Τί δοξαστικό θα ψάλλουμε την Κυριακή 16/11/08 (μνήμη Ευαγγελιστού Ματθαίου);


Ἴσον (=) ΤΜΕ


Ἴσον (=) ΔΙΠΤΥΧΑ

Ἄν ἔχετε αὐτά εἶστε καί ἡ «πρώτη»!
Συγχαρητήρια!

Πάτερ σας ευχαριστώ πολύ για την απάντηση, γιατί ίσως από λάθος εκτίμησή μου, είχα στενοχωρηθεί αρκετά. Είσέπραξα μία ειρωνεία(λανθασμένη προφανώς).Συγχωρέστε με.
 
π. Μάξιμος;19715 said:

Γι᾿ αὐτό γράφουν γιά τυπικά...
Καί ἀλληλοσυγκρουόμενα... τῆς σήμερον, ἐννοεῖται.
Δέν τό φανταζόμουν.
Αὐτά ἔχουν ξεκαθαριστεῖ.​
Πάτερ την ευχή σας,
Με όλη την εκτίμηση προς τους προλαλήσαντες και χωρίς να είμαι σε καμιά περίπτωση "ειδήμων" (αν και διατελώ 20 περίπου συναπτά έτη πρωτοψάλτης σε ενοριακούς ναούς, αλλά και για 4 έτη στο μετόχι της Μονής Γρηγορίου στη Θεσσαλονίκη), θέλω να παρατηρήσω οτι το ΤΜΕ του 1874 (όχι και ...τόσο παλαιό) που έχω από τον πατέρα μου (Κωνσταντίνου Πρωτοψάλτου), συμφωνεί με το ΤΑΣ και προκρίνει το Εωθινό ως Δοξαστικό για την Εορτή του Αποστόλου Ματθαίου, ει τύχοι εν ημέρα Κυριακή. Μήπως για αυτό και:
...του Μπεκατώρου αναφέρει ...σε παρένθεση ότι όπου τηρείται η ακριβής τάξις ψάλλεται Εωθινό
Δηλαδή, άλλαξε το ΤΜΕ από Κωνσταντίνο σε Βιολάκη; Αν μπορούσατε να με διαφωτίσετε με τις γνώσεις σας, θα ήμουν ευγνώμων.
Ευχαριστώ.
 
Last edited:
Πάτερ την ευχή σας,
Με όλη την εκτίμηση προς τους προλαλήσαντες και χωρίς να είμαι σε καμιά περίπτωση "ειδήμων" (αν και διατελώ 20 περίπου συναπτά έτη πρωτοψάλτης σε ενοριακούς ναούς, αλλά και για 4 έτη στο μετόχι της Μονής Γρηγορίου στη Θεσσαλονίκη), θέλω να παρατηρήσω οτι το ΤΜΕ του 1874 (όχι και ...τόσο παλαιό) που έχω από τον πατέρα μου (Κωνσταντίνου Πρωτοψάλτου), συμφωνεί με το ΤΑΣ και προκρίνει το Εωθινό ως Δοξαστικό για την Εορτή του Αποστόλου Ματθαίου, ει τύχοι εν ημέρα Κυριακή. Μήπως για αυτό και:

Δηλαδή, άλλαξε το ΤΜΕ από Κωνσταντίνο σε Βιολάκη; Αν μπορούσατε να με διαφωτίσετε με τις γνώσεις σας, θα ήμουν ευγνώμων.
Ευχαριστώ.
Κύριε Συμεωνίδη, κατ᾿ ἀρχήν εἶναι ἀμοιβαία ἡ ἐκτίμηση, σᾶς παρακολουθῶ ἐδῶ στό φόρουμ καί πληροφοροῦμαι τίς δραστηριότητές σας καί σᾶς εὔχομαι τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ στά ἔργα σας.
Γιά τό θέμα τῆς μνήμης τῶν εὐαγγελιστῶν, ὅπως ἐξελίχθηκε καί ἰσχύει σήμερα στό Τυπικό τοῦ Βιολάκη (ΤΜΕ) καί περαιτέρω προβληματισμό, ἀνοίξαμε εἰδικό θέμα ἐδῶ.
Ὄντως τό προηγούμενο Τυπικό τοῦ Κωνσταντίνου Πρωτοψάλτου (ΤΚΠ) προβλέπει τό ἑωθινό δοξαστικό. Τό γράψαμε ἐδῶ. Ὄντως ὑπάρχει «ἐξέλιξη» στά τυπικά.

Ἐπίσης, θά ἤθελα νά σᾶς παρακαλέσω, ἐπειδή δέν εἶστε τυχαῖος, νά προσέχουμε πολύ τούς ὅρους πού χρησιμοποιοῦμε —στήν προκειμένη περίπτωση ὄχι ἐσεῖς, ἀλλ᾿ ἡ παράθεση—. Γι᾿ αὐτό ἀκριβῶς διαβάστε σᾶς παρακαλῶ ἐδῶ κι ἐδῶ.

Τό Τυπικό τοῦ Ἁγίου Σάββα (ΤΑΣ) ἐπίσης, ὄντως προβλέπει τό ἑωθινό δοξαστικό, πλήν ὅμως τοποθετεῖ τό δοξαστικό τοῦ εὐαγγελιστοῦ ὡς η΄ στιχηρό τῶν αἴνων [1]. Αὐτή εἶναι μία μοναστηριακή πράξη, πού ποτέ δέν προβλέφθηκε ἀπό τά Τυπικά τοῦ Πατριαρχείου, καί ἄν δέν κάνω λάθος καί ἀπό τά παλαιότερα Κωνσταντινουπολίτικα τυπικά.

Τό πρόβλημα δέ, σ᾿ αὐτήν τήν συζήτηση, ἦταν τελικά, ὅτι ἡ διαφορετική ἐπιλογή πού ὑποστηρίχθηκε, δέν ἐρχόταν ἀπό ἔγκυρη, κατ᾿ ἐμέ, πηγή...
Ὁ νοῶν νοείτω...
Εἶστε ἔξυπνος ἀνθρωπος...
____________________________
[1] Ἀπορούμενα, κεφ. οθ΄ καί π΄.

 
Last edited:
Στους ναούς της Κύπρου εψάλη σήμερα το δοξαστικόν του Αποστόλου και Ευαγγελιστού Ματθαίου, όπως διατάσσει το τυπικόν που εκδίδει η Εκκλησία της Κύπρου.
 
Ὄντως τό προηγούμενο Τυπικό τοῦ Κωνσταντίνου Πρωτοψάλτη (ΤΚΠ) προβλέπει τό ἑωθινό δοξαστικό. Τό γράψαμε ἐδῶ. Ὄντως ὑπάρχει «ἐξέλιξη» στά τυπικά.
Πάτερ, έχετε τις θερμές μου ευχαριστίες για όλα τα μηνύματά σας στο forum μας. Ακόμη, ζητώ συγνώμη για την βιαστική απορία μου (έπρεπε να είχα διαβάσει το θέμα, στο οποίο ήδη έχετε δώσει όλες τις εξηγήσεις).
Κατάλαβα πολύ καλά τι εννοείτε.
Ευχαριστώ.
 
Στους ναούς της Κύπρου εψάλη σήμερα το δοξαστικόν του Αποστόλου και Ευαγγελιστού Ματθαίου, όπως διατάσσει το τυπικόν που εκδίδει η Εκκλησία της Κύπρου.
Ἀγαπητέ κ. Λάμπρου,
Αὐτό πού βαστᾶτε στά χέρια σας στήν σελ. 2 γράφει «ἐγένετο βάσει τοῦ Τυπικοῦ τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας» καί μέσα σέ παρένθεση ΤΜΕ.
Λοιπόν, γιά τίς ἑλληνόφωνες Ἐκκλησίες, ἰσχύει ἕνα καί μόνον τυπικό, τό ΤΜΕ.
Δέν ὑπάρχουν πολλά τυπικά, ὅπως νομίζουμε, γι᾿ αὐτό ἔγραψα «Γι᾿ αὐτό γράφουν γιά τυπικά...», πού δόξα τῷ Θεῷ τώρα τό κατάλαβαν πολλοί.
Τά ἐπίσημα ἐτήσια βοηθήματα μέ τίς ἐγκρίσεις τῶν τοπικῶν Ἱερῶν Συνόδων, ἐκτός ἀπό τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου, εἶναι τό Ἡμερολόγιον τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου καί τά Δίπτυχα τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.
Τά ἔγραψα κι ἐδῶ.
Νά εἶστε καλά!

 
Πάτερ, έχετε τις θερμές μου ευχαριστίες για όλα τα μηνύματά σας στο forum μας. Ακόμη, ζητώ συγνώμη για την βιαστική απορία μου (έπρεπε να είχα διαβάσει το θέμα, στο οποίο ήδη έχετε δώσει όλες τις εξηγήσεις).
Κατάλαβα πολύ καλά τι εννοείτε.
Ευχαριστώ.
Ἀγαπητέ μου κ. Συμεωνίδη,
Σ᾿ εὐχαριστῶ. Ἔχουμε καί νεώτερα περί τοῦ Τυπικοῦ τοῦ Κωνσταντίνου.
Τό ΤΚΠ ἐξεδόθη ἐπισήμως στήν ΚΠολη δύο φορές ἀπό τά Τυπογραφεῖα τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου μέ τήν ἔγκρισή του, τῷ 1838 καί τῷ 1851.
Σ᾿ αὐτές τίς δύο ἐκδόσεις, στήν μέν πρώτη δέν ἀναφέρεται τίποτε γιά δοξαστικό αἴνων σέ Κυριακή, ἀφοῦ δέν προβλέπει καθόλου τήν περίπτωση τῆς μνήμης τοῦ εὐαγγελιστοῦ σέ Κυριακή, στή δέ δεύτερη δέν ἀναφέρει ρητῶς τίποτε.
Δόξα τῷ Θεῷ τήν ἔκδοση τοῦ 1838 τήν ἔχουμε στό Ψαλτολόγιον ἀπό τήν Ἀνέμη. Ἐκεῖ τό βλέπετε στήν σελ. 37 τοῦ pdf.
Οἱ ἐπόμενες ἐκδόσεις σάν κι αὐτή πού ἀναφέρετε, καί αὐτή πού ἔχω στό σπίτι μου, ἔγιναν μετά τόν θάνατο τοῦ Κωνσταντίνου, μέ ἐπεμβάσεις ἔξωθεν καί ὄχι ἀπό Πατριαρχικούς.
Ὁ Πρόλογος τοῦ Βιολάκη "ΟΔΗΓΙΑΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ" —καί ἐννοεῖ τά Τυπικά τοῦ Κωνσταντίνου— εἶναι σημαντικότατος καί καθοριστικός. Ἀναιρῶ τό "Ὄντως ὑπάρχει «ἐξέλιξη» στά τυπικά" ἄν καί τό ἔβαλα σέ εἰσαγωγικά. Πρόκειται γιά διευκρινήσεις ἀσαφιῶν καί παγίωση λύσεων, πού ὑπῆρχαν ὡς ἀπορίες μή προβλέψεως κάποιων περιπτώσεων. Αὐτήν τήν ἀσάφεια διευκρίνησε ὁ Βιολάκης.

Υ.Γ. Κι ἐμένα αὐτά περί τῶν πρώτων ἐν ζωῇ τοῦ Πρωτοψάλτου Κωνσταντίνου ἐκδόσεων μοῦ τά διευκρίνησε ὁ Διονύσιος, τόν ὁποῖον εὐχαριστῶ.

 
Back
Top