Ηλία Ν. Φραγκάκη - Εγκόλπιον Ιεροψάλτου - Μουσικόν Κυριακοδρόμιον

Πριν από λίγες ημέρες έλαβα το μουσικό κυριακοδρόμιο του λίαν αγαπητού φίλου και συναδέλφου Ηλία Φραγκάκη. Επί των μουσικολογικών παρατηρήσεων δεν έχω να προσθέσω κάτι, καθώς κυρίως ο π.Μάξιμος και ο Μιχάλης Στρουμπάκης με κάλυψαν απολύτως. Προσωπικά, αφού το μελέτησα λεπτομερώς, θα ήθελα να επιμείνω λίγο περισσότερο στην αξία του από τυπικής πλευράς, στην οποία αναφέρθηκε και ο π.Μάξιμος.

1.Θέση Εωθινού Ευαγγελίου
Ορθά αναφέρεται η θέση του Εωθινού Ευαγγελίου πριν την ψαλμώδηση των Κανόνων, στο όποίο είχε αναφερθεί και ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος με σχετική εγκύκλιο.

2. Στιχολογία αίνων

Καταγράφεται η υπό Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος μελισθείσα στιχολογία των αίνων, που ψάλλεται μετά τα Πασαπνοάρια ή μετά τον «Δεσπότην και Αρχιερέαν», στην περίπτωση που χοροστατεί Αρχιερεύς.

3. Αναστάς εκ του μνήματος
Σημειώνεται πολύ σωστά, όπως άλλωστε και στην Παρακλητική, η ψαλμώδηση του «Αναστάς εκ του μνήματος» μετά το πέρας της Δοξολογίας αντί του «Σήμερον σωτηρία», τις Κυριακές όταν ψάλλονται πλάγιοι ήχοι (πλ.α΄, πλ.β΄, βαρύς και πλ.δ΄).

4.Υπακοή
Παρουσιάζεται η μελοποίηση της Υπακοής (Αναστ/ριο Π.Εφεσίου, Βουκουρέστι 1820), η οποία ψάλλεται κατά την Θεία Λειτουργία, πριν το Κοντάκιο της ημέρας.

5. Τυπικά – Μακαρισμοί
Πολύ σωστά σημειώνει ο αγαπητός Ηλίας Φραγκάκης, ότι αντί των Αντιφώνων, που έχει επικρατήσει να ψάλλονται σήμερα, πρέπει να ψάλλονται τα Τυπικά (Α΄& Β΄ Στάσις) και οι Μακαρισμοί του εκάστοτε ήχου.

6. Προκείμενα – Αλληλουϊάρια
Κατά την τάξη του Αποστόλου, πριν την ανάγνωσή του, ψάλλεται το Προκείμενο της ημέρας και μετά τα Αλληλουϊάρια στον ήχο της ημέρας.

7.Θέση του «Ως τον βασιλέα…Ταις αγγελικαίς»
Εύστοχα σημειώνεται ότι η αρχαία τάξις απαιτεί να γίνεται η Μεγάλη Είσοδος μετά το «μέριμναν» του Χερουβικού Ύμνου και όχι μετά το «υποδεξόμενοι»

8. Στίχοι προ και μετά της Θείας Κοινωνίας - Πληρωθήτω
Τέλος, αναφέρω ότι πριν και μετά την Θεία Κοινωνία εκφωνούνται αντίστοιχα οι στίχοι «Αμήν, αμήν, αμήν. Ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου» και «Θεός Κύριος και επέφανεν ημίν», ενώ μετά το Πάντοτε, νυν και αεί, ψάλλεται ο ύμνος «Πληρωθήτω το στόμα μου»

Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφέρω τις πηγές που ενδείκνυνται προς μελέτη και εμβάθυνση επί του θέματος :
1. Αγιορείτικον Τυπικόν(Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 1997)
2. Διάταξις της Αγρυπνίας (Αρχιμανδρίτου Δοσιθέου,Ηγουμένου Ι.Μ.Παναγίας Τατάρνης, Εκδόσεις Ι.Μ.Παναγίας Τατάρνης 1993)
3. Τυπικόν (Οικονόμου π.Γεωργίου Ρήγα, Εκδόσεις Πατριαρχικού Ιδρύματος Πατερικών Μελετών, Θεσσαλονίκη 1994)
4.Απαντήσεις εις Λειτουργικάς Απορίας (Ι.Φουντούλη, Εκδόσεις Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, Αθήνα 1967)
5.Εγκύκλιος υπ’ αριθμ.36, Αριθμ.πρωτ. πρωτ. 1466/ΕΞ.3941/8-8-2005 (μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου)

Σημειώνεται, εξ’ όσον γνωρίζω, ότι η τάξη αυτή τηρείται στις μονές του Αγίου Όρους και σε πολλές ενορίες της Αθήνας. Συνεπώς, διαπιστώνουμε ότι το βιβλίο του Ηλία Φραγκάκη δεν είναι μόνο μουσικό αλλά και τυπικό εγχειρίδιο για όλους τους ιεροψάλτες. Ευελπιστούμε δε να είναι εφαλτήριο της ποθητής λειτουργικής αναβίωσης της τυπικής τάξης στο χώρο της Εκκλησίας.
Εύχομαι ο πανάγαθος Θεός να δίνει δύναμη και υγεία στον αγαπητό φίλο και συνάδελφο Ηλία Φραγκάκη, ώστε με την χάρη Του να ολοκληρωθεί αυτή η τόσο σημαντική προσπάθεια στον χώρο της Ψαλτικής Τέχνης.

Αναστάσιος Αχτύπης
 
Σήμερα μοῦ ἔκαναν δῶρο μιά πολύ πρόσφατη ἔκδοση μουσικοῦ βιβλίου μέ τίτλο ΕΓΚΟΛΠΙΟΝ ΙΕΡΟΨΑΛΤΟΥ - ΜΟΥΣΙΚΟΝ ΚΥΡΙΑΚΟΔΡΟΜΙΟΝ τοῦ Ἠλία Ν. Φραγκάκη.
Πρόκειται γιά μιά πολύ ἐπιμελημένη ἔκδοση ἐκ 368 σελίδων μέ θαυμάσιες μουσικές καί ἀλφαβητικές (χειρόγραφες βυζαντινές) γραμματοσειρές πού ἔχει ἐπιμεληθεῖ ὁ ἴδιος, ὅπως μεταξύ πολλῶν ἄλλων γράφει στήν Εἰσαγωγή.
Τό ἔργο αὐτό πού περιλαμβάνει ὅλα τά σταθερά μέλη Ἑσπερινοῦ, Ὄρθρου καί Λειτουργίας τῶν Κυριακῶν (καί ὄχι μόνον) ἀποτυπώνει τήν πολύχρονη πεῖρα τοῦ Πρωτοψάλτου τοῦ Ἱ. Ν. Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος Ἀλίμου Ἀττικῆς καί Δάσκαλου τῆς παραδοσιακῆς ἐκκλησιαστικῆς βυζαντινῆς μουσικῆς Ἠλία Ν. Φραγκάκη.
Ὁ τόμος αὐτός εἶναι ὁ πρῶτος μιᾶς σειρᾶς πού θά ἀκολουθήσουν —εὐχόμεθα— ἐπειδή τά κινητά μέλη ἀναφέρονται στόν πλ. δ΄ ἦχο.
Ἡ μεγάλη ποικιλία ὅμως τῶν σταθερῶν μαθημάτων Ἑσπερινοῦ, Ὄρθρου καί Λειτουργίας τῶν Κυριακῶν (καί ὄχι μόνον) πού συγκέντρωσε ὁ συγγραφεύς ἀπό παλαιούς καί μεταγενέστερους μελοποιούς τό καθιστοῦν εὔχρηστο ἐγχειρίδιο τοῦ Ἱεροψάλτου γιά τήν διεξαγωγή τῶν ἀναφερομένων μερῶν τῆς θείας λατρείας, ὥστε νά ἐλαχιστοποιεῖται ἡ ἀνάγκη καταφυγῆς του σέ πολλά μουσικά, ἀλλά κυρίως λειτουργικά βιβλία, καθόσον περιλαμβάνει καί τίς ἀναγκαῖες τυπικές διατάξεις.
Πράγματι στά θέματα Τυπικοῦ εἶναι πολύ ἐνημερωμένος ὁ Ἠλίας καί ἔχει τοποθετήσει τά πράγματα ἀκριβῶς ὅπως μᾶς χρειάζεται.
Τό ἐνδιαφέρον αὐτό βιβλίο τό βρίσκετε σέ ὅλα τά θρησκευτικά βιβλιοπωλεῖα, ὅσο γιά τόν πλοῦτο τῶν Περιεχομένων θά σημειώσω μόνον μερικά δειγματολειπτικά.

ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ
Εἰς πολλά ἔτη.
Ἀνοιξαντάρια Θ. Φωκαέως.
Φῶς ἱλαρόν ἀρχαῖον, Σίμωνος Καρᾶ καί δικό του.​
ΟΡΘΡΟΣ
Ἅπαντα τά τοῦ Ἐωθινοῦ Εὐαγγελίου στή ὀρθή θέση του μέ ὅλα τά τοῦ Ν΄ ψαλμοῦ.
Ἅπασαι αἱ Τιμιωτέραι.
Ἅπαντα τά ἐωθινά ἐξαποστειλάρια.
Δοξολογίες Μανουήλ Πρωτοψάλτου, Ἰακώβου Πρωτοψάλτου, Γρηγορίου Πρωτοψάλτου εἰς τόν πλ. δ΄ ὅπως ἐσημείωσα.
Σήμερον σωτηρία στόν πλ. δ΄ καί Ἀναστάς ἐκ τοῦ μνήματος στόν β΄ ὅμως σέ δικό του μέλος.​
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Κύριε ἐλέησον καί Τυπικά ἀγιορείτικα, καταγραφή Λυκ. Ἀγγελόπουλου.
Τρισάγια σέ β΄ καί Δύναμις τό συνηθεισμένον, Γεωργίου Κρητός, Νηλέως Καμαράδου, Ἀρχιδιακόνου Λεσβίου, Ξένου Κορώνη, Σίμωνος Ἀβαγιανοῦ, Ἰωάννου Παλάση, ἀλλά καί τρισάγιον σέ πλ. δ΄ ὑπό Σπ. Μαϊδανόγλου καί Δύναμις διασκευή ἀπό τό τοῦ Νηλέως Καμαράδου.
Ὅσοι είς χριστόν καί Τόν Σταυρόν σου σέ πάρα πολλές συνθέσεις (Πέτρου Λαμπαδαρίου, Κ. Πρίγγου).
Τά τῆς ἀρχιερατικῆς λειτουργίας καί τά τῶν χειροτονιῶν.
Ἀλληλουιάρια Σίμωνος Καρᾶ.
Χερουβικά σέ πλ. δ΄ Πέτρου Λαμπαδαρίου, Θ. Φωκαέως, Γεωργίου Βινάκη, Θ. Γεωργιάδου.
Λειτουργικά κατά παράδοσιν (παρακαταλογάδην κατά τό ἐκφωνητικόν εἶδος τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας. Καταγραφή Κωνσταντίνου Ψάχου), Γ. Βινάκη, Κ. Πρίγγου, Λ. Ἀγγελόπουλου.
Ἄξιόν ἐστιν, Ἐπί σοι χαίρει, Κοινωνικά, Πληρωθήτω.​

Τό ἔργο προλογίζει ὁ Ἄρχων Πρωτοψάλτης τῆς Ἁγιωτάτης Ἀρχιεπισκοπῆς Κωνσταντινουπόλεως Λυκοῦργος Ἀντ. Ἀγγελόπουλος, ὁ ὁποῖος μέ θερμά λόγια ἀναφέρεται στόν μαθητή του καί συνεργάτη του στήν Ἐ.Β.Χ..

Μαζί μέ τόν Ἄρχοντα συγχαίρω κι ἐγώ τόν γνωστό μου Ἠλία Ν. Φραγκάκη γιά τήν ποιότητα τῆς ὕλης αὐτοῦ τοῦ πρώτου ἔργου/μέρους μιᾶς μελλοντικῆς συνεχείας καί τοῦ εὔχομαι ὁ Τρισάγιος Θεός μέ τίς πρεσβεῖες τοῦ Θεσβίτου νά τοῦ δώσει δύναμη νά ὁλοκληρώσει μέ τήν ἴδια ἐπιτυχία καί τούς ὑπόλοιπους τόμους.

Ἔγραφον τῇ 1η Ἰανουαρίου τοῦ σωτηρίου ἔτους 2009
Ἀρχιμ. Μάξιμος Μ. Ματθαῖος








Το βιβλίο το έχω αποκτήσει και είναι πάρα πολύ προσεγμένο. Αρμοδιότεροι το έχουν αναλύσει περισσότερο και καλλίτερα. Δεν θα προσθέσω κάτι άλλο.

Θα ήθελα να παραθέσω ότι ο κόπος για μια προσεγμένη έκδοση, δεν είναι κάτι απλά αυτονόητο, αλλά με το μεράκι βάζουμε ένα λιθαράκι στην εξέλιξη, σεβόμενοι τις καταβολές και τα ακούσματά μας.

Κε Ηλία ευχαριστούμε για την βοήθεια

Καλή συνέχεια............
 
Το βιβλίο το έχω αποκτήσει και είναι πάρα πολύ προσεγμένο. Αρμοδιότεροι το έχουν αναλύσει περισσότερο και καλλίτερα. Δεν θα προσθέσω κάτι άλλο.

Θα ήθελα να παραθέσω ότι ο κόπος για μια προσεγμένη έκδοση, δεν είναι κάτι απλά αυτονόητο, αλλά με το μεράκι βάζουμε ένα λιθαράκι στην εξέλιξη, σεβόμενοι τις καταβολές και τα ακούσματά μας.

Κε Ηλία ευχαριστούμε για την βοήθεια

Καλή συνέχεια............

ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΛΑ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΑ.
 
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ. ΑΡΧΙΚΑ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΩ ΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ ΜΑΞΙΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΜΟΥ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΟΛΟΥΣ ΕΣΑΣ ΠΟΥ ΑΓΚΑΛΙΑΣΑΤΕ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΟΥ.
ΘΕΛΩ ΝΑ ΣΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΩ ΟΤΙ Ο ΕΠΟΜΕΝΟΣ ΤΟΜΟΣ, ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΙΣ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕΙ, ΠΡΩΤΑ Ο ΘΕΟΣ, ΜΕΧΡΙ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ.
ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΔΟ ΠΕΝΤΕ ΜΗΝΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΜΟΥ, ΕΝΤΟΠΙΣΤΗΚΑΝ ΚΑΠΟΙΕΣ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΑΣ ΤΙΣ ΠΑΡΑΘΕΤΩ ΣΕ ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ ΑΡΧΕΙΟ.
 

Attachments

  • ΠΑΡΟΡΑΜΑΤΑ.jpg
    828.1 KB · Views: 239
........ΘΕΛΩ ΝΑ ΣΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΩ ΟΤΙ Ο ΕΠΟΜΕΝΟΣ ΤΟΜΟΣ, ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΙΣ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕΙ, ΠΡΩΤΑ Ο ΘΕΟΣ, ΜΕΧΡΙ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ........ .

Ηλία, με το καλό να μας έλθει. Καλή δύναμη.
 
Το βιβλίο είναι εξαιρετικό! το έλαβα πριν λίγες εβδομάδες και πραγματικά πρόκειται για πολύ επιμελημένη εργασία. Χωρισμένο σε πόδες κατά τον συνεπτυγμένο ρυθμό και με πολύ προσεγμένα ισοκρατήματα. Και πλήρες!
Ευχαριστίες στον πονήσαντα Ηλία Φραγκάκη για την εξαιρετική δουλειά του, και στον π. Μάξιμο χάριν του οποίου έλαβα (και λάβαμε) γνώση περί του βιβλίου.
Θερμά συγχαρητήρια. Περιμένουμε τον νέο τόμο και τους επόμενους.
 
Ήδη έχει παρέλθει ένας χρόνος από την κυκλοφορία του α' τόμου (ήχος πλ.δ') της σειράς "Μουσικόν Κυριακοδρόμιον" του αγαπητού μου φίλου Ηλία Φραγκάκη.

Όλοι, πιστεύω, έχουν πλέον αναγνωρίσει την χρηστικότητα αυτής της έκδοσης, που αποτελεί, κατά την προσωπική μου γνώμη, τομή στα εκδοτικά δρώμενα της Βυζαντινής Μουσικής, όπως φάνηκε άλλωστε από την ολόθερμη υποδοχή του α' τόμου.

Είμαι στην ευχάριστη θέση να απαντήσω στο ερώτημα πολλών φίλων συναδέλφων, για τον χρόνο έκδοσης του β' τόμου (βαρύς ήχος) του "Μουσικού Κυριακοδρομίου". Αυτό θα είναι γεγονός σε λίγες ημέρες, το οποίο μας ανακοίνωσε προχθές με μεγάλη χαρά ο αγαπητός φίλος Ηλίας Φραγκάκης, λίγο πριν την συναυλία της "Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας" στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό την διεύθυνση του Μουσικολογιωτάτου Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως κ.Λυκούργου Αγγελοπούλου, παρουσία του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου κ.Βαρθολομαίου και του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, με τις ευλογίες των οποίων προχωρεί στην έκδοση της νέας εργασίας,όπου και μας παρουσίασε ένα μικρό δείγμα της.

Είναι αξιοσημείωτο ότι στον τόμο αυτό περιέχονται, ύστερα και από παρακλήσεις συναδέλφων, τα αργά στιχηρά εσπερινού, αποστίχων και αίνων.Επίσης, παρουσιάζονται ανέκδοτα μέλη (Ανοιξαντάρια Γ.Βινάκη, Ζ' Εωθινό Δοξαστικό Γ.Βινάκη, Δοξολογία Γ.Γέμελου, Χερουβικό Γ.Βινάκη κ.ά).Παράλληλα καταγράφονται μέλη και στον πρωτόβαρυ, ενός κλάδου του βαρέος ήχου, όπως το Δογματικό Θεοτοκίο "Μήτηρ μεν εγνώσθης", το Δοξαστικό των Αποστίχων "Υπό την σην Δέσποινα σκέπην", ο Ν' Ψαλμός Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος, οι αργές Καταγασίες "Νεύσει σου προς γεώδη", το Ζ' Εωθινό Δοξαστικό "Ιδού σκοτία και πρωϊ" Γ.Βινάκη, το Τρισάγιο-Δύναμις του Νικολάου Πρωτοψάλτου Σμύρνης κ.ά.

Τέλος, εκτός από την παρουσίαση των τόσο σημαντικών συνθέσεων παλαιοτέρων και νεωτέρων μελοποιών, κυρίως της Χίου, παρασημαίνονται, όπως άλλωστε αναφέρει και ο ίδιος ο συγγραφέας στην εισαγωγή του α' τόμου, τα ρυθμικά μέτρα, τοποθετούνται τα κατάλληλα ισοκρατήματα και σημειώνονται οι μουσικές έλξεις, που βοηθούν στην αρτιότερη εκτέλεση του μουσικού κειμένου.

Είθε ο Πανάγαθος Θεός να χαριτώνει και να δίνει δύναμη στον αγαπητό φίλο Ηλία Φραγκάκη, ώστε τα επόμενα χρόνια να ολοκληρωθεί η οκτάτομη μουσική σειρά "Μουσικόν Κυριακοδρόμιον", που όλοι πλέον αναγνωρίζουν ότι αποτελεί σημαντική εργασία στον εκδοτικό χώρο της Βυζαντινής Μουσικής.
 
Ήδη έχει παρέλθει ένας χρόνος από την κυκλοφορία του α' τόμου (ήχος πλ.δ') της σειράς "Μουσικόν Κυριακοδρόμιον" του αγαπητού μου φίλου Ηλία Φραγκάκη.....
Είμαι στην ευχάριστη θέση να απαντήσω στο ερώτημα πολλών φίλων συναδέλφων, για τον χρόνο έκδοσης του β' τόμου (βαρύς ήχος) του "Μουσικού Κυριακοδρομίου". Αυτό θα είναι γεγονός σε λίγες ημέρες, το οποίο μας ανακοίνωσε προχθές με μεγάλη χαρά ο αγαπητός φίλος Ηλίας Φραγκάκης.....

Ηλία, αναμένουμε! Προχώρα!.
 
Καλησπέρα!
Απέκτησα κι εγώ πρόσφατα τον 2ο τόμο του Μουσικού Κυριακοδρομίου, σε Βαρύ ήχο από τον συνάδελφο Ηλία Φραγκάκη. Από το πρώτο ξεφύλλισμα καταλαβαίνει κανείς πως πρόκειται για εξαιρετική δουλειά, με μεράκι. Από την προαναφερθείσα χειρόγραφη γραμματοσειρά και τα πρωτότυπα σκίτσα, πολλά από τα οποία έχουν ζωγραφίσει μαθητές του Ηλία από το Μουσικό Γυμνάσιο Αλίμου, έως την προσεγμένη βιβλιοδεσία, όλα μαρτυρούν πως και το περιεχόμενο του βιβλίου αυτού είναι αντίστοιχα καλό και -πάνω απ' όλα- εύχρηστο όχι μόνο για Ιεροψάλτες, αλλά και για δασκάλους της Βυζαντινής μουσικής, καθώς είναι ευανάγνωστο, με ισοκρατήματα, χωρισμένα τα ρυθμικά μέτρα και σαφέστατες πληροφορίες για το τυπικό. Για το τελευταίο ειδικά, θα μπορούσε κάλλιστα να χρησιμοποιείται στις μουσικές σχολές, παράλληλα με το Αναστασιματάριο!
Καλή δύναμη στον Ηλία Φραγκάκη, μακάρι να προχωρήσει στην έκδοση όλης της συλλογής.
 
Ψάχνοντας γιά κάτι ἄλλο βρῆκα τήν ἀπό τότε (ἔκδοση Α΄ τόμου - Πλ. Δ΄) βιβλιοπαρουσίαση τοῦ κ. Παν. Ἀνδριόπουλου:
http://panagiotisandriopoulos.blogspot.gr/2009/08/blog-post_08.html

Ὑπ᾿ ὄψιν ὅτι ἀκολούθησαν ἄλλοι 3 τόμοι καί παρουσιάστηκαν στό Ψ:
Βαρέος
Πλ. Β΄
Πλ. Α΄

Πλ. Α΄ νομίζω όχι ακόμα...
 
http://analogion.com/forum/attachment.php?attachmentid=73886&thumb=1&d=1365947651

Eἰς τὸ ἐξῆς ἔργον


Ηλία Ν. Φραγκάκη - Εγκόλπιον Ιεροψάλτου - Μουσικόν Κυριακοδρόμιον

http://analogion.com/forum/showthread.php?t=3584


ὄπου μᾶς γνωστοποιήτε παρὰ τοῦ πατρὸς Μαξίμου

http://analogion.com/forum/showpost.php?p=66114&postcount=2

ὅτι τόν τόμο αὐτό προλογίζει ὁ φίλτατος καί ἀγαπητός κ. Γιῶργος Κωνσταντίνου, Διδάκτωρ τοῦ Τμήματος Μουσικῶν Σπουδῶν τοῦ Ἰονίου Πανεπιστημίου, ὁ ὁποῖος κλείνοντας γράφει: «Θέλω νά συγχαρῶ τὸν φίλο Ἠλία καὶ νὰ τὸν προτρέψω νὰ συνεχίσει μὲ τὸν ἴδιο ζῆλο, προσφέροντας στοὺς ὑπηρέτες τοῦ Ἀναλογίου καὶ τοὺς ὑπόλοιπους τόμους τοῦ "Μουσικοῦ Κυριακοδρομίου", ὥστε νὰ ὁλοκληρωθεῖ μία ἀξιολογότατη προσπάθεια ποὺ οἱ περισσότεροι γνωρίζουμε πόσο κόπο, χρόνο καὶ στερήσεις ἀπαιτεῖ γιὰ νὰ ἔχει "αἴσιον τέλος"».


http://analogion.com/forum/showpost.php?p=65998&postcount=1

καὶ ὄπου ὁ συγγραφεὺς
"γράφει στήν Εἰσαγωγή:
Παράθεση:
... περιέχει ὕμνους ἀπό τίς ἀκολουθίες τοῦ Ἑσπερινοῦ, τοῦ Ὄρθρου καὶ τῆς θείας Λειτουργίας, ὅπως τελοῦνται τὴν Κυριακή, μὲ πληροφορίες γιὰ τὴν τυπικὴ διάταξη, καθὼς καὶ μὲ ἀπαραίτητες θεωρητικὲς ἐπισημάνσεις. Τὰ μελοποιημένα ποιήματα τῆς Παρακλητικῆς εἶναι ἐπιλεγμένα ἀπὸ τρεῖς παλαιὲς ἐκδόσεις. Ἀπὸ τὸ Ἀναστασιματάριον τοῦ Πέτρου Λαμπαδαρίου τῆς Μ.τ.Χ.Ε. (ἐξήγηση τῶν τριῶν διδασκάλων, ἔκδοση ἀπὸ τὸν Πέτρο Ἐφέσιο στὸ Βουκουρέστι τό 1820), καί ἀπὸ τὶς πρῶτες ἐκδόσεις Ἀναστασιματαρίων τῶν Πρωτοψαλτῶν τῆς Μ.τ.Χ.Ε. Κωνσταντίνου (ἔκδ. 1839) καὶ Ἰωάννου (ἔκδ. 1858), μὲ ὁρισμένους καλλωπισμοὺς καὶ διασκευὲς τοῦ μέλους τῆς πρώτης ἔκδοσης (ἐπιρροὴ προφανῶς τῆς προφορικῆς παράδοσης). Θέλησα, λόγῳ τῆς καταγωγῆς μου ἀπὸ τὴν Χίο, νὰ προσθέσω στὴ συλλογή μου μαθήματα μουσικῶν ποὺ εἴτε γεννήθηκαν εἴτε πέρασαν ἀπὸ τὴ «Μυροβόλο» καὶ ἄφησαν σπουδαῖο μουσικὸ ἔργο.


διερωτώμεθα ἐὰν ΑΠΑΣΑΙ αἱ ῥυθμικαὶ διαστολαὶ ἀλλὰ ἰδιαιτέρως ἡ ΔΙΕΣΙΣ ἐπὶ τοῦ Πα εἰς τὴν καταλληξιν ὑπήρχαν ΟΝΤΩΣ εἰς τὸ ΠΡΟΤΥΠΟΝ ἔγγραφον τοῦ Βινάκη. Ἡ ἐρώτησις τίθεται βέβαια διὰ νὰ καταλάβωμεν κι ἡμεῖς διὰ ποῖον λόγον ΑΚΡΙΒΩΣ θὰ ἔπρεπε νὰ ἀγοράσωμεν τὸ βιβλίον

http://analogion.com/forum/showpost.php?p=168367&postcount=2
 
...ἰδιαιτέρως ἡ ΔΙΕΣΙΣ ἐπὶ τοῦ Πα εἰς τὴν καταληξιν ὑπήρχαν ΟΝΤΩΣ εἰς τὸ ΠΡΟΤΥΠΟΝ ἔγγραφον τοῦ Βινάκη...

Κομμάτι δύσκολο...!

Στις συνθέσεις του Βινάκη, από χειρόγραφα του Γέμελου πάντως, δε βλέπουμε τέτοιες διέσεις. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να είναι αλλοιωμένα τα καταγεγραμμένα μαθήματα του Βινάκη. :(
 

Attachments

  • VasilefOuranie_Vinaki_XeirGemelou_2.jpg
    VasilefOuranie_Vinaki_XeirGemelou_2.jpg
    368.4 KB · Views: 85
Ολοκληρώθηκε και κυκλοφορεί και ο τελευταίος τόμος του Μουσικού Κυριακοδρομίου του φίλτατου πρωτοψάλτου και πάλαι ποτέ συγχορωδού στην ΕΛ.ΒΥ.Χ κυρ-Ηλία τουπίκλην Φραγκάκη!! Στηρίχθηκε(όπως και οι προηγούμενοι τόμοι)στις μεθόδους εκείνες που προηγήθηκαν στην μακραίωνη ψαλτική παράδοση, χωρίς την επιδίωξη νεωτερισμών και αλλοίωσης των παραδεδομένων, με την προσαρμογή τους στις παρουσιαζόμενες κυρίως λειτουργικές ανάγκες τόσο στα αναλόγια όσο και στους φιλόμουσους χριστιανούς. Ο ακάματος και πολυγραφότατος (μουσικά…) Ηλίας, ολοκλήρωσε πρόσφατα ένα πολύ σημαντικό έργο υπό τον τίτλο «Μουσικό Κυριακοδρόμιο». Το οκτάτομο αυτό έργο, καρπός αγάπης, φροντίδας και μόχθου του συγγραφέα, κυκλοφορεί σε ιδιαίτερα επιμελημένες εκδόσεις, με σκοπό να αποτελέσει ένα πολύ χρήσιμο βοήθημα στην θεία Λατρεία για όλους όσοι διακονούν το αναλόγιο καθώς και τους ρέκτες της ιερής υμνωδίας .
Όσοι ασχολούνται με την πατρώα μουσική (την θεία τέχνη του ιερού Δαμασκηνού) καλό θα είναι να το έχουν στο αναλόγιό τους. Όλα τα μαθήματα που συμπεριλαμβάνονται στο υπ' όψιν βιβλίο του Γ’ ήχου, έχουν πρώτα δοκιμαστεί επί του αναλογίου για πάρα πολλά χρόνια. Περιέχει ύμνους από τίς ακολουθίες του Εσπερινού, του Όρθρου και της θείας Λειτουργίας, όπως τελούνται την Κυριακή, με πληροφορίες για την τυπική διάταξη, καθώς και με απαραίτητες θεωρητικές επισημάνσεις. Τα μελοποιημένα ποιήματα της Παρακλητικής είναι επιλεγμένα από τρεις παλαιές εκδόσεις. Από το Αναστασιματάριον του Πέτρου Λαμπαδαρίου της Μ.τ.Χ.Ε. (εξήγηση των τριών διδασκάλων, έκδοση από τον Πέτρο Εφέσιο στο Βουκουρέστι το 1820), και από τις πρώτες εκδόσεις Αναστασιματαρίων των Πρωτοψαλτών της Μ.τ.Χ.Ε. Κωνσταντίνου (έκδ. 1839) και Ιωάννου (έκδ. 1858), με ορισμένους καλλωπισμούς και διασκευές του μέλους της πρώτης έκδοσης (επιρροή προφανώς της προφορικής παράδοσης). Είναι ευανάγνωστο δε και με δίχρωμη (κόκκινο-μαύρο)χειρόγραφη γραμματοσειρά!!
 
Last edited:
Back
Top