Δοξαστικό όταν η Γ' εύρεσις κεφαλής του Προδρόμου συμπίπτει με της Σαμαρείτιδος

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Στις 25 Μαίου- Κυριακή της Σαμαρείτιδος φέτος- εορτάζεται η μνήμη της γ' ευρέσεως κεφαλής του Τιμίου Προδρόμου.
Τα Δίπτυχα αλλά και άλλα ημερολόγια- βοηθήματα έχουν ως Δοξαστικόν των Αίνων του Προδρόμου και ως Και νυν της Σαμαρείτιδος.
Νομίζω όμως πως πρόκειται για υπερβολή.
Οι εορτές της ευρέσεως δε νομίζω ότι πρέπει να μπούν στην κατηγορία των "επισήμως εορταζομένων Αγίων" όπως είναι άλλες εορτές του Προδρόμου που σαφώς έχουν πιο επίσημο χαρακτήρα (Γενέθλιον, Αποτομή κλπ)

Φιλικά
Δημήτριος Καλπακίδης
 
Δεν θα το θεωρούσα υπερβολή.... Αυτό που λαμβάνεται υπ' όψιν σε τέτοιες περιπτώσεις δεν είναι "ποιό γεγονός σχετικό με τον άγιο εορτάζουμε" αλλά ποιός Άγιος εορτάζει... Δίνουμε δηλαδή πάντα έμφαση στο ποιόν κι όχι στο τι. Οπότε λογικό είναι να προηγείται ο Πρόδρομος της Σαμαρείτιδος...
Έτσι εξάλλου εξηγείται και το αντίστροφο: όπου ο Ναός τιμάται επ ονόματι της Αγ. Φωτεινής, και άρα είναι η τοπική Προστάτις, το Δοξαστικό της Σαμαρείτιδος παραμένει στη θέση του, και λέγεται ως Και νύν το του Προδρόμου....

Οι πλέον ειδήμονες, ας συμπληρώσουν ή ας διορθώσουν....
 
Έτσι εξάλλου εξηγείται και το αντίστροφο: όπου ο Ναός τιμάται επ ονόματι της Αγ. Φωτεινής, και άρα είναι η τοπική Προστάτις, το Δοξαστικό της Σαμαρείτιδος παραμένει στη θέση του, και λέγεται ως Και νύν το του Προδρόμου....

Οι πλέον ειδήμονες, ας συμπληρώσουν ή ας διορθώσουν....

Η εναλλαγή αυτή των δοξαστικών δεν μου φαίνεται σωστή. :confused: Το "και νυν" είναι πάντα θεοτοκίον, μεθέορτον, του Πεντηκοσταρίου κλπ. "Και νυν" αγίου ορίζεται (καταχρηστικώς) στην απόδοση των Πατέρων Α΄ Συνόδου...
 
Δεν θα το θεωρούσα υπερβολή.... Αυτό που λαμβάνεται υπ' όψιν σε τέτοιες περιπτώσεις δεν είναι "ποιό γεγονός σχετικό με τον άγιο εορτάζουμε" αλλά ποιός Άγιος εορτάζει... Δίνουμε δηλαδή πάντα έμφαση στο ποιόν κι όχι στο τι. Οπότε λογικό είναι να προηγείται ο Πρόδρομος της Σαμαρείτιδος...

Συμφωνώ. Βέβαια η εν λόγω εορτή δεν ανήκει πλέον στις γνωστές ή λαοφιλείς εορτές του Προδρόμου, εν τούτοις είναι και μια "ομολογία πίστεως" δεδομένου ότι διατρανώνουμε την τιμή που η Εκκλησία μας αποδίδει στα λείψανα των Αγίων της σε αντίθεση με τις προτεσταντικές παραφυάδες.
 
Για δείτε λίγο αυτό εκ του ΤΜΕ. Αναφέρομαι στην επισημότητα της εορτής.
Και βεβαίως τιμούμε τον Πρόδρομο και θα συμψαλλεί η ακολουθία.
Μίλησα για το Δοξαστικόν των Αίνων. Ιδού τί λέει το ΤΜΕ για την Κυριακή του Τυφλού.
Φυσικά δεν γράφει κάτι για την Κυριακή της Σαμαρείτιδος επειδή ίσχυε τότε το παλαιόν ημερολόγιον. ;)
Δεν εννοούσα βέβαια αλλαγή στην σειρά αλλά Δόξα της Σαμαρείτιδος Και νυν "Αναστάσεως ημέρα" κατά τα σημερινά έθιμα.
Παραθέτω και όσα γράφει το ΤΜΕ εν Κυριακή έξω του Πεντηκοσταρίου όπου έχει ΕΩΘΙΝΟΝ!!! ;)
 

Attachments

  • img411.jpg
    51.8 KB · Views: 33
  • img412.jpg
    152.1 KB · Views: 33
Last edited:
Έτσι εξάλλου εξηγείται και το αντίστροφο: όπου ο Ναός τιμάται επ ονόματι της Αγ. Φωτεινής, και άρα είναι η τοπική Προστάτις, το Δοξαστικό της Σαμαρείτιδος παραμένει στη θέση του, και λέγεται ως Και νύν το του Προδρόμου....

Οι πλέον ειδήμονες, ας συμπληρώσουν ή ας διορθώσουν....

να διευκρινίσω ότι κι εγώ δεν το θεωρώ (απόλυτα) σωστό, το έχω δει όμως να συμβαίνει...
 
Στις 25 Μαίου- Κυριακή της Σαμαρείτιδος φέτος- εορτάζεται η μνήμη της γ' ευρέσεως κεφαλής του Τιμίου Προδρόμου.
Τα Δίπτυχα αλλά και άλλα ημερολόγια- βοηθήματα έχουν ως Δοξαστικόν των Αίνων του Προδρόμου και ως Και νυν της Σαμαρείτιδος.
Νομίζω όμως πως πρόκειται για υπερβολή.
Οι εορτές της ευρέσεως δε νομίζω ότι πρέπει να μπούν στην κατηγορία των "επισήμως εορταζομένων Αγίων" όπως είναι άλλες εορτές του Προδρόμου που σαφώς έχουν πιο επίσημο χαρακτήρα (Γενέθλιον, Αποτομή κλπ)

Φιλικά
Δημήτριος Καλπακίδης

Πολὺ ὡραία ἡ παρατήρησις τοῦ Δημητρίου Καλπακίδη· λογικὴ καὶ βάσιμος ἡ ἀντίρρησίς του. ἂς ξεκαθαρίσωμε μὲ αὐτὴν τὴν εὐκαιρία κάποια πράγματα.
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=217&t=188#p464
 
Last edited:
Συμφωνώ με τον κ. Ανατολικιώτη 100%.
Νομίζω ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο πρέπει να προβεί σε μια αναθεώρηση του τυπικού Βιολάκη, δεδομένου ότι έχει γραφτεί για χρήση με το παλαιό ημερολόγιο. Το ημερολόγιο αυτό σήμερα δεν νομίζω να εφαρμόζεται σε καμία επαρχία του Πατριαρχείου. Η Αυτόνομος Εκκλησία της Φινλανδίας η οποία εφαρμόζει το νέο ημερολόγιο και στον υπολογισμό του Πάσχα και συνεπώς μπορεί να αντιμετωπίσει περιπτώσεις που για εμάς έχουν πέσει σε αχρηστία (π.χ. Ευαγγελισμός την Μ. Εβδομάδα) λόγω γειτονίας με τη Ρωσία δε νομίζω να αντλεί στοιχεία από το ΤΜΕ (αν και εκεί η βυζαντινή μουσική προοδεύει :) -περισσότερα σε άλλο μήνυμα).

Τόσο το Βουλγαρικό όσο και το Ρουμανικό Πατριαρχείο εξέδωσαν νέα τυπικά τον 20ο αιώνα που αντιμετωπίζουν θέματα του νέου ημερολογίου, το καθένα με διαφορετικό τρόπο, άλλα περισσότερο και άλλα λιγότερο επιτυχώς. Π.χ. η εορτή του Αγίου Γεωργίου στην Βουλγαρική Ορθόδοξη Εκκλησία τιμάται την 6η Μαΐου (κάτι που εξυπηρετεί και στον εορτασμό του Νεομ. Λαζάρου του Βουλγάρου του οποίου η μνήμη είναι την 23η Απρ). Στη Ρουμανική Εκκλησία η μνήμη του Αγ. Γεωργίου εάν τύχει μέχρι και των Βαΐων ΔΕΝ μετατίθεται αλλά ή γίνεται προηγιασμένη ή συνεορτάζεται με την έγερση του Λαζάρου και τη Βαϊοφόρο (αυτό δεν το βρίσκω και πολύ επιτυχημένο :() με παράλειψη των ύμνων που αναφέρονται στην Ανάσταση (κάτι ανάλογο προτείνει και το ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΥΠΙΚΟΥ του π. Κων. Παπαγιάννη).
 
Συμφωνώ με τον κ. Ανατολικιώτη 100%.
Νομίζω ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο πρέπει να προβεί σε μια αναθεώρηση του τυπικού Βιολάκη, δεδομένου ότι έχει γραφτεί για χρήση με το παλαιό ημερολόγιο. Το ημερολόγιο αυτό σήμερα δεν νομίζω να εφαρμόζεται σε καμία επαρχία του Πατριαρχείου. Η Αυτόνομος Εκκλησία της Φινλανδίας η οποία εφαρμόζει το νέο ημερολόγιο και στον υπολογισμό του Πάσχα και συνεπώς μπορεί να αντιμετωπίσει περιπτώσεις που για εμάς έχουν πέσει σε αχρηστία (π.χ. Ευαγγελισμός την Μ. Εβδομάδα) λόγω γειτονίας με τη Ρωσία δε νομίζω να αντλεί στοιχεία από το ΤΜΕ (αν και εκεί η βυζαντινή μουσική προοδεύει :) -περισσότερα σε άλλο μήνυμα).

Πολύ ενδιαφέρον αυτό για τον υπολογισμό του Πάσχα. Δεν το ήξερα. Νόμιζα ότι όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες ακολουθούν κοινό εορτασμό.
Νομίζω πως αρχικά πρέπει να συμφωνηθεί κάτι σαν ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ ΤΥΠΙΚΟΥ.
Αλλά ξεφεύγουμε από το θέμα...

Τόσο το Βουλγαρικό όσο και το Ρουμανικό Πατριαρχείο εξέδωσαν νέα τυπικά τον 20ο αιώνα που αντιμετωπίζουν θέματα του νέου ημερολογίου, το καθένα με διαφορετικό τρόπο, άλλα περισσότερο και άλλα λιγότερο επιτυχώς. Π.χ. η εορτή του Αγίου Γεωργίου στην Βουλγαρική Ορθόδοξη Εκκλησία τιμάται την 6η Μαΐου (κάτι που εξυπηρετεί και στον εορτασμό του Νεομ. Λαζάρου του Βουλγάρου του οποίου η μνήμη είναι την 23η Απρ). Στη Ρουμανική Εκκλησία η μνήμη του Αγ. Γεωργίου εάν τύχει μέχρι και των Βαΐων ΔΕΝ μετατίθεται αλλά ή γίνεται προηγιασμένη ή συνεορτάζεται με την έγερση του Λαζάρου και τη Βαϊοφόρο (αυτό δεν το βρίσκω και πολύ επιτυχημένο :() με παράλειψη των ύμνων που αναφέρονται στην Ανάσταση (κάτι ανάλογο προτείνει και το ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΥΠΙΚΟΥ του π. Κων. Παπαγιάννη).

Το Σύστημα Τυπικού είναι σπουδαία εργασία αν και δεν συμφωνώ με όσα γράφει ιδίως για τα Αντίφωνα... αλλά και πάλι έχουμε ξεφύγει από το θέμα... :rolleyes:
 
Το Σύστημα Τυπικού είναι σπουδαία εργασία αν και δεν συμφωνώ με όσα γράφει ιδίως για τα Αντίφωνα... αλλά και πάλι έχουμε ξεφύγει από το θέμα... :rolleyes:

Νομίζω ότι θα πρέπει να ανοίξουμε ένα νέο θέμα στην Βιβλιοκριτική σχετικά με το εν λόγω πόνημα, γιατί είναι ένα σημαντικό βιβλίο, μέρη όμως του οποίου αξίζουν να συζητηθούν. Μια που έχουμε και τον κ. Ανατολικώτη εδώ θα ήταν πραγματική ευκαιρία... Τι λέτε παίδες;;;
 
[Σημείωμα Συντονιστή]

Η συζήτηση για το βιβλίο του π.Κων/νου Παπαγιάννη μπορεί να συνεχιστεί εδώ
Παρακαλώ,η αρχική συζήτηση να μείνει εντός του τίτλου του θέματος.
 
᾿Απὸ τὴν ἐποχὴ τῆς διορθώσεως τοῦ ἡμερολογίου (1924) ἡ ἐξεταζομένη περίπτωσις (Κυριακὴ Σαμαρείτιδος καὶ γ΄εὕρεσις κάρας προδρόμου – 25 μαΐου) διὰ πρώτην φορὰν ἔτυχε μόλις τῷ 1997, διὰ δευτέραν τῷ 2003, καὶ ἐφέτος 2008 εἶναι ἡ τρίτη.

http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=217&t=188#p465
 
Last edited:
Σημειωτέον ὅτι ἡ ἑπόμενη φορὰ ποὺ θὰ τύχῃ πάλι 25η μαΐου (γ΄ εὕρεσις τῆς κάρας τοῦ προδρόμου) καὶ κυριακὴ τῆς Σαμαρείτιδος θὰ εἶναι ὕστερα ἀπὸ 80 χρόνια, τῷ 2087! ὕστερα θὰ ξανατύχῃ τῷ 2092 καὶ τῷ 2098. καὶ αὐτὸ ἐφόσον βεβαίως παραμείνῃ ἡ σήμερον ἰσχύουσα κατάστασις ἐπὶ τοῦ ἡμερολογιακοῦ θέματος. ἄραγε οἱ τότε συντάκται τοῦ ὅποιου τυπικοῦ θὰ γνωρίζουν τὴν συζήτησι ποὺ γίνεται ἐδῶ; νομίζω θὰ τοὺς εἶναι χρήσιμη. μήπως γίνεται νὰ τοὺς ἀφήσουμε ἀπὸ τώρα κάποιο μήνυμα στὸ διαδίκτυο; (τὸ τελευταῖο χάριν ἀστεϊσμοῦ).


Τελικά η τεχνολογία είναι λίγο μειονεκτική... Αν το αναρτήσουμε σε μια μαρμάρινη στήλη, όπως και οι πρόγονοί μας το πιο πιθανό ειναι να μείνει για τις επερχόμενες γενιές και όχι μόνο για 80 χρόνια ... .... Στο Διαδίκτυο, λίγο χλωμό... :) Οπότε Κε. Ανατολικιώτη, "σφυρί-καλέμι" !!! :)
 
εάν κάποιος απ' τους φίλους του φόρουμ έχει ηχογραφημένο το Δόξαστικό του Προδρόμου " την πανσεβάσμιον Κάραν" θα παρακαλούσα να το αναρτήσει ώστε να πάρουμε και μιά "γεύση" του ακουστική πέραν του διαβάσματος- φρεσκαρίσματος που θα κάνουμε στο μουσικό κείμενο....
Ευχαριστώ εκ των προτέρων...
 
Back
Top