Μικτή χορωδία (Κώστας Ζορμπάς)

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Έπεσα τυχαία πάνω σε απόσπασμα βίντεο με τον Ακάθιστο ύμνο από τον Άγιο Παντελεήμονα Αχαρνών (Αθήνα). Ψάλλει μικτή χορωδία που διευθύνει ο Κώστας Ζορμπάς (Μάρτιος 2007).

http://www.youtube.com/watch?v=H-IRQVmdGgY

Ομολογώ ότι απογοητεύτηκα... τί είναι αυτά τα πράγματα; Πάνε τα ψαλτήρια, πάνε τα ράσα, πάει ο πρωτοψάλτης και λαμπαδάριος, περισσότερες γυναίκες από άντρες, ευρωπαϊζοντα διαστήματα και ισοκρατήματα... και να ήταν αυτά τα μόνα; :(
 
Κρίμα και είχα άλλη άποψη για τον κύριο αυτό.Είναι απαράδεκτος χαρακτηριζόμενος λιαν επιεικώς.Δημήτρη μήπως ξέρεις περισσότερα για το συγκεκριμένο ηχητικό και οπτικό τερατούργημα,πότε ήταν κ.λ.π. Πιστεύω ότι δεν πρέπει να το αφήσουμε έτσι πρέπει να το θέσουμε θέμα στην εκκλησία της ελλάδος.
 
Εντάξει, ούτε κι εμένα μ' αρέσει φυσικά, αλλά δεν νομίζω ότι είναι και τόσο τραγικά τα πράγματα: δεν έχει διφωνίες - τετραφωνίες και τέτοια, τα δε "ευρωπαΐζοντα" αυτά διαστήματα (π.χ. ΖΩ φυσικό σε άνοδο και κάθοδο στο λέγετο) τα έχω ακούσει πολλές φορές και από ψάλτες. Ούτε οι μουσικές γραμμές ήταν ευρωπαϊκές. Προσωπικά η μόνη μου μεγάλη ένσταση είναι στη συμμετοχή των γυναικών, που κάνουν το άκουσμα (ας μου επιτραπεί η έκφραση) "ξενέροτο" σε σχέση με άλλα ακούσματα της αντρικής βυζαντινής χορωδίας του Ζορμπά, η οποία μας έχει δώσει λαμπρά δείγματα, όπως το επισυναπτόμενο, που εκτελεί τα αργά ευλογητάρια (από Καραμάνη). Είναι δύσκολο να πιστέψεις ότι οι δύο αυτές χορωδίες διευθύνονται από το ίδιο άτομο... Γι' αυτό θα έλεγα να είμαστε λίγο συγκρατημένοι στις κρίσεις μας για τον κ. Ζορμπά, όσο κι αν το αποτέλεσμα αυτό απέχει πολύ από άλλα του παρελθόντος.
 

Attachments

  • Zorbas-evlogitaria.mp3
    5.4 MB · Views: 137
Αναμφισβήτητα, είναι εξαιρετικά δύσκολη η διεύθυνση τέτοιου χορού, λαμβανομένης υπόψη της διαίρεσης του. Δεν γίνεται ωστόσο να παραβλέψουμε ότι τέτοιο άκουσμα δεν είναι - κατ' εμέ - παραδεκτό για ένα τόσο κεντρικό ναό των Αθηνών. Θα περίμενα ίσως να κούσω κάτι τέτοιο στο εξωτερικό ή σε κάποιο μέρος των Επτανήσων. Επιπλέον δεν μου άρεσε καθόλου το θέαμα ένος μαέστρου να διευθύνει εν τω μέσω του ναου κατά την διάρκεια ακολουθίας, προσωπικά δεν μου δημιουργεί αίσθημα κατάνυξης, αλλά μάλλον ανοίας.
 
Last edited:
Σε περίπτωση που δεν το γνωρίζετε αρκετοί ναοί των Αθηνών και του Πειραιώς διαθέτουν (ακόμη) πολυφωνικές χορωδίες και τέτοιου είδους μίνι χορωδίες ψάλλουν σε μνημόσυνα, κηδείες και γάμους με παρουσία επισκόπων (ο γράφων συμμετείχε σε τέτοιες χορωδίες με "πάθος" την περίοδο 1999-2005). Άρα το να θέσουμε θέμα στην εκκλησία της Ελλάδος δεν νομίζω ότι έχει καμιά προοπτική. Και να το να συμμετέχω εγώ ένας άσημος σε τέτοιες χορωδίες για καθαρά βιοποριστικούς λόγους -σιγά τα αυγά! Μεταξύ όμως των ευρωπαϊκών τέτοιων μίνι χορωδιών κυκλοφορούσαν ένθερμοι υποστηρικτές της πατρώας παραδόσεως και του ανόθευτου βυζαντινού ύφους, λυμαινόμενοι τα κοιμητήρια και άδοντες το "Δεύτε τελευταίον ασπασμόν" σε 3/4 :eek: "Είναι πολλά τα λεφτά, Άρη" που λένε και σε κάποια ελληνική ταινία...
 
Σε περίπτωση που δεν το γνωρίζετε αρκετοί ναοί των Αθηνών και του Πειραιώς διαθέτουν (ακόμη) πολυφωνικές χορωδίες και τέτοιου είδους μίνι χορωδίες ψάλλουν σε μνημόσυνα, κηδείες και γάμους με παρουσία επισκόπων (ο γράφων συμμετείχε σε τέτοιες χορωδίες με "πάθος" την περίοδο 1999-2005). Άρα το να θέσουμε θέμα στην εκκλησία της Ελλάδος δεν νομίζω ότι έχει καμιά προοπτική. Και να το να συμμετέχω εγώ ένας άσημος σε τέτοιες χορωδίες για καθαρά βιοποριστικούς λόγους -σιγά τα αυγά! Μεταξύ όμως των ευρωπαϊκών τέτοιων μίνι χορωδιών κυκλοφορούσαν ένθερμοι υποστηρικτές της πατρώας παραδόσεως και του ανόθευτου βυζαντινού ύφους, λυμαινόμενοι τα κοιμητήρια και άδοντες το "Δεύτε τελευταίον ασπασμόν" σε 3/4 :eek: "Είναι πολλά τα λεφτά, Άρη" που λένε και σε κάποια ελληνική ταινία...

Συμφωνω με τον Παναγιωτη και κυριως στο '' Μεταξύ όμως των ευρωπαϊκών τέτοιων μίνι χορωδιών κυκλοφορούσαν ένθερμοι υποστηρικτές της πατρώας παραδόσεως και του ανόθευτου βυζαντινού ύφους, λυμαινόμενοι τα κοιμητήρια ..'' . Βεβαιως και γαμους κλπ . Και μαλιστα οταν επικεφαλης και οργανωτες αυτων των μινι χορωδιων , ειναι πρωτοψαλτες με ''ηχηρα'' ονοματα
που σαν μετεχοντες στο Διοικητικο Συμβουλιο της περιφημης ΟΜΣΙΕ και μαλιστα στις υψηλωτερες θεσεις , εκοπτοντο για την ''πατρωαν ημων εκκλησιαστικη μουσικη'' και για ''κανονισμους(εκτρωματα) των
ιεροψαλτων'' . ''Θου Κυριε φυλακην τω στοματι μου''.
Οσο για τον κ.Ζορμπα ΟΥΔΕΝ ΣΧΟΛΙΟΝ .
 
Να σημειώσω και κάποια δικά μου σχόλια:

1. Δίνουν το απήχημα όλοι μαζί! Τι νόημα έχει τότε να κάνουν απήχημα; Το απήχημα υποτίθεται ότι το δίνει ο πρωτοψάλτης για να βάλει και τους υπόλοιπους στον ήχο.

2. Η θέση τους είναι απαράδεκτη. Δεν είναι συναυλία να θέλουν όλα τα βλέμματα πάνω τους. Ας μπαίναν κάπου πιο διακριτικά (πίσω από το ψαλτήρι ή στο γυναικονίτη).

3. Το ηχόχρωμά τους επιτρέψτε μου να το χαρακτηρίσω "οχλαγωγία". Μπορείς να διακρίνεις τουλάχιστον 10 διαφορετικές φωνές να προσπαθούν να ακουστούν πιο δυνατά από τους άλλους. Αυτό είναι χορωδία; Μαζεύουμε 50 άτομα και λέμε ότι κάναμε χορωδία; Τότε και εμείς στο ναό μου έχουμε χορωδία που το "Ο μονογενής", το "Τη υπερμάχω" και το "Προστασία" το λένε όλοι μαζί κατ' εντολή δεσπότου (Περιστερίου).

Στέφανος

ΥΓ. Είναι τυχαίο που τελειώνοντας το βιντεάκι, το YouTube μου πρότεινε να δω αυτό: http://www.youtube.com/watch?v=fTAmsLjc6dQ&feature=related
:)
 
"Μεταξύ όμως των ευρωπαϊκών τέτοιων μίνι χορωδιών κυκλοφορούσαν ένθερμοι υποστηρικτές της πατρώας παραδόσεως και του ανόθευτου βυζαντινού ύφους, λυμαινόμενοι τα κοιμητήρια ..''.

Πράγματι η κατάσταση στις κηδείες είναι απελπιστική. Δε μπορώ να καταλάβω γιατί συνήθως αυτές οι "χορωδίες πεθαμενατζήδων", όπως τις χαρακτηρίζει ο πατέρας μου, έχουν τόσο άθλιο ήχο, σα να ουρλιάζουν σκύλοι. Μόνη απάντηση που βρίσκω είναι ότι οι χορωδοί δεν ξέρουν ούτε βυζαντινή ούτε ευρωπαϊκή μουσική, απλά λένε κάτι ενδιάμεσο νομίζοντας ότι ακούγεται μελωδραματικό.

Μη μείνουμε όμως με την εντύπωση ότι όλες οι χορωδίες μυστηρίων είναι έτσι. Έχω τύχει σε γάμους που η χορωδία ήταν πραγματικά βυζαντινή. Και εγώ έχω ψάλλει πολλές φορές σε γάμους τελευταία (είχαμε 5 γάμους στην οικογένεια τα τελευταία 3 χρόνια) είτε μόνος μου είτε με χορωδία από φίλους. Φαντάζομαι πως και όλοι μας όταν τύχουμε σε γάμο συγγενή ή φίλου ανεβαίνουμε στο ψαλτήρι να ψάλλουμε. Η γνώμη μου είναι ότι οι καλεσμένοι περιμένουν να ακούσουν εκκλησιαστικούς ύμνους μέσα στην εκκλησία και όχι ευρωπαϊκά ορατόρια.
 
Πράγματι η κατάσταση στις κηδείες είναι απελπιστική. Δε μπορώ να καταλάβω γιατί συνήθως αυτές οι "χορωδίες πεθαμενατζήδων", όπως τις χαρακτηρίζει ο πατέρας μου, έχουν τόσο άθλιο ήχο, σα να ουρλιάζουν σκύλοι. Μόνη απάντηση που βρίσκω είναι ότι οι χορωδοί δεν ξέρουν ούτε βυζαντινή ούτε ευρωπαϊκή μουσική, απλά λένε κάτι ενδιάμεσο νομίζοντας ότι ακούγεται μελωδραματικό.
Ακριβώς! Δεν ψάλλουν Σακελλαρίδη, Πολυκράτη ή κάποιον άλλον συνθέτη (όπως μπορεί να διαπιστώσει κάποιος ακούγοντάς τους και συγκρίνοντας τις συνθέσεις των ως άνω). Θα μπορούσα να γράψω πολλά για το θέμα αυτό αλλά ας συγκρατηθώ. Ατυχώς η διοίκηση της Εκκλησίας αδιαφορεί και για αυτό!
 
Διαβάζω τα σχόλια σας και χαμογελώ :p .Να φανταστείτε ότι εμείς οι γυναίκες βρισκόμαστε αρκετά συχνά μπροστά σε αυτή την όμορφη απαίτηση του νεοελληνικού βλαχομπαρόκ κοινού αισθητηρίου που ζητάει επιμόνως τις υπέροχες αυτές οπερέ (όπως καμπαρέ) εκτελέσεις. Φευ! εις διπλούν!
 
η θέση τους κ το απήχημα μας πείραξαν?

το απηχημα δεν το λέει υποχρεωτικά ένας. όλοι μαζί δε μπορούν να μπουν στον ήχο δηλαδή?

οι μισοί αν όχι όλοι τα λένε απ έξω τα κομματια... δε θα κατσω να σχολιάσω ένα ένα αυτα που δε μ αρεσαν...
Απλά ανεπίτρεπτα πράγματα για ναό, συν του ότι είναι κ τελείως άμπαλοι ως χορωδία...

όσο για τους κηδειάδες, ορισμένοι είναι καλοί και ξέρουν ευρωπαική μουσική... απλά το όλο άκουσμα είναι τελείως μονότονο κ ενώ είναι εντυπωσιακό στην αρχή, σε λίγο βαριέσαι...
Η δικαιολογία των εργολάβων είναι ότι ο κόσμος ζητάει ευρωπαική χορωδία!!!!!!!! Απίστευτο ε... Είναι ολοκληρο κύκλωμα, αφήστε...
 
Αναμφισβήτητα, είναι εξαιρετικά δύσκολη η διεύθυνση τέτοιου χορού, λαμβανομένης υπόψη της διαίρεσης του. Δεν γίνεται ωστόσο να παραβλέψουμε ότι τέτοιο άκουσμα δεν είναι - κατ' εμέ - παραδεκτό για ένα τόσο κεντρικό ναό των Αθηνών. Θα περίμενα ίσως να κούσω κάτι τέτοιο στο εξωτερικό ή σε κάποιο μέρος των Επτανήσων. Επιπλέον δεν μου άρεσε καθόλου το θέαμα ένος μαέστρου να διευθύνει εν τω μέσω του ναου κατά την διάρκεια ακολουθίας, προσωπικά δεν μου δημιουργεί αίσθημα κατάνυξης, αλλά μάλλον ανοίας.
Συμφωνώ 100% αγαπητέ συνάδελφε. Απλά προβληματίζομαι αν, ακούγοντας ένα αποτέλεσμα οπωσδήποτε έξω από τα παραδοσιακά πλαίσια που ξέρουμε, θα πρέπει να κρίνουμε μόνο και μόνο βάσει αυτού, μη λαμβάνοντας υπόψη εάν αυτό προέρχεται π.χ. από έναν ευρωπαϊστή "κηδειά", που δεν ξέρει καθόλου βυζαντινή, ή από έναν συνάδελφο καταξιωμένο που έχει προσφέρει στο παρελθόν. Μήπως θα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη λίγο και το παρελθόν τέτοιων ανθρώπων; Διότι ακόμα και ψάλτες με εκτελέσεις στα "νιάτα" τους που σου σηκωνόταν η τρίχα, τους ακούμε σήμερα να εκτελούν κάποιες φορές τριφωνίες (π.χ. Ταλιαδώρος). Είναι δυνατόν αυτές να τους στείλουν στην αγχόνη; Δεν παίζει ρόλο ο "πρότερος έντιμος βίος";;
 
ισα ισα Νίκο που νομίζω που λόγω προτερου έντιμου βίου είναι περισσότερο κατακριτέοι... Ο αλλος τους έχει παράδειγμα? τι θα πει ο άγνωστος κ νέος αν ο Ταλιαδώρος, Ζορμπας κτλ κάνουν τριφωνίες?
 
Σέβομαι τη θεώρησή σου Κώστα, αλλά ας διαχωρίσουμε λίγο τα πράγματα: άλλο η εκτέλεση του Ζορμπά που προβλήθηκε και άλλο η τριφωνίες. Επίσης, άλλο μια τριφωνία σε ένα "Του δείπνου σου" (εκεί το έχω ακούσει από τον Ταλιαδώρο) και άλλο τριφωνία συστηματική σε μνημόσυνα, κηδείες κλπ. Νομίζω ότι στα πρώτα δύο μπορούμε να είμαστε πιο επιεικείς στα σχόλιά μας, δεδομένης της προσφοράς στη μουσική από τους φορείς του "αιρετικού" ακούσματος. Είναι παρόμοια περίπτωση με αυτή του Καρά: σίγουρα η εξεζητημένη εκτέλεση των έλξεων θυμίζει νιαούρισμα γάτας πολλές φορές, αλλά αν λάβουμε υπόψη τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε και το τι ήθελε να πολεμήσει (τετραφωνιστές), καθώς και την τεράστια προσφορά του στη μουσική (θεωρητικό, παραδοσιακή μουσική, γιγάντιο συγγραφικό έργο) φρονώ ότι θα ήταν άτοπο ελαφρά τη καρδία να τον στείλουμε στην αγχόνη γι' αυτό το ατόπημα.

Μου τη δίνουν όμως στα νεύρα -και θα συμφωνήσω με τους προλαλήσαντες- όταν άνθρωποι που κόπτονται για το "πατριαρχικό ύφος", την "παράδοση" κλπ. είναι οι πρώτοι στο χορό σε συστηματικές τετραφωνικές εκτελέσεις όχι μόνο μνημοσύνων και κηδειών, αλλά και λειτουργιών! Εντάξει, μια τετραφωνία για εφέ, για πλάκα, μια φορά ή έστω και συστηματικά αλλά μόνο σ' ένα κομμάτι, πάει στα κομμάτια, αλλά συνέχεια σε ολόκληρη λειτουργία αυτό το πράγμα, ε όχι ρε παιδιά, έλεος...
 
ενοοειται φιλε μου, δεν αφοριζω ενα ψαλτη επειδη εκανε μια διφωνια... μιλάμε για τους μυστηριαδες κτλ.. εγω δεν ειχα ακουσει για Ταλιαδωρο κατι, επειδή ειπες εσύ γι αυτο τον ανεφερα... Αλλά ο Ζορμπάς μόνο που δε χόρεψε συρτάκι μες στην εκκλησία!!!!
 
Εγώ πάντως δηλώνω ότι την εποχή των ισχνών αγελάδων έψαλλα ελαφρά τη καρδία και άνευ ουδεμιάς ενοχής τρίφωνα κλπ. διότι απέβλεπα εις την μισθαποδοσίαν. :D Το εισόδημα από ένα τέτοιο μνημόσυνο είναι πολύ καλύτερο από πανηγύρια και αγρυπνίες, αν το δεις αθροιστικά ;) Θυμάμαι 1-2 φορές τις αντιδράσεις παρισταμένων φίλων της βυζαντινής μουσικής και τη δική μου κυνικότητα :D Και χρησιμοποιούσα και στις πανηγύρεις του ναού τέτοια κομμάτια διότι οι συμπολεμιστές μου από τις ευρωπαϊκές χορωδίες συμμετείχαν δωρεάν ενώ για να φέρω κατηρτισμένους ψάλτες χρειαζὀταν και κανένα ευρώ τα οποία η διοίκηση του ναού δεν έδινε :mad:
Τελικώς μετά από 2 χρόνια αποστρατείας (επαγγελματικής ψαλτικής όχι εκκλησιασμού να το ξεκαθαρίσω) μπορώ να δηλώσω πολύ ευτυχισμένος από την ηρεμία που απολαμβάνω :)
Σας χαιρετώ και αναχωρώ για Βουκουρέστι. Τα λέμε από Τρἰτη! ;)
 
Back
Top