Τυπικὸν Διπτύχων 2008

Status
Not open for further replies.

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο

᾿Ανοίγω τὸ παρὸν θέμα προτρέποντας τὰ μέλη τοῦ Ψαλτολογίου, καὶ κυρίως τοὺς ψάλτες καὶ τοὺς κληρικούς, νὰ γράψουν τὴν γνώμη τους γιὰ τὸ τυπικὸ ποὺ δημοσιεύεται στὰ Δίπτυχα τῆς ᾿Εκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος τοῦ ἔτους 2008.
 
Last edited:
῞Οσοι τυχὸν ἔχουν ἀπορίες γιὰ τὸ τυπικὸν τῶν Διπτύχων τοῦ 2008 μποροῦν νὰ ἀνοίγουν νέο θέμα.
 
Last edited:
Αγαπητέ Διονύσιε,

ένα θερμό καλωσόρισμα και εκ μέρους μου.

Για τα δίπτυχα (τα οποία σε σχέση με το πώς ήταν προ 20ετίας είναι εξαιρετικά βελτιωμἐνα) δύο γενικές παρατηρήσεις:

1) Κατά την άποψή μου το τυπικολογικόν των διπτύχων πρέπει να είναι λίγο οδηγίες προς ναυτιλομένους, λιτό και λακωνικό. Οι πολλές υποσημειώσεις περί της αρχαίας τἀξεως κλπ. δεν νομίζω ότι χρειάζονται. Είναι μεν ενδιαφέρουσες αλλά φοβάμαι όχι για τον πολύ κόσμο. Το τυπικό που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα www.typikon.gr ξηρό και ολιγόλογο (σαν πρωτόκολλο άσκησης σε εργαστήριο χημείας :D) μου αρέσει περισσότερο (φταίει ίσως το ότι είμαι και χημικός ;) )

2) Οι χρήστες του τυπικού ιεροψάλτες ΔΥΣΤΥΧΩΣ δεν είναι όλοι τόσο καλοί γνώστες της αρχαίας ελληνικής. Οι γειτονικές εκκλησίες Σερβίας και Βουλγαρίας έχουν το τυπικό σε σύγχρονη (λογοτεχνική βέβαια και "επίσημη") γλώσσα. Βέβαια αυτοί δεν είναι τόσο τυχεροί να το έχουν σε ετήσια βάση σαν εμάς. Εν πάση περιπτώσει νομίζω ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί μια απλούστερη γλώσσα στο τυπικό π.χ. "παραλείπονται" αντί "καταλιμπάνονται" κλπ.
Αυτά τα ολίγα για αρχή :)
 
Παναγιώτη Σόμαλη, εὐχαριστῶ γιὰ τὶς καλόπιστες παρατηρήσεις.
 
Last edited:
Κυριε Ανατολικιωτη Χριστος Ανεστη και Καλως Ορισατε στο φορουμ .
Εδω στην Κρητη και πιθανωτατα λογω της σχεσεως της Εκκλησιας της Κρητης
με το Οικουμενικο Πατριαρχειο , χρησιμοποιουν στους ναους , ΚΥΡΙΩΣ το τυπικον που εκδιδει κατ'ετος το Οικουμενικο Πατριαρχειο . Σε καποιους λιγους
ναους χρησιμοποιηται το τυπικο της Εκκλησιας της Ελλαδος και σε καποιους (πχ στον δικο μου ναο ) επισης λιγους το λεγομενο '' μικρο τυπικο '' . Τα τρια αυτα εν χρησει τυπικα , εχουν αρκετες διαφορες μεταξυ τους με αποτελεσμα ,
αλλα να ψαλλονται εδω , αλλα εκει και αλλα πιο περα .
Ερωτω λοιπον εσας σαν ειδικος που ειστε : Τις φταιει για αυτη την ''αταξια''
που ''μπερδευει'' συχνα τους ψαλτες ; Δεν γινεται να ισχυει ενα ενιαιο τυπικο
καθ'απασαν την επικρατεια ; Ας αφησουμε και το οτι υπαρχουν παραπομπες του τυπου '' κατα την ταξιν του Πατριαρχειου Ιεροσολυμων'' κλπ . Δηλαδη ''διαλεγεται και παιρνετε'' .
Και υπαρχει και το αλλο . ΔΗΣΤΥΧΩΣ στους περισσοτερους ναους ισχυει το ''οτι δοξει τω προεστωτι'' . Ο καθε ιερεας εφαρμοζει το δικο του τυπικο , οπως αυτος το αντιλαμβανεται ἠ μαλλον οπως του αρεσει και οπως τον βολευει .
Τι να εφαρμοζει λοιπον ο καθε ψαλτης ;
Μηπως πρωτα θα επρεπε να γινει προσπαθεια να ισχυσει ενα ΕΝΙΑΙΟ τυπικο και
επ'αυτου να γινει συζητηση με προτασεις και ιδεες για την βελτιωση του ;
Ολες οι ερωτησεις μου γινονται τελειως ΚΑΛΟΠΙΣΤΑ , μηπως και υπαρξει ενα
''ξεμπερδεμα'' στο ''μπερδεμα'' .
Κυριε διαχειριστα , αν τα οσα γραφω στο παρων μηνυμα μου , τυχον θεωρηθουν εκτος του θεματος που ανοιξε ο κ. Ανατολικιωτης , παρακαλω να
ανοιχθει νεο σχετικο θεμα .
 
Το πρόβλημα έχει να κάνει με τον διοικητικό κατακερματισμό της Ελλαδικής Εκκλησίας, θέμα δυσεπίλυτο και όχι του παρόντος...

Προσωπικώς επιμένω στη χρήση των Διπτύχων της Εκκλησίας της Ελλάδος στους Ναούς της Εκκλησίας της Ελλάδος, θεωρώντας το ζήτημα "πειθαρχίας" δεδομένου ότι το εν λόγω βιβλιο εκδίδεται με ευλογία της Ιεράς Συνόδου και τα λοιπά τυπικά (καίτοι μικρά και ίσως πλέον εύχρηστα και ίσως πιο "σωστά" κατά κἀποιους) είναι καθαρά "ιδιωτική πρωτοβουλία"....
 
Το πρόβλημα έχει να κάνει με τον διοικητικό κατακερματισμό της Ελλαδικής Εκκλησίας, θέμα δυσεπίλυτο και όχι του παρόντος...

Προσωπικώς επιμένω στη χρήση των Διπτύχων της Εκκλησίας της Ελλάδος στους Ναούς της Εκκλησίας της Ελλάδος, θεωρώντας το ζήτημα "πειθαρχίας" δεδομένου ότι το εν λόγω βιβλιο εκδίδεται με ευλογία της Ιεράς Συνόδου και τα λοιπά τυπικά (καίτοι μικρά και ίσως πλέον εύχρηστα και ίσως πιο "σωστά" κατά κἀποιους) είναι καθαρά "ιδιωτική πρωτοβουλία"....

Πάντως στην ορθόδοξη εκκλησία δεν νομίζω ότι υπάρχει ή ποτέ θα υπάρξει (και δεν πρέπει κατ' εμέ) ο λειτουργικός οδοστρωτήρας της Δύσεως.
Έτσι ίσως το ένα "βοήθημα" να βοηθά το άλλο.
Πάντως τα αναλόγια και το Βήμα πρέπει να έχουν κοινό βοήθημα και αυτό δεν είναι άλλο από τα Δίπτυχα..
Κάθε απόκλιση από αυτό- για οποιοδήποτε λόγο- θα πρέπει να γίνει κατόπιν συνενοήσεως και μόνον.
Εννοείται βέβαια ότι πρέπει να υπάρχει και το ΤΜΕ στην βιβλιοθήκη του Ναού.
 
Last edited:
Σειρούλα εγώ λόγω της οκταετούς παραμονής μου στο Ηνωμένο Βασίλειο και των ταξειδιών μου σε χώρες της ανατολικής Ευρώπης όπου επικρατούσε η γνωστή πολιτική κατάσταση εγώ είμαι λίγο υπέρ των πιο "αυστηρών" λύσεων ....:)
 
Πάντως στην ορθόδοξη εκκλησία δεν νομίζω ότι υπάρχει ή ποτέ θα υπάρξει (και δεν πρέπει κατ' εμέ) ο λειτουργικός οδοστρωτήρας της Δύσεως.
Έτσι ίσως το ένα "βοήθημα" να βοηθά το άλλο.

Στὴν ὀρθόδοξο ἐκκλησία ἰσχύει πάντοτε τὸ «ἑνότης ἐν τῇ ποικιλίᾳ».
Θὰ ἤθελα ὅμως νὰ ἐπαναφέρω τὴν συζήτησι στὸ ἀρχικό μου ἐρώτημα. ποιά ἡ γνώμη σας γιὰ τὸ τυπικὸν τῶν Διπτύχων τοῦ ἔτους 2008, μὲ λεπτομέρειες παρατηρήσεις κ.λπ.. τί σᾶς ἀρέσει καὶ τί ὄχι. ποιές προτάσεις καὶ ὑποδείξεις ἔχετε. δὲν νομίζω νὰ ἔχῃ ξαναγίνει κάτι τέτοιο, νὰ ἐρωτῶνται δηλαδὴ ἐκεῖνοι ποὺ (πρέπει νὰ) χρησιμοποιοῦν τὸ Τυπικὸν νὰ ποῦν τὴν γνώμη τους καὶ δὲν ξέρω ἂν θὰ ὑπάρξῃ στὸ μέλλον ἀνάλογη ἀφορμή. ἁρπᾶξτε λοιπὸν τὴν εὐκαιρία καὶ πῆτε τὴν γνώμη σας. εὐχαριστῶ.
 
Last edited:
Το περσινό και φετινό τυπικό, είναι αρκετά προσεγμένα. Εγώ είμαι ευχαριστημένος. Γενικά όμως συμφωνώ με την απλούστευση της γλώσσας. Και επιπλέον δεν έχω πρόβλημα με τις υποσημειώσεις για εναλλακτικές τάξεις. Υποτίθεται οτι το Σαβατόβραδο μελετάς το Τυπικό και τα μέλη που θα ψάλλεις, και σε συννενόηση με τον απέναντι χορό, έχεις αποφασίσει ποια τάξη θα ακολουθηθεί και ποια μέλη θα ψαλλούν. Αυτά.
 
Γενικά όμως συμφωνώ με την απλούστευση της γλώσσας. Και επιπλέον δεν έχω πρόβλημα με τις υποσημειώσεις για εναλλακτικές τάξεις. Υποτίθεται οτι το Σαβατόβραδο μελετάς το Τυπικό και τα μέλη που θα ψάλλεις, και σε συννενόηση με τον απέναντι χορό, έχεις αποφασίσει ποια τάξη θα ακολουθηθεί και ποια μέλη θα ψαλλούν.

᾿Αγαπητέ κύριε Καλαφάτη, Χριστός ἀνεστη!
Σᾶς εὐχαριστῶ γιὰ τὴν γόνιμη συμμετοχή σας στὴν συζήτησι. θὰ τὸ ἐκτιμοῦσα, ἂν δίνατε καὶ κάποια παραδείγματα περιπτώσεων ὅπου χρειάζεται γλωσσικὴ ἁπλούστευσι, ὅποτε καὶ ἐὰν μπορέσετε.
῞Οσο γιὰ τὴν μελέτη ἀπὸ πρὶν τοῦ τυπικοῦ, σᾶς εὐχαριστῶ ποὺ τὸ ἀναφέρετε. εἶναι πράγματι ἀπαραίτητη προϋπόθεσις. πόσοι ὅμως προετοιμάζονται γιὰ τὸ τυπικό ἀπὸ τὴν προηγούμενη ἡμέρα; ἢ μᾶλλον νὰ θέσω τὸ ἐρώτημα καλλίτερα· πόσοι γνωρίζουν ὅτι πρέπει νὰ προετοιμάζωνται γιὰ τὸ τυπικό τῆς ἀκολουθίας ἀπὸ τὴν προηγούμενη ἡμέρα; νομίζετε (ἡ ἐρώτησι ἀπευθύνεται πρὸς ὅλα τὰ μέλη) ὅτι θὰ μποροῦσε μὲ κάποιον τρόπο τὸ ἐτήσιον τυπικὸν νὰ βοηθήσῃ ὡς τυφλοσούρτης ὅσους δὲν θέλουν νὰ ἀσχολοῦνται μὲ τὴν μελέτη τοῦ τυπικοῦ;
 
Last edited:
Με αποτέλεσμα την καλύτερη εφαρμογή του Τυπικού στους ελληνικούς ναούς, μάλλον θα πρέπει το τυπικό των διπτύχων να είναι ένας τυφλοσούρτης, ώστε ακόμα και ψάλτες που έχουν άγνοια ή δεν ενδιαφέρονται και δεν ψάχνουν, να υπακούουν τυφλά σε ένα σωστό οδηγό.
Βέβαια οι μερακλήδες πάντα θα έχουν σε εγρήγορση τις βιβλιοθήκες τους, αλλά εν πάση περιπτώσει, η Εκκλησία της Ελλάδας σαν θεσμός της Ορθοδοξίας επιβάλλεται να έχει άρτιους αν όχι τους αρτιότερους τυπικούς οδηγούς του κόσμου.
 
Επίσης να ευχαριστήσουμε τον κ. Ανατολικιώτη για τα μεγαλυνάρια Θ΄ ωδής της Αναλήψεως και Πεντηκοστής.
Στη σλαβική παράδοση τέτοια μεγαλυνάρια υπάρχουν για όλο το δωδεκάορτο.
 
Επίσης να ευχαριστήσουμε τον κ. Ανατολικιώτη για τα μεγαλυνάρια Θ΄ ωδής της Αναλήψεως και Πεντηκοστής.

Οἱ εὐχαριστίες γι᾿ αὐτὰ τὰ μεγαλυνάρια ἀνήκουν στὸν μητροπολίτη Ζιχνῶν καὶ Νευροκοπίου ῾Ιερόθεο, ὁ ὁποῖος μοῦ χορήγησε τὰ ἀρχικὰ κείμενα. γιὰ τὸ 2009 ὅμως μᾶλλον οἱ σχετικὲς ὑποσημειώσεις θὰ ἀφαιρεθοῦν γιὰ πολλοὺς λόγους (τεχνικοὺς καὶ ἄλλους). τὰ σχόλια δικά σας...

Στη σλαβική παράδοση τέτοια μεγαλυνάρια υπάρχουν για όλο το δωδεκάορτο.

᾿Αγαπητὲ Παναγιώτη, σὲ ποιό δωδεκάορτο ἀναφέρεσαι, διότι δὲν εἶναι ἀκριβῶς καθωρισμένο μέχρι σήμερα, καὶ πολλάκις φθάνει (ἢ καὶ ξεπερνάει) τὶς 15 ἑορτές μαζὶ μὲ τὶς θεομητορικές. θὰ μπορούσαμε νὰ εἴχαμε αὐτὰ τὰ μεγαλυνάρια μαζὶ μὲ κάποια στοιχεῖα γιὰ τὴν προέλευσί τους κ.λπ.; (καὶ μία μετάφρασί τους ἐπίσης θὰ ἦταν ὠφέλιμη, ἂν καὶ γνωρίζω τὶς δυσκολίες τοῦ πράγματος).
 
Last edited:
Σκέφτομαι πόσο τυχεροί είναι οι συνάδελφοι Κρητικοί και όσοι είναι εγκυβωτισμένοι εντός του κλίματος της Μεγάλης Εκκλησίας. Δεν μπορείτε να φανταστείτε δε την αγαλλίαση που νιώθω όταν στην ειδησεογραφική κατήφεια των ημερών διατρανώνεται η ενότητα της Ρωμιοσύνης με τη σύγκλιση (επιτέλους..)Φαναρίου- Αθήνας. Επείγει η επισκόπηση των τραυμάτων που άφησε η λειτουργική "αναγέννηση"(βάλτε άλλα 400 εισαγωγικά..) του μακαριστού. Και πρώτα απ' όλα ΤΟ ΤΥΠΙΚΟ! Μας έχει βγάλει το λάδι τα πρόσφατα χρόνια η επιτροπή Διπτύχων. Ο Σ Χ Ο Λ Α Σ Τ Ι Κ Ι Σ Μ Ο Σ περισσεύει! Τί συναϊτικοί κώδικες, τί "αρχαία" απόκρυφα τυπικά, τί περγαμηνές εκ Ρωσίας, τι διπλά κοινωνικά! Τι παράξενες επίσημες δοξολογίες! Εκτρωματικές, τραβηγμένες απ' τα μαλλιά ερμηνείες. Προς σε Προσφεύγομεν ΜΗΤΗΡ Εκκλησία! Εκ Φαναρίου τα φώτα! Ας είναι καλά το σκωροφαγωμένο τυπικό του Βιολάκη που βρήκα στο κάτω ράφι του αναλογίου.Αυτά τα ολίγα, των φρονίμων..
Επίσης, ορθότατα η κριτική που ασκήθηκε, ότι το τυπικό έτσι που είναι γραμμένο, ΔΕΝ διαβάζεται εύκολα από ψάλτες της υπαίθρου, κατα κανόνα ολιγογράμματους.
Υ.Γ. Η Χριστοδούλεια αναγέννηση βεβαίως είχε και τα θετικά της. Ας πούμε, εγώ στην ενορία που υπηρετώ βρήκα, θυμάμαι, την άγραφη τάξη να μη λέγονται αντίφωνα την Κυριακή αλλά μόνο "Ταις πρεσβείαις". Στην πορεία το διόρθωσα (Ήταν και το μόνο που εφάρμοσα από τις εγκυκλίους που έρχονταν τότεμε ρυθμό μυδραλιοβόλου..)
 
᾿Αγαπητὲ ψάλτη ἐν Χίῳ, χαίρω ποὺ συμμετέχεις στὴν συζήτησι καὶ ἀκούω προσεκτικὰ καὶ μὲ σεβασμὸ κάθε καλόπιστη κριτική, ὅπως θέλω νὰ πιστεύω ὅτι εἶναι καὶ ἡ δική σου. ὅμως θὰ μοῦ ἐπιτρέψῃς νὰ σχολιάσω ὅτι διαπιστώνω κάποια σύγχυσι στὰ γραφόμενά σου. ἄλλο ἡ κίνησις τῆς ὅποιας «λειτουργικῆς ἀναγεννήσεως» ἢ ὅπως ἀλλιῶς ὀνομάζεται ἀπὸ τοὺς ὀπαδούς της, ἄλλο ἡ κίνησις τῆς «μὴ λειτουργικῆς ἀναγεννήσεως» ἢ ὅπως ἀλλιῶς ὀνομάζεται ἀπὸ τοὺς ὀπαδούς της (ἐγὼ προσωπικῶς δὲν εἶμαι οὔτε ὀπαδὸς οὔτε ἐχθρὸς καμμιᾶς τέτοιας κινήσεως), καὶ ἄλλο ἡ σύνταξις τοῦ Τυπικοῦ τῶν Διπτύχων. ὅταν ἡ ἱερὰ σύνοδος μοῦ ἀνέθεσε τὴν σύνταξι τοῦ Τυπικοῦ, δὲν μοῦ δόθηκε καμμία διαταγὴ γιὰ ἀπεμπόλησι τῆς παραδόσεως οὔτε μοῦ ἔγινε καμμία ὑπόδειξι πρὸς κάποιους δῆθεν νεωτερισμοὺς τῆς «λειτουργικῆς ἀναγεννήσεως». τὸ τυπικὸν τῶν Διπτύχων ἀνέκαθεν ἔχει ὡς βάσι του τὸ τυπικὸν τῆς Μεγάλης ᾿Εκκλησίας (τυπικὸν Βιολάκη) καὶ τὴν ὑπόλοιπη λειτουργικὴ παράδοσι, ὅπως αὐτὴ εἶναι ἀποκρυσταλλωμένη ἀπὸ αἰῶνες στὰ ἐν χρήσει λειτουργικὰ κείμενα καὶ ὅπως διερευνᾶται στὸν σχετικὸ κλάδο τῆς θεολογικῆς ἐπιστήμης. δὲν μὲ ἐνδιαφέρει ἂν συμφωνεῖ ἢ διαφωνεῖ κάποιος μὲ τὴν «χριστοδούλεια λειτουργικὴ ἀναγέννησι», ὅπως τὴν ὀνομάζεις, μὲ τὶς ἐγκυκλίους, μὲ τὶς ἐντολές, μὲ τὶς ἐφαρμογές κ.λπ.. μὲ ἐνδιαφέρει ὅμως νὰ μὴ γίνεται σύγχυσι διαφορετικῶν πραγμάτων. ὁ κάθε ἕνας μπορεῖ νὰ ἐκφέρῃ τὴν ὅποια ἄποψί του γιὰ τὴν ὅποια «λειτουργικὴ ἀναγέννησι» κάπου ἀλλοῦ. μὲ ἐνδιαφέρει ἐδῶ νὰ μὴν ἀπευθύνεται σὲ μένα γιὰ πράγματα μὲ τὰ ὁποῖα δὲν σχετίζομαι. μὲ ἐνδιαφέρει ἐδῶ νὰ ἐκφράσετε κριτικὴ γιὰ τὸ Τυπικὸν τῶν Διπτύχων, καὶ ὄχι γιὰ κάτι ἄλλο.
᾿Αφοῦ διαχωρίσῃς τὰ παραπάνω καὶ μετὰ τὴν ἄρσι τῆς ὅποιας συγχύσεως, περιμένω μὲ ἐνδιαφέρον τὴν δυναμικὴ καὶ σθεναρὴ ἄποψί σου. ἂν μάλιστα ἔχῃς γνώσεις τυπικοῦ καὶ ξέρεις νὰ τὸ ἑρμηνεύῃς σωστά, σίγουρα θὰ μάθω καὶ θὰ ὠφεληθῶ πολλὰ ἀπό σένα. καὶ ἂν νομίζῃς ὅτι ὁ χῶρος ἐδῶ δὲν ἐπαρκεῖ, γιὰ νὰ ἐκφράσῃς τὶς ἀπόψεις σου καὶ τὶς γνώσεις σου, τότε νὰ γνωρίζῃς ὅτι ἡ ἐπιθεώρησις τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ τυπικοῦ «Συμβολὴ» μὲ χαρὰ θὰ φιλοξενήσῃ τὰ κείμενά σου, ὅπως ἔχει κάμει καὶ μὲ τόσους ἄλλους ἐδῶ καὶ 5 χρόνια.
 
Last edited:
Μας έχει βγάλει το λάδι τα πρόσφατα χρόνια η επιτροπή Διπτύχων.

Θέλω νὰ διευκρινίσω ἐδῶ καὶ νὰ παρακαλέσω νὰ μὴ γενικεύουμε τὰ πράγματα. γιὰ τὰ δύο τελευταῖα χρόνια τὴν εὐθύνη τῆς συντάξεως τοῦ Τυπικοῦ τῶν Διπτύχων τὴν ἔχω προσωπικῶς ἐγώ. πιὸ πρὶν ὑπῆρχε ἄλλος συντάκτης. ἡ ὑποεπιτροπὴ Διπτύχων δὲν συντάσσει τὸ τυπικόν, καὶ εἶναι ἄδικο νὰ φορτώνωνται καὶ ἄλλοι τυχὸν δικά μου λάθη καὶ ἀστοχίες. δὲν συνηθίζω νὰ κρύβωμαι πίσω ἀπὸ γενικότητες ἢ πίσω ἀπὸ ἕνα ἀνώνυμο ἢ ἀπροσδιόριστο σύνολο οὔτε ἀποποιοῦμαι τῶν ὅποιων προσωπικῶν εὐθυνῶν μου, σ᾿ ἐκεῖνα τὰ σημεῖα βέβαια ποὺ ἔχω προσωπικὴ εὐθύνη, κι ἕνα ἀπὸ αὐτὰ εἶναι ἡ σύνταξις τοῦ συγκεκριμένου Τυπικοῦ.
 
Last edited:
Ψάλτης εν Χίω;7234Ας είναι καλά το σκωροφαγωμένο τυπικό του Βιολάκη που βρήκα στο κάτω ράφι του αναλογίου.Αυτά τα ολίγα said:
Με όλο το σεβασμό προς τη Μητέρα Εκκλησία και εσάς αγαπητέ αδελφέ και συνάδελφε δεν πρέπει να "θεοποιήσουμε" το Τυπικό Βιολάκη. Είναι αντικειμενικά αποδεκτό ότι έκανε λάθη ως άνθρωπος και αυτός και υπάρχουν ανακολουθίες μεταξύ προθεωρίας και επί μέρους κεφαλαίων κλπ.

Το Πατριαρχείο πάντως θα πρέπει να προβεί σε μια αναθεώρηση με βάση και το δεδομένο του Νέου Ημερολογίου...
 
Έχει εκδοθεί από το Πατριαρχικό ίδρυμα στην Θεσσαλονίκη το βιβλίο "Ζητήματα τυπικού" του αειμνήστου π.Γεωρ.Ρήγα.Εκεί αποδεικνύεται το "φάσκειν και αντιφάσκειν" του τυπικού του Βιολάκη....
 
κ. Ανατολικιωτη! Χριστος Ανεστη!
θα ηθελα να μου κανετε μια διευκρινησει...
κατα καιρους θα θεσω και αλλα ερωτηματα,περι τυπικου,...
θα ηθελα να μου απαντησετε και εσεις και οποιος αλλος συναδελφος και μη μπορει!!
Χριστος Ανεστη!!!!

Ἀληθῶς ἀνέστη, ἀγαπητὲ Βασίλη Ζούκα. σὲ εὐχαριστῶ γιὰ τὶς ἐρωτήσεις σου, ἀλλὰ ἄνοιξα αὐτὸ τὸ θέμα, γιὰ νὰ ἐκφράσουν τὰ μέλη τοῦ Ψαλτολογίου τὴν κρίσι τους, τὶς ἀπόψεις τους καὶ τὶς παρατηρήσεις τους στὸ τυπικὸν τῶν Διπτύχων τοῦ 2008, ἀλλὰ ὄχι γιὰ νὰ ἀπαντῶ σὲ ἀπορίες.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top