Το συμπέρασμα που προσωπικά έχω βγάλει απ' όσα είχα διαβάσει παλαιότερα, είναι πως η διαφορά τους είναι η εξής:
"Άρχων Πρωτοψάλτης της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας" (και Άρχων Λαμπαδάριος αντίστοιχα) όνομαζόταν αποκλειστικά αυτός και μόνον αυτός που κατείχε την αντίστοιχη θέση στην "Μεγάλη Εκκλησία της του Θεού Σοφίας" -στην Αγία Σοφία Κωνσταντινουπόλεως δηλαδή, της οποίας οι Χοράρχες εθεωρούντο πρώτοι τη τάξη, ως ψάλλοντες στον Πρώτο και Μεγαλύτερο (Πατριαρχικό και Αυτοκρατορικό) Ναό της Βασιλευούσης και της Αυτοκρατορίας.
Όταν η Αγια- Σοφιά μας "τούρκεψε" ο χαρακτηρισμός "Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία" αποσυνδέθηκε απ' Αυτήν και συνόδεψε ιστορικά όλους τους ναούς οι οποίοι χρημάτισαν Πατριαρχικοί από την Άλωση και έπειτα δηλαδή: το ναό των Αγίων Αποστόλων (1453 – 1455), το ναό της Παμμακαρίστου (1455 – 1587), το ναό της υπεραγίας Θεοτόκου Παραμυθίας (Βλάχ Σαράϊ) (1587 – 1597), το ναό του Αγίου Δημητρίου Κανάβη Ξυλόπορτας (1597 – 1599) και τέλος τον πάνσεπτο ναό του Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι (1599 / 1601- έως σήμερα.)
Επομένως: Άρχων Πρωτοψάλτης της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας" (και Άρχων Λαμπαδάριος αντίστοιχα) αποκαλείται στις μέρες μας αυτός και μόνον αυτός αυτός που ψάλλει συστηματικά και με διορισμό στην αντίστοιχη Θέση του Πατριαρχικού Ναού.
"Άρχων Πρωτοψάλτης της Ἁγιωτάτης Ἀρχιεπισκοπῆς ΚΠόλεως" από την άλλη μπορεί να χειροθετηθεί οποιοσδήποτε Ιεροψάλτης ο οποίος είναι μεν ισότιμος σε αξία ή/και προσφορά με τους Άρχοντες ΜτΧΕ, δεν ψάλλει όμως στον Πατριαρχικό Ναό (συστηματικά και με διορισμό τουλάχιστον) αλλά σε άλλο Ναό της "Ἁγιωτάτης Ἀρχιεπισκοπῆς ΚΠόλεως" ή και του ευρυτέρου κλίματος του Θρόνου (τελευταίως δε και εκτός κλίματος του Θρόνου)
αυτά τα ολίγα...
ελπίζω να βοήθησα...
οι γνωρίζοντες περισσότερα ας συμπληρώσουν ή ας διορθώσουν..,