Εγκυκλοπαίδεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ο Διογ. Λαέρτιος (XVIII, 4, 82) διηγείται γι' αυτόν τον Αρχύτα ότι, όταν σ' ένα διαγωνισμό τον κατηγόρησαν πως δεν ακουγόταν, απάντησε: "το οργανό μου θα μιλήσει για μένα και θα νικήσει".]

Διογ. Λαέρτιος XVIII, 4, 82 [?]

Διογένης Λαέρτιος
Βίοι φιλοσόφων/Η 4
Αρχύτας 82

Καὶ ὧδε μὲν πρὸς ἀλλήλους αὐτοῖς ἔχουσιν αἱ ἐπιστολαί. 82
Γεγόνασι δ' Ἀρχύται τέτταρες· πρῶτος αὐτὸς οὗτος, δεύτερος Μυτιληναῖος μουσικός, τρίτος Περὶ γεωργίας συγγεγραφώς, τέταρτος ἐπιγραμματοποιός. ἔνιοι καὶ πέμπτον ἀρχιτέκτονά φασιν, οὗ φέρεται βιβλίον Περὶ μηχανῆς, ἀρχὴν ἔχον ταύτην, "τάδε παρὰ Τεύκρου Καρχηδονίου διήκουσα." περὶ δὲ τοῦ μουσικοῦ φέρεται καὶ τόδε, ὡς ὀνειδιζόμενος ἐπὶ τῷ μὴ ἐξακούεσθαι εἴποι, "τὸ γὰρ ὄργανον ὑπὲρ ἐμοῦ διαγωνιζόμενον λαλεῖ."

http://el.wikisource.org/wiki/Βίοι_φιλοσόφων/Η#.CE.91.CF.81.CF.87.CF.8D.CF.84.CE.B1.CF.82
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Αθήν. (Ι', 455C): "Λάσου του Ερμιονέως την άσιγμον ωδήν".]

ATHÉNÉE DE NAUCRATIS
Le Livre X des Deipnosophistes

ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ ΚΑ'.

Αθήν. Ι', 455C [?]

(82) Πίνδαρος δὲ πρὸς τὴν ἀσιγμοποιηθεῖσαν ᾠδήν, [455c] ὡς ὁ αὐτός φησι Κλέαρχος, οἱονεὶ γρίφου τινὸς ἐν μελοποιίᾳ προβληθέντος, ὡς πολλῶν τούτῳ προσκρουόντων διὰ τὸ ἀδύνατον εἶναι ἀποσχέσθαι τοῦ σίγμα καὶ διὰ τὸ μὴ δοκιμάζειν, ἐποίησε·

« Πρὶν μὲν εἷρπε σχοινοτένειά τ΄ ἀοιδὰ
καὶ τὸ σὰν κίβδηλον ἀνθρώποις. »

Ταῦτα σημειώσαιτ΄ ἄν τις πρὸς τοὺς νοθεύοντας Λάσου τοῦ Ἑρμιονέως τὴν ἄσιγμον ᾠδήν, ἥτις ἐπιγράφεται Κένταυροι. Καὶ ὁ εἰς τὴν Δήμητρα δὲ τὴν ἐν Ἑρμιόνῃ ποιηθεὶς τῷ Λάσῳ ὕμνος ἄσιγμός ἐστιν, ὥς φησιν [455d] Ἡρακλείδης ὁ Ποντικὸς ἐν τρίτῳ περὶ μουσικῆς, οὗ ἐστιν ἀρχή·

« Δάματρα μέλπω Κόραν τε Κλυμένοι΄ ἄλοχον. »

http://remacle.org/bloodwolf/erudits/athenee/livre10gr.htm
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
insertimage.gif


http://www.musipedia.gr/
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Article Pantomimus - Daremberg et Saglio (1877)

{''La mesure, du reste, était donnée, en même temps que par l'orchestre, par un instrument spécial, le scabillum ou scabellum (kroupeza, kroupezion). On appelait ainsi une sorte de boîte, de métal ou de bois, fendue horizontalement, à l'intérieur de laquelle était disposé un appareil, qui, sous la pression, émettait un son clair. On l'adaptait au pied, comme le montre la figure. Cet instrument était porté, soit par le chef de choeur (mesochoros), soit par plusieurs exécutants (scabellarii, oi ktupountes). ''}

http://www.mediterranees.net/civilisation/spectacles/theatre_romain/pantomimus.html
 

Attachments

  • pantomimus1.gif
    2.5 KB · Views: 19
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Πρώτες μαρτυρίες, όσο αφορά την Γκάϊντα, από την αρχαία εποχή είναι αυτές του Αριστοφάνη (445 – 385 π.Χ.), του Χρυσοστόμου του Δίου ( περί τα 100 μ.Χ), του Marcus Valerius Martialis (Ρωμ. Ποιητής 40 – 100 μ.Χ) και του Gaius Suetonius Tronquillus (Ρωμ. Συγγραφέας 70 – 130 μ.Χ). Ο τελευταίος μάλιστα στα συγγράμματα του ("De vita caesarum") αναφέρει τον Νέρωνα σαν μεγάλο γκαϊντατζη. Ο Χρυσόστομος ο Διός αναφέρει για τον Βασιλιά του ( κατά πάσα πιθανότητα ο Νέρωνας) τα έξεις …

αναφέρει όπως βλέπουμε ότι χρησιμοποιούσε τον Αυλό με το στόμα και την μασχάλη. Ο ίδιος και ο Marcus Valerius Martialis συνέχισαν να αναφέρουν τον άσκαυλο που δεν είναι τίποτα άλλο από την Γκαϊντα. Για το είδος της Γκάϊντας η του άσκαυλου αυτού δεν υπάρχουν αρκετές απεικονίσεις, αλλά όσο αφορά τον ήχο αναφέρει ο Αριστοφάνης ότι ήταν αραχνοειδής, συμφωνικός και εξστασιακος. "Syntagma Musicum" Michael Praetorius Wolffenbüttel 1618 (Bd. 2: De Organographia) / 1620 (Bildtafeln: Theatrum Instrumentorum) .''
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Aristophanes, Lysistrata

Aristoph. Lys. 1242

Λάκων
ὦ Πολυχαρείδα λαβὲ τὰ φυσατήρια,
ἵν᾽ ἐγὼ διποδιάξω τε κἀείσω καλὸν
ἐς τὼς Ἀσαναίως τε † καὶ ἐς ἡμᾶς ἅμα †.
Αθηναίος
1245λαβὲ δῆτα τὰς φυσαλλίδας πρὸς τῶν θεῶν,
ὡς ἥδομαί γ᾽ ὑμᾶς ὁρῶν ὀρχουμένους.

~~~~~~

http://www.mikrosapoplous.gr/lysistrati/exodos.htm#fn1

[Λάκων
Πολύχαρε, θέλω να τραγουδήσω
εδώ γιά όλους ώμορφα, και να χοροπηδήσω.
πάρε το φυσητήρί σου.

Αθηναίος
Ναί, πάρ' το φυσητήρι,
και του δικού σας του χορού, ώ Λάκωνες, οι γύροι
αμέσως ας άρχίσουνε
να μάς ευχαριστήσουνε.]

~~~~~~~~

Aristophanes. Aristophanes Comoediae, ed. F.W. Hall and W.M. Geldart, vol. 2. F.W. Hall and W.M. Geldart. Oxford. Clarendon Press, Oxford. 1907.

http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Aristoph.+Lys.+1242&fromdoc=Perseus:text:1999.01.0035
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ασματοποιός λεγόταν ο συνθέτης τραγουδιών, μελωδιών. Αθήν. Ε', 181Ε: "ο γούν Οδυσσεύς προσέχει τοις των Φαιάκων ασματοποιοίς".]

ATHÉNÉE DE NAUCRATIS
Le Livre V des Deipnosophistes

Αθήν. Ε', 181Ε

11. Διότι δὲ οὐ πιθανὸν ἀκρόαμα παρὰ τῷ Μενελάῳ τυγχάνειν δῆλον ἐκ τοῦ δι΄ ὁμιλίας ὅλον τὸ συμπόσιον περαίνεσθαι τῆς πρὸς ἀλλήλους, [181e] ὄνομα δὲ μηδὲν εἰρῆσθαι τοῦ ᾠδοῦ μηδὲ ᾠδὴν ἣν ᾖδε μηδὲ προσέχειν τοὺς περὶ Τηλέμαχον αὐτῷ, καθάπερ δ΄ ἐν σιωπῇ τινι καὶ ἠρεμίᾳ κατανοεῖν μᾶλλον τὸν οἶκον· καίτοι γε πῶς οὐκ ἀπίθανον τοὺς τῶν φρονιμωτάτων υἱέας Ὀδυσσέως καὶ Νέστορος ἐπαριστέρους εἰσάγεσθαι, ὥστε τρόπον ἀγροίκων τινῶν μὴ προσέχειν τοῖς παρεσκευασμένοις ἀκροάμασιν; ὁ γοῦν Ὀδυσσεὺς προσέχει τοῖς τῶν Φαιάκων ᾀσματοποιοῖς·

Αὐτὰρ Ὀδυσσεὺς
[181f] μαρμαρυγὰς θηεῖτο ποδῶν, θαύμαζε δὲ θυμῷ,

καίπερ ἔχων πολλὰ τὰ περιέλκοντα καὶ δυνάμενος εἰπεῖν·

Κήδεά μοι καὶ μᾶλλον ἐνὶ φρεσὶν ἤπερ ἀοιδαί.

Πῶς οὖν οὐκ ἂν ἀβέλτερος εἴη ὁ Τηλέμαχος ᾠδοῦ παρόντος καὶ κυβιστητῆρος προσκύπτων πρὸς τὸν Πεισίστρατον (δ ) καὶ τῶν σκευῶν διατιθέμενος; ἀλλ΄ [182a] Ὅμηρος ὥσπερ ἀγαθὸς ζωγράφος πάντα ὅμοιον τῷ πατρὶ τὸν Τηλέμαχον παρίστησι. Πεποίηκεν γοῦν ἀμφοτέρους τὸν μὲν τῷ Ἀλκινόῳ, τὸν δὲ τῷ Μενελάῳ διὰ δακρύων γνωριζομένους.

http://remacle.org/bloodwolf/erudits/athenee/livre5gr.htm
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Aristophanes, Clouds

Aristoph. Cl. 333

Αριστοφ. Νεφέλαι 333

Σωκράτης
οὐ γὰρ μὰ Δί᾽ οἶσθ᾽ ὁτιὴ πλείστους αὗται βόσκουσι σοφιστάς,
Θουριομάντεις ἰατροτέχνας σφραγιδονυχαργοκομήτας,
κυκλίων τε χορῶν ᾀσματοκάμπτας ἄνδρας μετεωροφένακας,
οὐδὲν δρῶντας βόσκουσ᾽ ἀργούς, ὅτι ταύτας μουσοποιοῦσιν.

Aristophanes. Aristophanes Comoediae, ed. F.W. Hall and W.M. Geldart, vol. 2. F.W. Hall and W.M. Geldart. Oxford. Clarendon Press, Oxford. 1907.

http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Aristoph.+Cl.+333&fromdoc=Perseus:text:1999.01.0027
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ο Φερεκράτης στην κωμωδία του Χείρων (Πλούτ. Περί μουσ. 1141E-F, 30) χλευάζει τον Αθηναίο ποιητή Κινησία με τα ακόλουθα λόγια: "Κινησίας , ο κατάρατος Αττικός, εξαρμονίους καμπάς ποιών... απολώλεκέ με [την Μουσικήν]" (Ο Κινησίας, ο καταραμένος Αττικός, που συνθέτοντας αντιαρμονικές [αντιαισθητικές] συστροφές... με κατέστρεψε [τη Μουσική]).'']

PLUTARQUE
ΠΕΡΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Πλούτ. Περί μουσ. 1141E-F, 30

(300) Ὡς καὶ Φερεκράτη τὸν κωμικὸν εἰσαγαγεῖν τὴν Μουσικὴν ἐν γυναικείῳ σχήματι, ὅλην κατῃκισμένην τὸ σῶμα· (301) ποιεῖ δὲ τὴν Δικαιοσύνην διαπυνθανομένην τὴν αἰτίαν τῆς λώβης καὶ τὴν † Ποίησιν λέγουσαν.

(302) 〈ΜΟΥΣ.〉 « Λέξω μὲν οὐκ ἄκουσα· σοί τε γὰρ κλύειν (303) ἐμοί τε λέξαι θυμὸς ἡδονὴν ἔχει. Ἐμοὶ γὰρ ἦρξε τῶν κακῶν Μελανιππίδης, ἐν τοῖσι πρῶτος ὃς λαβὼν ἀνῆκέ με χαλαρωτέραν τ΄ ἐποίησε χορδαῖς δώδεκα. (304) Ἀλλ΄ οὖν ὅμως οὗτος μὲν ἦν ἀποχρῶν ἀνὴρ ἔμοιγε πρὸς τὰ νῦν κακά. (305) Κινησίας δέ 〈μ΄〉 ὁ κατάρατος Ἀττικός, ἐξαρμονίους καμπὰς ποιῶν ἐν ταῖς στροφαῖς ἀπολώλεχ΄ οὕτως, ὥστε τῆς ποιήσεως τῶν διθυράμβων, καθάπερ ἐν ταῖς ἀσπίσιν, ἀριστέρ΄ αὐτοῦ φαίνεται τὰ δεξιά.

(306) Ἀλλ΄ οὖν ἀνεκτὸς οὗτος ἦν ὅμως ἐμοί. (307) Φρῦνις δ΄ ἴδιον στρόβιλον ἐμβαλών τινα κάμπτων με καὶ στρέφων ὅλην διέφθορεν, ἐν πέντε χορδαῖς δώδεχ΄ ἁρμονίας ἔχων. (308) Ἀλλ΄ οὖν ἔμοιγε χοὖτος ἦν ἀποχρῶν ἀνήρ· εἰ γάρ τι κἀξήμαρτεν, αὖθις ἀνέλαβεν. (309) Ὁ δὲ Τιμόθεός μ΄, ὦ φιλτάτη, κατορώρυχε καὶ διακέκναικ΄ αἴσχιστα.

(310) 〈ΔΙΚ.〉 Ποῖος οὑτοσὶ 〈ὁ〉 Τιμόθεος;

(311) 〈ΜΟΥΣ.〉 Μιλήσιός τις πυρρίας. (312) Κακά μοι παρέσχεν οὗτος, (313) ἅπαντας οὓς λέγω παρελήλυθεν, ἄγων ἐκτραπέλους μυρμηκιάς. Κἂν ἐντύχῃ πού μοι βαδιζούσῃ μόνῃ, ἀπέδυσε κἀνέδυσε χορδὰς δώδεκα‘.

http://remacle.org/bloodwolf/historiens/Plutarque/musiquegr.htm
 
Top