Πότε πριν την απόλυση λέγεται το "πάτερ άγιε, ευλόγησον";
α) Στο εγκόλπιο του αναγνώστου το έχει πριν την οπισθάμβωνο ευχή. Στο Πατριαρχείο νομίζω δεν το λένε, ούτε το παλαιότερο εγκόλπιο το έλεγε. Ο Νεοχωρίτης και οι μαθητές του επίσης όχι (του Κυρίου δεηθώμεν. -Κύριε ελέησον). Η οπισθάμβωνος ευχή του Αγ. Ιωάννου του Χρυσοστόμου έχει ως ρήματα "...σώσον... και ...ευλόγησον..." και διάφορα άλλα και μπορεί να θεψρηθεί ως ευλογία, αν και συνήθως ο ιερέας δεν ευλογεί το λαό, αφού είναι στραμμένος προς την εικόνα του Χριστού (αλήθεια, γιατί να μη στρέφεται προς τον Χριστό, στο άγιο ποτήριο πάνω στην Αγ. Τράπεζα, (έχω δει ιερέα να ευλογεί το λαό στο σημείο αυτό).
β) Πριν την ευλογία του ιερέως "ευλογία Κυρίου..." ο ψάλτης δε λέει "πέτερ έγιε ευλόγησον" όπου θα ήταν η λογική του θέση. Μήπως η οπισθάμβωνος παρενεβλήθη αργότερα σε λάθος σημείο και έσπασε αυτή την ενότητα; (εκζήτηση ευλογίας-ευλογία ιερέως)
γ) Αυτό ισχύει σε όλες τις ακολουθίες. Γιατί στην απόλυση μετά το "Δόξα σοι Χριστέ..." ο αναγνώστηςλέει "Δόξα Και νυν, κύριε ελέησον (γ'), πάτερ άγιε, ευλόγησον"; Αφού η απόλυση δεν είναι ευλογία αλλά ικεσία-ευχή "...ελεήσαι και σώσαι ως αγαθός..."
Όλα αυτά βεβαίως εμφανίζονται στο τελευταίο καμμάτι, μετά το "Εν ειρήνη προέλθωμεν" και αφορούν νεότερες προσθήκες.
α) Στο εγκόλπιο του αναγνώστου το έχει πριν την οπισθάμβωνο ευχή. Στο Πατριαρχείο νομίζω δεν το λένε, ούτε το παλαιότερο εγκόλπιο το έλεγε. Ο Νεοχωρίτης και οι μαθητές του επίσης όχι (του Κυρίου δεηθώμεν. -Κύριε ελέησον). Η οπισθάμβωνος ευχή του Αγ. Ιωάννου του Χρυσοστόμου έχει ως ρήματα "...σώσον... και ...ευλόγησον..." και διάφορα άλλα και μπορεί να θεψρηθεί ως ευλογία, αν και συνήθως ο ιερέας δεν ευλογεί το λαό, αφού είναι στραμμένος προς την εικόνα του Χριστού (αλήθεια, γιατί να μη στρέφεται προς τον Χριστό, στο άγιο ποτήριο πάνω στην Αγ. Τράπεζα, (έχω δει ιερέα να ευλογεί το λαό στο σημείο αυτό).
β) Πριν την ευλογία του ιερέως "ευλογία Κυρίου..." ο ψάλτης δε λέει "πέτερ έγιε ευλόγησον" όπου θα ήταν η λογική του θέση. Μήπως η οπισθάμβωνος παρενεβλήθη αργότερα σε λάθος σημείο και έσπασε αυτή την ενότητα; (εκζήτηση ευλογίας-ευλογία ιερέως)
γ) Αυτό ισχύει σε όλες τις ακολουθίες. Γιατί στην απόλυση μετά το "Δόξα σοι Χριστέ..." ο αναγνώστηςλέει "Δόξα Και νυν, κύριε ελέησον (γ'), πάτερ άγιε, ευλόγησον"; Αφού η απόλυση δεν είναι ευλογία αλλά ικεσία-ευχή "...ελεήσαι και σώσαι ως αγαθός..."
Όλα αυτά βεβαίως εμφανίζονται στο τελευταίο καμμάτι, μετά το "Εν ειρήνη προέλθωμεν" και αφορούν νεότερες προσθήκες.