Laosynaktis
Παλαιό Μέλος
Το Κοινωνικό της Τρίτης του Π. Μπερεκέτη, εξηγημένο από μένα.
Το Κοινωνικό αυτό δεν περιλαμβάνεται στις εξηγήσεις του Γρηγορίου. Το χφ του είναι κολοβό και σταματά κάπου στη μέση της εξήγησης σε πλ. Δ΄ του "Αινείτε" του Μπερεκέτη που ψάλλεται και στους 8 ήχους.*
Λόγω χάσματος στο χφ του Χουρμουζίου, περιέχεται μόνο το τμήμα μετά το κυρίως κείμενο (από τη μέση του αρχικού "Νανανε έως τέλους).
Ο Χ. Καρακατσάνης αναπαράγει το υπάρχον τμήμα του Χουρμουζίου (αν και προσθέτει ένα μη υπάρχον "Νανενα..." μετά το αρχικό) και προσπαθεί να εξηγήσει το κυρίως κείμενο. Το μεγαλύτερο τμήμα της εξήγησής του είναι όμως λανθασμένο.
Το ίδιο Κοινωνικό υπάρχει στη Λειτουργία του Παν. Παππά, με την ένδειξη "παλαιόν". Πρόκειται για εξήγηση του Σ. Καρά, σωστή, εκτός ίσως από την κατάβαση στο Νη, όπου η εξήγηση είναι μάλλον ασυνήθης παρά τόσο λανθασμένη. Λείπει ωστόσο 'ενα τμήμα: το αρχικό Νανανε με το μισό α΄ Αλληλούια.
Το δίνω λοιπόν ολόκληρο. Η εξήγησή μου έγινε στο χωριό, όπου δεν είχα όλες αυτές τις πηγές που αναφέρω (μου κινήθηκε η περιέργεια και τα έψαξα κατόπιν) κι έτσι μπορεί να υπάρχουν μικρές (οπωσδήποτε 'ανευ σημασίας) διαφορές από το υπάρχον τμήμα της εξήγησης του Χουρμουζίου. Στο α΄ Αλληλούια πριν την πτώση στο Βου, ο Χουρμούζιος δίνει μια συντετμημένη εκδόχή σε μια θέση, εκδοχή που δεν την συνηθίζει και ο ίδιος. Εγώ (μη γνωρίζοντας κιόλας τί ακριβώς έχει κάνει) δίνω την πλήρη εκτενέστερη μορφή (είναι η θέση που πέφτει στο Ζω στο " Ίνα κράζω σοι" του παλαιού " Τη Υπερμάχω").
Δίνω το πρωτόγραφό μου. Αν έχει όρεξη κανείς, ας το δακτυλογραφήσει.
[ Θα ανεβάσω και το "Ο ποιών τους αγγέλους" που κι αυτό δεν υπάρχει στις εξηγήσεις των Διδασκάλων, αλλά πρέπει να το γράψω λίγο πιο καθαρά]
* Το Κοινωνικό αυτό δεν περιλαμβάνεται, λόγω χάσματος του χφ, στις εξηγήσεις του Χουρμουζίου κι έτσι ο Χ. Καρακατσάνης έχει αντιγράψει το ελλείπον τμήμα από το του Βαρέως, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται γραμμές του Βαρέως με διαστήματα πλ. Δ΄! Μπορεί να το συμπληρώσει κανείς από την εξήγηση σε ήχο Γ΄(με εξαίρεση ίσως του β΄μισού της γραμμής ¨Λέγε"), η οποία ταυτίζεται εν πολλοίς με αυτή του πλ. Δ΄.
Το Κοινωνικό αυτό δεν περιλαμβάνεται στις εξηγήσεις του Γρηγορίου. Το χφ του είναι κολοβό και σταματά κάπου στη μέση της εξήγησης σε πλ. Δ΄ του "Αινείτε" του Μπερεκέτη που ψάλλεται και στους 8 ήχους.*
Λόγω χάσματος στο χφ του Χουρμουζίου, περιέχεται μόνο το τμήμα μετά το κυρίως κείμενο (από τη μέση του αρχικού "Νανανε έως τέλους).
Ο Χ. Καρακατσάνης αναπαράγει το υπάρχον τμήμα του Χουρμουζίου (αν και προσθέτει ένα μη υπάρχον "Νανενα..." μετά το αρχικό) και προσπαθεί να εξηγήσει το κυρίως κείμενο. Το μεγαλύτερο τμήμα της εξήγησής του είναι όμως λανθασμένο.
Το ίδιο Κοινωνικό υπάρχει στη Λειτουργία του Παν. Παππά, με την ένδειξη "παλαιόν". Πρόκειται για εξήγηση του Σ. Καρά, σωστή, εκτός ίσως από την κατάβαση στο Νη, όπου η εξήγηση είναι μάλλον ασυνήθης παρά τόσο λανθασμένη. Λείπει ωστόσο 'ενα τμήμα: το αρχικό Νανανε με το μισό α΄ Αλληλούια.
Το δίνω λοιπόν ολόκληρο. Η εξήγησή μου έγινε στο χωριό, όπου δεν είχα όλες αυτές τις πηγές που αναφέρω (μου κινήθηκε η περιέργεια και τα έψαξα κατόπιν) κι έτσι μπορεί να υπάρχουν μικρές (οπωσδήποτε 'ανευ σημασίας) διαφορές από το υπάρχον τμήμα της εξήγησης του Χουρμουζίου. Στο α΄ Αλληλούια πριν την πτώση στο Βου, ο Χουρμούζιος δίνει μια συντετμημένη εκδόχή σε μια θέση, εκδοχή που δεν την συνηθίζει και ο ίδιος. Εγώ (μη γνωρίζοντας κιόλας τί ακριβώς έχει κάνει) δίνω την πλήρη εκτενέστερη μορφή (είναι η θέση που πέφτει στο Ζω στο " Ίνα κράζω σοι" του παλαιού " Τη Υπερμάχω").
Δίνω το πρωτόγραφό μου. Αν έχει όρεξη κανείς, ας το δακτυλογραφήσει.
[ Θα ανεβάσω και το "Ο ποιών τους αγγέλους" που κι αυτό δεν υπάρχει στις εξηγήσεις των Διδασκάλων, αλλά πρέπει να το γράψω λίγο πιο καθαρά]
* Το Κοινωνικό αυτό δεν περιλαμβάνεται, λόγω χάσματος του χφ, στις εξηγήσεις του Χουρμουζίου κι έτσι ο Χ. Καρακατσάνης έχει αντιγράψει το ελλείπον τμήμα από το του Βαρέως, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται γραμμές του Βαρέως με διαστήματα πλ. Δ΄! Μπορεί να το συμπληρώσει κανείς από την εξήγηση σε ήχο Γ΄(με εξαίρεση ίσως του β΄μισού της γραμμής ¨Λέγε"), η οποία ταυτίζεται εν πολλοίς με αυτή του πλ. Δ΄.