π. Μάξιμος;47301 said:
Κε kotsman. Μετά ἀπό ἕνα χρόνο ἀποφασίσατε νά συμμετάσχετε στίς συζητήσεις τοῦ Ψαλτολογίου, ἐπιλέγοντας ὅμως ἕνα θέμα καί σ᾿ αὐτό γράψατε 16 (!) μηνύματα ἀπανωτά. Δέν ξέρω πῶς ἑρμηνεύεται αὐτό καί τί ἐπιδιώκετε. Ἐμπεδώσαμε τίς ἀπόψεις σας καί σᾶς εὐχαριστοῦμε. Πάντως τό #112 τό θεωρῶ ἀπαράδεκτο καί ἀνάρμοστο, καθώς δέ δέν καταλαβαίνω τί σημαίνει αὐτό:
Ὅσο γιά τίς ἄλλες «φωτοβολίδες» περί μεθόδων ἁγίων Πατέρων, ἱστορίας κ.λπ. ἔχω νά καταθέσω τά ἐξῆς:
Βλέπω μπροστά μου τό ἅγιο Ἰωάννη τόν Χρυσόστομο. Θά γνωρίζετε ὅτι τά ᾄσματα γενικῶς πού σήμερα ἔχουμε καί ἡ ὅλη ἀνάπτυξη τῆς ὑμνολογίας δέν ἦταν κάτι πού ἔγινε ἀποδεκτό ἀπό τήν Ἐκκλησία χωρίς ἀντιδράσεις. Ἡ Ἐκκλησία τά προσέλαβε καί τά καλλιέργησε ἀκριβῶς ἐπειδή ἀναπτύχθηκαν στούς ναούς τῶν αἱρετικῶν ἀρειανῶν, ὅπου καί κατέφευγε ὁ κόσμος.
Βλέπω μπροστά μου τόν Μέγα Φώτιο μέ ὅλη τήν ρηξικέλευθη ἱεραποστολική του δράση πρός τούς λαούς τοῦ «σκότους» καί τίς μεθόδους του. Ἐπιγραμματικά αὐτά.
Ὅσο γιά τήν τουρκοκρατία βλέπω τόν ἅγιο Κοσμᾶ τόν Αἰτωλό νά μιλάει μέ πολύ ἀπλᾶ λόγια στούς ἀνθρώπους, σέ μιά γλῶσσα πού γιά μᾶς σήμερα δείχνει καί μορφή της ἐκεῖνα τά χρόνια τῆς δουλείας. Βλέπω τόν ἅγιο Ἀρσένιο τόν Καππαδόκη· διαβᾶστε βίο του. Βλέπω τή θ. λειτουργία στά καραμανλίδικα. Δέν βλέπω θ. λειτουργία βέβαια μεταγλωτισμένη στήν καθομιλουμένη. Νά μήν ξεχνᾶμε τή προσέγγιση τῶν ἱερῶν γραμμάτων, πού ὄντως στό Κρυφό Σχολειό, ἦταν μέσον ἐκπαιδεύσεως καί διατηρήσεως τῆς γλώσσας μας, πού γι᾿ αὐτήν καί σήμερα ἀγωνιζόμαστε καί πρέπει νά ἀναχθοῦμε στό ὕψος της. Ἀλλά βλέπω καί τήν προσέγγιση τῆς θ. λειτουργίας ὅμως, μέ ἰδιωτική προσευχή καί ὄχι μέ τά λόγια τίς θ. λειτουργίας, δηλ. μέ ἰδιωτικές προσευχές. Τά λόγια τῆς θ. λειτουργίας ἔμεναν ἀκατάληπτα, ὅπως καί ἡ συμμετοχή στό μυστήριο, πού περιορίστηκε μέ σαφεῖς ὁδηγίες σέ τρεῖς φορές τό χρόνο. Ἀμφιβάλλει κανείς γι᾿ αὐτό; Μᾶς τό μαρτυρᾶ ὁ ἀγῶνας τῶν ἁγίων κολλυβάδων Πατέρων.
Ὁ περιορισμός τῆς ἐνεργείας τοῦ ἁγίου Πνεύματος μόνον μέχρι κάποια ἐποχή καί ἡ ἀπαξίωση τοῦ ὅτι τό πανάγιον Πνεῦμα «ὅλον συγκροτεῖ τόν θεσμόν τῆς ἐκκλησίας» συνιστᾶ αἵρεση ἐκκλησιολογική, στήν ὁποία ἔχουν πέσει ἰεχωβάδες καί προτεστάντες. Καί βέβαια συνοδικῶς θά ἐνεργήσει καί διά τῶν ἁγίων θεοφόρων καί πνευματοφόρων Πατέρων, ἀλλά ποιός θά τό κρίνει; Ἡ Ἐκκλησία εἶναι τό ὑπέρτατο κριτήριο, ξέρετε, πάνω καί ἀπό τήν Ἁγία Γραφή. Ἡ Ἐκκλησία μᾶς ἔδωσε τήν Ἁγία Γραφή, δηλ. συνέταξε τόν Κανόνα τῆς Ἁγίας Γραφῆς καί ξεχώρισε τά κανονικά ἀπό τά ἀπόκρυφα. Ἄντε νά τό πεῖς αὐτό σέ ἰεχωβάδες καί προτεστάντες.
Βέβαια, νομίζω, ὅτι τό θέμα ἔχει ξεφύγει ἀπό τά πλαίσια τοῦ φόρουμ. Ἐγώ εἶχα δηλώσει ὅτι δέν θά συμμετάσχω, ἐπειδή ἀκριβῶς δέν γνώριζα περί τίνος πρόκειται καί τί ἀκριβῶς δηλ. γίνεται σέ μία μητρόπολη πού δείχθηκε καί σέ μία ἄλλη ἐκ τῶν ὑστέρων. Καί ἔτσι δέν μποροῦσα νά κρίνω· ἀλλά καί νά γνώριζα, θεώρησα τόν ἑαυτό μου ἀναρμόδιο νά κρίνω.
Πολλά εἰπώθηκαν (γράφτηκαν)· τό καταλάβαμε τό θέμα, γιά παραπάνω δέν πάει στό Ψαλτολόγιον.
Τό μόνον που καταθέτω εἶναι γνῶμες τοῦ ἁγίου Νεκταρίου βασισμένες (ἤ ἔστω προσθετικά ἀπό μένα) πάνω στά ἑξῆς χωρία:
«μαρτυρῶ γὰρ αὐτοῖς ὅτι ζῆλον Θεοῦ ἔχουσιν, ἀλλ᾿ οὐ κατ᾿ ἐπίγνωσιν» (Ρωμ. ι΄, 2).
«τοῖς πᾶσι γέγονα τὰ πάντα, ἵνα πάντως τινὰς σώσω» (Α΄ Κορ. θ΄,22).
γιά προβληματισμό.
Πάτερ, δεν επιδιώκω τίποτε ούτε είμαι προβοκάτορας.
Τα 16 μαζεμένα μηνύματα οφείλονται στο ότι μόλις πριν δύο μέρες πληροφορήθηκα την ύπαρξη του συγκεκριμένου θέματος στο forum, ενώ το θέμα έχει δημιουργηθεί και σε μας και στο forum πολύ πριν και βρήκα να υπάρχουν ήδη στ' αυτό πολλά ενδιαφέροντα μηνύματα. 'Εκανα λοιπόν τα σχόλιά μου και σας έπεσαν μαζεμένα.
Έχω συμμετάσχει αλλού στην ιστοσελίδα κατα το παρελθόν, σε ψαλτικά θέματα, αλλά δεν είμαι συστηματικός blogger, στο συγκεκριμένο θέμα είναι που θεώρησα πως μου πέφτει λόγος. Λάθος μου απ' ό, τι φαίνεται.
Προς τί η (εμφανώς έντονη) ενόχλησή σας και η ειρωνία (φωτοβολίδες); Τι νομίζετε, ότι κάποιο συμφέρον κρύβεται; Πόθεν αυτή η υποψία;
Απλώς είμαι ένας ακόμη απλός πιστός, αγαπώ και σπουδάζω την ψαλτική και το όλο θέμα μου προκαλεί μεγάλη αγωνία, συνδυαζόμενο με τα τεκταινόμενα στην συγκεκριμένη χρονική συγκυρία, κατα την διάρκεια της δικής μου ζωής, των παιδιών μου, των φίλων μου, της Ελλαδικής κοινωνίας γύρω μου.
Κατάγομαι από ιερατική οικογένεια Ποντίων, και μάλιστα διωχθέντων, αν αυτό σας λέει κάτι. (Στην φωτογραφία είναι ο παπα Γιώργης ο μακαρίτης παππούς μου).
Όσο για το "συνωμοσιολογικά" που σας ενόχλησε έτι, παραθέτω ξανά τα επάλληλα σχόλια:
1.Κων/νος Βαγ: Κατά την γνώμη μου, αποτελεί πράγματι μείζον θέμα το θεμιτόν ή αθέμιτον μιας τέτοιας μετάφρασης.
2.kotsman: Σύμφωνοι.
Όμως αυτό που ερωτώ είναι αν η αναγκαιότητα μετάφρασης αποτελεί το εξέχον, κύριο θέμα που πρέπει να αντιμετωπισθεί και μάλιστα σ' αυτή την ιστορική συγκυρία.
Κάποιος, ξέρετε, θα μπορούσε να σκεφτεί και συνωμοσιολογικά, παρεμπιπτόντως.
Πολλοί, ίσως και με μια δόση παράνοιας κάποιοι, ανησυχούμε για την δράση των άλλων εκκλησιών (Φράγκων και Αγγλικανών) και άλλων, εναντίων δυνάμεων και των ανθρώπων τους (έξωθεν και έσωθεν), καθώς έχουν καταγραφεί πολλά στον πόλεμό τους ενάντια στην Εκκλησία. Είμαι αρκούντως σαφής;
Ευλόγησον, αν σας εσκανδάλισα, δεν ήταν αυτός ο σκοπός μου. Μπορώ και να σιγήσω, αν νομίζετε, και αφού, απ' ό, τι φαίνεται, γίνομαι ενοχλητικός (μου τό 'χουν ξαναπεί). Άλλωστε... εμπεδώσατε τις απόψεις μου. Ευχαριστώ.
Με τον προσήκοντα σεβασμό
Γεώργιος Β. Κοτσμανίδης, Βόλος
Last edited: