Συμφωνώ με τους δύο φίλους στις τοποθετήσεις τους ως προς την προσευχητική διάσταση της επιμέλειας περί τα ψαλλόμενα, αλλά νομίζω ότι αφορούν τα δύο από τα τρία που έθεσε ο Βασίλης. Το τρίτο (αν ψάλλαμε κάτι ωραία), στο βαθμό που δεν εννοεί απλώς την φροντίδα και την επιμέλεια για την ορθή απόδοση των ψαλλομένων, δεν είναι μέρος της προσευχής: έχει να κάνει με τον εγωισμό, εκείνο το σαράκι του ιεροψάλτη, που από μόνο του βέβαια δεν μπορεί να εμποδίσει την αναφορά της προσευχής του εκκλησιάσματος στον Θεό, μπορεί όμως να στερήσει από τον ιεροψάλτη την ευλογία (για να μην πω τη σωτηρία). Όλοι έχουμε στο νου μας εικόνες συναδέλφων (μπορεί να έχω υπάρξει κι εγώ) που ρίχνουν αυτάρεσκες ματιές προς το εκκλησίασμα ανα τακτά διαστήματα. Αυτό είναι όντως πρόβλημα πνευματικό, και μεγάλος πειρασμός για τον ιεροψάλτη, δεν συμφωνείτε;
Ασφαλώς και ισχύει αυτό δηλαδή ο κίνδυνος της πρόκρισης του αισθητικού στοιχείου της μουσικής
ΚΑΙ ΜΟΝΟ αλλά αυτό δεν συνεπάγεται με το ότι πρέπει να τα λέω όλα
απλοϊκά και δήθεν "ταπεινά",
αγνοώντας την ψαλτική παράδοση που παρέλαβα. (η οποία ούτε "δήθεν" είναι, αλλά ούτε και προκρίνει την μουσική αυτοϊκανοποίηση του καλλιτέχνη
και μόνο)
Πρέπει όλοι ν' αναλογιστούμε τις ευθύνες μας που έχουμε ως εκπρόσωποι του λαού στην λατρεία και όχι ως καλλιτέχνες και μόνο. Και πρέπει να θυμόμαστε ότι θα δώσουμε λόγο στον Θεό για την στάση μας στην διακονία μας αυτή.
Το ότι δεν ψάλλω για ν' αρέσω στο εκκλησίασμα, δεν σημαίνει αφ' ενός ότι θα ψάλλω όπως να 'ναι, άτεχνα και απρόσεχτα επειδή "δήθεν" ψάλλω ταπεινά, αλλά και αφ' ετέρου δεν σημαίνει ότι είναι κακό ν' αρέσει η ψαλμωδία μου στο εκκλησίασμα εφ' όσον δεν γίνεται επιδεικτικά και επι τούτου. Αυτή είναι η γνώμη μου.
Δε νομίζετε οτι η επιλογή απλών σχετικά μελων απο αποψης μουσικής, βοηθάει στην καλύτερη παρακολούθηση των ψαλλομένων και απο τον ίδιο τον ψάλτη και απο το εκκλησίασμα???
Ανάλογα με τον ψάλτη (τι σου πάει σαν ιδιοσυγκρασία και σαν φωνή-και φυσικά τι ξέρεις καλύτερα), ανάλογα με την περίσταση.
Η απλότητα (και όχι η απλοϊκότητα) είναι η χρυσή οδός κατά την γνώμη μου.
Αλλά εκεί μπαίνει το θέμα του
τι είναι απλότητα. π.χ. ένα δοξαστικό του Ιακώβου είναι ή όχι απλό; Είναι ανάλογα με την περίσταση. Σε μια ολονύκτια αγρυπνία είναι απλό και ταυτόχρονα βοηθά στην προσευχή. Σ' ένα καθημερινό εσπερινό που το ψάλλεις απλά για να κάνεις το (μουσικό) κέφι σου, δεν είναι ούτε απλό ούτε βοηθά στην προσευχή. (ίσως λίγο χοντροκομμένο το παράδειγμα-αλλά δεν μου ήρθε άλλο)
Γενικά, όπως και σε όλα τα πράγματα, θέλει
μέτρο και διάκριση.