Ποιά εγκώμια ψάλλουμε στον όρθρο του Μ. Σαββάτου; [ενδεχόμενο επαναφοράς της στιχολογίας του Αμώμου;]

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
"ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ -ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ"
Θα ήθελα να εκφράσω ένα παράπονό μου και ένα προβληματισμό μου ,οσοναφορά τα ψαλλόμενα "ΕΓΚΩΜΙΑ" κατά την Μ.Παρασκευή εσπέρας.Το ποιά "ΕΓΚΩΜΙΑ " ψάλλονται από που ψάλλονται δεν μπορεί κανένας να βρεί άκρη.Φαντάζομαι ότι σχεδόν ΟΛΟΙ για να μην πω ΟΛΟΙ όσοι ψάλλατε το ίδιο προβλημα θα διαπιστώσατε.Έβλεπες ΄΄οσους είχαν βιβλιαράκια να ψάχνουν ποιό λένε οι χοροί και άκρη δεν εύρισκαν.
Άλλα λένε σε κάθε εκκλησία και πάει λέγοντας.
Δεν θα ήταν καλύτερο η Ιερά Σύνοδος να λάβει απόφαση και να καθορίσει πλεον επίσημα ποιά από τα "ΕΓΚΩΜΙΑ" θα πρέπει να λέγονται για να σταματήσει αυτή η ατασθαλία και να τα εκτυπώσει σε βιβλιαράκια τα οποία να σταλούν στις κατα τόπους Μητροπόλεις,για να διανεμειθούν στους Ναούς και στα χριστιανικά βιβλιοπωλεία να τα αγοράζουν όσοι θέλουν,αφού εν τω μεταξύ ενημερωθούν σχετικά.
Γιώργος Παλιούρας
 
Στην δική μας ενορία, από χρόνια ήδη, υπάρχει ένα φύλλο, που τυπώνεται σε νέα αντίγραφα κάθε χρόνο, και περιέχει ακριβώς όσα εγκώμια ψάλλουμε. Απλό, πρακτικό, εύχρηστο.
 
Χριστός Ανέστη! Υπάρχει όντως το πρόβλημα΄αυτό κ. Παλιούρα. Και νομίζω ότι αφετηρία του είναι το γεγονός ότι τα εγκώμια του Τριωδίου, ειδικά η β΄ στάση, έχουν σε πολλά σημεία περιττές συλλαβές με αποτέλεσμα να δυσκολεύουν την από κοινού ψαλμώδηση. Η λύση θα ήταν να αποφασίσουμε όλοι ότι θα ακολουθούμε το επίσημο κείμενο του Τριωδίου, αποφεύγοντας απλουστέυσεις του τύπου "αλλάζω κάτι επειδή δεν είναι βολικό". Φυσικά, υπάρχει και η αντίθετη άποψη με επιχειρήματα ότι προέχει να μπορεί να ψάλλει ο κόσμος μαζί. Κι αυτό σεβαστό. Πάντως ενιαίο κείμενο υπάρχει.
 
Στην δική μας ενορία, από χρόνια ήδη, υπάρχει ένα φύλλο, που τυπώνεται σε νέα αντίγραφα κάθε χρόνο, και περιέχει ακριβώς όσα εγκώμια ψάλλουμε. Απλό, πρακτικό, εύχρηστο.


Φίλε μου αυτό όμως δεν είναι ενιαία αντιμετώπιση του θέματος.
 

Ἀγαπητέ Γιῶργο Παλιούρα,
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ !!!

Κατ᾿ ἀρχήν ἔβαλες ἕνα γενικό τίτλο, πού μέχρι νά τό ἀνοίξω δέν ἤξερα τί θά περιέχει. Οἱ συντονιστές θά κανονίσουν. Νομίζω, ὅτι μάθαμε κάποιοι νά τρέχουν ἀπό πίσω μας καί νά μᾶς συμμαζεύουν. Μάθαμε νά τά θέλουμε ὅλα ἕτοιμα. Αὐτό εἶναι θέμα ἀγωγῆς καί παιδείας. Μάθαμε μόνο νά γκρινιάζουμε καί νά μήν κάνουμε κάτι μόνοι μας, νά ψάχνουμε, νά ξυπνᾶμε καί τούς ἄλλους.
Λυπᾶμαι γιά ψάλτες, πού μόνο ξέρουν νά κατηγοροῦν, νά κρίνουν καί νά διαμαρτύρονται. Γιά ὅλα τά στραβά φταῖνε οἱ ἄλλοι, ἐνῶ ἐκεῖνοι δέν κάνουν τίποτε καί ἐπιπλέον προβλήματα δημιουργοῦν καί πρόσκομμα γίνονται σέ πολλά.
Ἐγώ δέν ἔχω μάθει ἔτσι. Καί ὅλα τά κάνω καί τά φροντίζω νά τούς τά ἔχω ἕτοιμα, ἀλλά ἔχουν μάθει κι ἐκεῖνοι νά παίρνουν πρωτοβουλίες καί παράγουν ἔργο. Ὅπως ξέρουν πολλά μέλη, κάθε Κυριακή τυπώνουμε φυλλάδιο μέ τήν ἀκολουθία τοῦ ὄρθρου. Ἡ πρωτοβουλία αὐτή γιά πέντε χρόνια τώρα δέν ἦταν δική μου, παρακαλῶ, ἀλλά τοῦ λαμπαδαρίου τοῦ Ναοῦ, πού ἐνδιαφέρεται γιά πολλά στό Ναό καί ἔχει μαζέψει τόσα παιδιά στό ψαλτῆρι καί τούς κάνει μάθημα.
Παρόμοιο φυλλάδιο τυπώνεται κάθε χρόνο καί γιά τά ἐγκώμια, ἐπειδή ἀκριβῶς ὑπάρχει αὐτό τό γνωστό πρόβλημα, πού στήν οὐσία δέν εἶναι πρόβλημα. Ἡ ἄγνοια δημιουργεῖ τά προβλήματα. Οἱ παλαιές ἐκδόσεις τῆς Μ. Ἑβδομάδος τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας καταχωροῦν τά 33 —ἐκτός τοῦ Δόξα, Καὶ νῦν— ἐγκώμια τά ἐγκριθέντα ὑπό τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος «ὡς ταῦτα ἐταξινομήθησαν καί διωρθώθησαν ὑπό τῶν ἀειμνήστων: Μητροπολίτου Κίτρους Κωνσταντίνου καί Ἐμμ. Φαρλέκα πρωτονοταρίου τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν».
Καί στή νέα ἔκδοση πού ἐπιμελήθηκε ὁ π. Κ. Παπαγιάννης, ἐνῶ καταχωρεῖ ὅλα, ἔχει μέ κόκκινο ἀρχίγραμμα ὅσα λέγονται.
Ποῦ λοιπόν τό πρόβλημα; Δέν μπορεῖ ὁ Ναός νά ἔχει 3 βιβλία ἴδιας ἐκδόσεως; Δέν μπορεῖ στούς Ναούς νά ὑπάρχει προσυννενόηση; Δέν μποροῦν οἱ ἱερεῖς νά σκέπτονται κάποια πράγματα ἀπό πρίν καί γιά τό ποίμνιό τους; Δέν μποροῦν ἐπιμελεῖς ψάλτες νά σκέπτονται κι αὐτοί καί νά παίρνουν πρωτοβουλίες καί νά κάνουν προτάσεις;
Ἐμένα ἔτσι μέ ἔμαθαν οἱ ψάλτες μου. Καί ὁ πρωτοψάλτης καί ὁ λαμπαδάριος καί ὁ τρίτος καί ὁ ἄλλος στό Παρεκκλήσιον. Ρωτοῦν, ἑτοιμάζονται, ἑτοιμάζουν κι αὐτοί κάποια πράγματα. Κάποια λειτουργικά βιβλία σᾶς πληροφορῶ ὅτι τά ἀγόρασαν οἱ ψᾶλτες καί τά ἔφεραν. Ἄν σᾶς πῶ ὅτι δέν ἤθελαν καί τά χρήματα δέν θά τό πιστέψετε.

Συνεπῶς, ἀγαπητοί, καί ἀπόφαση τῆς Συνόδου ὑπάρχει καί κατάλληλα βιβλία ὑπάρχουν. Ἀρκεῖ νά θέλουμε καί νά ἐνδιαφερόμαστε καί δέν εἴμαστε στυγνοί ἐπαγγελματίες, ἱερεῖς καί ψᾶλτες.

Γιά τόν ἀγαπητό μου Γιῶργο Παλιούρα, καί γιά ὅλα τά μέλη, σᾶς δίδω τό φυλλάδιο μέ τά ἐκριθέντα ἐγκώμια. Πᾶρτε το, φτιάξτε το, ἀναπαραγάγετέ το. Κανείς δέν θά σᾶς ἀρνηθεῖ τή δαπάνη.


 

Attachments

  • ΕΓΚΩΜΙΑ Μ.Παρασκευή.doc
    61 KB · Views: 727
Και η Μητρόπολη Μεσογαίας έχει εκδώσει έντυπο φυλλάδιο που έχει μοιράσει στους ναούς εις πολλαπλούν για την ενιαία ψαλμώδηση των εγκωμίων.
 

Ἀγαπητέ Γιῶργο Παλιούρα,
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ !!!

Κατ᾿ ἀρχήν ἔβαλες ἕνα γενικό τίτλο, πού μέχρι νά τό ἀνοίξω δέν ἤξερα τί θά περιέχει. Οἱ συντονιστές θά κανονίσουν. Νομίζω, ὅτι μάθαμε κάποιοι νά τρέχουν ἀπό πίσω μας καί νά μᾶς συμμαζεύουν. Μάθαμε νά τά θέλουμε ὅλα ἕτοιμα. Αὐτό εἶναι θέμα ἀγωγῆς καί παιδείας. Μάθαμε μόνο νά γκρινιάζουμε καί νά μήν κάνουμε κάτι μόνοι μας, νά ψάχνουμε, νά ξυπνᾶμε καί τούς ἄλλους.
Λυπᾶμαι γιά ψάλτες, πού μόνο ξέρουν νά κατηγοροῦν, νά κρίνουν καί νά διαμαρτύρονται. Γιά ὅλα τά στραβά φταῖνε οἱ ἄλλοι, ἐνῶ ἐκεῖνοι δέν κάνουν τίποτε καί ἐπιπλέον προβλήματα δημιουργοῦν καί πρόσκομμα γίνονται σέ πολλά.
Ἐγώ δέν ἔχω μάθει ἔτσι. Καί ὅλα τά κάνω καί τά φροντίζω νά τούς τά ἔχω ἕτοιμα, ἀλλά ἔχουν μάθει κι ἐκεῖνοι νά παίρνουν πρωτοβουλίες καί παράγουν ἔργο. Ὅπως ξέρουν πολλά μέλη, κάθε Κυριακή τυπώνουμε φυλλάδιο μέ τήν ἀκολουθία τοῦ ὄρθρου. Ἡ πρωτοβουλία αὐτή γιά πέντε χρόνια τώρα δέν ἦταν δική μου, παρακαλῶ, ἀλλά τοῦ λαμπαδαρίου τοῦ Ναοῦ, πού ἐνδιαφέρεται γιά πολλά στό Ναό καί ἔχει μαζέψει τόσα παιδιά στό ψαλτῆρι καί τούς κάνει μάθημα.
Παρόμοιο φυλλάδιο τυπώνεται κάθε χρόνο καί γιά τά ἐγκώμια, ἐπειδή ἀκριβῶς ὑπάρχει αὐτό τό γνωστό πρόβλημα, πού στήν οὐσία δέν εἶναι πρόβλημα. Ἡ ἄγνοια δημιουργεῖ τά προβλήματα. Οἱ παλαιές ἐκδόσεις τῆς Μ. Ἑβδομάδος τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας καταχωροῦν τά 33 —ἐκτός τοῦ Δόξα, Καὶ νῦν— ἐγκώμια τά ἐγκριθέντα ὑπό τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος «ὡς ταῦτα ἐταξινομήθησαν καί διωρθώθησαν ὑπό τῶν ἀειμνήστων: Μητροπολίτου Κίτρους Κωνσταντίνου καί Ἐμμ. Φαρλέκα πρωτονοταρίου τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν».
Καί στή νέα ἔκδοση πού ἐπιμελήθηκε ὁ π. Κ. Παπαγιάννης, ἐνῶ καταχωρεῖ ὅλα, ἔχει μέ κόκκινο ἀρχίγραμμα ὅσα λέγονται.
Ποῦ λοιπόν τό πρόβλημα; Δέν μπορεῖ ὁ Ναός νά ἔχει 3 βιβλία ἴδιας ἐκδόσεως; Δέν μπορεῖ στούς Ναούς νά ὑπάρχει προσυννενόηση; Δέν μποροῦν οἱ ἱερεῖς νά σκέπτονται κάποια πράγματα ἀπό πρίν καί γιά τό ποίμνιό τους; Δέν μποροῦν ἐπιμελεῖς ψάλτες νά σκέπτονται κι αὐτοί καί νά παίρνουν πρωτοβουλίες καί νά κάνουν προτάσεις;
Ἐμένα ἔτσι μέ ἔμαθαν οἱ ψάλτες μου. Καί ὁ πρωτοψάλτης καί ὁ λαμπαδάριος καί ὁ τρίτος καί ὁ ἄλλος στό Παρεκκλήσιον. Ρωτοῦν, ἑτοιμάζονται, ἑτοιμάζουν κι αὐτοί κάποια πράγματα. Κάποια λειτουργικά βιβλία σᾶς πληροφορῶ ὅτι τά ἀγόρασαν οἱ ψᾶλτες καί τά ἔφεραν. Ἄν σᾶς πῶ ὅτι δέν ἤθελαν καί τά χρήματα δέν θά τό πιστέψετε.

Συνεπῶς, ἀγαπητοί, καί ἀπόφαση τῆς Συνόδου ὑπάρχει καί κατάλληλα βιβλία ὑπάρχουν. Ἀρκεῖ νά θέλουμε καί νά ἐνδιαφερόμαστε καί δέν εἴμαστε στυγνοί ἐπαγγελματίες, ἱερεῖς καί ψᾶλτες.

Γιά τόν ἀγαπητό μου Γιῶργο Παλιούρα, καί γιά ὅλα τά μέλη, σᾶς δίδω τό φυλλάδιο μέ τά ἐκριθέντα ἐγκώμια. Πᾶρτε το, φτιάξτε το, ἀναπαραγάγετέ το. Κανείς δέν θά σᾶς ἀρνηθεῖ τή δαπάνη.



Σεβαστέ μου πάτερ Μάξιμε "ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ"
΄Κατ ΄αρχάς ευχαριστώ παρα πολύ για την άμεση ανταπόκριση και αποστολή του φυλλάδίου.Άλλωστε το ίδιο έχετε πράξει και άλλες φορές σε άλλο αίτήμά μου καθώς και άλλων φίλων του forum.Δεν έχω κανένα δισταγμό να ομολογήσω ότι απο τις επεμβάσεις σας , τις ενημερώσεις σας και την εν γένει προσφορά σας έγινα πλουσιότερος σε γνώσεις,έμαθα πολλά που δεν ήξερα.
Όσο για τις μομφές που έμμεσα ή άμεσα μου απευθύνατε δεν πειράζει τις δέχομαι,κάνοντας υπακοή. Όμως υπο τύπον εξομολογήσεως σας λέω ότι δεν είμαι τίποτα απο αυτά που έμμεσα ή άμεσα μου προσάπτετε δηλαδή ούτε γκρινιάρης ,ούτε αμελής ούτε στυγνός επαγγελματίας κ.λ.π.,πιστεύω πως με παρεξηγήσατε σχηματίζοντας γνώμη από όσα έγραψα αφού δεν με γνωρίζετε προσωπικά για να έχετε άποψη .Μπορείτε άνετα να ρωτήσετε και να πληροφορειθείτε σχετικά ο κόσμος είναι πολύ μικρός.
Και βέβαια είχαμε ως Ναός και ως ψάλτες τυπωμένο ενιαίο φυλλάδιο με τα εγκώμια που ψάλλαμε,όμως ίσως από άγνοια να πιστεύω ότι δεν υπάρχει ενιαίο για ΟΛΗ τη επικρατεια φυλλάδιο, παρασυρόμενος από τα βιβλιαράκια που κυκλοφορούν στα βιβλιοπωλεία τα οποία ανεξέλεγκτα έχουν συμπεριλάβει πολλά και διάφορα, τώρα όμως που το έμαθα το θέμα θεωρείται λήξαν.
Την ευχή σας.
Γιώργος Παλιούρας
 
Σεβαστέ μου πάτερ Μάξιμε "ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ"
΄Κατ ΄αρχάς ευχαριστώ παρα πολύ για την άμεση ανταπόκριση και αποστολή του φυλλάδίου.Άλλωστε το ίδιο έχετε πράξει και άλλες φορές σε άλλο αίτήμά μου καθώς και άλλων φίλων του forum.Δεν έχω κανένα δισταγμό να ομολογήσω ότι απο τις επεμβάσεις σας , τις ενημερώσεις σας και την εν γένει προσφορά σας έγινα πλουσιότερος σε γνώσεις,έμαθα πολλά που δεν ήξερα.
Όσο για τις μομφές που έμμεσα ή άμεσα μου απευθύνατε δεν πειράζει τις δέχομαι,κάνοντας υπακοή. Όμως υπο τύπον εξομολογήσεως σας λέω ότι δεν είμαι τίποτα απο αυτά που έμμεσα ή άμεσα μου προσάπτετε δηλαδή ούτε γκρινιάρης ,ούτε αμελής ούτε στυγνός επαγγελματίας κ.λ.π.,πιστεύω πως με παρεξηγήσατε σχηματίζοντας γνώμη από όσα έγραψα αφού δεν με γνωρίζετε προσωπικά για να έχετε άποψη .Μπορείτε άνετα να ρωτήσετε και να πληροφορειθείτε σχετικά ο κόσμος είναι πολύ μικρός.
Και βέβαια είχαμε ως Ναός και ως ψάλτες τυπωμένο ενιαίο φυλλάδιο με τα εγκώμια που ψάλλαμε,όμως ίσως από άγνοια να πιστεύω ότι δεν υπάρχει ενιαίο για ΟΛΗ τη επικρατεια φυλλάδιο, παρασυρόμενος από τα βιβλιαράκια που κυκλοφορούν στα βιβλιοπωλεία τα οποία ανεξέλεγκτα έχουν συμπεριλάβει πολλά και διάφορα, τώρα όμως που το έμαθα το θέμα θεωρείται λήξαν.
Την ευχή σας.
Γιώργος Παλιούρας
Ἀγαπητέ μου Γιῶργο,
Καί βέβαια δέν ἦταν προσωπικό τό μήνυμα, ὅσο κι ἄν φαίνεται. Εἶχε πολλούς ἀποδέκτες, πού κάποιοι τό κατάλαβαν καί μέ εὐχαρίστησαν προσωπικῶς. Δέν θά μποροῦσα γιά σένα νά γράψω κακό. Βέβαια κάποιες ἀλήθειες πρέπει νά λέγωνται, ὅπως τά λέω καί στή μάνα μου καί τόν πατέρα μου ἤ τήν ἀδελφή μου ἤ τά ἀνήψια μου, ὅπως μοῦ τά λένε καί ἐμένα. Μοῦ ἀρέσει ἡ τάξη καί ἡ ἐπιμέλεια καί δέν μπορῶ τήν ἀνευθυνότητα καί τά ἄστοχα συμπεράσματα, χωρίς νά τό ἔχουμε ψάξει...

Ἡ πρότασή σου αὐτή
Δεν θα ήταν καλύτερο η Ιερά Σύνοδος να λάβει απόφαση και να καθορίσει πλεον επίσημα ποιά από τα "ΕΓΚΩΜΙΑ" θα πρέπει να λέγονται για να σταματήσει αυτή η ατασθαλία και να τα εκτυπώσει σε βιβλιαράκια τα οποία να σταλούν στις κατα τόπους Μητροπόλεις,για να διανεμειθούν στους Ναούς και στα χριστιανικά βιβλιοπωλεία να τα αγοράζουν όσοι θέλουν,αφού εν τω μεταξύ ενημερωθούν σχετικά.
ὁδηγεῖ σέ μονοπωλιακή ἐμπορική ἐκδοτική δραστηριότητα, πού σήμερα (καί παλιότερα) δέν μπορεῖ νά περάσει. Πῶς μπορεῖς νά ἀπαγορεύσεις στό κάθε ὄντως τυχόντα καί ἀνεύθυνο καί ἀδαῆ νά μή παράγει καί νά πουλάει. Αὐτό τό γνωρίζετε ἀπό τό θέμα τοῦ Τυπικοῦ. Γνωρίζετε ὅτι ἐκδίδονται καί κυκλοφοροῦν ἰδιωτικά ἐτήσια βοηθήματα τυπικοῦ. Ποιός μπορεῖ νά τό ἀπαγορεύσει. Θά θέλατε ἡ Σύνοδος νά ἐκδώσει μόνον μία σειρά μουσικῶν βιβλίων καί νά ἀπαγορεύσει ὅλα τά ἄλλα; Γίνεται αὐτό. «Κοντά στό νοῦ κι ἡ γνώση»... πού λέει κάποιος.

Τώρα —γιά νά ἐπανέλθουμε στό θέμα—, ὄντως, ἰδίως σέ Συνόψεις καί τέτοια βιβλιαράκια τῆς Μ. Ἑβδομάδος, κυκλοφοροῦν διάφορα. Στήν Ἀθήνα καί στά Super Market. Ὁ Ἰωάννης Μπουλμπουτζῆς ἐδῶ ἔκανε μιά διαπίστωση καί παρακάτω παραπονιόταν γιατί δέν ἀπάντησα. Τί νά ἀπαντήσω. Νά πῶ γιά τίς ἀνεύθυνες ἐκδόσεις; Πέρσι πρίν τό Πάσχα κάποιος ἐκδότης μοῦ ἔστειλε κάποιες Συνόψεις πού ἐξέδωσε, προκειμένου νά τίς πουλήσω ἀπό τό παγκάρι. Ἀφῆστε πού δέν κάνω τέτοια, ἀλλά ἔστω νά δώσω σέ δικούς μου ἀνθρώπους, δέν θά ἐλέγξω τό περιεχόμενο; Ὑπῆρχαν φοβερά λάθη. Κάθησα μετά τό Πάσχα καί τοῦ συνέταξα ἕνα ὑπόμνημα μέ ὅλες τίς ἀνακρίβειες καί τά τραγικά λάθη. Μέ εὐχαρίστησε φέτος, στέλνοντάς μου ἕνα ἀντίτυπο... Πέρσι ἆραγε πόσος κόσμος θά τό πῆρε;

Δέν φταίει λοιπόν, οὔτε ἡ Ἐκκλησία, οὔτε ἡ Σύνοδος, οὔτε κανείς. Φταῖμε ὁ καθένας μας χωριστά ἄν δέν ξέρουμε νά φροντίζουμε τά τοῦ οἴκου μας καί τί φαγητό θά ψωνίσουμε γιά τά παιδιά μας. Δέν μποροῦμε νά ἀπαγορεύσουμε στά καταστήματα τί εἴδη θά ἔχουν πρός πώληση. Ἐμεῖς ἀπό κεῖ καί πέρα πρέπει νά προσέχουμε τί ἀγοράζουμε...
Καί ἐπειδή δέν μποροῦμε νά ἐλέγξουμε καί τόν κόσμο πού εἶναι τό θῦμα τῶν ἐπιτηδείων, φροντίζουμε ἐμεῖς νά τούς βγάλουμε ἀπό τό ἀδιέξοδο καί τόν προβληματισμό. Αὐτό εἶναι τό μόνον μέτρο. Ὅλα τά ἄλλα πού προτείνεις εἶναι ἀνεφάρμοστα. Αὐτό τό «ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ» παραπέμπει μᾶλλον στήν σημερινή ἡμέρα καί δέν γίνεται...

Εὐχαριστῶ κι ἐγώ.
Τήν εὐλογία τοῦ Ἀναστάντος νά ἔχουμε ὅλοι !!!


 

Ἡ πρότασή σου αὐτή ὁδηγεῖ σέ μονοπωλιακή ἐμπορική ἐκδοτική δραστηριότητα, πού σήμερα (καί παλιότερα) δέν μπορεῖ νά περάσει. Πῶς μπορεῖς νά ἀπαγορεύσεις στό κάθε ὄντως τυχόντα καί ἀνεύθυνο καί ἀδαῆ νά μή παράγει καί νά πουλάει. Αὐτό τό γνωρίζετε ἀπό τό θέμα τοῦ Τυπικοῦ. Γνωρίζετε ὅτι ἐκδίδονται καί κυκλοφοροῦν ἰδιωτικά ἐτήσια βοηθήματα τυπικοῦ. Ποιός μπορεῖ νά τό ἀπαγορεύσει. Θά θέλατε ἡ Σύνοδος νά ἐκδώσει μόνον μία σειρά μουσικῶν βιβλίων καί νά ἀπαγορεύσει ὅλα τά ἄλλα; Γίνεται αὐτό. «Κοντά στό νοῦ κι ἡ γνώση»... πού λέει κάποιος.


Μια τέτοια απόπειρα έκανε το Πατριαρχείο Ρουμανίας μετά τον Β' παγκόσμιο πόλεμο εκδίδοντας μια σειρά ψαλτικών βιβλίων με τον τίτλο "uniformizat" (ομοιόμορφα). Τα βιβλία γράφτηκαν σε διπλή σημειογραφία (ψαλτική & πεντάγραμμο ώστε να διαβάζονται από όλους και κυρίως τους Τρανσυλβανούς όπου λόγω της Ουνίας και της δημοτικοφανούς ντόπιας εκκλησιαστικής μουσικής η ψαλτική δεν γνώρισε ιδιαίτερη διάδοση εκτός των μονών). Το αποτέλεσμα μόνο ομοιόμορφο δεν ήταν: ας αναφερθώ στο Πεντηκοστάριο το οποίο φυλλομέτρησα προσφάτως: στο ίδιο βιβλίο συνθέσεις του Anton Pan (αναλυτική γραφή), Dimitrie Suceveanu (Κυψέλη Στεφάνου) & Ion Popescu Pasarea (Ραιδεστηνός-Κωνσταντίνος Πρωτοψάλτης) και "μαργαριτάρια" συγχρόνων Ρουμάνων συνθετών: οι αίνοι της Κυριακής των Πατέρων σε πλ. β΄ στιχηραρικό :eek:, τα εξαποστειλάρια της Πεντηκοστής προς το "Η Παρθένος σήμερον" :eek::eek::eek::eek: κλπ.
 
Θα ήταν καλό να συζητήσουμε το ενδεχόμενο επαναφοράς της Στιχολογίας (έστω κάποιων Στίχων) του Αμώμου μαζί με τα τροπάρια- εγκώμια;
 
Θα ήταν καλό να συζητήσουμε το ενδεχόμενο επαναφοράς της Στιχολογίας (έστω κάποιων Στίχων) του Αμώμου μαζί με τα τροπάρια- εγκώμια;

Συμφωνῶ, ὑπό τόν ὅρον τῆς ἐπαναφορᾶς τοῦ ἀμώμου μετά τῶν συναπτομένων αὐτῷ (εὐθέως) εὐλογηταρίων στήν ὀρθή τους θέση.

Ὑπερβολικό; Μᾶλλον.

Ἡ πρότασή σου παραπέμπει στή στιχολογία τῶν ᾠδῶν καί τῶν ἐξαρτωμένων αὐτῆς τροπαρίων τῶν κανόνων. Σαφῶς τό κύριον εἶναι οἱ ᾠδές καί τό δευτερεῦον τά τροπάρια. Γνωστή ὅμως ἡ ἀντιστροφή/ἀνατροπή τοῦ πρωτεύοντος σέ δευτερεῦον καί τοῦ δευτερεύοντος σέ πρωτεῦον, μέχρι τῆς ἐκτοπίσεως τοῦ ὄντως πρωτεύοντος.
Ἡ πρότασή σου ἐπίσης παραπέμπει στή μετάθεση τοῦ ἑωθινοῦ εὐαγγελίου καί στήν ἐπαναφορά του στήν ὀρθή θέση ὑπό τῆς Ἱ. Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.

Τί μπορεῖ νά γίνει; Σημειωτέον ὅτι μιλᾶμε πάντα γιά τά ἐνοριακά πλαίσια.

Ὁ ἄμωμος εἶναι ἀπαραίτητο στοιχεῖο τῆς ἀκολουθίας τοῦ ἐπιταφίου θρήνου, κατ᾿ ἀπομίμησιν τῆς νεκρωσίμου ἀκολουθίας. Ὡς γνωστόν ἀπό τήν Μ. Πέμπτη μέχρι τό Σάββατο τῆς Διακαινησίμου σχολάζουν τά καθίσματα τοῦ Ψαλτηρίου. Ὁ ἄμωμος ὅμως διατηρεῖται κατ᾿ ἐξαίρεσιν στόν ὄρθρο τοῦ Μ. Σαββάτου γιά τό λόγο πού προανέφερα καί τίθενται καί τά μετ᾿ αὐτόν ὑμνολογικά καθίσματα Σινδόνι καθαρᾷ καί Ἐξέστησαν χοροί. Ἡ ἐπαναφορά ἐγκωμίων-εὐλογηταρίων πρίν ἀπό αὐτά τά καθίσματα μᾶλλον δέν μπορεῖ νά γίνει. Νά διατηρηθεῖ ἡ ὑπό τῶν Πατριαρχικῶν Τυπικῶν ἐπιλεγεῖσα θέση. Νά ἀποκατασταθεῖ ὅμως ἡ στιχολογία ὡρισμένων στίχων, ἀναλόγων τοῦ ἐπιλεγησομένου ἀριθμοῦ ἐγκωμίων. Τά 187 τροπάρια ὑπό τῶν 176 στίχων τοῦ ἀμώμου (σύν τά Δόξα, Καὶ νῦν, καί τήν ἐπανάληψη) δέν εἶναι δυνατόν νά λεχθοῦν.

Τό θέμα τό ἔχει ἀντιμετωπίσει καί ἀναλύσει ὁ ἀείμνηστος καθηγητής Ἰω. Φουντούλης σέ δύο ἀπαντήσεις (438 καί 526). Προτείνει: α) Μισή ὥρα πρό τῆς ἐνάρξεως τῆς ἀκολουθίας νά ἀναγινώσκεται ὁ ἄμωμος, β) τῶν ἐγκωμίων νά προτάσσονται οἱ ἐπιλεγέντες διά τήν νεκρώσιμον ἀκολουθία 6 στίχοι ὑπό τόν ὅρον ὅτι θά ψαλοῦν μόνον 6 ἐγκώμια σύν τά Δόξα, Καὶ νῦν, καί τήν ἐπανάληψη, σύνολον 27, καί γ) τά ὑπόλοιπα νά ψάλλονται κατά τήν περιφορά.

Μία ἐρώτηση: Ἐγώ ἔδωσα 33 ἐγκώμια σύν τά Δόξα, Καὶ νῦν, καί τήν ἐπανάληψη γιά κάθε στάση (σύνολον 108), ἐπειδή ἔτσι τό βρῆκα ἀπό μικρός. Δέν ρώτησα ὅμως πόσα ἐπιλέγετε νά λέτε τελικά.


 
Η μετάθεσις των εγκωμίων κατά το ΤΜΕ έχει πολύ ενδιαφέρον και αποδεικνύει πόσο δημοφιλή είναι στους Έλληνες, Άραβες και νοτίους Σλάβους. Στη Ρουμανία είναι αρκετά δημοφιλή αλλά όχι τόσο και ψάλλονται στην παλαιά των θέση-αν και η μετάφρασή των στη ρουμανική είναι "μετρική" (νομίζω ότι δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο για άλλον ύμνο) και υπάρχει εκτός της συνήθους και μελοποίησή των σε αργό ειρμολογικό μέλος (όλων!).

Στη Σερβία είναι αρκετά αστείο το ότι επειδή τα περισσότερα μουσικά βιβλία έχουν γύρω στα 10 εγκώμια ανά στάση σαν υπόδειγμα ψάλλονται μόνο τόσα!
 
Η μετάθεσις των εγκωμίων κατά το ΤΜΕ έχει πολύ ενδιαφέρον ...
Ποῦ νά δεῖς μοναχικό Τυπικό (κωδ. Φιλοθέου τοῦ ΙΣΤ΄ αἰώνα) στό ὁποῖο ὁ ἄμωμος καί τά ἐγκώμια μετατίθενται στό τέλος τῆς Μ. Δοξολογίας —πού εἶναι τό Παράτεινον τό ἔλεός σου τοῖς γινώσκουσί σε— καί τίθενται μεταξύ αὐτοῦ καί τοῦ τρισαγίου (Ἰω. Φουντούλη, Ἀπαντήσεις, τ. Δ΄, σελ. 142).


 


Κατὰ τὶς ἐπαναλήψεις στὸ τέλος κάθε στάσεως ψάλλω τὰ ἀργοσύντομα τοῦ εἱρμολογίου τοῦ Πέτρου λαμπαδαρίου 1825.
 
Τα εγκώμια είναι δημιούργημα της παλαιολόγειας περιόδου (βλέπε "η μορφωτική αξία του ισχύοντος τριωδίου"). Η ισχυρή δημοφιλία τους συνδέεται και με την εγγύτητα στις σημερινές γενεές.

Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι πώς η δημοφιλία τους σχετίζεται με τη θέση τους στην ακολουθία. Δηλαδή κρατάμε τα καλά για το τέλος; Αναρωτιέμαι ποιος και πότε εισηγήθηκε αυτή την τροποποίηση.

Για το θέμα των στίχων του αμώμου υπάρχει το θέμα του τεράστιου όγκου και του ότι το μέλος με στίχους χάνει τη συνέχειά του.

Επ ευκαιρία αναζητώ αναρτήσεις σχετικές με την μελωδία τους και το πως εντάσσονται στους ήχους. πχ η ζωή εν τάφω τελειώνει σε κε ή δι?
 
Last edited:
Back
Top