... δηλαδή με κριτήριο αυτήν ακριβώς τη συγγένεια πώς θα μπορούσαν να ιεραρχηθούν και να ταξινομηθούν οι ήχοι;
1. ...Στον β ήχο πιστεύω ότι τα αλλοιωμένα διαστήματα σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ο ήχος κινείται σε υψηλή περιοχή της κλίμακας του προσδίδουν ένα κάπως οξύ και συνήθως μονότονο άκουσμα... Αντίθετα ο πλ. δ, παρά το διασταλτικό ύφος του, έχει μια έμφυτη ησυχαστικότητα. ...πιο αγαπητό αντικείμενο μελουργίας έχει γίνει από τους περισσότερους κλασικούς συνθέτες. (Μνημονεύω μόνο το τροπάριο της Κασσιανής).
2. Η συζήτηση αυτή θα μπορούσε να έχει δύο σκέλη ή κατευθύνσεις: την ιστορική-διαχρονική ...
3. Στην έσχατη προέκτασή της βέβαια μια τέτοια συζήτηση θα μπορούσε να αγγίξει και πολλά άλλα φλέγοντα θέματα (σε άλλο χώρο του φόρουμ ίσως) όπως:
• τελικά τι είναι η καθ' ημάς παράδοση;
• υπήρχε ένας ελληνικός-ρωμαιίκος πυρήνας που κάποια στιγμή διευρύνθηκε;
• η οθωμανική επίδραση ήταν αλλοίωση ή εμπλουτισμός;
• ποιος ο ρόλος των πατριαρχικών ψαλτών στην εισαγωγή και επέκταση των μακαμιών και των όποιων οθνείων στοιχείων;
• πρόκειται για επίδραση λόγω ιστορικής συγκυρίας και γειτνίασης ή λόγω ομοιοτήτων γένους και νοοτροπίας;
• η επίδραση της Δύσης, με την εναρμόνιση και τα "γεωμετρικά" τετράχορδα κ.λπ. δεν είναι εξίσου θεμιτή ως πολιτισμική επίδραση;
• η πρόκειται για εντελώς άλλου επιπέδου και γένους επίδραση;
• ποια η χρήση και η κατάχρηση των οθνείων στοιχείων στη σημερινή ψαλτική πράξη;
• πέρα από τα στοιχεία θεωρίας και διαστημάτων υπάρχουν και στοιχεία ψαλτικου ύφους που θα μπορούσαν να θεωρηθούν περισσότερο ή λιγότερο "καθ' ημάς";
Αγαπητέ φίλε Γιώργο,
Είναι ωραίο που έθεσες (πιθανά) όλες τις παραμέτρους του όντως σπουδαίου αυτού ζητήματος. Πρέπει όμως να τα πιάσουμε λίγα-λίγα γιατί θα χαθούμε, μέσα σε τόσες προεκτάσεις του ζητήματος αυτού.
Κατ' αρχάς ευχαριστώ για όλα τα καλά σχόλια που γράφεις για μένα, αλλά παρακαλώ να τα περιοριστούν, γιατί νιώθω άβολα και το πιθανότερο είναι οτι δεν τα αξίζω κιόλας. Πάντως να υπογραμμίσω πως η εκτίμηση είναι αμοιβαία.
Θα παραθέσω μερικές σκέψεις σε σχέση με τους προβληματισμούς στην παράγραφο 1. του κειμένου σου και αργότερα συνεχίζουμε και με τα άλλα.
Γράφετε για "ἁλλοιωμένα διαστήματα", για "υψηλή περιοχή κλίμακας" και "μονότονο άκουσμα" του Β' ήχου.
Να πω εδώ, οτι θα ασχοληθούμε με την πιο χαρακτηριστική μορφή του κάθε ήχου που είναι το στιχηραρικό μέλος. Γιατί στα μεν ειρμολογικά υπάρχει αντιδανεισμός κλιμάκων και κίνησης, στα δε παπαδικά οι κύριοι ήχοι "πλαγιάζουν", δανείζονται μέλος άλλων ήχων κ.τ.λ.
Για τα αλλοιωμένα διαστήματα δεν ξέρω αν μπορώ να συμφωνήσω. Ναι μεν λέμε οτι το (μαλακό) χρωματικό γένος παράγεται από το διατονικό, με ύφεση στη 2η βαθμίδα των τετραχόρδων του, αλλά στην ουσία έχουμε μια άλλη κλίμακα. Μια κλίμακα με λιγότερες έλξεις από τις αντίστοιχες διατονικές, άρα με ιδιάιτερα "καθαρά" ακούσματα των μειζόνων και των ελαχίστων τόνων. Μια κλίμακα που δουλεύει "δια νόμου" στο σύστημα Τροχού και κινείται (όπως και όλοι οι Κύριοι ήχοι άλλωστε) σε μικρή έκταση. Μια κλίμακα που μας έχει παραδοθεί και ως "όμοιες διφωνίες", δηλ. ουσιαστικά κατά τρίχορδο σύστημα, κάτι που εξ όσων γνωρίζω αποτελεί "ῥωμαίικη" μοναδικότητα (που εξ αιτίας λανθασμένων ιστορικών επιλογών, σχεδόν απωλέσαμε).
Ας προσέξουμε οτι, σε υψηλή περιοχή και οξείς τόνους, συναντάμε και τον Α', έιτε εκ του Κε, είτε εκ του Πα με (κατά παράδοση) υψηλές βάσεις, ενώ στα στιχηραρικά του μέλη, κι αυτός μάλλον "μονότονος" είναι. Για εκκλησιαστικά μέλη όμως, μπορούμε να πούμε κάτι τέτοιο; Μέσα σε αυτή την μονοτονία, δεν κρύβεται τις περισσότερες φορές η αληθινή κατάνυξη και νήψις; Υπάρχει μια αριστουργηματική τοποθέτηση του Φ. Κόντογλου (μάλλον στο βιβλίο του "το Αηβαλί η πατρίδα μου") που την θυμάμαι σαν να τη διάβασα χθες και που μιλάει για την "μεγαλωσύνη" του παλαιότερου (αρχαίου) "Φως Ιλαρόν" (παρεμπιπτόντως σε Β' ήχο κι αυτό) που όταν "άρχισε να ἁλλάζει ο κόσμος" θεωρήθηκε μονότονο και αντικαταστάθηκε από το Σακελλαρίδειο "κλασικό" πλέον νεώτερο. Δυστυχώς στάθηκε αδύνατον να το εντοπίσω στην (μάλλον τερατώδη) βιβλιοθήκη μου, οπότε θα παρακαλούσα άν κάποιος φίλος έχει το βιβλίο να ανεβάσει το απόσπασμα, εφόσον δύναται.
Ας μην ξεχνάμε ακόμα οτι τα αρχαιότερα παραδεδομένα μέλη που συνεχίζουμε να έχουμε στη σημερινή λατρεία είναι σε Β' ήχο (μήπως και εξ αιτίας της χρησης του στην αρχαία τραγωδία
, όπως τα "ὁ Μονογενής Υιός", "Άγιος, Άγιος, Άγιος Κύριος Σαβαώθ", η Λειτουργία του Μ. Βασιλείου, "Είη το Όνομα Κυρίου" κ.ά.
Αυτά, σαν αρχή προβληματισμών και τοποθετήσεων και από άλλους συναδέλφους.
Ευχαριστώ
Υ.Γ. Ήρθαν λίγο αργά αυτά από το άλλο θέμα, ωσάν κι επίτηδες, για να ξαναπιάσουμε την κουβέντα...