Εγκυκλοπαίδεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μελώδημα, τραγούδι, μελωδία (από το μελωδώ, μελοποιώ, επίσης τραγουδώ, εκτελώ τραγούδι).
Η έκφραση "τα μελωδούμενα" σήμαινε μελωδικά· καθετί που τραγουδιέται και κατ' επέκταση καθετί εκτελούμενο στη μουσική.

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μελωδία, τραγούδι, μελωδία· επίσης, η πράξη του τραγουδήματος. Πλάτων (Νόμοι 935Ε): "ποιητή... μελωδίας". Αριστόξενος (Αρμον. Ι, 27): "Φαίνεται δε τοιαύτη τις φύσις είναι του συνεχούς εν τη μελωδία, οία και εν τη λέξει, περί την γραμμάτων σύνθεσιν" (Φαίνεται ότι η συνέχεια στη μελωδία αντιστοιχεί στη φύση της προς τη συνέχεια στην ομιλία κατά τη σύνθεση των γραμμάτων).
Σε μια πιο γενική σημασία μελωδία σήμαινε μουσική. Ο όρος μελωδίας τάξις σήμαινε την τάξη (τη σειρά) των ήχων στη μελωδία· χρησιμοποιήθηκε από τον Αριστόξενο (ΙΙ, 38, 12-13 Mb).

μελωδικός· όπως και σε μας, μελωδικός, μουσικός (επίθ.)· μελωδική κίνησις=μουσική κίνηση της φωνής (βλ. λ. κίνησις).

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Πλάτων (Νόμοι 935Ε): "ποιητή... μελωδίας".'']

Plato, Laws

Plat. Laws 11.935e

Πλάτων, Νόμοι 935Ε

[935ε] δὲ καὶ μετὰ θυμοῦ, καθάπερ εἴπομεν, μὴ ἐξέστω μηδενί; τοῦτο μὲν οὖν οὐδαμῶς ἀναθετέον, ᾧ [δ᾽] ἐξέστω καὶ μὴ δέ, τοῦτο νομοθετησώμεθα. ποιητῇ δὴ κωμῳδίας ἤ τινος ἰάμβων ἢ μουσῶν μελῳδίας μὴ ἐξέστω μήτε λόγῳ μήτε εἰκόνι, μήτε θυμῷ μήτε ἄνευ θυμοῦ, μηδαμῶς μηδένα τῶν πολιτῶν κωμῳδεῖν: ἐὰν δέ τις ἀπειθῇ, τοὺς ἀθλοθέτας

Plato. Platonis Opera, ed. John Burnet. Oxford University Press. 1903.

http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Plat.+Laws+11.935e&fromdoc=Perseus:text:1999.01.0165
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Αριστόξενος (Αρμον. Ι, 27): "Φαίνεται δε τοιαύτη τις φύσις είναι του συνεχούς εν τη μελωδία, οία και εν τη λέξει, περί την γραμμάτων σύνθεσιν" (Φαίνεται ότι η συνέχεια στη μελωδία αντιστοιχεί στη φύση της προς τη συνέχεια στην ομιλία κατά τη σύνθεση των γραμμάτων).

Αρμονικά στοιχεία
Αριστόξενος, Αρμον. Ι, 27

Περὶ δὲ συνεχείας καὶ τοῦ ἑξῆς ἀκριβῶς οὐ πάνυ ῥᾴδιον
ἐν ἀρχῇ διορίσαι, τύπῳ δὲ πειρατέον ὑποσημῆναι. φαίνεται
δὲ τοιαύτη τις φύσις εἶναι τοῦ συνεχοῦς ἐν τῇ μελῳδίᾳ
οἵα καὶ ἐν τῇ λέξει περὶ τὴν τῶν γραμμάτων σύνθεσιν·
καὶ γὰρ ἐν τῷ διαλέγεσθαι φύσει ἡ φωνὴ καθ᾽ ἑκάστην
τῶν ξυλλαβῶν πρῶτόν τι καὶ δεύτερον τῶν γραμμάτων
τίθησι καὶ τρίτον καὶ τέταρτον καὶ κατὰ τοὺς λοιποὺς
ἀριθμοὺς ὡσαύτως, οὐ πᾶν μετὰ πᾶν, ἀλλ᾽ ἔστι τοιαύτη
τις φυσικὴ αὔξησις τῆς συνθέσεως. παραπλησίως δὲ καὶ ἐν
τῷ μελῳδεῖν ἔοικεν ἡ φωνὴ τιθέναι κατὰ συνέχειαν τά
τε διαστήματα καὶ τοὺς φθόγγους φυσικήν τινα σύνθεσιν
διαφυλάττουσα, οὐ πᾶν μετὰ πᾶν διάστημα μελῳδοῦσα
οὔτ᾽ ἴσον οὔτ᾽ ἄνισον.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ο όρος μελωδίας τάξις σήμαινε την τάξη (τη σειρά) των ήχων στη μελωδία· χρησιμοποιήθηκε από τον Αριστόξενο (ΙΙ, 38, 12-13 Mb).'']

Αρμονικά στοιχεία
Αριστόξενο, ΙΙ, 38, 12-13 Mb

Τοὺς μὲν οὖν ἔμπροσθεν _ἡμμένους τῆς ἁρμονικῆς πραγ-
ματείας συμβέβηκεν ὡς ἀληθῶ_ς ἁρμονικοὺς εἶναι βούλεσθαι
μόνον, αὐτῆς γὰρ τῆς ἁρμονίας ἥπτοντο μόνον, τῶν δ᾽ ἄλ-
λων γενῶν οὐδεμίαν πώποτ᾽ ἔννοιαν εἶχον. σημεῖον δέ· τὰ
γὰρ διαγράμματα αὐτοῖς τῶν ἐναρμονίων ἔκκειται μόνον
συστημάτων, διατόνων δ᾽ ἢ χρωματικῶν οὐδεὶς πώποθ᾽ ἑώ-
ρακεν. καί τοι τὰ διαγράμματά γ᾽ αὐτῶν ἐδήλου τὴν
πᾶσαν τῆς μελῳδίας τάξιν, ἐν οἷς περὶ συστημάτων ὀκτα-
χόρδων ἐναρμονίων μόνον ἔλεγον· περὶ δὲ τῶν ἄλλων
μεγεθῶν τε καὶ σχημάτων ἐν αὐτῷ τε τῷ γένει τούτῳ
καὶ τοῖς λοιποῖς οὐδεὶς οὐδ᾽ ἐπεχείρει καταμανθάνειν, ἀλ-
λ᾽ ἀποτεμνόμενοι τῆς ὅλης μελῳδίας τοῦ τρίτου γένους ἕν
τι γένος μέγεθος δέ, τὸ διὰ πασῶν, περὶ τούτου πᾶσαν
πεποίηνται πραγματείαν.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μελωδός, τραγουδιστής· ο εκτελεστής τραγουδιών ή μελών. Η λέξη χρησιμοποιείται και με τη σημασία του μελοποιός· ο συνθέτης, ο λυρικός ποιητής. Μελωδός ως επίθετο σήμαινε: μελωδικός, μουσικός (επίθετο). Πολυδ. (IV, 64): "Αριστοφάνης δε, μελωδός και προσωδός είρηκε" (ο Αριστοφάνης είπε μελωδός και προσωδός ).

Πρβ. Kock CAF Ι, 580 και 583, αποσπ. 814, 844.

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μέση, η κεντρική νότα του επτάχορδου συστήματος και η αντίστοιχη χορδή της λύρας ή της κιθάρας :

[...]

Στο οκτάχορδο σύστημα ήταν η πρώτη νότα του δεύτερου (χαμηλότερου) τετράχορδου ή η ψηλότερη νότα του πρώτου τετράχορδου παρμένου από κάτω προς τα πάνω:

[...]

Το τετράχορδο που αρχίζει (σε κατιούσα μορφή) με τη μέση: la - sol - fa - mi ή που καταλήγει στη μέση, όταν ανεβαίνει, mi - fa - sol - la, λεγόταν τετράχορδο μέσων. Η μέση κρατούσε το όνομά της και στα Τέλεια Συστήματα, στα οποία δεν ήταν πάντα η κεντρική νότα (στο Σύστημα Τέλειον Μείζον ήταν όμως η κεντρική νότα).
Στην αρμονία των σφαιρών μέση ήταν εκείνη που αντιστοιχούσε προς τον Ήλιο.

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Επισήμανση

Να βρεθεί το απόσπασμα, που ο Αριστοτελης καλουσε ως μέση, όπου περισσότερες φορές περνάει η μελωδία. [Thesaurus Linguae Graecae (TLG)].
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μεσοειδής, τόπος· η μεσαία περιοχή της φωνής· η περιοχή της μέσης. Ο Αριστείδης λέει ότι από τους τρεις τρόπους (στιλ) της μελοποιίας ο διθυραμβικός ήταν μεσοειδής (Περί μουσ. Mb 30, R.P.W.-I. 30). Πρβ. λ. μελοποιΐα.

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ο Αριστείδης λέει ότι από τους τρεις τρόπους (στιλ) της μελοποιίας ο διθυραμβικός ήταν μεσοειδής (Περί μουσ. Mb 30, R.P.W.-I. 30).'']

ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ ΚΟΙΝΤΙΛΙΑΝΟΥ
ΠΕΡΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΝ

Περί μουσ. Mb 30, R.P.W.-I. 30

τρόποι δὲ μελοποιίας γένει μὲν γ· διθυραμ-
βικὸς νομικὸς τραγικός. ὁ μὲν οὖν νομικὸς τρόπος ἐστὶ
νητοειδής, ὁ δὲ διθυραμβικὸς μεσοειδής, ὁ δὲ τραγικὸς
ὑπατοειδής· εἴδει δὲ εὑρίσκονται πλείους, οὓς δυνατὸν
δι᾽ ὁμοιότητα τοῖς γενικοῖς ὑποβάλλειν· ἐρωτικοί τε γὰρ
καλοῦνταί τινες, ὧν ἴδιοι ἐπιθαλάμιοι, καὶ κωμικοὶ καὶ
ἐγκωμιαστικοί. τρόποι δὲ λέγονται διὰ τὸ συνεμφαίνειν
πως τὸ ἦθος κατὰ τὰ μέλη τῆς διανοίας. διαφέρουσι δ᾽
ἀλλήλων αἱ μελοποιίαι· γένει, ὡς ἐναρμόνιος χρωματικὴ
διάτονος· συστήματι, ὡς ὑπατοειδὴς μεσοειδὴς νητοειδής·
τόνῳ, ὡς δώριος φρύγιος· τρόπῳ νομικῷ διθυραμβικῷ·
ἤθει, ὥς φαμεν τὴν μὲν συσταλτικήν, δι᾽ ἧς πάθη λυπηρὰ
κινοῦμεν, τὴν δὲ διαστατικήν, δι᾽ ἧς τὸν θυμὸν ἐξεγείρο-
μεν, τὴν δὲ μέσην, δι᾽ ἧς εἰς ἠρεμίαν τὴν ψυχὴν περι-
άγομεν.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μεσόκοπος, αυλός· αυλός με μέσο μέγεθος. Ο μουσικός Αλκείδης , μιλώντας προς έναν άλλο δειπνοσοφιστή, τον Ουλπιανό, λέει πως οι Αλεξανδρινοί ξέρουν, ανάμεσα σε άλλα είδη αυλών, και τους μεσόκοπους ("έτι τε μεσοκόπους"· Αθήν. Δ', 176F, 79).

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ο μουσικός Αλκείδης , μιλώντας προς έναν άλλο δειπνοσοφιστή, τον Ουλπιανό, λέει πως οι Αλεξανδρινοί ξέρουν, ανάμεσα σε άλλα είδη αυλών, και τους μεσόκοπους ("έτι τε μεσοκόπους"· Αθήν. Δ', 176F, 79).'']

ATHÉNÉE DE NAUCRATIS
Le Livre IV des Deipnosophistes

Αθήν. Δ', 176F, 79

(79) Γινώσκειν δὲ βούλομαί σε, ἀνδρῶν λῷστε Οὐλπιανέ, ὅτι Ἀλεξανδρέων μουσικώτεροι ἄλλοι γενέσθαι οὐχ ἱστόρηνται, καὶ οὐ λέγω περὶ κιθαρῳδίαν μόνην, ἧς καὶ ὁ εὐτελέστατος παρ΄ ἡμῖν ἰδιώτης προσέτι τε καὶ ἀναλφάβητος οὕτως ἐστὶ συνήθης ὡς τάχιστα ἐλέγχειν τὰ παρὰ τὰς κρούσεις ἁμαρτήματα γινόμενα, ἀλλὰ καὶ περὶ αὐλούς εἰσι μουσικώτατοι οὐ μόνον [176f] τοὺς παρθενίους καλουμένους καὶ παιδικούς, ἀλλὰ καὶ τοὺς ἀνδρείους, οἵτινες καλοῦνται τέλειοί τε καὶ ὑπερτέλειοι, καὶ τοὺς κιθαριστηρίους δὲ καὶ τοὺς δακτυλικούς. Τοὺς γὰρ ἐλύμους αὐλούς, ὧν μνημονεύει Σοφοκλῆς ἐν Νιόβῃ τε κἀν Τυμπανισταῖς, οὐκ ἄλλους τινὰς εἶναι ἀκούομεν ἢ τοὺς Φρυγίους, ὧν καὶ αὐτῶν ἐμπείρως ἔχουσιν Ἀλεξανδρεῖς. Οἴδασι δὲ καὶ τοὺς διόπους ἔτι τε μεσοκόπους καὶ τοὺς καλουμένους ὑποτρήτους. Τῶν δ΄ ἐλύμων αὐλῶν μνημονεύει καὶ Καλλίας ἐν Πεδήταις. [177] Ἰόβας δὲ τούτους Φρυγῶν μὲν εἶναι εὕρημα, ὀνομάζεσθαι δὲ καὶ σκυταλείας, κατ΄ ἐμφέρειαν τοῦ πάχους. Χρῆσθαι δ΄ αὐτοῖς καὶ Κυπρίους φησὶ Κρατῖνος ὁ νεώτερος ἐν Θηραμένῃ

http://remacle.org/bloodwolf/erudits/athenee/livre4gr.htm
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Μεσομήδης, Κρητικός λυρικός ποιητής και συνθέτης του 2ου αι. μ.Χ. Έζησε κατά τη βασιλεία του αυτοκράτορα Αδριανού (117-138 μ.Χ.), ο οποίος τον είχε υπό φιλική εύνοια. Η Σούδα σ' ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα λέει ότι ο Μεσομήδης έγραψε ένα εγκώμιο για τον Αντίνοο και διάφορα άλλα μέλη. Το όνομα του Μεσομήδη έχει αναφερθεί από πολλούς μελετητές σχετικά με τη σύνθεση των τριών Ύμνων (στη Μούσα Καλλιόπη, στον Ηλιο και στη Νέμεση), που πρώτος δημοσίευσε ο Vincenzo Galilei, πατέρας του μεγάλου αστρονόμου, στο βιβλίο του Dialogo della Musica antica e della moderna (Φλωρεντία 1581, σ. 97). Στον Μεσομήδη αποδίδεται αναντίρρητα η σύνθεση του Ύμνου στη Νέμεση και, από ορισμένους, πιθανώς και του Ύμνου στον Ήλιο . Για μερικούς μελετητές ήταν ο συνθέτης και των τριών· ανάμεσα σε αυτούς ο Th. Reinach, ο οποίος υποστηρίζει την άποψη αυτή έμμεσα σε μια διάλεξή του (Conference sur la musique grecque et l' hymne a Apollon, σ. 8): "Αυτοί οι ύμνοι, λέει, διαφυλαγμένοι σε πολλά χειρόγραφα, αποδίδονται σε δύο συνθέτες, τον Διονύσιο, του οποίου η ύπαρξη αμφισβητείται σήμερα, και τον Μεσομήδη, που είχε αρκετά μεγάλη φήμη". Στο βιβλίο του La mus. gr. (σσ. 196, 199) ο Reinach αποδίδει στον Μεσομήδη μόνο τους δύο τελευταίους.

Βλ. γι' αυτό το θέμα στο λήμμα λείψανα ελληνικής μουσικής (αρ. 8-10), όπου συζητείται αρκετά λεπτομερειακά.
Επίσης, W. Vetter, στην Pauly RE τόμ. 29, στ. 1103.
Konstantin Horna, Die Hymnen des Mesomedes (Βιέννη και Λιψία 1928· Akad. der Wissenschaften in Wien, Band 207, Abh. 1· σχ. 8ο, σσ. 40).
Guido Martelotti, Mesomede (Ρώμη 1929· Scuola di Filologia Classica dell' Universita di Roma· 8o, σσ. 47).

http://www.musipedia.gr/

~~~~~~~~

Mesomedes

(b Crete; fl early 2nd century CE). Greek kitharode and lyric poet. He was a freedman and favourite of Emperor Hadrian, who made him his chief musician; he also served under Hadrian’s successor, Antoninus Pius. It was probably Mesomedes whom the emperor Caracalla honoured with a cenotaph a century later and not a later poet who appropriated a famous name of the past.

Only 15 of his poems have come down to us, four of them with musical notation; information about the metre and musical settings of two other poems has also been preserved. Together they provide insight into the metrics and rhythmics of lyric poetry during the imperial period; until the discovery of the Epitaph of Seikilos (Pöhlmann, no.18) in the late 19th century, the poems with notation were the only authentic evidence of late classical vocal music.

Two poems from the Palatine Anthology (xiv.63; xvi.323) have been attributed to Mesomedes since antiquity. The first, The Sphinx (Heitsch, 1961, no.12), employs a special form of the anapestic dimeter ( - - | - -) and its catalectic form, the paroemiac. West (1982, p.172), following Aphthonius (H. Keil, ed.: Grammatici latini, vi, Leipzig, 1874/R, p.75.23), has described the metre used by Mesomedes as apokroton (‘sonorous’). The second poem, Glass (Heitsch, 1961, no.13), employs trochaic dimeters with and without catalexis.

In 1581 Vicenzo Galilei, from a manuscript provided by Girolamo Mei, published three hymns with Greek musical notation which he attributed to one Dionysius (Pöhlmann, nos.1–5). Quotations from these hymns in secondary sources (Synesius; Ioannes Lydus; the Suda), and the use of the rare apokrota, make an ascription to Mesomedes possible. Recent scholarship has arranged these materials into three proöimia (Pöhlmann, no.1, To the Muse; no.2, To Calliope; no.3, To Apollo) and two hymns in apokrota (Pöhlmann, no.4, To Helios; no.5, To Nemesis). Where the setting has come down to us, it is the Lydian tonos that is used. To the Muse and To Calliope contain a transition to the chromatic Hypolydian with C. To Apollo consists of four spondaic catalectic dimeters followed by two hexameters, but except for a solitary note mark (C = a) the setting has been lost. To Helios is preceded by a metric and rhythmic skolion, which makes no sense in this context, since it describes choriambic dimeters in twelve-time; a poem by Mesomedes in this verse metre has therefore been lost. To Helios and To Nemesis employ apokrota. In so far as they are catalectic, the omitted short element is usually replaced by a lengthening sign; in two cases (To Helios, lines 23 and 25) there is a three-note melisma at the catalexis. Line 25 repeats the melody of line 23 exactly, so that the hymn ends with a kind of refrain. All the poems with musical notation show imitation of the verbal accentuation in the melody, a feature that first appears in the Delphic hymns of 128 bce (Pöhlmann, nos.19–20). In 1903 Horna discovered eight poems without notation (Heitsch, 1961, nos.4–11) in a 13th-century manuscript (I-Rvat Ottob.gr.59; reproduced in Merkelbach and van Thiel, 25–8) after Ariphron’s hymn to Hygieia (Wilamowitz-Moellendorff, 494–5) dating from the 4th century bce. These poems have been ascribed to Mesomedes on stylistic and metrical grounds.

Characteristic of Mesomedes are the arbitrary nature of his subject matter, evident even from the titles of the poems, his wish to vocalize his poems in the Dorian dialect (except for Pöhlmann, no.1), his preference for apokrota, and his confining himself to stichic lyric poetry. In the settings it is noticeable that he restricts himself to diatonics and the Lydian or Hypolydian tonoi. The rhythmical and musical skolia in two of the three sources suggest that a collection of Mesomedes’ works with all the poems set to music existed in later classical times. A comparison of the style and metre of Mesomedes and Synesius shows the former’s significance for the late literary hymn (Wilamowitz-Moellendorff, 606). Synesius prefigured the first evidence of Greek Christian community singing (Pöhlmann, no.34 and p.108).

Bibliography

V. Galilei: Dialogo della musica antica e moderna (Florence, 1581/R)

J.F. Bellermann: Die Hymnen des Dionysios und Mesomedes (Berlin, 1840)

C. von Jan, ed.: Musici scriptores graeci (Leipzig, 1895–9/R), 454ff; suppl., 40ff

U. von Wilamowitz-Moellendorff: Griechische Verskunst (Berlin, 1921/R), 494–5, 595–607

J.U. Powell, ed.: Collectanea alexandrina (Oxford, 1925/R), 197–8

K. Horna: Die Hymnen des Mesomedes (Vienna and Leipzig, 1928), 3–45

G. Martellotti: Mesomede (Rome, 1929)

W. Vetter: ‘Mesomedes’, Paulys Real-Encyclopädie der classischen Altertumswissenschaft, xv/1 (Stuttgart, 1931), 1103

R.P. Winnington-Ingram: Mode in Ancient Greek Music (Cambridge, 1936/R), 41ff

E. Wellesz: A History of Byzantine Music and Hymnography (Oxford, 1949, enlarged 2/1961), 152ff

I. Henderson: ‘Ancient Greek Music’, NOHM, i (1957), 336–403, esp. 371

E. Heitsch: ‘Die Mesomedes-Überlieferung’, Nachrichten der Akademie der Wissenschaften in Göttingen, Philologisch-historische Klasse, iii (1959), 35–45

E. Heitsch: Die griechischen Dichterfragmente der römischen Kaiserzeit, i (Göttingen, 1961, 2/1963), 24ff

R. Merkelbach and H. van Thiel, eds.: Griechisches Leseheft zur Einführung in Paläographie und Textkritik (Göttingen, 1965), 25–8

E. Pöhlmann, ed.: Denkmäler altgriechischer Musik (Nuremberg, 1970)

M.L. West: Greek Metre (Oxford, 1982), 165, 167 n.11, 170, 172–3

M.L. West: Ancient Greek Music (Oxford, 1992), 209, 302–8

Egert Pöhlmann

Grove
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Η Σούδα σ' ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα λέει ότι ο Μεσομήδης έγραψε ένα εγκώμιο για τον Αντίνοο και διάφορα άλλα μέλη.'']

Suda On Line

Σούδα

Headword: Μεσομήδης
Adler number: mu,668
Translated headword: Mesomedes
Vetting Status: low
Translation:
Of Crete, a lyric poet, lived in the time of Hadrian,[1] whose freedman he was and a very special friend. Accordingly he wrote in praise of Antinous, who was Hadrian's boy-friend;[2] [he also wrote] various other songs.
[Note] that when Antoninus[3] searched for the monument of Sulla[4] and repaired it, he raised a cenotaph for Mesomedes who had written citharoedic nomoi;[5] for the one [Mesomedes] because he was learning to play the kithara; for the other [Sulla] because he esteemed his cruelty.[6]
Greek Original:
Μεσομήδης, Κρής, λυρικός, γεγονὼς ἐπὶ τῶν Ἀδριανοῦ χρόνων, ἀπελεύθερος αὐτοῦ καὶ ἐν τοῖς μάλιστα φίλος. γράφει οὖν εἰς Ἀντίνοον ἔπαινον, ὃς ἦν Ἀδριανοῦ παιδικά: καὶ ἄλλα διάφορα μέλη. ὅτι Ἀντωνῖνος τὸ τοῦ Σύλλου μνημεῖον ἀναζητήσας ἐπεσκεύασε, τῷ τε Μεσομήδει τῷ τοὺς κιθαρῳδικοὺς νόμους γράψαντι κενοτάφιον ἔχωσε: τῷ μὲν ὅτι καὶ κιθαρῳδεῖν ἐμάνθανεν: ἐκείνῳ δὲ ὅτι τὴν ὠμότητα αὐτοῦ ἐζήλου.
Notes:
Besides the specialised bibliography listed below, see generally Nicholas Horsfall in OCD(3) s.v.
Mesomedes’ extant works include six hymns (in honour of the Muse, the Sun, Nemesis, Mother Nature, Isis, and the Adriatic sea), three descriptions (ἐκφράσεις ; two of a sundial, one of a sponge), two beast-related songs (To a swan and To a mosquito) and two epigrams in the Anthologia Graeca (14.63, 16.323). As well as the bibliography below see also the website for Ancient Greek Music at the Commission for Ancient Literature of the Austrian Academy of Sciences (web address 1), which includes sound files of Mesomedes’ extant fragments. See also M.L. West, Ancient Greek Music (Oxford 1992) 280-281, 303-308.
[1] Roman emperor 117-138 (alpha 527).
[2] See under alpha 527, nu 518, pi 858.
[3] a.k.a. Caracalla, Roman emperor 211-217 (alpha 2762).
[4] sigma 1337.
[5] See generally nu 473.
[6] This material = Cassius Dio 77.13.7.
References:
Bowie, E.L., “Greek Poetry in the Antonine Age”, in Russell D.A., Antonine Literature, Oxford 1990, pp. 53-90 (pp. 85-90 on Mesomedes)
Heitsch, E. (ed.), Die griechischen Dichterfragmente der römischen Kaiserzeit, I, Göttingen 1961, pp. 24-32
Phillips, B., “Greek Music”, The Musical Quarterly 5.4 (1919) pp. 578-613
Pöhlmann, E., Denkmäler altgriechischer Musik, Nuremberg 1970
Vetter, W., “Mesomedes, Kitharöde des 2. Jahrhunderts n. Chr. aus Kreta”, RE XV 1 (1931) p.1103
Whitmarsh, T., “The Cretan lyre paradox: Mesomedes, Hadrian and the poetics of patronage”, in Borg B. (ed.), Paideia: the world of the second sophistic, Berlin 2004, pp. 377-402
Winnington-Ingram, R.P., “Ancient Greek Music: A Survey”, Music & Letters 10.4 (1929) pp. 326-345
Associated internet address:
Web address 1
Keywords: architecture; biography; chronology; ethics; gender and sexuality; historiography; history; meter and music; poetry; politics

http://www.stoa.org/sol-bin/search.pl
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μεσόπυκνον, οι μεσαίες νότες του πυκνού . Οι μεσόπυκνοι ήταν πέντε, οι δύο παρανήτες (υπατών και μέσων) και οι τρεις τρίτες (διεζευγμένων, συνημμένων και υπερβολαίων). Οι μεσόπυκνοι, εφόσον βρίσκονται στη μέση του πυκνού, περιλαμβάνονται στις "κινούμενες νότες" (που αλλάζουν) του τετράχορδου.
Πρβ. Αριστείδης (Περί μουσ. Mb 12, R.P.W.-I. 9)· βλ. επίσης τα λ. βαρύπυκνος , οξύπυκνος και εστώτες.

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μέσος, μέσοι ήταν οι φθόγγοι (ή οι χορδές) που βρίσκονταν ανάμεσα στα δύο άκρα ενός τετράχορδου ή συστήματος . Οι μέσοι φθόγγοι του τετράχορδου ήταν κινητοί ("κινούμενοι"), δηλ. άλλαζαν, ανάλογα με το γένος και το είδος του τετράχορδου.

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
μεταβολή, μετατροπία. Το έκτο μέρος της αρμονικής (βλ. λ. αρμονική ). Μεταβολή ήταν η αλλαγή που γινόταν κατά τη διάρκεια μιας μελωδίας, ως προς το γένος, το σύστημα , τον τόπο , το ήθος κτλ. Ο Κλεονείδης (Εισαγ. 1, C.v. J. 180, Mb 2) δίνει τον ακόλουθο ορισμό: "μεταβολή δε εστιν ομοίου τινός εις ανόμοιον τόπον μετάθεσις" (μεταβολή είναι η αλλαγή από έναν όμοιο σ' έναν ανόμοιο τόπο [περιοχή]).

Ο Αριστείδης Κοϊντιλιανός (Περί μουσ. Mb 24) καθορίζει τη μεταβολή ως εξής: "αλλοίωσις του υποκειμένου συστήματος και του της φωνής χαρακτήρος" (αλλαγή του υπάρχοντος συστήματος και του χαρακτήρα της φωνής).

Ο Βακχείος (Εισαγ. 50-57) απαριθμεί επτά είδη μεταβολής, τα ακόλουθα:
1. συστηματική: "όταν, από το σύστημα που υπάρχει, η μελωδία κινείται σε άλλο σύστημα, εγκαθιστώντας άλλη μέση "·
2. γενική, ως προς το γένος

: "όταν γίνεται αλλαγή από ένα σε άλλο γένος, λ.χ. από εναρμόνιο σε χρωματικό"·
3. κατά τρόπον : "όταν μια αλλαγή γίνεται λ.χ. από το λυδικό στο φρυγικό ή προς οποιονδήποτε από τους άλλους"·
4. κατά ήθος : "όταν αλλάζει από ταπεινό ήθος σε μεγαλοπρεπές ή από ήσυχο και συνετό σε διεγερτικό"·
5. κατά ρυθμόν: "όταν από χορείο αλλάζει σε δάκτυλο ή οποιονδήποτε άλλο [πόδα]"·
6. κατά ρυθμού αγωγήν: "όταν ο ρυθμός αντί να αρχίζει από άρση αλλάζει σε θέση"·
7. κατά ρυθμοποιΐας θέσιν: "όταν το όλο σύστημα προχωρεί με 'μονοποδία' (απλούς πόδες) ή με 'διποδία' (συζυγία )".
Ο Ανώνυμος (εκδ. Bell. 31-32, 27) αναγνωρίζει τέσσερα είδη μεταβολής των τόνων, ως προς το γένος, το ήθος , την περιοχή και το ρυθμό. Ο Κλεονείδης επίσης αναγνωρίζει τέσσερις τρόπους μεταβολής, αλλά όχι ακριβώς τους ίδιους: ως προς το γένος, το σύστημα , τον τόνο και τη μελοποιία (σσ. 20-21 Mb, 204-206 C.v. J.). Κατ' αυτόν η μεταβολή ως προς το σύστημα γίνεται όταν μια αλλαγή είναι από σύζευξη σε διάζευξη ή αντίθετα (δηλ. από το Σύστημα Τέλειον Έλασσον στο Σύστημα Τέλειον Μείζον ή αντίθετα). Ως προς τον τόνο, όταν από τον δωρικό τόνο γίνει αλλαγή στον φρυγικό
ή γενικά από έναν οποιονδήποτε από τους 13 τόνους σ' έναν από τους υπόλοιπους. Μεταβολή στη μελοποιία γίνεται όταν από διασταλτικό [ήθος] γίνει αλλαγή προς το συσταλτικό ή ησυχαστικό.
H μετατροπία ήταν άγνωστη στην αρχαϊκή τέχνη· στους κιθαρωδικούς νόμους καμιά αλλαγή δεν επιτρεπόταν. Ο Πλούταρχος λέει πως "η κιθαρωδία του τερπάνδρειου ύφους (στιλ) ήταν τελείως απλή ως την εποχή του Φρύνι (5ος αι.-π.Χ.)· γιατί στην παλιά εκείνη εποχή δεν επιτρεπόταν η σύνθεση κιθαρωδιών όπως σήμερα, ούτε αλλαγή στις αρμονίες και στους ρυθμούς κατά βούληση. Γιατί σε κάθε νόμο κρατούσαν το κατάλληλο διαπασών· γι' αυτό το λόγο ονομάστηκαν νόμοι" (Περί μουσ. 1133B-G, 6).
Ο τριμερής (ή τριμελής) νόμος, που δημιουργήθηκε γύρω στις αρχές ή τα μέσα του 6ου αι. π.Χ. από τον Σακάδα , είναι ένα από τα πρώτα παραδείγματα μετατροπίας. Από την εποχή του Λάσου του Ερμιονέα (γ. περ. 548 π.Χ.) και κατόπι η μετατροπία έγινε σιγά σιγά πιο συχνή.

Βλ. W. Vetter, "Metabole", Pauly RE τόμ. 30, στ. 1313-1316.

http://www.musipedia.gr/

~~~~~~~~~~~

Metabolē

(Gk.: ‘change’ or ‘exchange’).

A term used in ancient Greek writings to indicate a tonal or rhythmic change in music, or one of ēthos. There is no better translation of metabolē than ‘modulation’, although the latter term most commonly refers to change of key, whereas the ancient Greek term was used in more varied ways.

Metabolē denotes change from one state to another – most often a change of note function or pitch – while an underlying entity remains the same. Bacchius, a music theorist from late antiquity, defined metabolē as ‘an alteration of the substratum, or the transposition of something similar into a dissimilar place’ (Introduction to the Art of Music, ed. Jan, 305.5–6). The underlying entity may be the musical composition itself, but often the change is musically very precise, just as modulation in tonal music of the 18th and 19th centuries often entails change of tonal centre while other musical characteristics such as mode remain constant.

Diagram showing three kinds of metabolēCleonides, a disciple of Aristoxenus, described four kinds of metabolē (Introduction to Harmonics, xiii, ed. Jan, 204.19–206.18): by genus, system, tonos and melodic composition. Metabolē by genus is the change from one of the three genera (diatonic, chromatic, enharmonic) to another (see fig.1a).

Metabolē by melodic composition is a change of character or ēthos, for example, from grandeur and heroism to melancholy. The other two kinds of metabolē, by system and tonos, are more complicated. Aristoxenus, an early author upon whom Cleonides relies, distinguished between simple and modulating melodies, and said of the latter that they undergo a change of their order (On Harmonics, xxxviii). Later writers such as Ptolemy and Aristides Quintilianus help clarify Cleonides’ meaning to some degree. Metabolē by system most often entails use of the synēmmenōn or conjunct system as a way of changing the names (and possibly function) of the notes lying within a specified range (Ptolemy, Harmonics, ii.6). The note mesē is shared by the mesōn and synēmmenōn tetrachords (see fig.1b); metabolē is effected by reinterpreting the old synēmmenōn tetrachord as the new mesōn tetrachord.

Thus the functional notes of the hypatōn and mesōn tetrachords have modulated from B–a to E–d. Examples of this kind of metabolē as well as metabolē by genus occur in the Delphic paeans attributed to Athenaeus and Limenius (Pöhlmann, nos.19–20).

Metabolē by tonos can be considered a variant of metabolē by system. The latter is confined to making the change by means of a system, that is, by an interval of a 4th, 5th or octave, whereas the former can be effected by retuning the immutable two-octave system so as to bring into the central octave (by convention, E–e) a sequence of intervals characteristic of a different octave species (harmonia, tonos or tropos – ancient theorists use a variety of terms). In fig.1c, according to the dual nomenclature posited by Ptolemy to indicate systemically absolute (‘thetic’) and functional (‘dynamic’) positions, the functional Dorian tonos is replaced by the functional Phrygian.

Another kind of metabolē by tonos may be approximately equivalent to a change of key but with retention of mode. Ptolemy addressed such a change (Harmonics, ii.7–8), as did other later theorists. In music of the 18th and 19th centuries this kind of modulation requires a relocation of the tonic and may convey as well a change of pitch and range, although the latter changes are hardly necessary. The presentation and discussion by the late Aristoxenian writers Cleonides, Bacchius and Alypius (Introduction to Music), seem to allow for this kind of modulation; Ptolemy, however, disparaged it (Harmonics, ii.9).

Both Ptolemy (Harmonics, iii.7) and Aristides Quintilianus (On Music, iii.26) drew analogies between tonal metabolē and changes in the soul, not only in the short term but also over a lifetime. The ‘higher’ tonoi such as the Mixolydian tend to excite the listener and are comparable to similar stages in life such as war; the ‘lower’ tonoi such as the Hypodorian tend to calm the listener and may accord with times of scarcity and thrift.

That ancient Greek music contained various kinds of tonal changes is evident not only from theoretical writings but also from extant musical fragments. Furthermore, the degree to which music modulated was debated from at least the late 5th century bce. In addition to well-known criticisms by Aristophanes (Clouds, 961–72) and Plato (Republic, iii, 399c7, d1, d4, 404d12), there is a passage by Pherecrates, quoted by Pseudo-Plutarch (On Music, xxx) in which Music bewails the tonal mistreatment she has received at the hands of the contemporary musicians Melanippides, Cinesias, Phrynis and Timotheus, which included ‘exharmonic’ bends in the music.

In addition to tonal metabolē, ancient Greek theorists recognized rhythmic metabolē, in both tempo and meter (Aristides Quintilianus, On Music, i.13, 19; Bacchius, Introduction to the Art of Music, ed. Jan, 304.6–305.6).

Bibliography

C. von Jan, ed.: Musici scriptores graeci (Leipzig, 1895/R)

R.P. Winnington-Ingram: Mode in Ancient Greek Music (Cambridge, 1936/R)

W.D. Anderson: Ethos and Education in Greek Music (Cambridge, MA, 1966)

E. Pöhlmann, ed.: Denkmäler altgriechischer Musik (Nuremberg, 1970)

‘The Ancient Harmoniai, Tonoi, and Octave Species in Theory and Practice’, JM, iii (1984), 221–86 [series of articles by A. Barbera, C. Bower, T.J. Mathiesen, C.V. Palisca and J. Solomon]

A. Barker, ed.: Greek Musical Writings (Cambridge, 1984–9)

M.L. West: Ancient Greek Music (Oxford, 1992)

W.D. Anderson: Music and Musicians in Ancient Greece (Ithaca, NY, 1994)

André Barbera

Grove
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Ο Κλεονείδης (Εισαγ. 1, C.v. J. 180, Mb 2) δίνει τον ακόλουθο ορισμό: "μεταβολή δε εστιν ομοίου τινός εις ανόμοιον τόπον μετάθεσις" (μεταβολή είναι η αλλαγή από έναν όμοιο σ' έναν ανόμοιο τόπο [περιοχή]).

Εισαγωγή αρμονική

Κλεονείδης, Εισαγ. 1, C.v. J. 180, Mb 2

μεταβολὴ δέ ἐστιν ὁμοίου τινὸς εἰς ἀνόμοιον τόπον
μετάθεσις.
 
Top