dkalpakidis
Dimitrios Kalpakidis
Με τον περίεργο τίτλο "έναρξη του Όρθρου" ανοίγω αυτό το θέμα για να εκφράσω κάποιους προβληματισμούς μου σχετικά με την ακολουθία "υπέρ βασιλέων" που προηγείται του Εξαψάλμου στην σημερινή λειτουργική πρακτική.
Κατ' ακρίβειαν μετά το "Ευλογητός ο Θεός" λέγονται οι δύο Ψαλμοί υπέρ "βασιλέων" και ακολουθεί το Τρισάγιον
και τα τρία τροπάρια τα οποία επισφραγίζουν κατά κάποιο τρόπο τους ψαλμούς.
Η σύντομη αυτή "ακολουθία" τελειώνει με την μνημόνευση του πρώτου
(σήμερα του Αρχιερέως, παλαιότερα των "βασιλέων",μετά από την εκφώνηση του Ιερέως ο ψάλτης εκφωνεί "Εν ονόματι Κυρίου, ευλόγησον, Πάτερ"
και ο Ιερεύς ποιεί την έναρξη της ακολουθίας του Όρθρου δοξάζοντας της Αγία Τριάδα.
(ενώ πρό της Θείας Λειτουργία το "Ευλόγησον, Δέσποτα" υπό του χορού μας ενοχλεί...)
Σήμερα παραλείπονται οι δύο Ψαλμοί. Το Τρισάγιον ;έγινε πλέον ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΟΝ (πολλοί λέγουν και το "Βασιλεύ ουράνιε" αφού δεν τελούν νωρίτερα Μεσονυκτικόν)
και μετά, δίχως κάποιο ιδιαίτερο λόγο λέγονται τα τρία τροπάρια και η μνημόνευση του Αρχιερέως.
α) Δεν θα ήταν ορθότερον η ακολουθία του Όρθρου να ξεκινάει με τον Εξάψαλμο;
β) Αν επιβάλεται εναρκτήριον Τρισάγιον προ του Εξαψάλμου δεν θα έπρεπε να είναι κάπως ασύνδετο από την παραλειφθείσα ακολουθία "υπέρ βασιλέων" και με διαφορετική διάταξη;
γ) Αν επιβάλεται εναρκτήριον Τρισάγιον δεν πρέπει να υπάρχει και ανάλογη "μέριμνα" για την ακολουθία του Εσπερινού πρό του Προοιμιακού, όταν δεν τελείται η Θ' ώρα;
Υ.Γ.
Αυτά ως προβληματισμός και μόνον.
Όχι ως υποδείξεις ή διαφοροποίηση από το ισχύον Τυπικό.
Κατ' ακρίβειαν μετά το "Ευλογητός ο Θεός" λέγονται οι δύο Ψαλμοί υπέρ "βασιλέων" και ακολουθεί το Τρισάγιον
και τα τρία τροπάρια τα οποία επισφραγίζουν κατά κάποιο τρόπο τους ψαλμούς.
Η σύντομη αυτή "ακολουθία" τελειώνει με την μνημόνευση του πρώτου
(σήμερα του Αρχιερέως, παλαιότερα των "βασιλέων",μετά από την εκφώνηση του Ιερέως ο ψάλτης εκφωνεί "Εν ονόματι Κυρίου, ευλόγησον, Πάτερ"
και ο Ιερεύς ποιεί την έναρξη της ακολουθίας του Όρθρου δοξάζοντας της Αγία Τριάδα.
(ενώ πρό της Θείας Λειτουργία το "Ευλόγησον, Δέσποτα" υπό του χορού μας ενοχλεί...)
Σήμερα παραλείπονται οι δύο Ψαλμοί. Το Τρισάγιον ;έγινε πλέον ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΟΝ (πολλοί λέγουν και το "Βασιλεύ ουράνιε" αφού δεν τελούν νωρίτερα Μεσονυκτικόν)
και μετά, δίχως κάποιο ιδιαίτερο λόγο λέγονται τα τρία τροπάρια και η μνημόνευση του Αρχιερέως.
α) Δεν θα ήταν ορθότερον η ακολουθία του Όρθρου να ξεκινάει με τον Εξάψαλμο;
β) Αν επιβάλεται εναρκτήριον Τρισάγιον προ του Εξαψάλμου δεν θα έπρεπε να είναι κάπως ασύνδετο από την παραλειφθείσα ακολουθία "υπέρ βασιλέων" και με διαφορετική διάταξη;
γ) Αν επιβάλεται εναρκτήριον Τρισάγιον δεν πρέπει να υπάρχει και ανάλογη "μέριμνα" για την ακολουθία του Εσπερινού πρό του Προοιμιακού, όταν δεν τελείται η Θ' ώρα;
Υ.Γ.
Αυτά ως προβληματισμός και μόνον.
Όχι ως υποδείξεις ή διαφοροποίηση από το ισχύον Τυπικό.
Last edited: