν μὲν διπλασια-
ζομένων μέτρων σύνθετα, τῶν δ᾽ ἀνομοίων ἀσυνάρτητα· τού-
των δὲ τὰ μὲν ἐκ δυεῖν μέτρων ἓν ἀποτελεῖ κῶλον, τὰ δὲ ἐκ
μέτρου καὶ τομῆς ἢ μέτρου καὶ τομῶν ἢ ἐκ πασῶν τομῶν,
ἢ ἀνάπαλιν τομῆς καὶ μέτρου _ἢ τομῶν_ καὶ μέτρου· ὧν
ποικίλη μὲν ἥ τε χρῆσις καὶ ἡ ἐπ᾽ ἀκριβὲς τεχνολογία,
εὐχερὴς δὲ τοῖς ἐπιστήμοσιν εἰς κατανόησιν. γίνεται δὲ
καὶ κατ᾽ ἀντιπάθειαν μέτρα δύο· ὧν τὸ μὲν ἐπιωνικὸν
καλεῖται, ὅτε διποδίας ἰαμβικῆς προκειμένης ἰωνικὴν ἐπι-
φέρεσθαι συμβαίνει, ἥτις οἰκειότητα πρὸς τροχαϊκόν, ὡς
ἐπεδείξαμεν, ἔχουσα δεόντως ἂν ἀντιπάσχειν τῇ ἰαμβικῇ
λέγοιτο, τὸ δὲ ἐπιχοριαμβικόν, ὅτε τροχαϊκῆς προκει-
μένης διποδίας ἐπιφέρεται χοριαμβική, οἰκειότητα πρὸς
τὴν ἐναντίαν τοῦ τροχαϊκοῦ τὴν ἰαμβικήν, ὡς προειρή-
καμεν, ἔχουσα. ἐπιφέρεται δ᾽ αὐτῇ πολλάκις καὶ ἰωνική, ἣ
συμπέπονθε τῇ τροχαϊκῇ· ἐπιφέρεται δὲ καὶ τῇ πρὸς
αὐτὴν ἀντικειμένῃ, λέγω δὲ τῇ ἀντισπαστικῇ. αὔξεται δὲ
καὶ ταῦτα μέχρι τετραμέτρων, καὶ τὰ μὲν αὐτῶν ἀκα-
τάληκτα, τὰ δὲ καταληκτικὰ γίνεται. μέσα δὲ καλεῖται
μέτρα, ὅτε δύο ποδῶν ἀντιθέτων εἷς μεταξὺ πίπτων,
οἰκειότητα πρὸς ἀμφοτέρους ἔχων, δυσδιάκριτον ποιεῖ
τὴν βάσιν· οἷον _ε_ἰ ἐκκειμένου μὲν ἑνὸς δακτύλου, δι-
μέτρου δὲ ἀναπαιστικοῦ κατὰ μέσον πέσοι σπονδεῖος,
ἄδηλον πότερα δύο φήσομεν εἶναι μέτρα, τὸ μὲν δακτυλι-
κόν, τὸ δ᾽ ἀναπαιστικόν, ἄμφω δίμετρα, ἢ τὸ σύμπαν
τετράμετρον ἀναπαιστικόν· καὶ ἐπ᾽ ἄλλων δὲ μέτρων ταὐ-
τὸν θεωρεῖται. συγκεχυμένα δ᾽ ἐστὶ τὰ διὰ τῶν συνθέτων
γινόμενα ποδῶν, ὅταν τῶν μὲν μακρῶν λυομένων, τῶν
δὲ βραχειῶν συναγομένων ἐν αὐτῇ _τ_ῇ διποδίᾳ δυσχερὲς ᾖ
ποτέραν ἀποφαντέον· οἷον εἴ τις διαλύσειε μὲν τὴν πρώτην
μακρὰν τοῦ ἀπὸ μείζονος ἰωνικοῦ, συναγάγοι δὲ τὰς βρα-
χείας, ἄδηλον πότερον ὁ μείζων πέφυκεν ἰωνικὸς ἢ ὁ
ἐλάττων. τὰ μὲν οὖν τοιαῦτα τῶν μέτρων ἤτοι ἐκ τῶν
καθαρῶν διποδιῶν αἷς παρατίθεται καταλαμβάνεται ἢ
ἐκ τῶν ἑπομένων κώλων ἢ ἐκ τῶν ταῖς ἀντιστρόφοις ἀπο-
διδομένων· καλεῖται δέ τινα καὶ ἀπεμφαίνοντα, ὅταν ἐν
τοῖς συνθέτοις ποσίν, ὅπου χρεία βραχείας, μακρὰ παρα-
ληφθῇ, ᾧ τινες καὶ τῶν ἀρχαίων κέχρηνται διὰ τὴν τῶν
ὀνομάτων ἀνάγκην.
Τὸ δ᾽ ἐκ τῶν μέτρων εὐπρεπὲς σύστημα καλεῖται
ποίημα. τούτων δὲ τὰ μὲν γίνεται κατὰ στίχον, ὡς τὰ
Ὁμήρου, τὰ δὲ ἐκ δύο μέτρων, ὡς τὰ ἐλεγεῖα, τὰ δὲ ἐκ
τριῶν, ὡς ὅταν ἐλεγείῳ προστιθῇ τις ἰαμβεῖον ἢ ἄλλο τι,
τὰ δ᾽ ἐκ πλειόνων· καὶ τούτων τὰ μὲν ἀπολελυμένα,
τὰ δὲ κατὰ σχέσιν, ἀπολελυμένα μὲν ὡς παρὰ τοῖς κωμι-
κοῖς αἱ παραβάσεις, κατὰ σχέσιν δὲ ὡς τὰ ἀντιστρέφοντα·
καὶ πάλιν τούτων ἃ μὲν διμερῆ, ἃ δὲ τριμερῆ, ὡς τὰ καὶ
τὴν ἐπῳδὸν προσλαμβάνοντα· καὶ τὰ μὲν ὁμοίως τῇ τάξει,
τὰ δὲ ἐναντίως ἔχει, ὁμοίως μὲν ὡς ὅταν τὸ πρῶτον τῆς
ἀντιστρόφου τῷ τῆς στροφῆς ἀποδοθῇ πρώτῳ, τὸ δὲ
δεύτερον τῷ δευτέρῳ καὶ τὰ ἑξῆς ὁμοίως, ἐναντίως δὲ ὡς
ὅταν τὸ πρῶτον τῷ τελευταίῳ, τὸ δὲ δεύτερον τῷ παρα-
τελεύτῳ, καὶ τὰ λοιπὰ κατὰ τὸν αὐτὸν λόγον. ἀρκεῖ καὶ
ταῦτα περί τε μέτρων καὶ ποιήματος· ἱκανῶς γὰρ ἡμῖν ὁ
τεχνικὸς τῆς μουσικῆς πεπέρανται λόγος.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Τον όρο μέτρον συναντούμε και με τη σημασία του ποσού, μέτρου των διαστημάτων, παρμένου ως μιας μονάδας. Ο Αριστόξενος γράφει (Αρμον. Στοιχ. ΙΙ, 50, 31 Mb): "το δε λοιπόν [του πυκνού] δύο μέτροις μετρείται" (το υπόλοιπο [το συμπλήρωμα του πυκνού] μετριέται με δύο ποσά [δύο μέτρα]).'']

Αρμονικά στοιχεία

Αριστόξενος, Αρμον. Στοιχ. ΙΙ, 50, 31 Mb

τρεῖς δὲ
χρωματικαί, ἥ τε τοῦ μαλακοῦ χρώματος καὶ ἡ τοῦ ἡμιο-
λίου καὶ ἡ τοῦ τονιαίου· μαλακοῦ μὲν οὖν χρώματός ἐστι
διαίρεσις ἐν ᾗ τὸ μὲν πυκνὸν ἐκ δύο χρωματικῶν διέσεων
ἐλαχίστων σύγκειται, τὸ δὲ λοιπὸν δύο μέτροις μετρεῖται,
ἡμιτονίῳ μὲν τρίς, χρωματικῇ δὲ διέσει ἅπαξ·
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μήνες, είδος χορού που αναφέρεται από τον Πολυδεύκη (IV, 104) ότι πήρε το όνομά του από τον επινοητή του, ένα μαχητή ή αθλητή που λεγόταν Μην: "επώνυμον δ' ήν του ευρόντος αθλητού". Η λέξη δεν εμφανίζεται αλλού.

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
είδος χορού που αναφέρεται από τον Πολυδεύκη (IV, 104) ότι πήρε το όνομά του από τον επινοητή του, ένα μαχητή ή αθλητή που λεγόταν Μην: "επώνυμον δ' ήν του ευρόντος αθλητού".

Pollux, Onomasticon

Πολυδεύκη, IV, 104

http://www.archive.org/stream/onomasticon01polluoft#page/n319/mode/1up
 

Attachments

  • onomasticon01polluoft_0320.jpg
    230.7 KB · Views: 0

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μηνίαμβος, (συνήθως στον πληθ., μηνίαμβοι)· κιθαριστήριος νόμος (σόλο κιθάρας με συνοδεία αυλού). Πολυδεύκης (IV, 83): "και μηνίαμβοι τε και παριαμβίδες, νόμοι κιθαριστήριοι" (και οι μηνίαμβοι και οι παριαμβίδες [ήταν] νόμοι για σόλο κιθάρα με συνοδεία αυλού).

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
['' Πολυδεύκης (IV, 83): "και μηνίαμβοι τε και παριαμβίδες, νόμοι κιθαριστήριοι" (και οι μηνίαμβοι και οι παριαμβίδες [ήταν] νόμοι για σόλο κιθάρα με συνοδεία αυλού).'']

Pollux, Onomasticon

Πολυδεύκης, IV, 83

http://www.archive.org/stream/onomasticon01polluoft#page/n313/mode/1up
 

Attachments

  • onomasticon01polluoft_0314.jpg
    211.1 KB · Views: 0

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μητρώα, έτσι ονομάζονταν τραγούδια, που εκτελούνταν προς τιμήν της μεγάλης θεάς Κυβέλης. Τα τραγούδια αυτά είχαν πολύ παλιά παράδοση, που φτάνει ως τα μυθολογικά χρόνια· η προέλευσή τους συνδεόταν με τους φρυγικούς νόμους, που εφεύραν ο Ύαγνις , ο Μαρσύας και ο Όλυμπος.
Ο Πλούταρχος στο Περί μουσ. (1141Β, 29) λέει πως ο Όλυμπος (ο πρεσβύτερος) ανακάλυψε, ανάμεσα σε άλλα, τον χορείο (=μετρικός πους αποτελούμενος από τρεις βραχείες συλλαβές), που χρησιμοποιούνταν πλατιά στα μητρώα μέλη.

(β) μητρώον αύλημα · σόλο αυλού προς τιμή της Κυβέλης. Υπήρξαν διάφορες παραδόσεις σχετικά με την εφεύρεσή του. Στο Πάριο Χρονικό (στ. 10) λέγεται πως ο Ύαγνις πρώτος έπαιξε στον αυλό "άλλους νόμους της Μητέρας [Κυβέλης· Μητρώα]". Ο Παυσανίας (Ι', 30, 9) από την άλλη λέει: "εθέλουσι δε και εύρημα είναι του Μαρσύα το Μητρώον αύλημα" (πιστεύεται πως το μητρώο αύλημα ήταν εφεύρεση του Μαρσύα). Ο Δούρις (στον Αθήναιο, ΙΔ', 618G, 9) αναφέρει ότι "κάποιος Σειρίτης, ένας Λίβυς από τη νομαδική φυλή, ήταν ο πρώτος που έπαιξε τα μητρώα στον αυλό".

(γ) Μητρώον· ο ναός της Κυβέλης. Και μητρώα, επίσης, τα μυστήρια· ο εορτασμός, η λατρεία της Κυβέλης. Πρβ. Πλούτ. Περί του μη χρήν έμμετρα νυν την Πυθίαν 407 C.

Σημείωση: Η λ. μητρώος προέρχεται από το μήτηρ και σήμαινε "της μητέρας".

http://www.musipedia.gr/
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ο Πλούταρχος στο Περί μουσ. (1141Β, 29) λέει πως ο Όλυμπος (ο πρεσβύτερος) ανακάλυψε, ανάμεσα σε άλλα, τον χορείο (=μετρικός πους αποτελούμενος από τρεις βραχείες συλλαβές), που χρησιμοποιούνταν πλατιά στα μητρώα μέλη.'']


PLUTARQUE
ΠΕΡΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

(178) Οὐ μόνον δὲ τούτοις, ἀλλὰ καὶ τῇ συνημμένων νήτῃ οὕτω κέχρηνται πάντες· (179) κατὰ μὲν γὰρ τὴν κροῦσιν αὐτὴν διεφώνουν πρός τε παρανήτην καὶ πρὸς παραμέσην **** καὶ πρὸς λιχανόν· (180) κατὰ δὲ τὸ μέλος κἂν αἰσχυνθῆναι τὸν χρησάμενον ἐπὶ τῷ γιγνομένῳ δι´ αὐτὴν ἤθει. (181) Δῆλον δ´ εἶναι καὶ ἐκ τῶν Φρυγίων ὅτι οὐκ ἠγνόητο ὑπ´ Ὀλύμπου τε καὶ τῶν ἀκολουθησάντων ἐκείνῳ· (182) ἐχρῶντο γὰρ αὐτῇ οὐ μόνον κατὰ τὴν κροῦσιν, ἀλλὰ καὶ κατὰ τὸ μέλος ἐν τοῖς Μητρῴοις καὶ ἐν 〈ἄλλοις〉 τισὶ τῶν Φρυγίων

~~~~~~

(288) (288-291) Καὶ αὐτὸν δὲ τὸν Ὄλυμπον ἐκεῖνον, ᾧ δὴ τὴν ἀρχὴν τῆς Ἑλληνικῆς τε καὶ νομικῆς μούσης ἀποδιδόασι, τό τε τῆς ἁρμονίας γένος ἐξευρεῖν φασι, (289) καὶ τῶν ῥυθμῶν τόν τε προσοδιακόν, ἐν ᾧ ὁ τοῦ Ἄρεως νόμος, (290) καὶ τὸν χορεῖον, ᾧ πολλῷ κέχρηται ἐν τοῖς Μητρῴοις· (291) ἔνιοι δὲ καὶ τὸν βακχεῖον Ὄλυμπον οἴονται εὑρηκέναι.

(181-182) L'invention des airs de flûte consacrés à la mère des Dieux — Μητρὸς νόμος, μητρῶιον αὔλημα, μητρῶια — est attribuée par le marbre de Paros (1. 19) à Hyagnis, par Pausanias (X, 30, 9) à Marsyas, par Douris (FHG. II, 478 = Ath. XIV, 618 C) au Libyen Seiritès; on les entendait à Rome dans la procession annuelle de la Mater Idaea (Denys, Ant. Rom., II, 19). Ces airs, d'un rythme dansant (infra, § 290), étaient naturellement écrits dans le mode phrygien, mais Plutarque, en désignant les notes de ce mode, se sert des noms qu'elles portaient dans la gamme dorienne homotone, autrement dit il emploie la nomenclature κατὰ δύναμιν (note 107). Nous avons vu plus haut (fig. 1, note 62) le diagramme du mode phrygien (diatonique) de Ré ; par l'introduction de la Trité des conjointes (Si bémol) la gamme prend l'aspect ci-après (fig. 28) qui n'est pas autre chose que la gamme hypodorienne ou éolienne. On peut donc dire que la gamme des Mêtrôa modulait du phrygien à l'éolien; serait-ce là enfin le mixophrygien dont Clément attribue l'invention à Marsyas

[...]

(Strom., I, 16) ? Cependant si la flûte du mélos employait le Si bémol, il fallait par compensation supprimer une des autres notes de la gamme, peut-être le Ré aigu.

http://remacle.org/bloodwolf/historiens/Plutarque/musiquegr.htm
 
Last edited:
Top