Άμφια Κυριακών Μ. Τεσσαρακοστής και Μ. Εβδομάδος


Ὄντως μετά τήν εἰσχώρηση καί ἄλλων χρωμάτων στά ἄμφια, τά Θεοφάνεια συνήθως φορᾶμε θαλασσιά, γιά τό «θαλασσί τῆς θάλασσας» καί τόν ἁγιασμό τῶν ὑδάτων.
Ἐπίσης καί σέ ὅλες τίς Θεομητορικές ἑορτές, μέ κάποιο συνδυασμό τοῦ χρώματος μέ τήν Παναγία. Ὑπάρχουν ἀναλύσεις γι᾿ αὐτά, πού τώρα δέν τίς ἔχω εὔκαιρες.
Βεβαίως καί γιά τή Σημαία ἐνδεχομένως, κυρ-Βαγγέλη. Χρόνια Πολλά, προεορτίως. Θά τά ποῦμε καί δεόντως.
Ἔγραψα πώς περιμένουμε νέα διδακτορική διατριβή ἀπό Θεσσαλονίκη γιά τά ἄμφια.


 
Παρ' ὅλο ποὺ ἡ διατριβὴ δὲν ἔχει ἀκόμα κατατεθεῖ, ἔπεσε στὰ χέρια μου τὸ βιβλίο τοῦ π. Γεωργίου Χρυσοστόμου "Τὸ χρῶμα τῶν ἱερῶν ἀμφίων ἀπὸ τὴν δυτικὴ αἰσθητικὴ στὴ ῥωσικὴ λειτουργικὴ παράδοση". Ἀναφέρεται βέβαια στὴν δύση καὶ τὴν Ῥωσσία, ὡς τόσο ἔχει καὶ στοιχεῖα τῆς ἑλλαδικῆς παραδόσεως [ἀπὸ τὴν Πάτμο (ἀναφέροντας πὼς προετοιμάζεται ἡ ἔκδοση τοῦ πατμιακοῦ τυπικοῦ ἀπὸ τὸν π. Ἀντίπα), τὴν Μονὴ Βατοπαιδίου καὶ τὴν Ἱ. Μητρόπολη Ῥεθύμνης καὶ Αὐλοποτάμου].
 
Last edited by a moderator:
Στην Ι. Μ. Δοχειαρίου Αγίου Όρους, με την οποία συνδέομαι ιδιαίτερα και περνάω εκεί ολοκληρη τη Μεγάλη Εβδομάδα, συνηθίζεται το εξής:
-Κυριακή των Βαΐων πράσινα άμφια για ευνόητους λόγους.

Εὑνόητοι λόγοι; :confused:

Ἔχει σχέση μὲ τὸν ... Παναθηναϊκό ἤ μὲ τὸν ἅγιο Πατρίκιο τὸν ἐξ Ἰουερνίας (=)Ἰρλανδίας;
 
Θα ήθελα λόγω του ότι είμαι λάτρης της σωστής χρήσης των αμφιων να σας παραθέσω λίγα λόγια και σχόλια και απόψεις περι τούτου:

κατα την περίοδο της Αγίας και μεγάλης Σαρακοστής:

οι λειτουργοί φέρουν βαθύ κόκκινο το λεγόμενο Πορφυρο χρώμα το καθαρά εκκλησιαστικό και όχι μαύρα μωβ (τα οποια στην ουσια ειναι καθολικα) ή ότι άλλη σύνθεση χρώματων τους κατέβει. Περι τουτου δειτε τους πατερες στο Αγιον Ορος. Ομως ακόμη και εδώ όμως πρέπει να γίνει μια διάκριση: στις προηγιασμενες για παράδειγμα λειτουργίες το πορφυρουν αυτο χρώμα δεν πρέπει να είναι βαρύκεντημενο αλλα να έχει απλούς σταυρούς. Η ευκαιρία για να βάλει κάποιος βαρύκεντημενα κόκκινα είναι στην ακολουθία του επιταφιου όπου δεν είναι μια συνηθισμένη ταφή αλλα του Κυρίου ημων Ιησού Χριστού, καθως και της λειτουργιας της μεγαλης Πεμπτης το πρωι. Τέλος τα κόκκινα χρησιμοποιούνται επιπλέον και στις μνήμες μαρτύρων, αλλα και σε κάποιες δεσπότικες εορτές.

Περι της Κυριακής εννοείται ότι πάντοτε φοράμε λευκα ασχέτως περιόδου.
Υπάρχουν όμως και πάλι εξαιρέσεις όπως αυτή της σταυροπροσκυνησεως των βαιων όπου για παράδειγμα οι λειτουργοί καλό θα ήταν να χρησιμοποιούν πράσινες αποχρώσεις.

Μπλε στολές κυρίως χρησιμοποιούμε τις εορτές της Παναγίας, με εξαίρεση της εορτής των Θεοφανείων.

Πράσινες στολές χρησιμοποιούμε κυρίως της σταυροπροσκυνησεως, της ύψωσεως του τίμιου Σταυρού και της πέντηκοστης. Καλό θα ήταν στις χειροτονίες αρχιερεων οι αρχιερείς να φορούν πράσινα αν δεν είναι Κυριακή.

Τέλος τα Χρύσα άμφια τα οποία είναι και τα ευρέως διαδεδομένα βρίσκονται στην κρίση του ιερα. Σίγουρα καμία στολή δεν είναι αμιγώς πράσινη ή αμιγώς κόκκινη ή μπλε πάντοτε έχει χρυσά κεντήματα η περικονκλαδες.

Τέλος θα ήθελα να αναφέρω κάτι πολυ σημαντικό ότι το στιχαρι του ιερέα και του αρχιερεα δεν είναι ούτε πορτοκαλί ούτε πράσινο ούτε χρυσό ούτε κόκκινο ούτε μπλε ούτε γαλάζιο ούτε μαύρο ούτε μωβ αλλα πάντοτε είναι λευκό. Το μεν ιερέων με απλό τελείωμα τον λεγόμενο ποδογυρο στους δε αρχιερείς με ποταμούς. Αν θέλετε να δείτε τι είναι οι ποταμός απλά κοιτάξετε τις αγιογραφίες στις εκκλησίες σας και θα καταλάβετε.

Ευχαριστω
 
Εγώ απ' ότι θυμάμαι παλαιότερα ο ιερέας της νησιωτικής ενορίας που είναι νεωκόρος ο παππούς μου στον όρθρο του Μ. Σαββάτου φορούσε πράσινα άμφια . Τα τελευταία χρόνια απ' ότι έχω μάθει φοράει άμφια με ένα χρώμα προς το ροζ χρώμα.
 
ΥΓ. Διδακτορική διατριβή περί τῶν ἀμφίων ἑτοιμάζει φίλος μου κληρικός στήν Θεσσαλονίκη μέ πολύ ἐνδιαφέρον ὑλικό.

Ἔγραψα πώς περιμένουμε νέα διδακτορική διατριβή ἀπό Θεσσαλονίκη γιά τά ἄμφια.

http://analogion.com/forum/showthread.php?t=33134
 
Back
Top